4K kompatibel integrerad grafik

Permalänk
Medlem

4K kompatibel integrerad grafik

Efter missöden behöver min HTPC uppdateras. Nytt moderkort, CPU och minnen skall inhandlas.
Efter mycket letande har jag fastnat för följande komponenter

Moderbord: MSI B550 GAMING CARBON WIFI
CPU: AMD Ryzen 5600G

Kan någon svara på om dessa med sin integrerade grafik kan spela upp film i 4K, eller alternativt svara på vad jag skall kolla efter för specifikationer för att det skall vara kompatibelt? Både egna filmer genom PLEX, och streamat genom exempelvis Netflix och Prime.

Permalänk
Medlem

Ja, den klarar utan problem 4k. Törs dock inte svära på om det går köra högre än 60 Hz. Moderkortet har HDMI 2.1 så det borde rimligen klara 120Hz men som sagt, jag är osäker.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ja, den klarar utan problem 4k. Törs dock inte svära på om det går köra högre än 60 Hz. Moderkortet har HDMI 2.1 så det borde rimligen klara 120Hz men som sagt, jag är osäker.

Över 60Hz är helt ointressant i mitt fall, då jag endast nyttjar det för film på en 4K TV. Jag läste någonstans att film endast nyttjar 24Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjalle84:

Efter missöden behöver min HTPC uppdateras. Nytt moderkort, CPU och minnen skall inhandlas.
Efter mycket letande har jag fastnat för följande komponenter

Moderbord: MSI B550 GAMING CARBON WIFI
CPU: AMD Ryzen 5600G

Kan någon svara på om dessa med sin integrerade grafik kan spela upp film i 4K, eller alternativt svara på vad jag skall kolla efter för specifikationer för att det skall vara kompatibelt? Både egna filmer genom PLEX, och streamat genom exempelvis Netflix och Prime.

Inga problem, för encode/transcode är dock Intel ett bättre val, 5600G är betydligt bättre än Intel på 3D.

Permalänk
Bildexpert

Nästan, nästan all ljudfilm producerad för bio är avsett att visas upp i 24 bilder per sekund och är i därigenom också klart vanligast numer även när filmerna distribueras för hemmabruk. 25 bilder per sekund förekommer också i viss utsträckning på streamingtjänster men nästan aldrig på Blu-Ray och UHD-BD.

Undantagen från 24/25-regeln som finns går att räkna på knappt tre händer om man sträcker sig ända tillbaks till 50-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjalle84:

Efter missöden behöver min HTPC uppdateras. Nytt moderkort, CPU och minnen skall inhandlas.
Efter mycket letande har jag fastnat för följande komponenter

Moderbord: MSI B550 GAMING CARBON WIFI
CPU: AMD Ryzen 5600G

Kan någon svara på om dessa med sin integrerade grafik kan spela upp film i 4K, eller alternativt svara på vad jag skall kolla efter för specifikationer för att det skall vara kompatibelt? Både egna filmer genom PLEX, och streamat genom exempelvis Netflix och Prime.

Alternativet Intel Core i3 12100 med ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4, några hundralappar dyrare men energieffektivare decoder och bättre encode/transcode.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Inga problem, för encode/transcode är dock Intel ett bättre val, 5600G är betydligt bättre än Intel på 3D.

Båda detaljer har dock rätt liten betydelse om man bara ska spela upp film.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Båda detaljer har dock rätt liten betydelse om man bara ska spela upp film.

Så länge man aldrig tittar på AV1 (framtidens) encoded streams. Då kommer AMD-burken börja brumma medans Intel-burken fortsatt är tyst som en mus.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns minipcar (typ nucar) med AMD 6000 apuer idag så vill man så kan man få RDNA 2 grafik med hårdvaru AV1 förutom övriga prestandaförbättringar, desktopapuerna lär väl släppas nån gång de också men de släpar typ ett halvår som vanligt för de lanserar tyvärr cpuerna före apuerna.
Kanske inte exakt vad det frågades om men vill man ha en liten dator med grafikprestanda som är helt överlägsen Intels så finns de.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns minipcar (typ nucar) med AMD 6000 apuer idag så vill man så kan man få RDNA 2 grafik med hårdvaru AV1 förutom övriga prestandaförbättringar, desktopapuerna lär väl släppas nån gång de också men de släpar typ ett halvår som vanligt för de lanserar tyvärr cpuerna före apuerna.
Kanske inte exakt vad det frågades om men vill man ha en liten dator med grafikprestanda som är helt överlägsen Intels så finns de.
https://www.youtube.com/watch?v=T0-9dWP8NK0

Jistanes vilken feting. Känns lite scammigt, speciellt med ogiltiga licenser som sponsor.

Hittar ingn hardware AV1 decoder på AMDs hemsida, var fick di det ifrån?
https://www.amd.com/en/product/11541

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordekai:

Jistanes vilken feting. Känns lite scammigt, speciellt med ogiltiga licenser som sponsor.

Hittar ingn hardware AV1 decoder på AMDs hemsida, var fick di det ifrån?
https://www.amd.com/en/product/11541

Det är RDNA2 grafikdel i den så

Dual Media Engine with AV1
Unlock new multi-media experiences with full AV1 encode/decode support*, designed for up to 8K ultra-high definition resolutions, wide color gamut, and high-dynamic range enhancements.
8K60 AV1 Encode/Decode
ML Enhanced Video Encode

https://www.amd.com/en/technologies/rdna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är RDNA2 grafikdel i den så

Dual Media Engine with AV1
Unlock new multi-media experiences with full AV1 encode/decode support*, designed for up to 8K ultra-high definition resolutions, wide color gamut, and high-dynamic range enhancements.
8K60 AV1 Encode/Decode
ML Enhanced Video Encode

https://www.amd.com/en/technologies/rdna

Rätt säker på att de skrivit ut det, mobila grafikchip är inte identiska med de som används i desktop. Dessutom är sidan du länkat specen för de nya grafikkorten med RDNA3. Hade ju varit kul om AMD fick ut en CPU med AV1 encode före Intel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är RDNA2 grafikdel i den så

Dual Media Engine with AV1
Unlock new multi-media experiences with full AV1 encode/decode support*, designed for up to 8K ultra-high definition resolutions, wide color gamut, and high-dynamic range enhancements.
8K60 AV1 Encode/Decode
ML Enhanced Video Encode

https://www.amd.com/en/technologies/rdna

Ska man tolka tystnaden som att jag är en idiot som inte förstår att AMD Ryzen 9 6900HX har hårdvarustödd encode/decode av AV1? Du lät så säker så jag tänker att du kanske har en annan källa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordekai:

Ska man tolka tystnaden som att jag är en idiot som inte förstår att AMD Ryzen 9 6900HX har hårdvarustödd encode/decode av AV1? Du lät så säker så jag tänker att du kanske har en annan källa.

Vi får väl se när den serien börjar testas lite mer de har ju bytt grafikdelar i de nya apuerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.