Anmäl dig till Roborock Challenge!

Kommer strömkabeln överleva mini PC:n?

Permalänk

Kommer strömkabeln överleva mini PC:n?

Någon här som klarar av att avgöra om följande kabel: USB typ C-öppna ändar skulle kunna klara av att strömförsörja följande mini PC: Mele Quieter 3Q?

Det anges ju inte annat än ledardiameter, AWG22, och att kabeln är till för Raspberry Pi 4, som då borde innebära en spänning på runt 5V och upp till 3A. Men i mitt fall tänkte jag mata 13.7V och då upp till 2A genom kabeln till min lilla dator. Går det att avgöra om det är något som kabeln kan stå pall för? Tänkte att det vore ju trist om något i kabeln smälter och resulterar i en kortis.

Conrad var inget vidare behjälpliga, de föreslog att jag skulle kolla produktsidan och instruktionsmanualen till kabeln. De verkade senare mena att 3A@5V är det som gäller, men vet inte om det är något de bara uppgav för att de inte törs säga något annat.

Permalänk
Rekordmedlem

Kabeln kommer med största sannolikhet att hålla eftersom lägre ström och högre spänning ger mindre effektförluster i kabeln och spänningen är så pass låg att man ändå inte behöver oroa sig för överslag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om inte jag är helt fel ute så är väl spänningen irrelevant så länge isoleringsförmågan inte överskrids med för hög spänning. En kabel är ju mer eller mindre en resistor:

P = I²R

Effekten (P) = strömstyrkan i A (I) ² * resistansen (R)

Värmeutvecklingen med 5V 3A borde alltså vara högre än för 13.7V 2A.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kabeln kommer med största sannolikhet att hålla eftersom lägre ström och högre spänning ger mindre effektförluster i kabeln och spänningen är så pass låg att man ändå inte behöver oroa sig för överslag.

Skrivet av fragande:

Om inte jag är helt fel ute så är väl spänningen irrelevant så länge isoleringsförmågan inte överskrids med för hög spänning. En kabel är ju mer eller mindre en resistor:

P = I²R

Effekten (P) = strömstyrkan i A (I) ² * resistansen (R)

Värmeutvecklingen med 5V 3A borde alltså vara högre än för 13.7V 2A.

Det är kanske bara att tuta och köra då?

Här och var har jag hittat formuleringen att alla USB-C kablar måste palla minst 3A vid 20V... Men det här är ju inte en USB-C kabel, snarare är det något slags hopkok som råkar ha en USB-C kontakt i ena änden.

Och sen jag tänker ju också på att P=I ² * R, U=RI =>(implikation) P=I*U. Alltså blir det ju det trots allt i alla fall större effekt genom kabeln med en 2/3 så stor ström och en spänningsförändringsfaktor som är större än 3/2. Resistansen är inte konstant, utan är proportionell med spänningen. Eller är det ett förhållande som inte gäller i det här fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Här och var har jag hittat formuleringen att alla USB-C kablar måste palla minst 3A vid 20V... Men det här är ju inte en USB-C kabel, snarare är det något slags hopkok som råkar ha en USB-C kontakt i ena änden.

Som fd montör och skyddsombud i industrin, så kan jag berätta att alla lyftverktyg dimensionerade för dubbla lasten.

Och enligt denna tråd på Byggahus.se så ska en 1,5mm² för 230V (som man bara får köra 10A genom) palla med 19A om den ligger öppet och i 20°.

Det skulle väl antyda att kabeln är dimensionerad för mer än den är specad för.

Annars kill-gissar jag också på att risken är genomslag genom isoleringen mellan ledarna, den säger jag pass på.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Och sen jag tänker ju också på att P=I ² * R, U=RI =>(implikation) P=I*U. Alltså blir det ju det trots allt i alla fall större effekt genom kabeln med en 2/3 så stor ström och en spänningsförändringsfaktor som är större än 3/2. Resistansen är inte konstant, utan är proportionell med spänningen. Eller är det ett förhållande som inte gäller i det här fallet?

Ellära är verkligen inte min starka sida men min uppfattning är att värmeförlusterna i en kabel inte är beroende av spänningen utan R och I, kan dock inte förklara varför mer än hänvisa till P = I²R Det är ju inte effekten för hela kretsen det handlar om utan bara förlusten i kabeln.

Det väl en anledning till att diverse snabbladdningsprotokoll för USB använder högre spänning (9V etc.) eftersom det ger mindre effektförluster på vägen. Man kan helt enkelt skicka mer effekt genom samma kabel och kontakter vid högre spänning.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grasklippare:

Det finns ingen sån standard, usb-c är en kontakt och inte en laddstandard men det finns däremot en del regler för usb power delivery men där är det kretsar i kabeln som talar om vad den tål för att den ska kunna belastas högre än grundstandarden för data, det går ju att överföra upp till 240 w via usb c men man använder max 5A.

Skrivet av fragande:

Ellära är verkligen inte min starka sida men min uppfattning är att värmeförlusterna i en kabel inte är beroende av spänningen utan R och I, kan dock inte förklara varför mer än hänvisa till P = I²R Det är ju inte effekten för hela kretsen det handlar om utan bara förlusten i kabeln.

Det väl en anledning till att diverse snabbladdningsprotokoll för USB använder högre spänning (9V etc.) eftersom det ger mindre effektförluster på vägen. Man kan helt enkelt skicka mer effekt genom samma kabel och kontakter vid högre spänning.

Ja Ohms lag gäller, det är därför vi har högspänning på stamnätet för man vill ha så låg ström som möjligt för att minska förlusterna i de riktigt långa ledningarna och förlusterna skenar som synes verkligen i väg om strömmen ökar pga "I^2"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det hela verkar ju då i alla fall landa i att det bör fungera utan problem, eller hur?

Tack ska ni ha, allihopa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Det hela verkar ju då i alla fall landa i att det bör fungera utan problem, eller hur?

Tack ska ni ha, allihopa!

Nej.

Vad du GÖR är baserat på antagningar från liknande förhållanden.
Så, nej, vad du gör finns det ingen bevisning för. Det BÖR vara så, baserat på annat.
Poängen, är att om du gör som du vill, så är det på ditt ansvar.

Tillägg:
De enda som kan säga vad som är ok/nok är tillverkarna. Alla andra kan bara gissa utifrån erfarenhet och kunskap. De ansvariga (producenterna) kommer bara att erkänns enligt spec. Går du utanför, så är det inte på deras ansvar.

Tillägg
Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Nej.

Vad du GÖR är baserat på antagningar från liknande förhållanden.
Så, nej, vad du gör finns det ingen bevisning för. Det BÖR vara så, baserat på annat.
Poängen, är att om du gör som du vill, så är det på ditt ansvar.

Tillägg:
De enda som kan säga vad som är ok/nok är tillverkarna. Alla andra kan bara gissa utifrån erfarenhet och kunskap. De ansvariga (producenterna) kommer bara att erkänns enligt spec. Går du utanför, så är det inte på deras ansvar.

Ojdå, hoppsansa!

Märk väl mitt användande av ordet "bör".

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Ojdå, hoppsansa!

Märk väl mitt användande av ordet "bör".

Jag noterade ditt bör, och håller med i stort sett.

Men vad du gör ”gör” bör också ansvarsmässigt ligga hos dig.

Det jag pekar på är det faktum att du vill köra en USB-C utanför spec. Det BÖR funka, men brinner kabeln och ditt hus, så BÖR det ligga på dig och inte tillverkaren.
Vill du ta risken, så BÖR det funka, men………..

Det är min poäng, vi har resonerat på ett forum om att det borde funka, men ingen inblandad tillverkare kommer att garantera detta. Så tänk ett varv till. Personligen så har jag laddare inkopplade 24/7, trots att de KAN börja brinna. Jag tycker mig se låg risk. Jag kör bil, trots att jag ser låg risk för krock.

Men, som sagt, basera inte ditt beslut på oss tyckare i ett forum. Det du och alla säger är rimligt, men. Det är ditt ansvar. Det är min enda poäng. Se inte forum Sweclockers som ett ok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Helt sant!
Fast ska man köra USB-sladd för strömförsörjning till PC etc. kanske man ändå borde skaffa en typad sladd just för strömförsörjning? -Det rör ju sig ändå om rätt många watt i värsta fall? -Betydligt mer än vad USB-standarden bara var för några år sedan..

Permalänk
Skrivet av Networker:

Helt sant!
Fast ska man köra USB-sladd för strömförsörjning till PC etc. kanske man ändå borde skaffa en typad sladd just för strömförsörjning? -Det rör ju sig ändå om rätt många watt i värsta fall? -Betydligt mer än vad USB-standarden bara var för några år sedan..

Den strömadapter som följer med den aktuella mini-PC:n, sätts i väggen och har sen just en USB-C kontakt i den ände som sätts i datorn. Specifikationerna för adaptern är 12V 2A, så det ska inte röra sig om så hemskt hög effekt. Så i det här fallet ska jag köra USB-sladd för strömförsörjning till min PC, även om det nu inte rör sig om en riktigt USB-sladd. Det råkar mest bara vara en USB-C kontakt i ena änden och jag kommer att ha en DC-plugg i den andra änden.

Datorn ska kunna hantera 12-23V.

I min tillämpning kommer spänningen vara runt 13.7V.

För övrigt, så har Conrad lyckats luska fram ett datablad, om än inte så detaljrikt.

