Intel spikar "Sapphire Rapids"-funktioner bakom betalvägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, och så är det ju med många bilfunktioner som erbjuds också.
Men jag tror inte det slutar där om dom får fortsätta.

Och priserna är ofta rätt orimliga, att Office Student nu kostar 1800 kronor är ju helt absurt. Och det är för 1 användare på 1 dator.

Jag har 3 datorer jag använder Office på regelbundet, 1 med gammal version av Microsoft Office och 2 med LibreOffice.

Varför inte köra Libre som du ändå måste vara väl bekant med nu rakt av?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej det gjorde du inte, tror du missförstår i så fall

Idag kunna köpa något billigare som jag sedan om några år kan uppgradera med mjukvara istället för att köpa en ny plattform

Låsa upp kärnor och klockfrekvenser som redan finns där.

Samma som att låsa upp 3080 till 3090ti, det är ju samma kisel i grunden

Sådan gick att göra förr med AMDs grafikkort genom att flasha nytt bios (minns framförallt HD6950->HD6970)

Jo, men du kommer fortfarande få betala 13900k priser för 13600k prestanda tills du pröjsar månadsvis eller en hög engångskostnad.

Om det nu är så att det kostar väldigt lite och är rimligt pris, visst, då kan det väl vara OK att pröjsa för att uppgradera.

Men så kommer priserna definitivt inte bli.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Classic Intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Classic Intel.

Classic #crapitalism

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

En del här har varit inne på att det är en bra grej för att man kan "uppgradera" senare till en bättre genom att slanta en månadskostnad.

Det som man missar är att det blir en högre kostnad från början eftersom man betalar för att bättre produkt som är nedstängd. Funktionaliteten för den bättre finns där redan och därmed tillverkningskostnaden för densamma, det kommer givetvis tillverkaren ta höjd för i sin prissättning, risken är ju att kunden aldrig betalar för "uppgraderingen" men ändå har en mer avancerad produkt i sin ägo.

När man väl uppgraderar är det fortfarande en gammal produkt som i avseende w/perf är sämre än en ny produkt och av erfarenhet vet vi att det kan vara avsevärd skillnad och med dagens priser på el så blir det även en faktor att ta hänsyn till.

För övrigt är nog lejonparten av SweCs användare skyldiga till att sånt här dyker upp. Hur många har tex inte höjt tex spötify till skyarna som har exakt samma affärsmodell.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kilroy:

Ja, och så är det ju med många bilfunktioner som erbjuds också.
Men jag tror inte det slutar där om dom får fortsätta.

Och priserna är ofta rätt orimliga, att Office Student nu kostar 1800 kronor är ju helt absurt. Och det är för 1 användare på 1 dator.

Jag har 3 datorer jag använder Office på regelbundet, 1 med gammal version av Microsoft Office och 2 med LibreOffice.

Student är gratis.
https://www.microsoft.com/sv-se/education/products/office
Och nej office kostar inte 1800kr.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

"Vid berättigade institutioner" så kan man få Office gratis, men det gäller verkligen inte alla studenter.

Skrivet av tvelander:

Och nej office kostar inte 1800kr.

https://www.microsoft.com/sv-SE/microsoft-365/buy/compare-all...

Office Home & Student 2021
Engångsköp för PC och Mac
1.799,00 kr

Jag ber om ursäkt för min överdrift, det kostar 1799kr.

Permalänk

Jag hatar allt som har med tjänster att göra istället för att köpa produkten för en dyr summa och sedan kunna använda den hur länge jag vill istället kommer jag hosta upp betydligt mer totalt för dessa tjänster så länge jag använder produkten.

Permalänk
Medlem

"you will own nothing, but you will be happy"

Dystopiskt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kilroy:

"Vid berättigade institutioner" så kan man få Office gratis, men det gäller verkligen inte alla studenter.

https://www.microsoft.com/sv-SE/microsoft-365/buy/compare-all...

Office Home & Student 2021
Engångsköp för PC och Mac
1.799,00 kr

Jag ber om ursäkt för min överdrift, det kostar 1799kr.

Jag hittar det för 199kr
Skulle aldrig i mitt liv köpa det på MS hemsida.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn711:

Teknikers bästa vän, licenser..
Som en kollega sa, någon från Ciscos styrelse sitter nu i Intels och anammar samma strategi som Cisco.
”Köp 48 portars switch men du får bara använda 24”
Blir att kika in AMD vid nästa uppgradering helt enkelt.

