Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De kör båt

Det är möjligt, men det är flera i den här tråden som beställde efter mig och har fått trackingnummer. Aja, har inget annat val än att vänta men för andra som inte är tålmodiga finns alternativ:

https://www.moddiy.com/products/ATX-3.0-PCIe-5.0-600W-Triple-...

https://www.amazon.co.uk/Fasgear-Extension-Sleeved-12VHPWR-Co...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är möjligt, men det är flera i den här tråden som beställde efter mig och har fått trackingnummer. Aja, har inget annat val än att vänta men för andra som inte är tålmodiga finns alternativ:

Köpte du custom eller en från ”hyllan” ?

Permalänk

Har ett 4090 sittandes i sin kartong här bredvid men jag har inte vågat koppla in det än efter allt snack om att den skulle kunna brännas. Nån som vet vad som händer om man så skulle vara fallet, finns det risk för att mer än bara grafikkortet stryker med? Stänger datorn av sig själv eller blir det en brandfara på riktigt?
Undrar också hur pass böjda er kablar är? Vet inte hur mycket extrautrymme ut mot sidan jag kommer ha med mitt Suprim X i mitt Corsair Obsidian 750D ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galen Gurka:

Har ett 4090 sittandes i sin kartong här bredvid men jag har inte vågat koppla in det än efter allt snack om att den skulle kunna brännas. Nån som vet vad som händer om man så skulle vara fallet, finns det risk för att mer än bara grafikkortet stryker med? Stänger datorn av sig själv eller blir det en brandfara på riktigt?
Undrar också hur pass böjda er kablar är? Vet inte hur mycket extrautrymme ut mot sidan jag kommer ha med mitt Suprim X i mitt Corsair Obsidian 750D ännu.

Nu vill jag påstå att du är onödigt försiktig. Först och främst tycks det handla om en handfull fall på en väldigt stor andel sålda (Måste väl handla om 100k+ sålda). MEN, vill du vara på den absolut säkra sidan så kan du ju se till att t.ex stänga av datorn på natten, och ha datorn under uppsikt när du benchmarkar. Iallafall tills dess det finns en tydlighet kring vad som gäller. Men inte skall du ha ett nytt fint grafikkort kvar i lådan
Skulle grafikkortet av någon anledning dö, så kan du med all sannolikhet (och lite till) skicka tillbaka det och få ett nytt på garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galen Gurka:

Så här ser det ut i mitt chassi. Det är ca 7cm till böjen nedåt. Inga problem öht ännu. Och sidopanelen stängs utan bekymmer.

Chassit är ett Phanteks P600S med 190mm maxhöjd för tornkylare.

Jag tycker också det är alldeles för försiktigt att inte ens installera kortet men det är du som bestämmer. Det är själva kontakten på adaptern som smält utifrån de fall som finns på Reddit, ingen vet exakt varför ännu. Så jag förstår din oro men personligen tycker jag detta tagit alldeles för stora proportioner.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Nu vill jag påstå att du är onödigt försiktig. Först och främst tycks det handla om en handfull fall på en väldigt stor andel sålda (Måste väl handla om 100k+ sålda). MEN, vill du vara på den absolut säkra sidan så kan du ju se till att t.ex stänga av datorn på natten, och ha datorn under uppsikt när du benchmarkar. Iallafall tills dess det finns en tydlighet kring vad som gäller. Men inte skall du ha ett nytt fint grafikkort kvar i lådan
Skulle grafikkortet av någon anledning dö, så kan du med all sannolikhet (och lite till) skicka tillbaka det och få ett nytt på garanti.

Skrivet av Rico01:

Så här ser det ut i mitt chassi. Det är ca 7cm till böjen nedåt. Inga problem öht ännu. Och sidopanelen stängs utan bekymmer.

<Uppladdad bildlänk>

Chassit är ett Phanteks P600S med 190mm maxhöjd för tornkylare.

Jag tycker också det är alldeles för försiktigt att inte ens installera kortet men det är du som bestämmer. Det är själva kontakten på adaptern som smält utifrån de fall som finns på Reddit, ingen vet exakt varför ännu. Så jag förstår din oro men personligen tycker jag detta tagit alldeles för stora proportioner.

Tack för er input! Då får jag väl smacka in den i datorn och se hur det går lite. Tänkte försöka underklocka det något, det kanske hjälper minska risken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Läste på en koreansk sida från en som hade köpt ett PNY 4090 och det var strul med precis allt, blev ganska avskräckt själv när jag läste det. Hoppas dock att det är problemfritt för er som köper de på Elgiganten nu.

Läst några reviews och ägt ett PNY för länge sedan som var on par med både MSI och ASUS.

Skulle det vara strul har man alltid öppet köp och garanti tänker jag. Värt chansen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Någon som har en 4090 i ett lian Li air mini?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Någon som har en 4090 i ett lian Li air mini?

