Permalänk
Avstängd

Suck,
Så har SJ ställt in mitt tåg på torsdag,
Så ett blir antingen att åka hem typ halv tolv mitt på dagen på torsdag eller ta en buss 05:05 på fredag för att hinna med ett tåg i Herrljunga

Permalänk
Medlem

Bara jag som blir chockad över hur osynliga alla fotgängare är i trafiken, ingen som minns Tretovs eminenta trafikutbildning?

Har reflexer blivit töntiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Suck,
Så ett blir antingen att åka hem typ halv tolv mitt på dagen på torsdag eller ta en buss 05:05 på fredag för att hinna med ett tåg i Herrljunga

Jag reser väldigt mycket och man får ta dessa besked som ett litet äventyr. Gärna lite Agatha Christie. Skämt och sido så funkar tågen okej, men så fort det skiter sig så har man inte ett bra alternativ. Hänger väl ihop med avstånden kanske.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara jag som blir chockad över hur osynliga alla fotgängare är i trafiken, ingen som minns Tretovs eminenta trafikutbildning?

<Uppladdad bildlänk>

Har reflexer blivit töntiga?

Detta i kombinerat med att fotgängaren kikar i sin mobil och räknar kallt med att man klarar av att stanna. Personligen tycker jag att man borde ta tillbaka en enkel regel: Titta innan du går över.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Lussekatter utan russin går bort för min del. Ju mer russin desto bättre. Värre är att här i Borås säljer de "lussekatter" utan saffran. Det är väl ingen lussekatt om det inte är saffran i tänker jag? Där jag växte upp existerade inte lussekatter utan både russin och saffran. Det vore som en semla utan mandelmassa och grädde. En vanlig bulle...

En annan konstig grej här är att de serverar potatis ihop med bruna bönor och fläsk. Antingen äter man fläsk med löksås och potatis, eller bruna bönor och fläsk. Men inte bruna bönor ihop med potatis. Det passar inte ihop.

Ja, jag är definitivt team russin jag också (när det gäller lussekatter och julvört). Gjorde mina lussekatter i år med russin i degen, som legat i mörk rom ett tag, riktigt gott. Håller verkligen med om att det inte är lussekatter om det inte innehåller saffran. Vissa köpemärken snålar så mycket med saffranet så att dom smakar som vanliga vetebullar, det är tråkigt. Semla utan mandelmassa och grädde går också bort för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, jag är definitivt team russin jag också (när det gäller lussekatter och julvört). Gjorde mina lussekatter i år med russin i degen, som legat i mörk rom ett tag, riktigt gott. Håller verkligen med om att det inte är lussekatter om det inte innehåller saffran. Vissa köpemärken snålar så mycket med saffranet så att dom smakar som vanliga vetebullar, det är tråkigt. Semla utan mandelmassa och grädde går också bort för mig.

Det är alltså inte att de snålar med saffranet. De innehåller avsiktligt inget saffran alls och brödet är helt vitt. Man ska alltså välja i butiken mellan de gula som har saffran och de som boråsarna anser vara "vanliga vita lussekatter" utan saffran. Jag visste inte ens att de vita existerade innan jag flyttade hit. Precis som att de gula bara säljs till upprörda inflyttade som vägrar äta den vita varianten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Det är alltså inte att de snålar med saffranet. De innehåller avsiktligt inget saffran alls och brödet är helt vitt. Man ska alltså välja i butiken mellan de gula som har saffran och de som boråsarna anser vara "vanliga vita lussekatter" utan saffran. Jag visste inte ens att de vita existerade innan jag flyttade hit. Precis som att de gula bara säljs till upprörda inflyttade som vägrar äta den vita varianten.

Värre är om du får jäsbullen med gurkmeja i, då är den både gul och även utan saffran.
Dessa hittar du på Ica, Coop, Willys, pressbyrån, cirkle k t.ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Värre är om du får jäsbullen med gurkmeja i, då är den både gul och även utan saffran.

Ja då blir man riktigt lurad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Suck,

Nu på morgonen fick jag boka om biljetten,
Senaste tåget som fanns imorgon torsdag var 13:03.
Där snodde SJ ytterligare en halv dags arbetstid för mig.

