m.2 disk och ssd "dog" inom kort tid

Permalänk
Medlem

m.2 disk och ssd "dog" inom kort tid

Tja

Har en corsair mp510 m.2 och en ssd (minns ej brand, är säkert 7-8 år gammal) i mitt strix z390 f gaming moderkort.

m.2 disken är bara 2 år gammal och den "dog" för 2 veckor sen, disk management säger "disk management the request could not be performed because of an i/o device error".

Den står som unknown i disk management och när jag kör initialize disk så tänker den i typ 5 min och sen får jag error meddelandet.

Orkade inte bry mig och kopplade ur den men nu så "dog" min andra ssd och beter sig exakt likadant, Windows säger This device is working properly och det finns inga uppdateringar.

Har kopplat ur ssd:én, bytt kablar och kollat kontakter osv men inget, m.2 disken hade ingen heatsink på sig.

Jag har svårt att tro att båda är helt döda men jag har haft fel förut, Vad kan det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av musky:

Tja

Har en corsair mp510 m.2 och en ssd (minns ej brand, är säkert 7-8 år gammal) i mitt strix z390 f gaming moderkort.

m.2 disken är bara 2 år gammal och den "dog" för 2 veckor sen, disk management säger "disk management the request could not be performed because of an i/o device error".

Den står som unknown i disk management och när jag kör initialize disk så tänker den i typ 5 min och sen får jag error meddelandet.

Orkade inte bry mig och kopplade ur den men nu så "dog" min andra ssd och beter sig exakt likadant, Windows säger This device is working properly och det finns inga uppdateringar.

Har kopplat ur ssd:én, bytt kablar och kollat kontakter osv men inget, m.2 disken hade ingen heatsink på sig.

Jag har svårt att tro att båda är helt döda men jag har haft fel förut, Vad kan det vara?

Kan ju vara slumpen. Att en 7-8 år gammal SSD dör när man börjar använda den som systemdisk är kanske inte jättekonstigt. Vad sa CrystalDiskInfo om diskarnas hälsostatus innan de dog?
Om du körde CrystalDiskInfo alltså.

Ett tips är att regelbundet optimera SSD-enheter i diskegenskaper. Så håller minnesmodulerna lite längre.
Den Corsair-disken bör du få ut en ny på garantin i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Networker:

Den Corsair-disken bör du få ut en ny på garantin i alla fall.

sålänge den inte skrivit över 400Tb dvs.

kan ju mycket väl vara så att datorn hade dragit på sig något chia malware som minade på diskarna som orsakade att de kastade in handduken relativt tätt inpå varandra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

sålänge den inte skrivit över 400Tb dvs.

kan ju mycket väl vara så att datorn hade dragit på sig något chia malware som minade på diskarna som orsakade att de kastade in handduken relativt tätt inpå varandra.

Sant. 400TB verkar vara lågt tilltagen garanti, men det kan ju vara en liten disk. (Uppmärksammade aldrig storleken).

Min allra allra första SSD, en Intel 160GB från 2010/2011 dog 2019. Men berodde antagligen på åskväder. Brukar köra "optimering" på mina SSD i alla fall var annan vecka. (Finns under "verktyg").
Sedan fyller jag heller aldrig SSD särskilt mycket. System-SSD för win10 på den här är en Kingston A2000 1TB från 2019, nvme. Den har 98% livslängd kvar. Bara fylld med strax över 200GB. Gör man så, håller flash-minnena i evigheter.

Just på grund av livslängden köper jag inte små SSD.

Permalänk
Skrivet av Networker:

Sant. 400TB verkar vara lågt tilltagen garanti, men det kan ju vara en liten disk. (Uppmärksammade aldrig storleken).

Min allra allra första SSD, en Intel 160GB från 2010/2011 dog 2019. Men berodde antagligen på åskväder. Brukar köra "optimering" på mina SSD i alla fall var annan vecka. (Finns under "verktyg").
Sedan fyller jag heller aldrig SSD särskilt mycket. System-SSD för win10 på den här är en Kingston A2000 1TB från 2019, nvme. Den har 98% livslängd kvar. Bara fylld med strax över 200GB. Gör man så, håller flash-minnena i evigheter.

Just på grund av livslängden köper jag inte små SSD.

