Snabbkoll: Använder du Twitter?

Permalänk
Medlem

Nej fattar fortfarande inte grejen med twitter och instagram.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ja, men enbart för att få uppdatering på olika appar jag använder samt räddningstjänsten i mitt område. Skriver ingenting själv.

Permalänk
Medlem

Hade Twitter under början av 10-talet, men då under ett kort tag. Tog därefter ett långt avbrott tills jag hittade Mastodon.

Skapade ett konto på mastodon.social, men det var rörigt (många inlägg som publicerades samtidigt). Tog bort mig därifrån och skapade istället ett konto på mastodon.se. Där var det tvärtom: allt för tomt (detta var innan jag förstod begreppet med instanser). Tog bort mig även där och fann efter ett tag fosstodon.org (rättare sagt prick 3 år sen i morgon). Stortrivs!

Och nu när Elon Musk köpte upp Twitter, har tiotusentals personer flyttat till Mastodon, bland annat Greta Thunberg, vilket bara gör det hela mycket roligare

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag förstår inte heller var folk ser dessa politiska galningar. I mitt flöde finns ju bara folk jag följer. Dock har jag stängt av så att jag inte ser retweets från dom jag följer; jag vill ju bara se tweets från just dom jag följer. Att nån e-sportare retweetar ett reklamjippo struntar jag ju i.

Du har ju helt rätt, om man stör sig på någon i sitt flöde är det ju bara att avfölja, förstår inte dramatiken alls.

Mitt flöde retweetar mest väldigt intressanta och/eller underhållande saker så jag har det på fortfarande.

Dock stängt av att se andras gillningar och sånt i flödet, det blev jävligt tröttsamt jävligt fort.

Jag undrar om inte dom flesta som har den här typen av personliga klagomål gentemot Twitter, och andra sociala medier, borde ta och se över sitt eget beteende, vilka personer dom väljer att följa och vilka diskussioner dom väljer att ge sig in i.

Det finns personer jag följt under lång tid som ofta skriver väldigt mycket väldigt bra saker, men som började bli allt mer "vass" i sin kritik av vissa saker och samtidigt gjorde allt mer enkla argument och bad faith tolkningar vilket gjorde att jag till slut avföljde personen.

Och ja, det är ju inte svårare än så.

Permalänk
Medlem

Nej, inte tidigare och absolut inte nu. Behöver jag av någon orsak kolla en länk dit brukar jag ersätta "twitter.com" med "nitter.net" för att slippa popups och idioti.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Aldrig varit intresserad av det. Dessutom så är det ganska svårt att använda Twitter utan någon slags tredjeparts sida, då det ploppar upp en rutta mitt i nyllet på en om att man ska logga in.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Aldrig varit intresserad av det. Dessutom så är det ganska svårt att använda Twitter utan någon slags tredjeparts sida, då det ploppar upp en rutta mitt i nyllet på en om att man ska logga in.

Tryck på "Logga in" och sedan kommer det ett kryss i hörnet på rutan som du kan klicka på för att ta bort rutan.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Inaktiv

Twitter är bra för specifika nyhetsflöden inom ens intressen, dock undviker jag sociala medier så mycket som möjligt p.g.a. all tid det och att det inte bidrar till min produktivitet. Typ så.

Permalänk
Medlem

Twitter för mig känns som en sådan grotta där du hittar en jävla mängd människor som antingen använder Twitter på ett sätt att sprida dynga som tyvärr alltför många suger upp och tar skiten allt för väl så att skiten blir till sanning. Och genom detta kan dessa människor använda sina känslor är hård fakta om saker och ting. Typ som: är jorden platt? Osv.
Lika intressant att läsa/använda twitter som att räkna sandkorn på stranden. Och sedan lägga kornen i olika högar efter storlek.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Hasson39:

Raderade också mitt konto efter att ha sett att Elon köpte upp företaget, och hur han behandlade hela situationen gjorde det hela inte bättre. Människor har hypat upp honom till skyarna.

Fint gjort av dig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Endast för att följa personer inte för att tweeta, de känns rätt så meningslöst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Nej, det är inget bra alternativ. Det har många svåra brister. Men jag lär nog skaffa ett konto där också trots det.

Utveckla gärna.

Permalänk
Inaktiv

Skapade nått konto på Twitter för några år sedan men tog bort det ganska snabbt. Aldrig fattat grejen men då har jag inte fattat grejen med Facebook, Snapchat och knappt Instagram heller. Det enda jag fattar är YouTube och något som var vanligare förr, bloggar och forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Utveckla gärna.

1. Det finns ingen enhetlighet. Det är ungefär som länder. Man kan resa mellan länder, men de styrs på olika sätt, vilket kan innebära problem.
2. Det finns inte en enda instans för att skaffa ett konto, vilket ger lite linux-vibbar. Som nykomling finns det inget enkelt och självklart sätt att komma in i det.
3. De bättre eller önskvärda servrarna kanske redan är fulla, eller bara tar in genom inbjudningar, och folk utan kontakter får hålla till på mindre nogräknade ställen där portarna är öppna och man i gengäld får stå ut med sämre skydd, sämre eller ingen moderering och admin.
4. Bristen på centralisering är en svaghet eftersom det blir olika upplevelser beroende på var man är "baserad", och det är mycket större risk för instabilitet över tid eftersom kvaliteten är mer beroende av ett fåtal individer som styr servern, än på ett stort, monolitiskt företag. Det kan ske "kupper" där grupperingar kan tränga ut andra och ta över kontrollen.
5. Bristen på centralitet gör att det blir svårare att hitta innehållet man är ute efter, eftersom det blir mer "bubbligt".
6. Tydligen är privata meddelanden inte privata på riktigt, utan om man taggar nån i diskussionen kan det kontot se hela konversationen. Oerhört allvarligt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tycker twitter är en perfekt plats å få med sig allt som händer runt de ämnene jag är intresserad av. Känner mig helt opåverkad av Musks uppköp och tycker som för de mesta att folk gör en höna av en fjäder.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Tycker twitter är en perfekt plats å få med sig allt som händer runt de ämnene jag är intresserad av. Känner mig helt opåverkad av Musks uppköp och tycker som för de mesta att folk gör en höna av en fjäder.

Han har inte hunnit förändra allt han tänkt än. Och när väl skiten kommer tar det ytterligare ett tag innan folk försvinner i stor skala. Framåt årsskiftet är det nog kaos.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

1. Det finns ingen enhetlighet. Det är ungefär som länder. Man kan resa mellan länder, men de styrs på olika sätt, vilket kan innebära problem.
2. Det finns inte en enda instans för att skaffa ett konto, vilket ger lite linux-vibbar. Som nykomling finns det inget enkelt och självklart sätt att komma in i det.
3. De bättre eller önskvärda servrarna kanske redan är fulla, eller bara tar in genom inbjudningar, och folk utan kontakter får hålla till på mindre nogräknade ställen där portarna är öppna och man i gengäld får stå ut med sämre skydd, sämre eller ingen moderering och admin.
4. Bristen på centralisering är en svaghet eftersom det blir olika upplevelser beroende på var man är "baserad", och det är mycket större risk för instabilitet över tid eftersom kvaliteten är mer beroende av ett fåtal individer som styr servern, än på ett stort, monolitiskt företag. Det kan ske "kupper" där grupperingar kan tränga ut andra och ta över kontrollen.
5. Bristen på centralitet gör att det blir svårare att hitta innehållet man är ute efter, eftersom det blir mer "bubbligt".
6. Tydligen är privata meddelanden inte privata på riktigt, utan om man taggar nån i diskussionen kan det kontot se hela konversationen. Oerhört allvarligt!

1. Det är det jag gillar. Att det finns flera instanser att välja på och att alla kan skapa en instans. Valfrihet. Tänk om det bara fanns ett land...

2. Ser inte problemet. Du kan skapa ett konto på valfri instans och kommunicera med alla instanser. Tycker det är ganska enkelt att välja, antingen en svensk, nån politisk/intresse inriktning eller bara Mastodons två generiska.

3. Vilka är de "bättre och önskvärda servrarna" som är fulla? Inte sett nån som kräver inbjudan (eller så har de inte intresserat mig) eller du menar kanske att man behöver skriva varför man vill gå med i en specifik instans? Det är ju lätt att skriva en kort motivering. Aldrig blivit nekad. Orkar man inte det finns det fortfarande öppna sådana. Förstår inte varför man måste haka upp sig på några få med begränsningar. Det är ju upp till varje instans.

4. Det är ju det fina med att välja att man kan få olika/unika upplevelser. Att servrarna sen kan styras olika är väl förväntat, man kan ju välja att stanna eller byta om man ogillar en server. På Twitter måste man anpassa sig till ett enda företag, på Mastodon kan du hitta flera instanser som har olika styrningar. Alltså större chans att hitta en som passar en själv eller så kan man (om man orkar/kan) skapa en egen.

5. Känner inte igen mig men då jämför jag inte med Twitter då jag knappt använt det.

6. Det kan jag hålla med om. Det låter inte bra. Även om man inte "bör" tagga någon man inte vill tagga så ska man ju inte kunna inkludera någon i en konversation så av misstag. Det bör ske ett mer aktivt val.

Permalänk
Medlem

Vet ej vad jag ska rösta.

Jag har ett konto, jag är aldrig in på sidan utan hotlinking.

Har aldrig tweetat, tror inte jag följer någon (kollar ändå inte).

Är bara där när folk länkar saker på sidan, så använder den inte?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Tycker det är väldans prat om Twitter. Känns som en sån där sak som journalister bryr sig mer om än vanligt folk.

Permalänk
Medlem

Har ett konto som aldrig används. Nu när trollet Musk tagit över så är det dags att ta bort kontot, tål inte den karln.

Edit:Sagt och gjort!

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Det har väl sina användningsområden men är inget jag behöver
Räcker med facebook som jag bara använder till messenger typ

Permalänk
Medlem

Är medlem men kommer antagligen sluta använda nu när king cringe har tagit över det.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Hade ett konto, mest för att få snabb och relativt pålitlig information kring laguppställningar för Premier League men valde att avsluta efter Musks uppköp. Jag litar i dagsläget inte på att hans intentioner är så ändla som han påstår och det har inte börjat bra med hur han behandlat anställda exempelvis.

Det gör ingen skillnad för plattformen och de som tycker att jag har fel är bara glada att jag hoppat av - Ibland måste man ta ställning i frågor helt enkelt. Full respekt för dem som gillar Musk, så det handlar inte om att de människor som gillar honom har fel eller är sämre. Utan bara att mitt moraliska kompass säger nej tack, så viktigt är inte Twitter.

Permalänk
Avstängd

Jag använde Twitter en aning för kanske tio-tolv år sedan, nästan bara för att hålla koll på biljettkontroller i kollektivtrafiken. Nu är jag inte fattig student längre så jag har inte det behovet. Jag försökte följa lite konton som verkade roliga eller intressanta, men formatet passade inte mig alls så när behovet av biljettkontroll-koll föll bort så slutade jag använda det helt.

Permalänk

Aldrig haft ett konto. Ibland råkar jag hamna på sajten via en länk, men förstår inte hur den ska användas. Men jag accepterar att jag säkerligen bara en gammal gubbe som inte fattar hur man kommunicerar på ett modernt sätt. Läser Reddit och kommenterar en del, det är allt. Tack varje frun så får jag info om vad som händer hos familj och bekanta på Facebook och Instagram.

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med Twitter?

Permalänk
Medlem

Skapa ett konto för jätte längesen, men använde inte det så jag tog bort det igen. Dock så använder jag inte social media alls, förutom Sweclockers och Youtube/Twitch om det nu räknas som det.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

När man har slut på argument så kommer härskartekniken och personangrepp fram.

Vet inte vilka argument jag har slut på. Förstår däremot inte varför man är emot Mastodon för att en meningsmotståndare också använder plattformen. Det är ju inte så att alla som använder Twitter har samma eller ens snarlika åsikter heller.

Att jag drog till med klimatförnekelse var ett svar på dit "Lill-MiljöJesus". Min uppfattning är att de flesta som stör sig på Greta är just det, klimatförnekare. Det betyder inte att man behöver hålla med om allt hon säger/gör även om man inte stör sig på henne.

Permalänk
Medlem

Trodde den här tråden handlade om hur många och vilka som använder Twitter, inte hur många som inte gör det och att de inte gillar Musk.
Inlägg som typ, Jag har aldrig använt Twitter och kommer aldrig att göra, vad har det med frågeställningen i trådstarten att göra?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Trodde den här tråden handlade om hur många och vilka som använder Twitter, inte hur många som inte gör det och att de inte gillar Musk.
Inlägg som typ, Jag har aldrig använt Twitter och kommer aldrig att göra, vad har det med frågeställningen i trådstarten att göra?

Själva pollen till tråden frågar: Ja, nej men använt tidigare, nej inte alls.

Kanske inte så konstigt om folk utvecklar sina svar i tråden? Varför brukar vara intressant tycker jag personligen.