Externt Geforce RTX 4090 kombineras med tunn bärbar dator

Permalänk
Melding Plague

Externt Geforce RTX 4090 kombineras med tunn bärbar dator

Jarrod's Tech undersöker hur Geforce RTX 4090 fungerar som eGPU och konstaterar att det är en dålig idé.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

In other news: water is wet!

Tänka sig att en GPU som flaskas av en 13900k i vissa scenarion inte bör kombineras med hårdvaran i en bärbar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Gillar Jarrod! Få reviewers på youtube som går in i detaljer som han gör när det gäller laptops.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

"Även PCI Express-bandbredden som Thunderbolt erbjuder ligger långt efter i 3DMark-testet, med drygt 2 Gbps för de bärbara datorerna och knappt 27 Gbps för den stationära."

Och där är vad som stryper hela prestandan, motsvarande vad du får från första generationen PCIe 8x slot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

In other news: water is wet!

Tänka sig att en GPU som flaskas av en 13900k i vissa scenarion inte bör kombineras med hårdvaran i en bärbar.

I pixel art contest kanske? Men de flesta som lagt 20k på ett grafikkort tror jag spelar i 4k minst. Och här är processorn nästan irrelevant.

Konceptet som sådant borde funka så snart man löser bandbredden.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Om man tyglar sina förväntningar (och GPU val) kommer man långt med laptop + eGPU..

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Avstängd

Kan någon fixa det till en liten Switch-lite skärm?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Externa grafikkort har alltid varit en flopp

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Börjar det inte bli irrelevant med 1080p prestanda? Iaf för premium gpuer. Mer intressant vad prestandaskillnaden är i 4K. Vem köper ett x090 kort för 1080p efter 2015?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Externa grafikkort har alltid varit en flopp

Äh, jag rockade ett 3060ti i Thunderbolt-porten i min laptop ett tag, funkade fint det. Spelade dock inte jättemycket utan renderade mest. Men när jag väl spelade så flöt det fint ändå även om den var lite cappad.

Permalänk

Köpte en eGPU (i form av bara en adapter) typ 2019 men läste på internet att min laptopmodell hade smygstrypt Thunderbolt 3 till 20 Gbps och blev lite putt, sen fick jag inte tummen ur och så kom prischocken och gjorde det oförsvarligt att köpa ett grafikkort bara för att experimentera.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som att branchen själva inte vill att eGPU ska slå igenom. De tjänar förmodligen mer pengar på folk som bygger ihop sina egna datorer med dyra komponenter än folk som vill använda pappas jobbdator för spel. Finns ingen annan rimlig förklaring, för rent tekniskt borde det inte vara några svårigheter att fram ett välfungerande system.

Permalänk
Medlem

Senast jag hade en laptop med extent grafikkort var till min Dell 840 Pentium 4 laptop. Bärbara hade inbyggt geforce 4200, men nglide finns inte ännu och jag ville spela glide spel. Så jag hade ett voodoo5 5500 pci i dockstationen tillsammans med ett Aureal Vortex 2 så man fick surroundljud likväl. Fungerade ypperligt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja ha eGPU med mitt 3080 och använda det till min laptop sedan göra mig av med min desktop. Men just nu känns det kanske lite för strypt.. Förhoppningsvis blir nästa generation snabbare.

Permalänk
Medlem

OT: Trevlig Tisha!

OnT: Jag tror inte jag kommer använda mig av en sån lösning någonsin, om jag inte finner mig nedsketen med pengar.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Skumt test med lågt värde. Han vet redan innan testet(?) att Thunderbolt 3 inte räcker till för att skyffla full grafikprestanda för ett modernt grafikkort. Ändå beslutar han att med modifieringar trycka ner ett 4090 i en extern docka? Och för att verkligen bryta alla testregler så jämför han med ett ANNAT grafikkort i den stationära datorn...

Skrivet av hakd:

Externa grafikkort har alltid varit en flopp

Nja, jag är rätt nöjd med att ha en extern grafikkortsdocka på landet så behöver jag bara ta med mig 2-1 laptopen (som då blir en 3-1 laptop) om jag känner för att spela.

Extern grafikkortsdocka via Thunderbolt 3 ger i nuläget begränsad prestanda från grafikkortet. Ingen ide mao att köpa ett värstingkort till dockan. Du får dock möjligheten att använda en "surfdator" till att även spela på.