Så här är det redan på många fabric-switchar osv, där du betalar licens per använd port även om du fysiskt sett har fler portar tillgängliga. Men de kan inte användas utan rätt licens...

Helt sjukt. Hårdvaran finns där redan. Kostar varken mer eller mindre att skicka mer en fullt utrustad och upplåst hårdvara. Men men, mammon talar så........

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, och så är det ju med många bilfunktioner som erbjuds också.
Men jag tror inte det slutar där om dom får fortsätta.

Och priserna är ofta rätt orimliga, att Office Student nu kostar 1800 kronor är ju helt absurt. Och det är för 1 användare på 1 dator.

Jag har 3 datorer jag använder Office på regelbundet, 1 med gammal version av Microsoft Office och 2 med LibreOffice.

Gör som jag och köp en Officenyckel på nätet. Kostar ca. 150-300 kr och supportas faktiskt av Microsoft. Jag har provat ringa supporten vid problem med installation eftersom jag var tvungen att lämna tillbaka datorn jag installerade det på. Datorn var trasig och jag hade köpt en en-användarlicens av Office. Vid installation på andra datorn vägrade Office installera eftersom licensen redan var använd men supporten löste det. De frågade var jag köpt mitt Office och jag svarade på nätet. Då fick jag ett lite konstigt Ok till svar men de måste ju hjälpa till ändå. Det är faktiskt legitimt. Jag har bland annat handlat nycklar av Kinguin.net men det finns på gamekeys.se och många andra ställen också.
Jag skulle aldrig få för mig att prenumerera på Office 365 och betala varje månad, fast det är det Microsoft helst vill.

Permalänk
Inaktiv

Vidrigt svineri. Borde förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vad får dig att tro att det blir billigare?
Silikonet kostar lika mycket att tillverka, därav binning är en grej som faktiskt fungerar.

En i9a med 24 kärnor är en fullt fungerande i5a med 12, där den enda skillnaden oftast är avstängda (dvs, binnade) kärnor.

Glöm det att den kostnaden inte kommer läggas på dig, om _ALLA_ ska ha i9 chips men betala för en i5a för att eventuellt pytsa till senare.

Mer sannolikt är snarare att man stänger av HT som du sedan får betala 200kr per månad för att låsa upp.

Skrivet av draanexle:

Jo, men du kommer fortfarande få betala 13900k priser för 13600k prestanda tills du pröjsar månadsvis eller en hög engångskostnad.

Om det nu är så att det kostar väldigt lite och är rimligt pris, visst, då kan det väl vara OK att pröjsa för att uppgradera.

Men så kommer priserna definitivt inte bli.

Jag sa inte att det var rimligt, men den typen av uppgradering hade varit rimligt att kunna ta betalt för, till och med dyrare än att köpa stora processorn direkt (eftersom uppgraderingen blir smidig och utan ingrepp)

Sen om det alls skulle gå är en helt annan fråga, försökte bara hitta ett usecase där det skulle finnas en vettig affärsmodell som folk skulle kunna acceptera

Kanske sälja 13600K som vanligt men 13600X för 500kr mer som går att uppgradera i framtiden? Skulle vara ett alternativ i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

En del här har varit inne på att det är en bra grej för att man kan "uppgradera" senare till en bättre genom att slanta en månadskostnad.

Det som man missar är att det blir en högre kostnad från början eftersom man betalar för att bättre produkt som är nedstängd. Funktionaliteten för den bättre finns där redan och därmed tillverkningskostnaden för densamma, det kommer givetvis tillverkaren ta höjd för i sin prissättning, risken är ju att kunden aldrig betalar för "uppgraderingen" men ändå har en mer avancerad produkt i sin ägo.

När man väl uppgraderar är det fortfarande en gammal produkt som i avseende w/perf är sämre än en ny produkt och av erfarenhet vet vi att det kan vara avsevärd skillnad och med dagens priser på el så blir det även en faktor att ta hänsyn till.

För övrigt är nog lejonparten av SweCs användare skyldiga till att sånt här dyker upp. Hur många har tex inte höjt tex spötify till skyarna som har exakt samma affärsmodell.

Det du missar är att själva tillverkningen av hårdvaran bara är en del av de totala kostnaderna för en produkt. Vill ex. Intel tillverka ytterligare en 13900K när de väl har produktionen igång så kostar det nog inte mycket mer än en tusenlapp, så marginaler för att sälja låsta produkter till lägre pris finns helt klart. Man kan dessutom sänka sina kostnader genom att slippa ta fram olika produkter för olika marknadssegment om man kan sälja samma hårdvara med låst funktionalitet.