Ni som förstår er på sådant.. Är det något av det som står i databladet som tyder på att det finns någon rimlig chans att kabeln kommer kunna hantera cirka 13.7V, upp till runt 2A?

Permalänk
Medlem

@grasklippare

Nyfiken...
Varför ska du mata den från en DC-plugg?
Har du någon speciell styrning som ska sköta matningen?

För att köra 12V via USB-C så krävs ju en kommunikation (funktionen PD). Jag tror att det kan bli problem om du bara smäller på 12V utan denna signal. Visst kan du säkert skapa denna signal själv men det blir ju lite mer komplicerat än att löda på en DC-plugg.

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

@grasklippare

Nyfiken...
Varför ska du mata den från en DC-plugg?
Har du någon speciell styrning som ska sköta matningen?

För att köra 12V via USB-C så krävs ju en kommunikation (funktionen PD). Jag tror att det kan bli problem om du bara smäller på 12V utan denna signal. Visst kan du säkert skapa denna signal själv men det blir ju lite mer komplicerat än att löda på en DC-plugg.

Ägnar mig åt astrofotografering och jag har en fräsig liten låda som förser alla grejer med ström, och den har antal utgångar för just DC pluggar. Den ger ut precis vad jag matar in i den med, 13,7V i mitt fall.

Varken strömfördelarlådan eller mini-PC:n har någon som helst elektronik för att förhandla spänning. Det är verkligen bara så att det råkar vara en USB-C-kontakt som gäller på mini-PC-sidan. Kabeln har jag också tänkt att den ska vara av den "korkade" typen, eftersom det ändå inte är någon som lyssnar i någon av ändarna.

Min enda fråga är huruvida det går att avgöra om kabeln jag har köpt från Conrad bör klara av spänningen och strömmen, utan att smälta och kortsluta, drabbas av överslag och allt vad det nu kan vara man ska akta sig för.

Jag i alla min okunskap inbillar ju mig att det kommer funka finfint. Maximalt några tiotals watt, mobiltelefoner laddas ofta med högre effekt än så och det krävs väl inga superkablar för det? Men som sagt, jag är okunnig och rådfrågar därför folket här. Lätt hänt att man missar något som är helt uppenbart för den som kan sin sak.

Jag kan ju förstås slakta strömadaptern som följde med mini-PC:n, ta sladden därifrån och löda på en DC-plugg på den. Men då tappar jag ju möjligheten att enkelt och smidigt strömförsörja mini-PC:n från väggström, utan att ha mina astrofoto-pryttlar tillhands.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grasklippare:

Den strömadapter som följer med den aktuella mini-PC:n, sätts i väggen och har sen just en USB-C kontakt i den ände som sätts i datorn. Specifikationerna för adaptern är 12V 2A, så det ska inte röra sig om så hemskt hög effekt. Så i det här fallet ska jag köra USB-sladd för strömförsörjning till min PC, även om det nu inte rör sig om en riktigt USB-sladd. Det råkar mest bara vara en USB-C kontakt i ena änden och jag kommer att ha en DC-plugg i den andra änden.

Datorn ska kunna hantera 12-23V.

I min tillämpning kommer spänningen vara runt 13.7V.

För övrigt, så har Conrad lyckats luska fram ett datablad, om än inte så detaljrikt.<Uppladdad bildlänk>

Ni som förstår er på sådant.. Är det något av det som står i databladet som tyder på att det finns någon rimlig chans att kabeln kommer kunna hantera cirka 13.7V, upp till runt 2A?

Ja den kan hantera det, kabeln lär inte gå sönder av lasten.
Däremot så framgår det inte om datorn förväntar sig usb pd kommunikation (eller bara "dum" strömförsörjning) men det har inget att göra med om kabeln håller eller inte men saknas det så kommer det inte att fungera, men kabeln håller även då.
Du får helt enkelt prova eller skaffa fram de detaljerade manualerna för att kolla om det även behövs usb pd, personligen tror jag inte det behövs usb pd utan de använder bara en usb c kontakt men det är bara min gissning och jag hade löst de eventuella problem som kanske uppstår när de uppstått i stället för att nojja ner mig i förväg om kabeln i sig håller eller inte för rent elektriskt så ska den klara lasten.
Du kan inte få ett bättre svar än så innan du har bättre fakta att utgå från.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Ägnar mig åt astrofotografering och jag har en fräsig liten låda som förser alla grejer med ström, och den har antal utgångar för just DC pluggar. Den ger ut precis vad jag matar in i den med, 13,7V i mitt fall.

Varken strömfördelarlådan eller mini-PC:n har någon som helst elektronik för att förhandla spänning. Det är verkligen bara så att det råkar vara en USB-C-kontakt som gäller på mini-PC-sidan. Kabeln har jag också tänkt att den ska vara av den "korkade" typen, eftersom det ändå inte är någon som lyssnar i någon av ändarna.

