Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Laddade på ionity Malmö ikväll. Passade på och kolla laddhastigheten på de andra bilarna efter jag kopplat in min. 3 st Mercedes EQE, en ID4, och en BMW I4, ingen bil var över 80kW! Verkar vara många bilar som har problem och ladda snabbt i kylan...
Hade en bra förvärmning denna gång, laddkurvan startade vid 120kW, toppade på 200kW, låg mestadels runt 150 kW och slutade på 100kW.

Kopplade in sist, lämnade först, trots de flesta låg runt 60% när jag startade.

Vilka SOC började och slutade du på?

Man kan väl köpa att effekten var låg så sent i deras laddkurvor, men ja inte är det briljant. När jag laddade i Sollefteå förra veckan med en Enyaq gick det från 7-48% på 20 minuter, snittade 90kw. Började på 80kw, peaken låg på runt 105kw vid 28% och sen kröp det ner till 90kw mot slutet.

Kan tänka mig att de där bilarna haft en liknande kurva och sen lagt sig på runt 80kw en längre tid. Känns som att förvärmning är kritiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Vilka SOC började och slutade du på?

Man kan väl köpa att effekten var låg så sent i deras laddkurvor, men ja inte är det briljant. När jag laddade i Sollefteå förra veckan med en Enyaq gick det från 7-48% på 20 minuter, snittade 90kw. Började på 80kw, peaken låg på runt 105kw vid 28% och sen kröp det ner till 90kw mot slutet.

Kan tänka mig att de där bilarna haft en liknande kurva och sen lagt sig på runt 80kw en längre tid. Känns som att förvärmning är kritiskt...

Kommer inte ihåg exakt var jag började, mellan 20 och 25%.
Slutar alltid runt 80%. Efter det så brukar ev6:an gå ner på 2 siffrigt.

Har Enyaq förvärmning?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Kommer inte ihåg exakt var jag började, mellan 20 och 25%.
Slutar alltid runt 80%. Efter det så brukar ev6:an gå ner på 2 siffrigt.

Har Enyaq förvärmning?

Förstår, landade du 100kW vid 80% så är det förstås riktigt bra i kallare temperaturer. går inte sticka under stolen att koreanerna är helt magiska på laddning, än om man klarar sig bra med andra bilar. Önskade verkligen att Ioniq 5 hade passat oss bättre.

Jo den har det med senaste mjukvaran, om man knappar in snabbladdningen i GPS:en. Nu minns jag dock inte om den inte hittade laddarna vid sökning eller varför jag valde att inte gå via den. Kan ha varit för att det var en demobil som jag är osäker på om den hade uppkoppling, så den kanske inte hade de senaste laddarna.

Det här var Eviny-laddare och de är ju rätt nya på svenska marknaden. Eller så ville jag helt enkelt testa worst case och körde utan förvärmning med flit. Men oavsett så tror jag inte förvärmningen gör att den når sin peak på 175kW och håller 120-130 särskilt länge, utan det är nog ett snitt på kanske 100 man får räkna på gissningsvis.

Räcker för mig som sällan åker så pass långt på vintern att inte ett 20 minuters laddstopp skulle räcka precis som när jag testade i Sollefteå, och de 20 minuterna bara flög förbi, men om ett par år kommer man nog snegla på de som regelbundet ligger och trycker 2-300 och känna att man varit dum som köpt elbil för tidigt. Men det problemet kommer man nog alltid ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Förstår, landade du 100kW vid 80% så är det förstås riktigt bra i kallare temperaturer. går inte sticka under stolen att koreanerna är helt magiska på laddning, än om man klarar sig bra med andra bilar. Önskade verkligen att Ioniq 5 hade passat oss bättre.

Jo den har det med senaste mjukvaran, om man knappar in snabbladdningen i GPS:en. Nu minns jag dock inte om den inte hittade laddarna vid sökning eller varför jag valde att inte gå via den. Kan ha varit för att det var en demobil som jag är osäker på om den hade uppkoppling, så den kanske inte hade de senaste laddarna.

