Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem

Är Svive Triton mini 70 med röda switchar något att ha?
Tänkte byta ut mitt nuvarande gamla tangentbord som är så sjukt avlångt, jobbigt när man spelar.

350 spänn på komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gta86:

Är Svive Triton mini 70 med röda switchar något att ha?
Tänkte byta ut mitt nuvarande gamla tangentbord som är så sjukt avlångt, jobbigt när man spelar.

350 spänn på komplett

Jag kör ett Cherry G80-3000N med Silent Red på jobbet, det är hyfsat trevligt, men TKL då, så kanske för stort för dig.

499kr på Mediamarkt är hursomhelst ett bra pris just nu för ett tangentbord med silent-switchar.

Kör ett Fnatic MiniStreak TKL med Silent Red hemma och det är riktigt trevligt att spela med. Cherry är inte lika robust, men kostar ju mindre än hälften just nu så

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_cherry-g80-3833lwbpn-2-wired-gaming-tangentbord-rgb-mx-red-1351322.html

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Gta86:

Är Svive Triton mini 70 med röda switchar något att ha?
Tänkte byta ut mitt nuvarande gamla tangentbord som är så sjukt avlångt, jobbigt när man spelar.

350 spänn på komplett

Ja du måste troligen upp i tusenlappen innan du hittar något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag kör ett Cherry G80-3000N med Silent Red på jobbet, det är hyfsat trevligt, men TKL då, så kanske för stort för dig.

499kr på Mediamarkt är hursomhelst ett bra pris just nu för ett tangentbord med silent-switchar.

Kör ett Fnatic MiniStreak TKL med Silent Red hemma och det är riktigt trevligt att spela med. Cherry är inte lika robust, men kostar ju mindre än hälften just nu så

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_cherry-g80-3833lwbpn-2-wired-gaming-tangentbord-rgb-mx-red-1351322.html

Ska ta en titt på det tangentbordet. Tack för tipset!
Vill helst ha ett kompakt tangentbord för just spelandet.

Är svive skit eller?

Skrivet av StuntmanMike:

Ja du måste troligen upp i tusenlappen innan du hittar något bättre.

Det kommer jag aldrig någonsin lägga på ett tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gta86:

Ska ta en titt på det tangentbordet. Tack för tipset!
Vill helst ha ett kompakt tangentbord för just spelandet.

Är svive skit eller?

Det kommer jag aldrig någonsin lägga på ett tangentbord.

Har ingen koll på Svive, tyvärr, men har provat några andra billiga tangentbord med vanliga MX Red och de var väldigt högljudda för mig. Jag har kvar ett Corsair Gaming K63 MX Red, som jag gömt långt inne i en garderob p.g.a. ljudet, annars var det väl ok, men Cherryt på jobbet är mycket trevligare och kompaktare. Det är ju de som gör alla MX-brytarna, så det är ju ett av de större företagen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Hej söker lite tips på nytt tangentbord

Storlek (100%, 80%(TKL), 60%) 100% (Numpad är ett krav)
Fysisk Layout (ANSI, ISO) - ISO men inte värst viktigt.
Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte Hellst men tittar inte på tangentbordet oavsätt så sak samma.
Mekaniskt/Icke-mekaniskt Mekanisk
önskemål om dedikerade knappar ("Makro") Nej, men önskvärt att alla knappar går att progrmmera om
Trådlöst eller trådat Trådat
Bakgrundsbelyst eller inte Sak samma.
Brytarpreferenser: Är inte så petig men jag är van vid MX-red
programmerbart eller inte programmerbart Viktigt att det går att programmera om knappar. t.ex. hatar capslock så brukar programmera om den till T.ex. F13 till push&talk o.s.v.

Jag söker också helst ett tangentbord som det går att byta ut brytarna på utan att man behöver ta fram lödkolv, lite varför jag behöver nytt tangentbord nu då 2 knappar svarar sisådär två gånger av 3 så aning jobbigt att skriva.

Bonus om något vettig där ute är på rea.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Tenerezza:

Hej söker lite tips på nytt tangentbord

Storlek (100%, 80%(TKL), 60%) 100% (Numpad är ett krav)
Fysisk Layout (ANSI, ISO) - ISO men inte värst viktigt.
Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte Hellst men tittar inte på tangentbordet oavsätt så sak samma.
Mekaniskt/Icke-mekaniskt Mekanisk
önskemål om dedikerade knappar ("Makro") Nej, men önskvärt att alla knappar går att progrmmera om
Trådlöst eller trådat Trådat
Bakgrundsbelyst eller inte Sak samma.
Brytarpreferenser: Är inte så petig men jag är van vid MX-red
programmerbart eller inte programmerbart Viktigt att det går att programmera om knappar. t.ex. hatar capslock så brukar programmera om den till T.ex. F13 till push&talk o.s.v.

Jag söker också helst ett tangentbord som det går att byta ut brytarna på utan att man behöver ta fram lödkolv, lite varför jag behöver nytt tangentbord nu då 2 knappar svarar sisådär två gånger av 3 så aning jobbigt att skriva.

Bonus om något vettig där ute är på rea.

Låter som att Akkogear: 5108B passar dig.

Citat:

Andra funktioner som höjer skrivupplevelsen är att Akko 5108B är fullt programmerbar, har utbytbara hot-swap Akko-brytare, och PBT-keycaps.