400 TBW är rätt normal livslängd på en SSD de flesta tillverkare haranterar oftast nånstans mellan 400-600TBW på minneskretsarna.

och även om han skrivet typ 200 gb om dagen till disken så är det ändå längre än garantitiden.

just chia miners är ju äkliga rackare som kan skriva sönder minneskresar på några dagar om man åker på dem normalt sett som t.ex. systemdisk så hamnar du väl inte på mer än typ max 1 - 1.5GB/timme drifttid eller nått och skulle tro att det är nog lite i överkant räknat.

t.ex min SSD jag har operativet på har skrivit 22076GB (22.076Tb) på 26068timmar (2.97år som OS disk)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

400 TBW är rätt normal livslängd på en SSD de flesta tillverkare haranterar oftast nånstans mellan 400-600TBW på minneskretsarna.

och även om han skrivet typ 200 gb om dagen till disken så är det ändå längre än garantitiden.

just chia miners är ju äkliga rackare som kan skriva sönder minneskresar på några dagar om man åker på dem normalt sett som t.ex. systemdisk så hamnar du väl inte på mer än typ max 1 - 1.5GB/timme drifttid eller nått och skulle tro att det är nog lite i överkant räknat.

t.ex min SSD jag har operativet på har skrivit 22076GB (22.076Tb) på 26068timmar (2.97år som OS disk)

Garantin beror på hur stor disken är. Kollade upp Corsairs garanti, och mycket riktigt är den på 400TB. För den minsta lilla 240GB-disken.

MP510 CSSD-F240GBMP510 240GB 400 TBW 5 years
MP510 CSSD-F480GBMP510 480GB 800 TBW 5 years
MP510 CSSD-F960GBMP510 960GB 1,700 TBW 5 years
MP510 CSSD-F1920GBMP510 1920GB 3,120 TBW 5 years
MP510 CSSD-F4000GBMP510 4TB 6,820 TBW 5 years

https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360060189152

TS borde ha garanti kvar på sin SSD, såvida han/hon inte använt den tokmycket. Sannolikt får han/hon ut en ny på garantin. Alternativt kan man testa den i annan burk och kolla om den "dyker upp" där. Kanske räcker med en omformatering.

Permalänk
Skrivet av Networker:

Garantin beror på hur stor disken är. Kollade upp Corsairs garanti, och mycket riktigt är den på 400TB. För den minsta lilla 240GB-disken.

MP510 CSSD-F240GBMP510 240GB 400 TBW 5 years
MP510 CSSD-F480GBMP510 480GB 800 TBW 5 years
MP510 CSSD-F960GBMP510 960GB 1,700 TBW 5 years
MP510 CSSD-F1920GBMP510 1920GB 3,120 TBW 5 years
MP510 CSSD-F4000GBMP510 4TB 6,820 TBW 5 years

https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360060189152

TS borde ha garanti kvar på sin SSD, såvida han/hon inte använt den tokmycket. Sannolikt får han/hon ut en ny på garantin. Alternativt kan man testa den i annan burk och kolla om den "dyker upp" där. Kanske räcker med en omformatering.

å fasen.. tror aldrig jag äns sett en SSD med mer än 600TBW typ men kollade upp dessa MP serie diskar och de verkade ju ha betydligt bättre TBW än de jag kollat på tidigare aldrig kollat på MP serien.

men hur som happ om han nu blivit drabbad av Chia malware (bara en teori än så länge som ev orsak av flrea rasade diskar på kort tid) så finns risken att det är överskridet hur som helst speciellt om det har fått arbeta ett tag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Chia-mining är en misstänkt - det andra om du börja få problem med din PSU - fel där symtomen att man får havererad lagring ofta mer än en gång och ofta bytt disk på garanti både en och två gånger på kort tid och spyr sin galla över <fabrikatets> dåliga kvalitet på olika forum innan det till slut visar sig att det är PSU:n som är roten till det onda.

Det gäller både Snurrdiskar och NVMe-lagring att om det är strul på tex. 5 Volt eller 3.3V matning (hänger ofta ihop med magnetisk koppling i transformatorn på den switchade nätaggregatet) och ofta reglerar de på tex. 5 Volt och dom andra spänningarna som 3.3 och 12 Volt 'hänger bara på' magnetiskt kopplat vilket gör att om man har problem på en spänning så har man samma problem på alla spänningarna samtidigt.

Nu finns det PSU med separat-reglering på 3.3, 5 och 12 Volt i dyrare modeller - men standard noname är det allt som oftast att allt hänger på samma huvud-trafo vilket kan ge resultatet att om man drar mycket ström på 5 Volt kan spänningen på 3,3 och 12 Volt stiga lite för att man kompenserar för spänningsförlusten på 5-Voltslindningen i trafon vid hög strömuttag och förbrukningen på 3.3 och 12V inte följer med laständringarna i samma grad.

Till detta har man regler-loop beteenden när man hackar fort mellan hög och låg strömförbrukning på en spänningsgren som tex. när olika CPU-core är i sleep eller aktiva, olika klockhastigheter varierande dynamisk etc. vilket lätt ger överslängar på de andra två spänningarna.

När flera lagringar smäller i rad på kort tid så skulle jag byta PSU först och fråga sedan - typ.