Frame Chasers tröck in en i en 011 mini.
https://youtu.be/x0hrfPXn6mQ?t=471

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en "Gigabyte 4090 Gaming OC"
och är nöjd med den ?
fick frågan att byta min TUF order emot ett sänt
Ganska inställd på TUF men har någon nå bra feedback om Gigabyte 4090 Gaming OC så berätta gärna
(inga länkar till reviews mm utan engen erfarenhet)
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galen Gurka:

Tack för er input! Då får jag väl smacka in den i datorn och se hur det går lite. Tänkte försöka underklocka det något, det kanske hjälper minska risken?

Det verkar som problemet inte är lödningarna utan stiften som är utav dålig kvalitet. Tillverkaren som gör nVidias adapter verkar ha snålat på materialet vilket suger såklart. Antalet som råkat ut för brända kontakter är ju förhållandevis få, viktigt att säga i sammanhanget. Se till att inte knäcka o bryta onödigt i adaptern vid installation så har du inte gjort nåt fel iaf, så hade jag personligen resonerat. Kortet är ett monster, det sjukaste jag varit med om iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Köpte du custom eller en från ”hyllan” ?

Visste inte ens att det fanns ett val mellan "custom" och "hyllan". Tog en vit 3x8 pin:
https://eustore.cablemod.com/product/cablemod-c-series-pro-mo...

Skrivet av MrB123:

Är det någon som har en "Gigabyte 4090 Gaming OC"
och är nöjd med den ?
fick frågan att byta min TUF order emot ett sänt
Ganska inställd på TUF men har någon nå bra feedback om Gigabyte 4090 Gaming OC så berätta gärna
(inga länkar till reviews mm utan engen erfarenhet)
Tack

Kollat flera reviews och det är följande skillnader mellan korten:
¤ Gaming OC är något fabriksöverklockad
¤ Båda har en vapor chamber
¤ Gaming OCs Performance mode har väldigt högljudda fläktar (dock bra temps), borde kunna lösas genom att köra Quiet mode
¤ Gaming OC har en plastkåpa tillskillnad från TUF som kör metall överallt
¤ Väldigt många ASUS kort har coil whine, något som Gaming OC inte verkar drabbad av i samma utsträckning
¤ Gaming OC har 24 strömfaser mot TUFs 22

Båda lär klocka ungefär likadant i slutändan då det handlar om chippet och inte kortet samt att ingen av dem är binnade. Orkar du inte vänta på TUF så lär du iaf inte bli besviken på Gigabytekortet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av siefer:

Det verkar som problemet inte är lödningarna utan stiften som är utav dålig kvalitet. Tillverkaren som gör nVidias adapter verkar ha snålat på materialet vilket suger såklart. Antalet som råkat ut för brända kontakter är ju förhållandevis få, viktigt att säga i sammanhanget. Se till att inte knäcka o bryta onödigt i adaptern vid installation så har du inte gjort nåt fel iaf, så hade jag personligen resonerat. Kortet är ett monster, det sjukaste jag varit med om iaf!

Toppen, tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Står nu på Inet att beQuiet-kabeln är i lager redan på måndag. Nice!

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Står nu på Inet att beQuiet-kabeln är i lager redan på måndag. Nice!

Synd att de inte tar in Corsair kabeln fören nästa år

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bra tips! Kabeln på brittiska Amazon finns även på Amazon.de. Jag skulle föredra att köpa från den tyska sidan pga lägra risk för moms och tullstrul.

www.amazon.de/-/en/Fasgear-Extension-3x8-Pin-Sleeved-Compatib...

EDIT: Ser nu att de inte vill skicka till Sverige "This item cannot be shipped to your selected delivery location. Please choose a different delivery location."

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av källarinvånare:

Frame Chasers tröck in en i en 011 mini.
https://youtu.be/x0hrfPXn6mQ?t=471

Tack, kliar i fingrarna även om den är utanför min normala gpu budget så verkar den mer strömsnål än 3000 serien, inväntar 4060/4070 review först då det känns dumt att köpa 2 år gammal gpu nu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Den här fick jag nu, bara att hoppas att de inte ska ta cykeln till Sverige.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

https://i.imgur.com/piTWoSK.png

Den här fick jag nu, bara att hoppas att de inte ska ta cykeln till Sverige.

https://i.imgur.com/lh9BAwG.png

Fick samma nu imorse att min är på väg från Holland.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Min har varit i Holland i snart en vecka på samma punkt så man förstår att det tar tid 🙃

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair Arctic Liquid Freezer III Pro MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Läste på en koreansk sida från en som hade köpt ett PNY 4090 och det var strul med precis allt, blev ganska avskräckt själv när jag läste det. Hoppas dock att det är problemfritt för er som köper de på Elgiganten nu.

Det var inte problemfritt för mig. Fick lämna tillbaka det. Det var sjukt dålig kvalité.