Dessa brytare skall vara lik MX Red: Jelly Pink, Silver eller Jelly Black.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Någon som testat detta tangentbord? Är som sagt ute efter ett ANSi TKL med hotswap.
https://www.amazon.se/gp/product/B0BLVLS8S9/ref=ox_sc_act_ima...
Eller kan detta bara vara att kasta pengarna i sjön?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Frugan klagar på mitt roccat vulcan tangentbord. Söker ett tyst tangenbord som funkar för casual overwatch, apex osv. Behöver inte vara mekaniskt. Tips?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Någon som testat detta tangentbord? Är som sagt ute efter ett ANSi TKL med hotswap.
https://www.amazon.se/gp/product/B0BLVLS8S9/ref=ox_sc_act_ima...
Eller kan detta bara vara att kasta pengarna i sjön?

Uppdaterar min post.
Tangentbordet va helt okej, men det gick inte att ändra färg på RGB till vitt så det får bli till att skicka tillbaka det.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av pi:

Frugan klagar på mitt roccat vulcan tangentbord. Söker ett tyst tangenbord som funkar för casual overwatch, apex osv. Behöver inte vara mekaniskt. Tips?

Köp önskad storlek från keychron (q serien, så det blir lite kvalitet) och sedan tysta brytare.

Tipsar om dess
https://splitkb.com/products/gazzew-boba-u4-silent-tactile-sw...

Sound test av mig med direkt jämförelse mot röda brytare:
https://youtu.be/yURHBE4yEYg

Har själv ett keychron q6 med dessa brytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Downloader:

Köp önskad storlek från keychron (q serien, så det blir lite kvalitet) och sedan tysta brytare.

Tipsar om dess
https://splitkb.com/products/gazzew-boba-u4-silent-tactile-sw...

Sound test av mig med direkt jämförelse mot röda brytare:
https://youtu.be/yURHBE4yEYg

Har själv ett keychron q6 med dessa brytare.

Tänk bara på att Keychron Q serien har south fasing leds. Inte alla som tycker om det om man ska ha shinethrough keycaps.
Nu blev det en härlig svengelska

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Frugan klagar på mitt roccat vulcan tangentbord. Söker ett tyst tangenbord som funkar för casual overwatch, apex osv. Behöver inte vara mekaniskt. Tips?

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/apex-3-tkl-rgb...
Är ett membran och är tyst.

Vill du sen ha ett där du själv kan modifiera med switschar tycker jag dessa är riktigt bra, finns även i svart och som 60%
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/pcmk-tkl-80-ba...

Kör just nu ett Pulsar TKL med silence switschar då min fruga har samma problem som din

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

https://www.keychron.com/products/kailh-midnight-pro-silent-s...
https://www.maxgaming.se/sv/switchar/midnight-silent-taktil-s...
Kan dessa vara nått? Är sugen att trycka i nya switchar på det nya tangentbordet. Kör idag med Durock Dolphin 62g Linjär Silent Switch fast med 80g fjäder.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

https://www.keychron.com/products/kailh-midnight-pro-silent-s...
https://www.maxgaming.se/sv/switchar/midnight-silent-taktil-s...
Kan dessa vara nått? Är sugen att trycka i nya switchar på det nya tangentbordet. Kör idag med Durock Dolphin 62g Linjär Silent Switch fast med 80g fjäder.

Jag tror de kommer va bra. Sällan nya sorters brytare är dåliga, och dessa använder inte den beryktade Box-stamen som tar sönder keycaps

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag tror de kommer va bra. Sällan nya sorters brytare är dåliga, och dessa använder inte den beryktade Box-stamen som tar sönder keycaps

Härligt att höra.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Expertgissare

Hej!
Letar efter ett nytt tangentbord då mitt nuvarande råkat ut för en olycka, och skulle behöva lite hjälp/rekommendationer i den här djungeln.
Har idag ett Cooler Master Masterkeys Pro L som jag varit väldigt nöjd med (förutom mellanslagstangenten och de plastiga keycapsen) och skulle vilja ha något linkande i utformning och stil.

Så det jag söker är...
Ett fullstort svart-svart med numpad.
Bruna eller motsvarande brytare.
Helst enbart svenska tecken, men kan nöja mig med nordiska.
Bakgrundsbelyst med RGB och att kunna ställa in individuella färger på önskade tangenter.
Inget som kräver att man måste ha något program installerat/körandes. (om det nu skulle finnas)

Har kollat lite på ett Ducky Shine 7 Blackout RGB PBT och det är väl i överkanten av vad jag skulle kunna tänka mig ge för ett tangentbord, så max 2000kr men helst lite billigare.

Tack på förhand från ett HP rubber dome (HJÄLP)

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

Hej!
Letar efter ett nytt tangentbord då mitt nuvarande råkat ut för en olycka, och skulle behöva lite hjälp/rekommendationer i den här djungeln.
Har idag ett Cooler Master Masterkeys Pro L som jag varit väldigt nöjd med (förutom mellanslagstangenten och de plastiga keycapsen) och skulle vilja ha något linkande i utformning och stil.

Så det jag söker är...
Ett fullstort svart-svart med numpad.
Bruna eller motsvarande brytare.
Helst enbart svenska tecken, men kan nöja mig med nordiska.
Bakgrundsbelyst med RGB och att kunna ställa in individuella färger på önskade tangenter.
Inget som kräver att man måste ha något program installerat/körandes. (om det nu skulle finnas)

Har kollat lite på ett Ducky Shine 7 Blackout RGB PBT och det är väl i överkanten av vad jag skulle kunna tänka mig ge för ett tangentbord, så max 2000kr men helst lite billigare.

Tack på förhand från ett HP rubber dome (HJÄLP)

Keychron, alltid keychron. