Permalänk

macbook laddare/störningar i elnät

Hej, jag har haft en del konstiga problem med elektronik sedan en tid tillbaka, problem jag aldrig stött på tidigare. Macbook laddare (thunderbolt) blir jätte varm vid laddning samt även att thunderbolt kabeln kan bli ganska varm vid laddning. har även haft konstiga problem med fel som uppstått i brus reducerande hörlurar under samma tid. Dessa problem har varit väldigt främmande för mig, och det enda som hänt sedan innan detta uppstod var att jag flyttade. Har börjat misstänka att det kan ha o göra med ojämnheter i elnätet, då jag märkt av att det ibland uppstår "spikes" i studio högtalare i samma rum.

Kan det vara ojämnheter i elnätets fas som skapar detta?

Vad för produkt kan jag köpa som jämnar ut dessa "spikes"? Har läst en del om UPS, men då jag inte har problem med strömavbrott utan enbart eventuellt ojämnheter i linjens fas så känns det som fel produkt.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

De flesta UPS har fler funktioner än att bara vara ett batteri. De hjälper mot diverse andra problem med strömförsörjning också. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Uninterruptible_power_supply skrolla ner till Common power problems

Permalänk

Beroende av vilken modell MacBook du har kan laddaren leverera vad som helst från 35W (Air) till 140W (16” Pro Max). 35W ska inte bli jättevarmt om du har bra luftflöde runt, men 140W kan bli lika varmt på en Mac som på en PC med motsvarande strömförsörbrukning. Det jag vill ha sagt med detta är att värme i sig inte nödvändigtvis indikerar ett problem.
Vad gäller lurarna, vad upplevde du för problem med dem?

OM du har problem med strömförsörjningen är detta ett av problemområdena en bra UPS ska lösa, men det blir ju naturligtvis oerhört kostsamt att skydda/jämna ut strömmen för mer än ett fåtal saker på det viset. Chansen är också rätt stor att strömförsörjningen till din Mac gör ungefär samma sak, bara att batterierna sitter direkt i datorn, inte i en extern låda.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Beroende av vilken modell MacBook du har kan laddaren leverera vad som helst från 35W (Air) till 140W (16” Pro Max). 35W ska
inte bli jättevarmt om du har bra luftflöde runt, men 140W kan bli lika varmt på en Mac som på en PC med motsvarande strömförsörbrukning. Det jag vill ha sagt med detta är att värme i sig inte nödvändigtvis indikerar ett problem.
Vad gäller lurarna, vad upplevde du för problem med dem?

OM du har problem med strömförsörjningen är detta ett av problemområdena en bra UPS ska lösa, men det blir ju naturligtvis oerhört kostsamt att skydda/jämna ut strömmen för mer än ett fåtal saker på det viset. Chansen är också rätt stor att strömförsörjningen till din Mac gör ungefär samma sak, bara att batterierna sitter direkt i datorn, inte i en extern låda.

Ursäkta sent svar.

Det är fortfarande ett mysterium för egen del. Har haft alla möjliga "fel" med enheter. Brus reducerande lurar jag använt i flera år, har fått massor av problem med allt ifrån fel i brus reducering, ljud liknande "kryp" i membranen som låter som att man skrapar emot brus reducerings micken. Har dessutom bytt hörlurarna under garantin ca 8 gånger, även testat annan modell. Då ska vi inte ens tala om den elektroniska e-ciggen jag har. Har bytt säkert 5 gånger, testat olika tillverkare och modeller. Testat olika batterier från olika tillverkare flera gånger, varje gång blir det att helt nya batterier ur förpackningen blir konstiga efter laddning och bränner sönder coils i e-ciggen. Studio högtalare jag har, som ger ifrån sig kraftiga knäpp ljud ungefär samma tid på dygnet. Vad gäller datorn så blir laddare väldigt varm (både tredje part och original) vid laddning. Så pass varm att jag tror det är någon säkring i den som förhindrar överhettning så den slutar att ladda och måste svalna.

Varför jag tror att den kan bero på elnätet är att det verkar finnas andra konstigheter då det är ganska "billigt" byggt överlag. Värdelösa akustiska förhållanden, dånande från maskiner utanför etc.

Permalänk
Skrivet av murks3819:

Ursäkta sent svar.

Det är fortfarande ett mysterium för egen del. Har haft alla möjliga "fel" med enheter. Brus reducerande lurar jag använt i flera år, har fått massor av problem med allt ifrån fel i brus reducering, ljud liknande "kryp" i membranen som låter som att man skrapar emot brus reducerings micken. Har dessutom bytt hörlurarna under garantin ca 8 gånger, även testat annan modell. Då ska vi inte ens tala om den elektroniska e-ciggen jag har. Har bytt säkert 5 gånger, testat olika tillverkare och modeller. Testat olika batterier från olika tillverkare flera gånger, varje gång blir det att helt nya batterier ur förpackningen blir konstiga efter laddning och bränner sönder coils i e-ciggen. Studio högtalare jag har, som ger ifrån sig kraftiga knäpp ljud ungefär samma tid på dygnet. Vad gäller datorn så blir laddare väldigt varm (både tredje part och original) vid laddning. Så pass varm att jag tror det är någon säkring i den som förhindrar överhettning så den slutar att ladda och måste svalna.

Varför jag tror att den kan bero på elnätet är att det verkar finnas andra konstigheter då det är ganska "billigt" byggt överlag. Värdelösa akustiska förhållanden, dånande från maskiner utanför etc.

Du kan som sagt köpa en lite bättre UPS och testa om problemen försvinner för enheter anslutna via denna. Är det så har du naturligtvis valet att köpa fler UPS:er för att skydda resten av din utrustning också eller att bråka med din hyresvärd om att få elnätet kontrollerat av oberoende aktör och om nödvändigt fixat. Det kommer dock innebära en kostnad för någon, så detta blir en förhandlingsfråga på ett eller annat sätt.