Det här var Eviny-laddare och de är ju rätt nya på svenska marknaden. Eller så ville jag helt enkelt testa worst case och körde utan förvärmning med flit. Men oavsett så tror jag inte förvärmningen gör att den når sin peak på 175kW och håller 120-130 särskilt länge, utan det är nog ett snitt på kanske 100 man får räkna på gissningsvis.

Räcker för mig som sällan åker så pass långt på vintern att inte ett 20 minuters laddstopp skulle räcka precis som när jag testade i Sollefteå, och de 20 minuterna bara flög förbi, men om ett par år kommer man nog snegla på de som regelbundet ligger och trycker 2-300 och känna att man varit dum som köpt elbil för tidigt. Men det problemet kommer man nog alltid ha...

Enyaq har inte någon förvärmning av batteriet. Den har fått uppdatering gällande värmning när laddningen startar, vilket hjälper lite men inte nära lika effektivt som förvärmning. De kikar på att få till förvärmning (enligt stepan rehak, spokes person hos skoda på twitter) men när det kommer finns det ingen information om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gure:

Enyaq har inte någon förvärmning av batteriet. Den har fått uppdatering gällande värmning när laddningen startar, vilket hjälper lite men inte nära lika effektivt som förvärmning. De kikar på att få till förvärmning (enligt stepan rehak, spokes person hos skoda på twitter) men när det kommer finns det ingen information om.

Då har jag nog blandat ihop det med den förbättrade regleringen av värme till batteriet i halvkallt klimat (typ mellan 0-10C), och ett uttalande om att förvärmning ska komma. Då har den inte förvärmning alltså - än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Laddade på ionity Malmö ikväll. Passade på och kolla laddhastigheten på de andra bilarna efter jag kopplat in min. 3 st Mercedes EQE, en ID4, och en BMW I4, ingen bil var över 80kW! Verkar vara många bilar som har problem och ladda snabbt i kylan...
Hade en bra förvärmning denna gång, laddkurvan startade vid 120kW, toppade på 200kW, låg mestadels runt 150 kW och slutade på 100kW.

Kopplade in sist, lämnade först, trots de flesta låg runt 60% när jag startade.

i4an är lite besvärlig att få till förvärmning på ännu tyvärr. Ska komma en mjukvaruknapp för det som jag förstår

Permalänk
Medlem

Hittar inte mycket här om Fisker Ocean som är ett mycket intressant tillskott. Vore kul att läsa en dissektion av bilen och någon kanske även har lagt en beställning. Jag tycker att den ser ut som en tilltalande mix av Alfa romeo och Land Rover, tyvärr lite tråkig front men gör sig nog bra i svart. Lite luddigt om leverans i FAQ: "vi förväntar oss att leveranser på alla marknader slutförs till slutet av september 2023" har dock läst mars för leverans hit.
Gjorde en Marjasin nedan för kanske dra igång lite diskussion.

SolarSky
Fisker Ocean har ett banbrytande SolarSky-tak i fullängd som tar tillvara på solens strålar och genererar gratis energi som backar upp fordonets batteridrivna motor. Under optimala förhållanden kan Fisker Ocean Extremes SolarSky-tak producera mer än 3,200 utsläppsfria kilometer³ - drivet av rent solsken

Powerbank
Fiskers EV-rörelse ger mer än ren mobilitet: PowerBank-systemet har åtkomst till Fisker Oceans batteri som en mobil strömkälla med flera funktioner. PowerHouses dubbelriktade inbyggda laddare använder batteriet som en nödkraftkälla för att driva hela ditt hem i upp till sju dagar*. Vid mer frekventa väderrelaterade nödsituationer kan installation av reservkraftsystemet hålla igång ditt hem under strömavbrott. PowerShare ansluter Fisker Oceans laddningsport till en annan elbil för att ge en elbilsägare en nödförstärkning. Med ett externt eluttag kan du driva apparater, elektronik och mycket mer långt efter att solen gått ner.

Hållbara material
Fisker Ocean är konstruerad för att vara världens mest hållbara SUV och har en vackert utformad interiör med genomgående återvunna material av etiskt ursprung. Den miljövänliga kupén välkomnar dig med högkvalitativ klädsel, mattor och interiördetaljer gjorda av återvunna plastflaskor och andra återvunna material. Genom att använda återvunnet källmaterial när det är möjligt minskar vi koldioxidutsläppen från tillverkningen av dessa tyger.

Garanti
Vagnskada År / Kilometer: 6 / 100.000
Drivlina År / Kilometer: 10 / 160.000
Batteri År / Kilometer: 10 / 160.000 / 75%
Rost År / Kilometer: 12 / Obegränsat
Mobilitetsgaranti År / Kilometer: 6 / 100.000

Från 450 000 kr med räckvidd på 440km.
Räckvidd utökas till 610km för nästa modell som kostar 615 000kr limited edition och "extreme" har 630km och kostar 755 000kr

Dold text
Permalänk

Tycker det är löjligt när företag försöker få återanvända PET-flaskor till något miljövänligt. Bränn upp skiten i närmsta kraftvärmeverk och använd riktiga naturmaterial istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tycker det är löjligt när företag försöker få återanvända PET-flaskor till något miljövänligt. Bränn upp skiten i närmsta kraftvärmeverk och använd riktiga naturmaterial istället.

Tex Volvo har en historia av att köpa in drivande fisknät för att använda till vissa av sina fordon, tycker väl att det är en ganska bra sak att det skapas en marknad kring att rensa haven från plast.

Permalänk
Skrivet av Shepherds pie:

Tex Volvo har en historia av att köpa in drivande fisknät för att använda till vissa av sina fordon, tycker väl att det är en ganska bra sak att det skapas en marknad kring att rensa haven från plast.

Såg en dokumentär. ang ett skoföretag som gjorde likadant men det visade sig vara en stor bluff. Plasten från havet gick inte använda i produkter på grund av föroreningar och eftersom man inte visste vilken typ av plast det var.

Men visst vore det bra ifall vi kunde rensa upp haven, men slutar vi inte nyproduktionen så gör det föga nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

i4an är lite besvärlig att få till förvärmning på ännu tyvärr. Ska komma en mjukvaruknapp för det som jag förstår

Hoppas det kommer en sån också på eGMP bilarna också. Det hade vart mycket bättre än det dåliga implementerade sättet de har det på idag.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tycker det är löjligt när företag försöker få återanvända PET-flaskor till något miljövänligt. Bränn upp skiten i närmsta kraftvärmeverk och använd riktiga naturmaterial istället.

Bättre att flaskorna pantas och blir till nya flaskor som här i Sverige. Än att det hamnar i ett material som är ännu svårare att återvinna senare..

Permalänk
Medlem

Såg att BMW har bra kampanj på 12 månaders leasing (privat och företag) på iX xDrive40 om man tar leverans innan årets slut. Tyvärr blir det fortfarande en ganska dyr bil för oss men däremot är timingen för ett sånt typ av erbjudande ganska bra för oss. Så tänkte kolla om ni vet av några fler återförsäljare som har bra kampanjer på kortare leasing om man kan ta leverans innan årets slut. Bilen behöver vara lite större, tänk Model Y och uppåt för att vi ska klara av med barn, barnstolar, vagnar osv. Tar gärna emot tips om ni har några!

Permalänk
Skrivet av Perfn:

Såg att BMW har bra kampanj på 12 månaders leasing (privat och företag) på iX xDrive40 om man tar leverans innan årets slut. Tyvärr blir det fortfarande en ganska dyr bil för oss men däremot är timingen för ett sånt typ av erbjudande ganska bra för oss. Så tänkte kolla om ni vet av några fler återförsäljare som har bra kampanjer på kortare leasing om man kan ta leverans innan årets slut. Bilen behöver vara lite större, tänk Model Y och uppåt för att vi ska klara av med barn, barnstolar, vagnar osv. Tar gärna emot tips om ni har några!

Vad ligger en sån på ungerfär om man får fråga? Pris/utr/mil?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Vad ligger en sån på ungerfär om man får fråga? Pris/utr/mil?

Kan det vara något dylikt?

https://hitta.bmw.se/r/I20-iX/iX-xDrive40-WBY11CF05PCL48801?r...

Eller:

BMW iX BMW IX40 Privatleasing fr 8085:- ink v-hjul LEV DEC https://www.blocket.se/annons/alvsborg/bmw_ix_bmw_ix40_privat...

Inte helt orimligt kanske. Bekväm bil men med en ganska stor räckviddskompromiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Kan det vara något dylikt?

https://hitta.bmw.se/r/I20-iX/iX-xDrive40-WBY11CF05PCL48801?r...

Eller:

BMW iX BMW IX40 Privatleasing fr 8085:- ink v-hjul LEV DEC https://www.blocket.se/annons/alvsborg/bmw_ix_bmw_ix40_privat...

Inte helt orimligt kanske. Bekväm bil men med en ganska stor räckviddskompromiss.

Det där är ett riktigt bra leasingpris för en bil som BMW iX. Anledningen till det låga priset är sannolikt att det är svårt att hitta tillräckligt många köpare som både vill lägga en miljon på en elbil men samtidigt anser att 42 mil WLTP är fullt tillräckligt. Min gissning att de flesta som shoppar elbil i den prisklassen vill ha både en premiumbil och en premiumräckvidd.

Permalänk
Medlem

Laddade min ID4 (med 3.0 programvara) igår i Göteborg två gånger. Var ca -6 grader, kom till laddaren med 10% båda gångerna och laddade upp till 50-60%.

Max laddhastighet 78kW men började på runt 45kW och steg väldigt sakta uppåt under hela laddprocessen så förvärmning av batteriet hade nog gjort stor skillnad.

Hoppas det kommer som manuell aktivering och GPS aktivering så man kan bestämma lite själv, riktigt segt att ladda under 100kW öht. På sommaren laddar jag 120-150kW från 0-70% åtminstone.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Hittar inte mycket här om Fisker Ocean som är ett mycket intressant tillskott. Vore kul att läsa en dissektion av bilen och någon kanske även har lagt en beställning. Jag tycker att den ser ut som en tilltalande mix av Alfa romeo och Land Rover, tyvärr lite tråkig front men gör sig nog bra i svart. Lite luddigt om leverans i FAQ: "vi förväntar oss att leveranser på alla marknader slutförs till slutet av september 2023" har dock läst mars för leverans hit.

Tycker Fisker Ocean ser grym ut! Men det där priset är väl en ren fantasi antar jag? Den ska även få dra släp verkar det som, känns som en potentiellt värdig EV9 / ioniq 7 konkurrent.

Permalänk
Medlem

Fisker tappade rätt mycket respekt i mina ögon när man gick ut med att säkerhetssystem och stödsystem inte är prioriterat. Man väljer att hellre bygga bilen och få iväg den till kund och systemen kommer någon gång under nästa år. Då blir priset väldigt högt, lite som att köpa grisen i säcken.

https://alltomelbil.se/fisker-prioriterar-leveranserna-av-elb...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Fisker tappade rätt mycket respekt i mina ögon när man gick ut med att säkerhetssystem och stödsystem inte är prioriterat. Man väljer att hellre bygga bilen och få iväg den till kund och systemen kommer någon gång under nästa år. Då blir priset väldigt högt, lite som att köpa grisen i säcken.

https://alltomelbil.se/fisker-prioriterar-leveranserna-av-elb...

Tycker tbh lite tvärt om med rådande omständigheter att det är bra att Fisker prioriterar att få ut bilar först, och implementera alla säkerhetssystem i efterhand, sålänge de är väldigt tydliga med att marknadsföra det.

Killgissar att en majoritet av bilarna på svenska vägar idag ändå inte har lane assist eller autobroms. Lågprisbilar/storsäljare som Dacia Duster kommer utan autobroms idag, och tror att det är bra att marknaden mättas med lite fler elbilar, med tanke på väntetiderna

Hade det varit så att det inte var galna väntetider idag på nya bilar så hade jag tyckt annorlunda dock.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig våga att köpa en elbil från ett liten företag som fisker och specielt inte med mekonomen som servicepartner
Allt annat än premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Skulle aldrig våga att köpa en elbil från ett liten företag som fisker och specielt inte med mekonomen som servicepartner
Allt annat än premium.

https://en.wikipedia.org/wiki/Henrik_Fisker

Huruvida bolaget sedan överlever eller om det går som för bolaget med Fisker Karma, eller efter uppköp av innehåll, Karma Revero, är en annan fråga. Sedan kan jag väl tycka att designerpansarvagnen Ocean inte direkt hör till hans vackraste skapelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Skulle aldrig våga att köpa en elbil från ett liten företag som fisker och specielt inte med mekonomen som servicepartner
Allt annat än premium.

"Friskt vågat hälften brunnet" kanske kan gälla andahandsvärdet på udda elbilar? För bara ett litet tag sedan kunde man ju privatleasa udda bilar till lågt pris som Fisker t.ex. Så som jag ser det så har udda kinabilar och liknande fått det mycket tuffare nu på svenska marknaden. De måste ha väldigt mycket lägre prisbild än nu om de ska kunna konkurrera.

Service med Mekonomen ser inte jag som ett problem, speciellt inte som elbilar har ett lågt servicebehov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Vilka SOC började och slutade du på?

Man kan väl köpa att effekten var låg så sent i deras laddkurvor, men ja inte är det briljant. När jag laddade i Sollefteå förra veckan med en Enyaq gick det från 7-48% på 20 minuter, snittade 90kw. Började på 80kw, peaken låg på runt 105kw vid 28% och sen kröp det ner till 90kw mot slutet.

Kan tänka mig att de där bilarna haft en liknande kurva och sen lagt sig på runt 80kw en längre tid. Känns som att förvärmning är kritiskt...

Grafiten på anodsidan av batteriet har svårt att ta upp Li-joner från elektrolyten via semisolida lagret på ytan när temperaturerna är under 0 grader och kallare och kan riskera metallisk lithiumplätering istället om man forcerar, vilket täpper igen ytan/porer på den semisolida lagret och att utfälld metall försvinner från batterikemin som reagent samt ger framtida risker med intern kortslutning för att det växer metallnålar med tiden i cellen och kan tränga igenom separatorn, kortsluta och risk för självantändning.

Med andra ord det laddar inte alls vid celltemperaturer under 0 grader C, vid 0 grader C enstaka % av märkströmsladdning och som stiger med temperaturen och först vid +15 grader C kan laddas med sin märkström.

LiIon-batterier har nästan inga sidoprocesser alls som ger värme på samma sätt som med bly och NiMh-batterier under laddning och med låg Ri och låg laddström vid nära 0 grader så är batteriuppvärmningen under laddning väldigt liten inledningsvis då uppvärmningen bestäms av "P-värme = RI²" - dvs. värmebildningen i batteriet ökar kvadratiskt med laddströmmen, som dock hämmas lite av att batteriets inre resistans också minskar med högre temperatur (större jon-rörlighet i elektrolyten och i den semisolida lagret och snabbare inträngningshastighet av Li-joner mellan kristallagren i själva grafiten av högre temperatur) och det är inte helt kvadratiskt ökad värme med ökad ström när batteritemperaturen samtidigt stiger.