Handlar det om att låsa sådant som har liten påverkan på hur stor kretsen behöver vara så har det ännu mindre påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Alltså, politikerna måste fan kliva in och sätta stopp för det här med prenumerationstjänster och göra det möjligt att köpa saker.

Traktorer inom lantbruket,privatbilar, mjukvara, hårdvara, spel och vad fan mer.

Det här måste få ett stopp. Låt oss köpa produkter igen.

'' You will own nothing and be happy''

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle dock inte gråta över att kunna köpa en 13600K som kan låsas upp till 13900K några år senare

Vet inte riktigt om det skulle ge så mkt.. när 13600k är förgammal är 13900k det också, Med det sagt så är det väl kanske intressantare i servervärlden då man kanske inte alltid behöver allt till de applikationer / vm's du hostar och snarare spara lite pengar men få mer krut i det man faktiskt behöver kanske fler kärnor för samma pris men är väl tveksamt att de skulle blir så bra.. Men intel är lite pressade på serversidan så varför inte..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Vet inte riktigt om det skulle ge så mkt.. när 13600k är förgammal är 13900k det också, Med det sagt så är det väl kanske intressantare i servervärlden då man kanske inte alltid behöver allt till de applikationer / vm's du hostar och snarare spara lite pengar men få mer krut i det man faktiskt behöver kanske fler kärnor för samma pris men är väl tveksamt att de skulle blir så bra.. Men intel är lite pressade på serversidan så varför inte..

Jag mer letade efter ett usecase där jag kunde fatta mjukvarukisel kunde vara en grej alls. Sjukt oklart hur det skulle vara ekonomiskt

Kanske att man köpet ett chip med 16 kärnor och kan hyra resterande 16 vid behov, skapar incitament att sälja beräkningskapaciteten för att täcka månadskostnaden

Permalänk
Medlem

Det läskiga är väl egentligen inte hur fräcka de har blivit med betalväggar, utan hur många som bara blint går med på det och betalar.

Hade det inte varit så pass lönsamt hade vi inte sett denna utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kanske sälja 13600K som vanligt men 13600X för 500kr mer som går att uppgradera i framtiden? Skulle vara ett alternativ i alla fall

Skulle förmodligen tom bli så att Intel sålde "13600X" lite billigare, beror på yeilds osv för den specifika produkten. För att om man vet at X% av köpare kommer att uppgradera. Så det faktiska genomsnitts försäljningspriset blir högre i slutändan, då kan man ge lite rabatt vid inköpet. Så är yields riktigt bra, då vill man hellre sälja den produkt som går att uppgrade än den som är "defekt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag hittar det för 199kr
Skulle aldrig i mitt liv köpa det på MS hemsida.

Hur legitim är den licensen för 199 kronor egentligen?

Skrivet av Ceji:

Gör som jag och köp en Officenyckel på nätet. Kostar ca. 150-300 kr och supportas faktiskt av Microsoft. Jag har provat ringa supporten vid problem med installation eftersom jag var tvungen att lämna tillbaka datorn jag installerade det på. Datorn var trasig och jag hade köpt en en-användarlicens av Office. Vid installation på andra datorn vägrade Office installera eftersom licensen redan var använd men supporten löste det. De frågade var jag köpt mitt Office och jag svarade på nätet. Då fick jag ett lite konstigt Ok till svar men de måste ju hjälpa till ändå. Det är faktiskt legitimt. Jag har bland annat handlat nycklar av Kinguin.net men det finns på gamekeys.se och många andra ställen också.
Jag skulle aldrig få för mig att prenumerera på Office 365 och betala varje månad, fast det är det Microsoft helst vill.

Det är det ju iofs inte, men det är såpass mycket gråzon och tillräckligt liten marknad att Microsoft inte tycker det är värt besväret att sätta stopp för det.

Min ursprungliga poäng var ju att det är helt orimligt att Microsoft tar 900 kronor om året, eller 1800 kronor i engångskostnad, för en helt legitim, officiell licens av Microsoft Office för studenter.

Och det håller ni ju båda uppenbarligen med om.

Personligen använder jag mig oftast hellre av annan mjukvara eller fixar det på andra sätt än att hålla på och köpa "ful-licenser".
Men det finns ju för och nackdelar med allt.

Men oavsett hur vi väljer att göra istället, ingen av oss skulle få för oss att köpa Office paketet för 1800 kronor.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kilroy:

Hur legitim är den licensen för 199 kronor egentligen?

Det är det ju iofs inte, men det är såpass mycket gråzon och tillräckligt liten marknad att Microsoft inte tycker det är värt besväret att sätta stopp för det.

