Fractal Meshify 2 och styrning av 3-pin fläktar

Permalänk
Medlem

Fractal Meshify 2 och styrning av 3-pin fläktar

Jag undrar över de medföljande 3-pin fläktar som sitter i Fractals Meshify 2. Den Nexus+ 2 fan hub som följer med har 6 st 3-pin platser och 3 st 4-pin platser. Men den verkar inte styra varvtalen för 3-pin platserna alls och det är väl kanske väntat. Om inte jag gjort fel någonstans.

Vad är bästa lösningen för att styra hastigheten på 3-pin fläktarna som följde med chassit? Finns det någon adapter som gör om pwm-signal till motsvarande för 3-pin eller behöver man en manuell fläktkontroller som sticker ut ur chassit någonstans? Eller är klart bästa lösningen att ersätta fläktarna med 4-pin pwm fläktar istället?

Permalänk

Kolla i BIOS om du kan ställa dom i DC läge. Tror dock bara dom går att reglera i 3 steg i detta läge.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det ska definitivt fungera att styra 3-pinsfläktar via den hubben (den konverterar PWM-signalen från moderkortet till spänningsreglering på 3-pinskontakterna). Vilken kontakt på moderkortet är 4-pinskabeln inkopplad på som löper från hubben?

En spontan grej som skulle kunna vara problemet är att det behöver finnas en 4-pinsfläkt inkopplad på den inringade kontakten ovan, då den vidarebefordrar varvtalssignalen till moderkortet. Skulle inte förvåna mig om vissa moderkort helt fimpar styrningen om de inte upptäcker en varvtalssignal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det ska definitivt fungera att styra 3-pinsfläktar via den hubben (den konverterar PWM-signalen från moderkortet till spänningsreglering på 3-pinskontakterna). Vilken kontakt på moderkortet är 4-pinskabeln inkopplad på som löper från hubben?

https://i.imgur.com/BRnNYnU.png

En spontan grej som skulle kunna vara problemet är att det behöver finnas en 4-pinsfläkt inkopplad på den inringade kontakten ovan, då den vidarebefordrar varvtalssignalen till moderkortet. Skulle inte förvåna mig om vissa moderkort helt fimpar styrningen om de inte upptäcker en varvtalssignal.

Jag har kopplat CPU_OPT (Den andra CPU-fläktplatsen) till hubben för PWM-styrningen. Sen har jag en splitter för CPU-fläktarna (Noctua NH-U12A) som sitter i vanliga CPU_FAN. Så i nuläget har jag ingen 4-pinfläkt alls förutom CPU alls. Det är endast 3-pinfläktarna som jag vill styra.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av epaaj:

Jag har kopplat CPU_OPT (Den andra CPU-fläktplatsen) till hubben för PWM-styrningen. Sen har jag en splitter för CPU-fläktarna (Noctua NH-U12A) som sitter i vanliga CPU_FAN. Så i nuläget har jag ingen 4-pinfläkt alls förutom CPU alls. Det är endast 3-pinfläktarna som jag vill styra.

Bara för felsökningens skull, skulle du kunna testa att koppla en av CPU-kylarfläktarna till den inringade kontakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Bara för felsökningens skull, skulle du kunna testa att koppla en av CPU-kylarfläktarna till den inringade kontakten?

Tackar för det! Det verkade funka alldeles utmärkt när jag gjorde så. Chassifläktarna lugnade ner sig och varvade upp när jag belastade cpu precis som väntat.

Men det var en aning tight att dra fläktsladden dit bak så jag borde nog skaffa en förlängningsstump eller komplettera med en pwm-fläkt till valfri ledig fläktplats. Skönt att det var mer komplicerat än så.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av epaaj:

Tackar för det! Det verkade funka alldeles utmärkt när jag gjorde så. Chassifläktarna lugnade ner sig och varvade upp när jag belastade cpu precis som väntat.

Men det var en aning tight att dra fläktsladden dit bak så jag borde nog skaffa en förlängningsstump eller komplettera med en pwm-fläkt till valfri ledig fläktplats. Skönt att det var mer komplicerat än så.

Vad bra att det funkar! Vill minnas att jag stötte på detta när jag recenserade chassit.

Permalänk

Jag bumpar denna tråden lite för att slippa skapa en ny:

Jag har också ett Meshify 2 tillsammans med en ASUS Ryujin 240 AIO-kylare. Jag har kopplat 3-pinsfläktarna till huben, SATA-kabeln för ström och 4-pins-kablen från huben till CHA_FAN1 på moderkortet. 4-pinsfläkten som går från AIO-kylaren måste kopplas till CPU_FAN (eller CPU_OPT antar jag) annars får jag fan error vid boot.

Den enda fläkten som registreras i BIOS (eller div mjukvaruprogram) är AIO-pumpen och den går på 100% hela tiden. Vad gör jag för fel? Hur kan jag få bättre koll på mina fläktar?

EDIT: Jag testade att koppla AIO-fläktarna till CPU_FAN och CPU_OPT samt AIO-pumpen till AIO_PUM. Nu registreras detta korrekt i BIOS. Dock får jag fortfarande ingen registrering av chassifläktarna.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av lunaspice:

Jag bumpar denna tråden lite för att slippa skapa en ny:

Jag har också ett Meshify 2 tillsammans med en ASUS Ryujin 240 AIO-kylare. Jag har kopplat 3-pinsfläktarna till huben, SATA-kabeln för ström och 4-pins-kablen från huben till CHA_FAN1 på moderkortet. 4-pinsfläkten som går från AIO-kylaren måste kopplas till CPU_FAN (eller CPU_OPT antar jag) annars får jag fan error vid boot.

Den enda fläkten som registreras i BIOS (eller div mjukvaruprogram) är AIO-pumpen och den går på 100% hela tiden. Vad gör jag för fel? Hur kan jag få bättre koll på mina fläktar?

EDIT: Jag testade att koppla AIO-fläktarna till CPU_FAN och CPU_OPT samt AIO-pumpen till AIO_PUM. Nu registreras detta korrekt i BIOS. Dock får jag fortfarande ingen registrering av chassifläktarna.

Chassifläktarnas varvtal kommer inte registreras i BIOS om de är kopplade via chassits PWM-hubb, då denna endast kan vidarebefordra en varvtalssignal från en enstaka 4-pinsfläkt (den inringade kontakten på bilden längre upp).

Om du önskar att få styrning av chassifläktarna enligt samma hastighetskurva som AIO-kylaren kan du testa att koppla bort ena 4-pinsfläkten som sitter på radiatorn från CPU_FAN och istället koppla den till den inringade kontakten på hubben.

Koppla sedan 4-pinskabeln som löper ut från hubben till CPU_FAN på moderkortet så matas varvtalssignalen ut (inget CPU fan error) samtidigt som chassifläktarna nu styrs av kurvan som är satt för CPU_FAN i BIOS.

Om du vill ha koll på de individuella chassifläktarnas varvtal måste de dessvärre kopplas individuellt till separata fläktkontakter på moderkortet.