Playstation VR 2 släpps i februari – kostar 600 euro

Permalänk
Melding Plague

Playstation VR 2 släpps i februari – kostar 600 euro

Sony har spikat datum för Playstation VR 2! VR-headsetet släpps 22 februari med en prislapp på 600 euro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Sony har spikat datum för Playstation VR 2! VR-headsetet släpps 22 februari med en prislapp på 600 euro.

Läs hela artikeln här

Verkar vara hyfsat bra pris och bra upplösning.
Men känner jag Sony rätt efter alla dessa år, är väl prylarna proprietära?
Dvs. inte kommer funka till exempelvis PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Verkar vara hyfsat bra pris och bra upplösning.
Men känner jag Sony rätt efter alla dessa år, är väl prylarna proprietära?
Dvs. inte kommer funka till exempelvis PC?

Det heter Playstation VR av en anledning.
Fungerar bara på konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det heter Playstation VR av en anledning.
Fungerar bara på konsol.

Playstation Studios har släppt en del spel till PC.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Används någon tobii eye tracking i denna, kan va väldigt intressant i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det heter Playstation VR av en anledning.
Fungerar bara på konsol.

Kunde tänka mig det. Sony låser in sig som brukligt.
Sony sålde dedikerade skärmar förr till Playstation, dessa gick utmärkt bra att koppla till vanlig PC. Skärmarna hette Sony Playstation 3D, så man kan inte "gå på namnet" PS VR att dessa bara funkar till PS och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Används någon tobii eye tracking i denna, kan va väldigt intressant i så fall

Ja det är eye tracking från Tobii i PSVR2

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Används någon tobii eye tracking i denna, kan va väldigt intressant i så fall

Stämmer.

https://www.fz.se/nyhet/290628-svenska-tobii-gor-ogonsparning...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Används någon tobii eye tracking i denna, kan va väldigt intressant i så fall

Vad är det som gör det extra intressant?

------------------------------------

Själv måste jag säga att jag är lite besviken på priset, kommer nog knappast bli VR-till-massorna är det kostar lika mycket som en konsol till.
Huruvida det är ett bra pris givet konkurrensen säger jag inget om, men jag resonerar som så att vill man ha satsning på mjukvara så kräver det användare, och ska man få mängder av användare kan man inte ha en produkt prisatt på ett sätt som enbart tilltalar entusiaster.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av BasseBaba:

Vad är det som gör det extra intressant?

------------------------------------

Själv måste jag säga att jag är lite besviken på priset, kommer nog knappast bli VR-till-massorna är det kostar lika mycket som en konsol till.
Huruvida det är ett bra pris givet konkurrensen säger jag inget om, men jag resonerar som så att vill man ha satsning på mjukvara så kräver det användare, och ska man få mängder av användare kan man inte ha en produkt prisatt på ett sätt som enbart tilltalar entusiaster.

Hehe, är väl rätt billigt. Du får ju detta + ett PS5 billigare än ett 4090 iallafall
Kan du lägga på spel sen. Synd att det inte är trådlöst bara som Q1 och Q2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Hehe, är väl rätt billigt. Du får ju detta + ett PS5 billigare än ett 4090 iallafall
Kan du lägga på spel sen. Synd att det inte är trådlöst bara som Q1 och Q2

Det mesta är billigt jämfört med ett 4090

EDIT: Fan. Var på G att skriva att det enda spel jag är sugen på är Half Life Alyx, så drar jag en googing och ser att det går rykten om att det ska portas till PSVR2. Kanske blir att öppna plånkan på 6000:- 600 euro ändå. Jävla hycklare man är

Permalänk
Medlem

Anticlimax, jag hade förväntat mig max 3k. Finns inte en barnfamilj som kan punga ut 6000kr i dag, eller i februari.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Det blir köp, längtar till hösten -23, då jag äntligen får tag på ett…

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Anticlimax, jag hade förväntat mig max 3k. Finns inte en barnfamilj som kan punga ut 6000kr i dag, eller i februari.

Det fanns inte en chans i världen att det skulle kosta något runt 3k.
De kan inte göra något i närheten av detta för 3k

Att du förväntar dig fantasisummor är inte sonys fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vad är det som gör det extra intressant?