Min ursprungliga poäng var ju att det är helt orimligt att Microsoft tar 900 kronor om året, eller 1800 kronor i engångskostnad, för en helt legitim, officiell licens av Microsoft Office för studenter.

Och det håller ni ju båda uppenbarligen med om.

Personligen använder jag mig oftast hellre av annan mjukvara eller fixar det på andra sätt än att hålla på och köpa "ful-licenser".
Men det finns ju för och nackdelar med allt.

Men oavsett hur vi väljer att göra istället, ingen av oss skulle få för oss att köpa Office paketet för 1800 kronor.

Det är ju licenser någon köpt någon gång... bara dom sålts vidare.
Jag hanterar såna här volymlicenser via jobbet och annat.
Samma sak med Windows nycklar som folk betalar 2k för en Windows 11 Pro helt sinnes...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är ju licenser någon köpt någon gång... bara dom sålts vidare.
Jag hanterar såna här volymlicenser via jobbet och annat.
Samma sak med Windows nycklar som folk betalar 2k för en Windows 11 Pro helt sinnes...

Ja, och i avtalen för dom där volymlicenserna så är det väl inte tillåtet att sälja dom vidare?

Precis som med gratis student-licenser och så, det är ju inte tillåtet att sälja dom vidare. Men det är heller ingenting som i praktiken som hindrar dig från att göra det.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kilroy:

Ja, och i avtalen för dom där volymlicenserna så är det väl inte tillåtet att sälja dom vidare?

Precis som med gratis student-licenser och så, det är ju inte tillåtet att sälja dom vidare. Men det är heller ingenting som i praktiken som hindrar dig från att göra det.

Bara tillåtet med MAK ifall du sålt hårdvaran.
Dock inte flytande lic.
Jag köpt en del Windows lic från företag som lagt ner eller slutat använda deras hårdvara gått över till typ mac.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur legitim är den licensen för 199 kronor egentligen?

Dessa billiga licenser som säljs online är oftast "begagnade" licenser (förutsatt att de köps via legitima säljare och inte nån random snubbe på eBay). Legaliteten kring dessa i EU var uppe i EG-domstolen för runt tio år sen, och där blev domen att det är är fullt lagligt att köpa och sälja dessa.

Företag får därmed inte blockera användandet av sådana licenser, däremot kommer de givetvis inte prata öppet om dem, och gärna propagera för att man ska köpa nya dyra licenser istället "för att vara på den säkra sidan".

Från Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/24/EG, artikel 4, paragraf 2:

Citat:

Den första försäljningen av en kopia av programmet som görs inom gemenskapen av rättsinnehavaren själv eller med dennes samtycke medför förlust av spridningsrätten till den berörda kopian inom gemenskapen; detta gäller dock inte rätten att kontrollera vidare uthyrning av programmet eller en kopia av detta.

Standard-disclaimer: IANAL, ingen juridisk rådgivning, bla, bla.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Det du missar är att själva tillverkningen av hårdvaran bara är en del av de totala kostnaderna för en produkt. Vill ex. Intel tillverka ytterligare en 13900K när de väl har produktionen igång så kostar det nog inte mycket mer än en tusenlapp, så marginaler för att sälja låsta produkter till lägre pris finns helt klart. Man kan dessutom sänka sina kostnader genom att slippa ta fram olika produkter för olika marknadssegment om man kan sälja samma hårdvara med låst funktionalitet.

Handlar det om att låsa sådant som har liten påverkan på hur stor kretsen behöver vara så har det ännu mindre påverkan.

Det du missar är att företag älskar marginaler. Sen missar du något som heter yield. Att ta fram en enklare produkt som ger bättre yield är lönsamt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag tror inte detta trillar ner till persondator-marknaden på det här sättet. Jag tror mer på lång sikt, så kommer hela grejen med att ha beräkningskraft lokalt dö ut. Det är dyrt och ineffektivt. Vi har kraftfulla datorer som står hemma där hela kraften utnyttjas några timmar per dygn.

Framtiden är t.ex. geforce now och Windows 365 Cloud och liknande. Just nu är det problem med latensen och annat, men det kommer förbättras i takt med att tekniken utvecklas. Jag är ganska säker på att vi i framtiden bara kommer betala för beräkningskraft vid behov eller fastpris, precis som cloud server lösningar funkar idag i tex azure eller aws.

Helt ärligt så tror jag geforce now redan är bra nog för dem flesta casual gamers som inte kör pvp fps och har dugligt internet.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm