Få diskret dom-script att ligga på samma rad som en <p>-tag

Permalänk

Få diskret dom-script att ligga på samma rad som en <p>-tag

Hej! Jag försöker lägga mitt diskreta DOM.-script bredvid min vanliga text i footern - jag vill alltså inte ha det på två rader.

Jag får inte ihop hur jag ska göra, är helt ny på det här med js och ska bara lyckas lägga in dom enligt uppgiften. Dock är jag för kräsen och vill också få det att se bra ut. Finns det några tips?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

<p><script></script></p>

Funkar inte det menar du? Dock är det dålig praxis att blanda på det viset. script-tag bör ligga längst ner, det sista som finns i body.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

<p><script></script></p>

Funkar inte det menar du? Dock är det dålig praxis att blanda på det viset. script-tag bör ligga längst ner, det sista som finns i body.

Koden för footern (php) ser nu ut såhär:

</div> <footer> <div> <p>Webbutveckling 1 - Uppdrag 4 © Mitt Namn 2022 | </p> <p id="datum"></p> </div> </footer> </div> <script src="<?php echo get_template_directory_uri(); ?>/script.js"></script> <script src="<?php echo get_template_directory_uri(); ?>/script2.js"></script> </body> </html>

Och då hamnar ju mitt script (datum) på en rad nedanför texten..

Permalänk
Medlem

Lägg ett <span> med id:t inuti <p>-taggen istället

Permalänk
Skrivet av Ziron:

Lägg ett <span> med id:t inuti <p>-taggen istället

Lyckades lösa det med hjälp av CSS nu. Tack!

Permalänk
Avstängd

Han förstod inte att <p> är ett block-element så att en lösning är:

[id="datum"] {
display: inline;
}

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziron:

Lägg ett <span> med id:t inuti <p>-taggen istället

Hade ju varit bättre att ha ID i span-taggen i så fall, då slipper man CSS helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antee-85:

Hade ju varit bättre att ha ID i span-taggen i så fall, då slipper man CSS helt och hållet.

Är det han skrev också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antee-85:

Han förstod inte att <p> är ett block-element så att en lösning är:

[id="datum"] {
display: inline;
}

#datum { }

Är en lite mer "clean" CSS-selektor.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Är det han skrev också.

Nej, han skrev "Lägg ett <span> med id:t inuti <p>-taggen istället" men jag säger att man ska göra tvärt om och lägga id i span-taggen, annars uppstår samma problem. Span är ju ett inline-element, medans p är ett block-element.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrutalSwede:

#datum { }

Är en lite mer "clean" CSS-selektor.

Ja, men det får ingen betydelse för funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antee-85:

Nej, han skrev "Lägg ett <span> med id:t inuti <p>-taggen istället" men jag säger att man ska göra tvärt om och lägga id i span-taggen, annars uppstår samma problem. Span är ju ett inline-element, medans p är ett block-element.

Det är en tolkningsfråga. Jag tolkar det han skrev som att lägga ett span med idt i p-taggen. Dvs lägg idt i span, sen lägg span i p taggen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Det är en tolkningsfråga. Jag tolkar det han skrev som att lägga ett span med idt i p-taggen. Dvs lägg idt i span, sen lägg span i p taggen.

Ibland kan saker och ting utgöra tolkningsfrågor. Detta är däremot ingen tolkningsfråga. Detta är en fråga som avser om man har läst noggrant eller inte läst noggrant. Det låter kanske lite otrevligt och krasst men det är inget som jag menar, så tolka inte.

Han skrev: "Lägg ett <span> med id:t inuti <p>-taggen istället". Detta är ett citat.

Han säger ID:t inuti <p>-taggen men du tolkar det som ID:t inuti <span>-taggen.

Du tolkar att han menar raka motsatsen till vad han skriver.

Det verkar dock som att vi är överens, eftersom du inledningsvis skrev att han sa det. Nu skriver du att du enbart tolkar det som att han menar det. Stor skillnad.