Permalänk
Medlem

Potatis

Skrivet av ronnylov:

Lussekatter utan russin går bort för min del. Ju mer russin desto bättre. Värre är att här i Borås säljer de "lussekatter" utan saffran. Det är väl ingen lussekatt om det inte är saffran i tänker jag? Där jag växte upp existerade inte lussekatter utan både russin och saffran. Det vore som en semla utan mandelmassa och grädde. En vanlig bulle...

En annan konstig grej här är att de serverar potatis ihop med bruna bönor och fläsk. Antingen äter man fläsk med löksås och potatis, eller bruna bönor och fläsk. Men inte bruna bönor ihop med potatis. Det passar inte ihop.

Smaken är som baken... Nog vill jag ha potatis till dom bruna bönorna. Kanske var så när jag var barn. Min fru håller inte med. Men inget att gnälla över så länge man får som man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Smaken är som baken... Nog vill jag ha potatis till dom bruna bönorna. Kanske var så när jag var barn. Min fru håller inte med. Men inget att gnälla över så länge man får som man vill.

Bruna bönor och potatis ? det är som makaroner och ris. (i min lilla värld då)

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Snusfri

När man står och fräser och får heta metalspån på magen och i skorna, så skönt..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Tror jag är uppväxt med det också, det känns mer rejält.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja, fast dom jag har köpt som inte smakat saffran har varit gula.

Skrivet av stgr:

Ja, det är den typen av lussekatter/saffransbröd jag menar. Alltså att dom är gula, men smakar inge saffran alls. Det betyder ju att dom har haft i nåt annat (som t.ex. gurkmeja) än saffran för att få dom gula. Riktigt fult tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag håller med din fru om det nu gör någon skillnad. Nej, förresten, överhuvudtaget INTE bruna bönor. Inte till någonting. Alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eazy:

Vill gnälla på mig själv.
Jag tillåter mig själv att bli påverkad av människors dåliga uppförande så pass att min människosyn är så långt ner i botten det bara går. Jag vill hellre vara runt djur än människor.

Jag jobbar inom handels och av nån anledning är det ok som kund att uppföra sig precis som man vill mot någon som står i en kassa. Detta är konstigt då jag vet att jag inte gett någon frikort att behandla mig sämre än nån annan. Trotts detta kan man gapa och gnälla även då jag inte är den som bestämt reglerna. En gång sa en kund -Jag vet att det inte är ditt fel, men jag måste ju få vara arg på någon! Varför då tänker jag, jag är väl inte din terapeut som ska få dig att må bra? Jag är handelsanställd och ligger i den lägre löneskalan, men jag ska ta mest skit? Själv ska jag gå utbildningar om uppförande mot kunder och kunden ska va min bästa vän. Borde inte kunder gå en liknande utbildning om hur man uppför sig som kund?

Nu får det vara slut, och jag kräver att få bli behandlad med lika mycket respekt som nån annan. Kundjävlar!!!

Det känns som lösningen är att vara nonchalant och/eller passiv-aggressiv tillbaka. Folk har en förväntan på butiker/kommers att kunden alltid har rätt och sånt där, som förstås är bullshit. Poängen är att du bryr dig inte om denna kunden blir sur för det påverkar inte dig, och det kan du vara tydlig med mot en otrevlig kund liksom. "Jag kommer aldrig handla här igen..!" "Tack, då kan jag jobba kvar." Eller så.

Skrivet av mr_sQuinty:

Bruna bönor och potatis ? det är som makaroner och ris. (i min lilla värld då)

Bruna bönor är väl mer sås än "tillbehör", eller så har jag alltid sett det i alla fall.

Makaroner och ris låter väl sådär, men det är ju inte ovanligt att få exempelvis ris och stekt/friterad potatis när man köper "finkebab" eller så.

Permalänk
Medlem

Men vad faaan, ni vet den där minijävla nvme helveteskruven? Då jag ska stoppa in en ny nvme disk i en dator har jag faktiskt lyckats lokalisera en helvetesskruv. Vad tror ni då Crucial har gjort??

Dom har insett problemet att miniskruvarna försvinner bara man tittar snett på dom och skickat med en skruv.

Nåja, har ju en extra nu! Är nog dock borta på ngn timme..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Men vad faaan, ni vet den där minijävla nvme helveteskruven? Då jag ska stoppa in en ny nvme disk i en dator har jag faktiskt lyckats lokalisera en helvetesskruv. Vad tror ni då Crucial har gjort??

Dom har insett problemet att miniskruvarna försvinner bara man tittar snett på dom och skickat med en skruv.

Nåja, har ju en extra nu! Är nog dock borta på ngn timme..

Gillar hur du kan bli arg över att någon försöker vara hjälpsam, mycket gubbigt helt klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gillar hur du kan bli arg över att någon försöker vara hjälpsam, mycket gubbigt helt klart!

Mer besvikelsen efter glädjen att faktiskt ha hittat dom där miniskruvarna. och sen få det pinkat på för att Cruciall gett upp och börjat skicka med en skruv...hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vill gnälla på mig själv.
Jag tillåter mig själv att bli påverkad av människors dåliga uppförande så pass att min människosyn är så långt ner i botten det bara går. Jag vill hellre vara runt djur än människor.

Jag jobbar inom handels och av nån anledning är det ok som kund att uppföra sig precis som man vill mot någon som står i en kassa. Detta är konstigt då jag vet att jag inte gett någon frikort att behandla mig sämre än nån annan. Trotts detta kan man gapa och gnälla även då jag inte är den som bestämt reglerna. En gång sa en kund -Jag vet att det inte är ditt fel, men jag måste ju få vara arg på någon! Varför då tänker jag, jag är väl inte din terapeut som ska få dig att må bra? Jag är handelsanställd och ligger i den lägre löneskalan, men jag ska ta mest skit? Själv ska jag gå utbildningar om uppförande mot kunder och kunden ska va min bästa vän. Borde inte kunder gå en liknande utbildning om hur man uppför sig som kund?

Nu får det vara slut, och jag kräver att få bli behandlad med lika mycket respekt som nån annan. Kundjävlar!!!

Jobbade i en av elektronikladorna en gång för 20 år sedan, känner så väl igen det du skriver. Det var absolut värst under de långa perioderna med rea, då kunde folk bete sig rätt illa och gapa och skrika och hota med både det ena och det andra. Det var så pass illa i butiken jag var i att butikschefen fick meddela företagsledningen att han inte kunde garantera sin personals säkerhet och vi fick patrullerande väktare i butiken under en period. Det här helt horribelt hur en del ser på butikspersonal och det är inte så konstigt att personalomsättningen är hög. Själv stod jag ut i tre år, mycket på grund av mina fina kollegor och den sammanhållning vi hade men sedan hade konjunkturen bättrat på sig och jag kunde återgå till IT svängen igen, en erfarenhet rikare.
Kämpa på men orkar du inte mer så är mitt råd för din egen skull att försöka hitta något annat att jobba med, livet är för kort för att behöva må kass för ett jobb. Vi får alla försöka påverka beteendet så det blir bättre för de som arbetar inom handeln!

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Jobbade i en av elektronikladorna en gång för 20 år sedan, känner så väl igen det du skriver. Det var absolut värst under de långa perioderna med rea, då kunde folk bete sig rätt illa och gapa och skrika och hota med både det ena och det andra. Det var så pass illa i butiken jag var i att butikschefen fick meddela företagsledningen att han inte kunde garantera sin personals säkerhet och vi fick patrullerande väktare i butiken under en period. Det här helt horribelt hur en del ser på butikspersonal och det är inte så konstigt att personalomsättningen är hög. Själv stod jag ut i tre år, mycket på grund av mina fina kollegor och den sammanhållning vi hade men sedan hade konjunkturen bättrat på sig och jag kunde återgå till IT svängen igen, en erfarenhet rikare.
Kämpa på men orkar du inte mer så är mitt råd för din egen skull att försöka hitta något annat att jobba med, livet är för kort för att behöva må kass för ett jobb. Vi får alla försöka påverka beteendet så det blir bättre för de som arbetar inom handeln!

Den typen av människor hittar man överallt och de har förmågan att sprida olustkänslor var de än befinner sig och i i stort sett alla situationer. Jag hade två kollegor som jag inte gärna var i sällskap med.

En av dem satte alltid igång bråk i kassan på varje butik och var väldigt nöjd med sig själv varje gång. Till slut sa jag till honom att jag aldrig mer skulle gå till en butik i hans sällskap. Här minns jag, tack och lov, inte längre incidenterna i detalj men minns olusten.

Den andra kollegan föreslog att vi skulle gå till en bra vego-restaurang på lunchen och jag tänkte att det väl var OK. Vi tog tunnelbanan ett par hållplatser, jag ville promenera men inte han. Inne i restaurangen valde han länge, länge innan han bestämde sig för en maträtt och sa till servitören att han inte ville ha rödbetor. När maten kom in påpekade han att han nu inte hade lika mycket mat som alla andra och att han minsann hade betalt för att få lika mycket som andra så det måste fixas. Servitören sa att han ju inte ville ha rödbetor så de hade inte lagt på det. Kollegan krävde proportionellt lika mycket mer av de andra ingredienserna men servitören sa att det inte riktigt gick till så men OK, han gick tillbaka ut i köket och kom in igen med lite mer av allt (utom naturligtvis rödbetor) men kollegan tyckte inte att det räckte och förresten hade maten hunnit bli kall. Servitören hade fått nog och påpekade att han måste hinna med andra kunder också. Kollegan tog sin tallrik och gick direkt ut i köket. Ett förfärligt ropande och skrikande hördes och servitören suckade och sa "nu igen, likadant varje gång, man borde kunna porta vissa". Jag skämdes som var där i kollegans sällskap. Så kom kollegan ut och satte sig vid bordet med en tallrik med minst dubbel portion men utan rödbetor förstås. Jag sa till honom att 1) jag skulle aldrig mer gå ut och äta med honom och 2) att nu var det ju inte rättvist mot andra kunder och troligtvis frustrerande för alla andra. Han bara flinade och åt. Han var som en kung när vi gick därifrån, småmyste och tyckte jag var fånig. Han hade ju tjänat på affären.
På väg tillbaka tog vi såklart tunnelbanan igen. Det fanns hur många platser som helst men där fanns en dam som hade sin handväska bredvid sig och den inkräktade lite grand på platsen bredvid henne. Kollegan gick direkt till den platsen och gjorde en gest som om han skulle sätta sig ner, vilket inte uppmärksammades av damen som satt och läste. Kollegan gjorde om samma gest ett par gånger till och när damen fortfarande inte märkte något blev han plötsligt rasande och skrek "ska du ta den jävla bagen i knät eller ska jag slänga ut den vid nästa station?". Damen liksom hoppade till, tog sin handväska och försvann bortåt i vagnen och satte sig på en annan plats, det fanns ju många lediga. Kollegan satte sig men var ju tvungen att resa sig direkt eftersom vi var framme vid "vår" station. Återigen var han på bästa humör. "Så där ska man ta dem", sa han. Jag svarade att "nu kommer jag varken gå på restaurang eller åka kommunalt i ditt sällskap".

Den ena kollegan gick i pension 4 år före mig, den andra slutade då han fick ett jobb han trodde skulle innebära mindre att göra 5 år innan jag gick i pension. Jag höll mina löften under de drygt 20 år de var kvar.

Men ibland hämnas personalen. En kollega som uppförde sig illa under en lunch på en italiensk restaurang fick kall mjölk då han ville ha en latte. "Är du idiot, jag menade naturligt vis kaffe", sa kollegan och servitören svarade "nej, jag är italienare och jobbar på en italiensk restaurang. För mig är latte mjölk och det din kollega (jag) beställde var "kaffe latte" som är kaffe med mjölk mens du beställde "latte" och ni båda fick precis det ni beställde".

Permalänk
Medlem

Skrivit eximination på plats för programmering 1! Såååå jävla irriterad på att man får skriva koderna med papper och penna istället för att vi får en kod som vi ska lösa på datorn?!?! Heeelt annorlunda att skriva på datorn där man har VS som hjälper dig lite. Blev helt nollställd och uppgiven när jag skulle skriva koderna för hand.. aeee kommer faila provet helt nu 🥺 va ba tvungen att skriva av mig lite… Är så lack haha!!

Permalänk
Medlem

Jag hatar Simens Tia v17 portal. Tack för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookii:

Skrivit eximination på plats för programmering 1! Såååå jävla irriterad på att man får skriva koderna med papper och penna istället för att vi får en kod som vi ska lösa på datorn?!?! Heeelt annorlunda att skriva på datorn där man har VS som hjälper dig lite. Blev helt nollställd och uppgiven när jag skulle skriva koderna för hand.. aeee kommer faila provet helt nu 🥺 va ba tvungen att skriva av mig lite… Är så lack haha!!

Det här kan knappast klassas som gubbgnäll, vi gubbar älskar allt som görs på gamla sättet med papper och penna😉

Skämt åsido, skrev också programmeringstenta på papper och det suger. Men så funkar universitetsvärlden, det är väldigt teoretiskt och följer uråldriga principer. Jag har nytta av all kunskap jag tog till mig under studierna, men önskar att de hade haft en mer praktisk inriktning för oss som faktiskt vill jobba i framtiden och inte bara forska.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Det här kan knappast klassas som gubbgnäll, vi gubbar älskar allt som görs på gamla sättet med papper och penna😉

Skämt åsido, skrev också programmeringstenta på papper och det suger. Men så funkar universitetsvärlden, det är väldigt teoretiskt och följer uråldriga principer. Jag har nytta av all kunskap jag tog till mig under studierna, men önskar att de hade haft en mer praktisk inriktning för oss som faktiskt vill jobba i framtiden och inte bara forska.

Poängen med tentor på papper är att testa förståelse och samtidigt undvika att studenterna får handlingsparalys pga kompileringsfel och dyl. Jag tycker ändå det är rimligt, oftast har man ju labbar också där man skriver kod på datorn.

Permalänk
Medlem

Det är ganska ofta att man "fulkodar" på ett prov för att visa på att man förstår hur man ställer upp logiken

Det är ju typ samma sak som att skriva på datorn, fast man inte lägger tid på att få till alla index, referenser, array sizes etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awsmkiid:

Jag hatar Simens Tia v17 portal. Tack för mig.

Uppgradera till V18 som kom för någon vecka sedan då

Permalänk
Medlem

Nu är jag JÄVLIGT GUBBIG men denna tråd är till för just gubbgnäll och inte "generellt gnäll". Det är en stor skillnad!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klirre:

Sjukt att det fortfarande är så. Jag minns att jag fick avdrag för att jag inte indenterat korrekt, på ett papper som inte ens var rutat. Satt läraren med linjal eller vad?

Jag förstår ju att moderna IDE:er nog kan räknas som fusk men det finns ju enklare editorer som ändå ger lite stöd utan att den "skriver åt en".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rookii:

Skrivet av klirre:

Skrivet av pine-orange:

Poängen med tentor på papper är att testa förståelse och samtidigt undvika att studenterna får handlingsparalys pga kompileringsfel och dyl. Jag tycker ändå det är rimligt, oftast har man ju labbar också där man skriver kod på datorn.

Skrivet av Levan:

Det är ganska ofta att man "fulkodar" på ett prov för att visa på att man förstår hur man ställer upp logiken

Det är ju typ samma sak som att skriva på datorn, fast man inte lägger tid på att få till alla index, referenser, array sizes etc.

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av snajk:

Sjukt att det fortfarande är så. Jag minns att jag fick avdrag för att jag inte indenterat korrekt, på ett papper som inte ens var rutat. Satt läraren med linjal eller vad?

Jag förstår ju att moderna IDE:er nog kan räknas som fusk men det finns ju enklare editorer som ändå ger lite stöd utan att den "skriver åt en".

Vad är nu detta? Inte gubbgnäll i alla fall!
Starta en "studentgnäll"- eller "studiegnäll"-tråd i stället. Den här tråden är till för oss griniga gamla gubbar och gummor.

Ett alldeles äkta gubbgnäll.