Det öppnar upp möjligheter för en massa saker i VR, men mest av allt att man kan fokusera grafikrendering där ögat fokuserar och skita i att rendera noggrant i periferin och på så sätt spara prestanda/förbättra upplevd grafik. Men också generell ögon interaktion med andra i VR och styra menyer med ögon etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Anticlimax, jag hade förväntat mig max 3k. Finns inte en barnfamilj som kan punga ut 6000kr i dag, eller i februari.

Finns många barnfamiljer som köper hemelektronik, t.ex. konsoler, för 6000 eller mer.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Finns många barnfamiljer som köper hemelektronik, t.ex. konsoler, för 6000 eller mer.

Finns också många som inte gör det. För dem som jag som är intresserad av VR, men inte har en Playstation, blir den sammanlagda kostnaden för konsol+headset ungefär 15000:- Sedan skall man ju ha mjukvara också, annars är det ingen vits alls, så - budgeten för hela klabbet landar runt 20000:-. Fortfarande mindre än ett RTX 4090 och betydligt intressantare både ur upplevelse och teknologisynpunkt!

Fast - jag köper ju inget RTX4090 heller…

Permalänk
Medlem

Hoppas de ger den support till pc med, ifall den är bra prisad för sina funktion, men annars också för skadar inte att ha som funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Finns också många som inte gör det. För dem som jag som är intresserad av VR, men inte har en Playstation, blir den sammanlagda kostnaden för konsol+headset ungefär 15000:- Sedan skall man ju ha mjukvara också, annars är det ingen vits alls, så - budgeten för hela klabbet landar runt 20000:-. Fortfarande mindre än ett RTX 4090 och betydligt intressantare både ur upplevelse och teknologisynpunkt!

Fast - jag köper ju inget RTX4090 heller…

Tror detta snarare är riktat till dem som redan har ett PS5 innan headsetet är lanserad. Dem som inte har ett ps5 vid den tiden 2023 kommer nog aldrig köpa ett vr headset för över 3k.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Trodde nog priset skulle vara mer subventionerat...sony har ju sålt hårdvara till förlust förut...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Det fanns inte en chans i världen att det skulle kosta något runt 3k.
De kan inte göra något i närheten av detta för 3k
Att du förväntar dig fantasisummor är inte sonys fel

Varför är det så orimligt, den nuvarande varianten finns ju att köpa för 2500 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Varför är det så orimligt, den nuvarande varianten finns ju att köpa för 2500 kr?

Den lansera inte med det priset, den där kosta 5k vid lansering + detta är utan handkontroller så det måste du köpa till då. Gammal teknik går ner i pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Den lansera inte med det priset, den där kosta 5k vid lansering + detta är utan handkontroller så det måste du köpa till då. Gammal teknik går ner i pris

Ok, då kanske PS VR 2 finns för 3000 kr om två år då eller så. Inte så pjåkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ok, då kanske PS VR 2 finns för 3000 kr om två år då eller så. Inte så pjåkigt.

Ja det kommer säkert gå ner i pris om några år om inte svenska kronan går åt helvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Det fanns inte en chans i världen att det skulle kosta något runt 3k.
De kan inte göra något i närheten av detta för 3k

Att du förväntar dig fantasisummor är inte sonys fel

Förväntar dom sig försäljning så måste dom tänka på priset.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Finns många barnfamiljer som köper hemelektronik, t.ex. konsoler, för 6000 eller mer.

Bolåneräntan har dragit iväg med flera tusen, elen med flera hundra procent samtidigt som inflationen ligger på ca 10% senast jag kollade. Antingen är du inte medlem i en barnfamilj eller så är ni undantaget som bekräftar regeln.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Väntar på recensioner, men helt klart intressantaste VR-släppet på länge

Permalänk
Medlem

Synd att den inte kan köras med psvr1 spel eller pc-kompatibel.

Permalänk
Medlem

När ska xbox komma med en motsvarighet?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Förväntar dom sig försäljning så måste dom tänka på priset.

Men de kan ju å andra sidan inte heller gå med för mycket förlust på varje såld enhet. Då skulle de ju bara blöda pengar och ett företag måste ju gå med vinst för att kunna fortsätta bedriva verksamhet och inte gå i konkurs.

Själv vet jag inte om jag vill köpa PSVR2 vid launch eller inte. Jag tvekar inte på grund av priset i första hand, det har jag inga problem att ha råd med. Det viktigaste är vad det kommer för spel. Horizon-spelet kan bli kul men att köpa en enhet för endast det spelet vet jag inte om jag har lust med.