Quiz: Har du det som krävs för att bli nätverkstekniker?

Permalänk
Melding Plague

Quiz: Har du det som krävs för att bli nätverkstekniker?

Många på SweClockers kan sitt hemmanätverk, men har du tillräckliga kunskaper för att bli nätverkstekniker? Gör quizet för att få en fingervisning!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Meh. 5/10 Korrekta svar. Inte helt otippat då jag fick gissa haha

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

7/10 skäms nästan lite över slarvfel. men det är som det är.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Whoops.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

ett rätt ! men alla var typ chansningar.. detta var inte min grej! Så det kanske är vettigt att läsa boktipset man fick som resultattext xD

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Aww crap
Vissa tvivlade jag på. Man bör gå på gutt feeling. 5 av 10

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

8/10... sjukt störande aka cisco prov.. som tur är jag redan senior nätverkstekniker så behöver inte testet för att förklara att jag kan saker

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

8/10 som nyexaminerad inom Server och virtualisering. Varför känns ändå det resultatet som dåligt?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det blev tyvärr fel i resultatmeddelandet, men detta är fixat nu och quizzen är uppe igen!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag tyckte frågorna och alternativen var skrivna på ett onödigt krångligt sätt för att höja svårigheten i onödan. Vad är ”datagram” för nått t.ex? Var tvungen att läsa vissa meningar typ flera gånger för att se vad som var skillnaden mellan alternativen. Men det blev några rätt ändå, känns som det kommit mkt nya termer sen jag läste CCNA för typ 20 år sen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Är inte fråga 4 både ett stjärn nät och en ip-plan? Tyckte den var förvirrande

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Mitt resultat: 8/10.
Meh. Har jobbat med att programmera nätverksprotokoll, men det var ett tag sen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Är inte fråga 4 både ett stjärn nät och en ip-plan? Tyckte den var förvirrande

nej, allt var väll inte anslutet till en central punkt. Den uppe till höger (Knivsta) gick via den bredvid (Sigtuna)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

8 rätt följt av 2 fel, i ordning.
Lite koll har man ändå, läste CCNA för typ 20 år sedan, men har aldrig jobbat med nätverk.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

5/10. Men jag är ju den som lagar saker fysiskt ute och byter, gräver, felsöker. Inställningar och prata med switchar och fixa nätverk görs från kontor eller automagiskt.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

9/10. Gissade på IPSec istället för GRE, men annars var jag väl hyffsat säker. Det är väl tur det, med tanke på att jag jobbar som systemadministratör/nätverkstekniker.

Permalänk
Medlem

Som väntat. Inget område jag är särskilt intresserad av. Gissade på majoriteten, och oftast fel...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

7 rätt med ett felklick...

Permalänk
Medlem

Visste inte vad ngfw innebär

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Livsnjutare 😎

Intressant att ni gör en quiz i form utav en headhunting-modell för ev. jobb...
Nytänk

Trivs dock bra med mitt jobb jag har idag

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Permalänk

10/10. Det hade varit pinsamt med något annat då det redan är karriärvalet.

För er som gillar att alltid först bli anklagade, men sällan vara skyldig, när något är fel på jobbet, bli Nätverkstekniker.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Medlem

Inte så tokigt. Bommade på DPI som jag aldrig använt.

Permalänk
Medlem

Länge sedan man höll sig uppdaterad på sånt här

Permalänk
Medlem

Är det verkligen ett krav att man tittar på något krypterat för att det ska räknas som DPI?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Detta var tydligen min grej, jag fick min första 10/10 någonsin tror jag. Äntligen!

Visa signatur

/Linuxs

Permalänk
Medlem

Jaja, jag jobbar ju inte som nätverkstekniker iaf

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd

Tja

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04