Min enda fråga är huruvida det går att avgöra om kabeln jag har köpt från Conrad bör klara av spänningen och strömmen, utan att smälta och kortsluta, drabbas av överslag och allt vad det nu kan vara man ska akta sig för.

Jag i alla min okunskap inbillar ju mig att det kommer funka finfint. Maximalt några tiotals watt, mobiltelefoner laddas ofta med högre effekt än så och det krävs väl inga superkablar för det? Men som sagt, jag är okunnig och rådfrågar därför folket här. Lätt hänt att man missar något som är helt uppenbart för den som kan sin sak.

Jag kan ju förstås slakta strömadaptern som följde med mini-PC:n, ta sladden därifrån och löda på en DC-plugg på den. Men då tappar jag ju möjligheten att enkelt och smidigt strömförsörja mini-PC:n från väggström, utan att ha mina astrofoto-pryttlar tillhands.

Fast hur kommer du fram till att det inte finns någon elektronik som förhandlar om spänningen?
Det skulle ju betyda att om du använder datorns originalsladd (som enligt dig bara pressar ut 12v) till en icke PD usb-c enhet så skulle den enheten brinna upp!

För att leverera mer än 5v måste de anslutna enheterna förhandla fram vilken spänning de skall köra. Jag tror det är VÄLDIGT osannolikt att en USB-C laddare skulle vara fulkopplad och endast leverera 12V. Fast det är ju klart det finns ju massor av farlig elektronik på marknaden.

Men jag tror som sagt att logiken både hos laddaren och datorn förhandlar.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja den kan hantera det, kabeln lär inte gå sönder av lasten.
Däremot så framgår det inte om datorn förväntar sig usb pd kommunikation (eller bara "dum" strömförsörjning) men det har inget att göra med om kabeln håller eller inte men saknas det så kommer det inte att fungera, men kabeln håller även då.
Du får helt enkelt prova eller skaffa fram de detaljerade manualerna för att kolla om det även behövs usb pd, personligen tror jag inte det behövs usb pd utan de använder bara en usb c kontakt men det är bara min gissning och jag hade löst de eventuella problem som kanske uppstår när de uppstått i stället för att nojja ner mig i förväg om kabeln i sig håller eller inte för rent elektriskt så ska den klara lasten.
Du kan inte få ett bättre svar än så innan du har bättre fakta att utgå från.

Nejmen, jag vet att det inte behövs PD eller dylikt. Datortillverkaren, Mele, direkt avråder från att exempelvis använda en powerbank med PD eftersom datorn inte har någon PD-elektronik i sig och då skulle riskeras att förstöras.

Det är väl bara att jag tar och testar helt enkelt. Har ju redan köpt alla delarna. Men ville bara kolla att det jag tänkte göra inte var helpuckat först.

Tillverkaren hade även ett annat förslag för hur jag ska gå till väga. De tyckte jag kunde öppna upp datorn och löda dit två trådar på två särskilda platser på kretskortet. Sedan göra hål i datorlådan för att låta trådarna löpa genom det till utsidan. På trådarna skulle sedan lämplig DC-hona lödas fast och en DC till DC kabel användas. Men jag känner mig inte bekväm med att hålla på och löda inne i datorn, det lär bara leda till haveri. Löda dit en DC-plugg i ändarna på min kabel fixar jag nog däremot.

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Fast hur kommer du fram till att det inte finns någon elektronik som förhandlar om spänningen?
Det skulle ju betyda att om du använder datorns originalsladd (som enligt dig bara pressar ut 12v) till en icke PD usb-c enhet så skulle den enheten brinna upp!

För att leverera mer än 5v måste de anslutna enheterna förhandla fram vilken spänning de skall köra. Jag tror det är VÄLDIGT osannolikt att en USB-C laddare skulle vara fulkopplad och endast leverera 12V. Fast det är ju klart det finns ju massor av farlig elektronik på marknaden.

Men jag tror som sagt att logiken både hos laddaren och datorn förhandlar.

Det är precis så dumt det är. Originalströmadaptern saknar alla former av intelligens och jag måste helt klart se till att vara på min vakt för att inte råka använda den till att försöka ladda några av mina prylar med "normal" USB-C.

Det dröjde bara några veckor efter att jag köpte min mini-PC tills tillverkaren släppte en ny variant med regelrätt utförd USB-C, med PD och allt, för ström. Fast jag tror att faktiskt de fortfarande har kvar även det gamla USB-C-jacket på datorn, utan PD. Så det är lite av en salig röra.

Permalänk

En liten uppdatering, om någon skulle vara intresserad:

Conrad har nu ändrat sig. De har lagt till i databladet för kabeln att den ska tåla 30V, 3A.

Därmed kommer jag helt klart att våga använda den.