Ursäkta sent svar.
Det är fortfarande ett mysterium för egen del. Har haft alla möjliga "fel" med enheter. Brus reducerande lurar jag använt i flera år, har fått massor av problem med allt ifrån fel i brus reducering, ljud liknande "kryp" i membranen som låter som att man skrapar emot brus reducerings micken. Har dessutom bytt hörlurarna under garantin ca 8 gånger, även testat annan modell. Då ska vi inte ens tala om den elektroniska e-ciggen jag har. Har bytt säkert 5 gånger, testat olika tillverkare och modeller. Testat olika batterier från olika tillverkare flera gånger, varje gång blir det att helt nya batterier ur förpackningen blir konstiga efter laddning och bränner sönder coils i e-ciggen. Studio högtalare jag har, som ger ifrån sig kraftiga knäpp ljud ungefär samma tid på dygnet. Vad gäller datorn så blir laddare väldigt varm (både tredje part och original) vid laddning. Så pass varm att jag tror det är någon säkring i den som förhindrar överhettning så den slutar att ladda och måste svalna.
Varför jag tror att den kan bero på elnätet är att det verkar finnas andra konstigheter då det är ganska "billigt" byggt överlag. Värdelösa akustiska förhållanden, dånande från maskiner utanför etc.