Med andra ord förvärmning av batteri så att det är minst 13-15 grader C varm innan inkoppling till laddstolpe av största vikt för kortast möjliga laddtid - och samtidig så börja det åter igen begränsa strömmen när batteritemperatur passerar 35 grader C om det inte fins kylsystem av batteripacken under laddning.

LiIon-batterier (oavsett katod-material på +-sidan) är väldigt kinkiga batterier, medans hade man haft NiCd-batterier hade man kunnat laddat våldsamt hårt från -20 grader C tills batteriena var i koktemperatur utan att det gör någon större skada på kapacitet och livslängd.

Permalänk

Så man ska helst inte ladda alls vid minusgrader?

Skrivet av xxargs:

Grafiten på anodsidan av batteriet har svårt att ta upp Li-joner från elektrolyten via semisolida lagret på ytan när temperaturerna är under 0 grader och kallare och kan riskera metallisk lithiumplätering istället om man forcerar, vilket täpper igen ytan/porer på den semisolida lagret och att utfälld metall försvinner från batterikemin som reagent samt ger framtida risker med intern kortslutning för att det växer metallnålar med tiden i cellen och kan tränga igenom separatorn, kortsluta och risk för självantändning.

Med andra ord det laddar inte alls vid celltemperaturer under 0 grader C, vid 0 grader C enstaka % av märkströmsladdning och som stiger med temperaturen och först vid +15 grader C kan laddas med sin märkström.

LiIon-batterier har nästan inga sidoprocesser alls som ger värme på samma sätt som med bly och NiMh-batterier under laddning och med låg Ri och låg laddström vid nära 0 grader så är batteriuppvärmningen under laddning väldigt liten inledningsvis då uppvärmningen bestäms av "P-värme = RI²" - dvs. värmebildningen i batteriet ökar kvadratiskt med laddströmmen, som dock hämmas lite av att batteriets inre resistans också minskar med högre temperatur (större jon-rörlighet i elektrolyten och i den semisolida lagret och snabbare inträngningshastighet av Li-joner mellan kristallagren i själva grafiten av högre temperatur) och det är inte helt kvadratiskt ökad värme med ökad ström när batteritemperaturen samtidigt stiger.

Med andra ord förvärmning av batteri så att det är minst 13-15 grader C varm innan inkoppling till laddstolpe av största vikt för kortast möjliga laddtid - och samtidig så börja det åter igen begränsa strömmen när batteritemperatur passerar 35 grader C om det inte fins kylsystem av batteripacken under laddning.

LiIon-batterier (oavsett katod-material på +-sidan) är väldigt kinkiga batterier, medans hade man haft NiCd-batterier hade man kunnat laddat våldsamt hårt från -20 grader C tills batteriena var i koktemperatur utan att det gör någon större skada på kapacitet och livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Fisker tappade rätt mycket respekt i mina ögon när man gick ut med att säkerhetssystem och stödsystem inte är prioriterat. Man väljer att hellre bygga bilen och få iväg den till kund och systemen kommer någon gång under nästa år. Då blir priset väldigt högt, lite som att köpa grisen i säcken.

https://alltomelbil.se/fisker-prioriterar-leveranserna-av-elb...

Får dom ens sälja bilen då är det inte krav på nya bilar på auto broms och lane assist och sånt ? Håller med om att säkerheten alltid ska först.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Skulle aldrig våga att köpa en elbil från ett liten företag som fisker och specielt inte med mekonomen som servicepartner
Allt annat än premium.

Finns många Mekonomen verkstäder som är bättre än märkesverkstäder, där finns ofta killar som fortfarande kan laga bilar och inte bara byta saker, så att kalla det mindre premium stämmer inte.

Har ett exempel där jag haft en bil inne 4 - 5 gånger på märkesverkstad utan att dom kunnat lokalisera och åtgärda mitt problem, därefter lämnade jag in den på en Mekonomen som fixade det på första försöket.

Även om elbilar skiljer sig från ICE så tror jag Mekonomen kommer klara det utan problem eftersom dom ofta har tillgång till samma manualer som märkesverkstäderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av troglodyt:

Så man ska helst inte ladda alls vid minusgrader?