Permalänk
Medlem

mitt PNY 4090 funkar bra iaf, kör iofs ASUS Strix OC bios, enda problemet jag har (som förhoppningsvis inte har med kortet att göra) är att jag måste köra prestanda läget i Nvidia control panel för att undvika svart skärm då och då.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

mitt PNY 4090 funkar bra iaf, kör iofs ASUS Strix OC bios, enda problemet jag har (som förhoppningsvis inte har med kortet att göra) är att jag måste köra prestanda läget i Nvidia control panel för att undvika svart skärm då och då.

Av det du har skrivit i tråden om ditt kort låter det inte som att det "funkar bra" ...

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Av det du har skrivit i tråden om ditt kort låter det inte som att det "funkar bra" ...

ja men tror det kan vara en kombination av moderkort/TV, annars borde det strula när jag kör kortet i prestanda läget, vilket det inte gör.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av RebirthMagic:

Det var inte problemfritt för mig. Fick lämna tillbaka det. Det var sjukt dålig kvalité.

Det var så illa alltså. Koreanen beskrev allt från drivrutiner som inte fungerade mot hans kort men andra 4090, bios uppdateringar som strulade, trasiga fläktar vid leverans, kontakter som inte fungerade alls på kortet etc etc, det var så mycket så man inte trodde det var sant. Låter som om man kan ha tur och få ett kort som är okay eller ett måndagsex så blir det som det blir. Trist att höra men hoppas det löst sig för dig så du fått tag i ett bättre kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det var så illa alltså. Koreanen beskrev allt från drivrutiner som inte fungerade mot hans kort men andra 4090, bios uppdateringar som strulade, trasiga fläktar vid leverans, kontakter som inte fungerade alls på kortet etc etc, det var så mycket så man inte trodde det var sant. Låter som om man kan ha tur och få ett kort som är okay eller ett måndagsex så blir det som det blir. Trist att höra men hoppas det löst sig för dig så du fått tag i ett bättre kort.

Drivrutinerna är från nvidia och bör inte skilja från tillverkare till tillverkare. Ska bli kul och själv testa kortet, se om det skapats lite skrämselpropaganda eller om det ligger något i det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kollat flera reviews och det är följande skillnader mellan korten:
¤ Gaming OC är något fabriksöverklockad
¤ Båda har en vapor chamber
¤ Gaming OCs Performance mode har väldigt högljudda fläktar (dock bra temps), borde kunna lösas genom att köra Quiet mode
¤ Gaming OC har en plastkåpa tillskillnad från TUF som kör metall överallt
¤ Väldigt många ASUS kort har coil whine, något som Gaming OC inte verkar drabbad av i samma utsträckning
¤ Gaming OC har 24 strömfaser mot TUFs 22

Båda lär klocka ungefär likadant i slutändan då det handlar om chippet och inte kortet samt att ingen av dem är binnade. Orkar du inte vänta på TUF så lär du iaf inte bli besviken på Gigabytekortet.

Tack!

Permalänk
Inaktiv

Funderar på att uppgradera från RTX 3090 till ett RTX 4090. Jag sitter på en Corsair RM1000x från 2015. Har redan beställt en CableMod C-Series Pro ModFlex Sleeved 12VHPWR PCI-e Cable for Corsair som kommer om ett par veckor.

Vad jag undrar lite är hur kopplar jag in den optimalt i PSUn, 3 där uppe 1 där nere. 2 uppe 2 nere osv?

https://www.webhallen.com/se/product/229434-Corsair-RM1000x-1...

https://store.cablemod.com/product/cablemod-c-series-pro-modf...

Eller är det som så att jag ska köpa 16 pin to 3x8 PCIe, ger det verkligen fulla 600W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon145782:

Funderar på att uppgradera från RTX 3090 till ett RTX 4090. Jag sitter på en Corsair RM1000x från 2015. Har redan beställt en CableMod C-Series Pro ModFlex Sleeved 12VHPWR PCI-e Cable for Corsair som kommer om ett par veckor.

Vad jag undrar lite är hur kopplar jag in den optimalt i PSUn, 3 där uppe 1 där nere. 2 uppe 2 nere osv?

https://www.webhallen.com/se/product/229434-Corsair-RM1000x-1...

https://store.cablemod.com/product/cablemod-c-series-pro-modf...

Eller är det som så att jag ska köpa 16 pin to 3x8 PCIe, ger det verkligen fulla 600W?

Hej.
Jag har cablemods 3x8 pcie till mitt 4090, har också ett RM1000x, det ger fulla 600W.
Corsair har 324W max per pcie uttag så man får tänka på övrig förbrukning så man inte hamnar över 1000W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Longbay:

Hej.
Jag har cablemods 3x8 pcie till mitt 4090, har också ett RM1000x, det ger fulla 600W.
Corsair har 324W max per pcie uttag så man får tänka på övrig förbrukning så man inte hamnar över 1000W

Hej

Okej, då kör jag på det i stället. Tack för svaret. Ska man bara få tag på ett RTX 4090 också.