Det är elektronik som ser till att du inte kan ladda om batterierna är för kalla (läs under 0 grader C) - samma sak med din mobiltelefon, laddas inte om det är under 0 grader i temperatur och laddar långsamt även när den bara är 10 grader C varm även om den matas med USB-C och PD3.0-snabbladdning, det är först vid 15 grader C värme och däröver som man kan köra till batteriets angivna max laddningsström. telefoner värme sig själva med olika CPU/GPU-aktiviteter när man ansluter med USB-C och därmed värms batteriet på samma gång samt att laddningens omvandlarkretsar också producerar värme.

i vinteranpassade elbilar sker samma sak att batterierna värms med elslingor när laddstolpen ansluts och lägger inte på full laddkapacitet förrän batterierna är tillräckligt varma. - och bör man vara lite taktiskt att man har kört elbilen en bit innan man kopplar in laddningen så att batterierna är värmda av körströmmen så att det kan kan ladda med nära full kapacitet direkt - annars går första tiden till att värma batteriet innan laddningen kan påbörjas om det är genomkall bil som skall laddas.

Det är alltså ingen fara att ansluta laddningen fast det är minusgrader - dock blir inte laddtiden så kort som förväntat utan tar mycket längre tid då batterierna måste värmas först innan de kan börja ta emot laddning med någon större hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är elektronik som ser till att du inte kan ladda om batterierna är för kalla (läs under 0 grader C) - samma sak med din mobiltelefon, laddas inte om det är under 0 grader i temperatur och laddar långsamt även när den bara är 10 grader C varm även om den matas med USB-C och PD3.0-snabbladdning, det är först vid 15 grader C värme och däröver som man kan köra till batteriets angivna max laddningsström. telefoner värme sig själva med olika CPU/GPU-aktiviteter när man ansluter med USB-C och därmed värms batteriet på samma gång samt att laddningens omvandlarkretsar också producerar värme.

i vinteranpassade elbilar sker samma sak att batterierna värms med elslingor när laddstolpen ansluts och lägger inte på full laddkapacitet förrän batterierna är tillräckligt varma. - och bör man vara lite taktiskt att man har kört elbilen en bit innan man kopplar in laddningen så att batterierna är värmda av körströmmen så att det kan kan ladda med nära full kapacitet direkt - annars går första tiden till att värma batteriet innan laddningen kan påbörjas om det är genomkall bil som skall laddas.

Det är alltså ingen fara att ansluta laddningen fast det är minusgrader - dock blir inte laddtiden så kort som förväntat utan tar mycket längre tid då batterierna måste värmas först innan de kan börja ta emot laddning med någon större hastighet.

Mycket bra förklaringar! Gäller ju att skilja på yttertemp och drifttemp, men de kan så klart vara samma sak om bilen står stilla. Kanske värt att ha ODB-dongel bara för att kunna övervaka batteriets temperatur. Tänk om man kunde få den infon i bilen precis som oljetemp på en ICE-bil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Tycker tbh lite tvärt om med rådande omständigheter att det är bra att Fisker prioriterar att få ut bilar först, och implementera alla säkerhetssystem i efterhand, sålänge de är väldigt tydliga med att marknadsföra det.

Killgissar att en majoritet av bilarna på svenska vägar idag ändå inte har lane assist eller autobroms. Lågprisbilar/storsäljare som Dacia Duster kommer utan autobroms idag, och tror att det är bra att marknaden mättas med lite fler elbilar, med tanke på väntetiderna

Hade det varit så att det inte var galna väntetider idag på nya bilar så hade jag tyckt annorlunda dock.

Priserna för en Dacia vs en Fisker är väldigt olika. Tycker det är ett perfekt exempel på ”köp vad som finns tillgängligt idag, inte vad man lovar”. Men det har ju gått bra för Tesla och Ocean har ju sålt som smör sen innan

Visa signatur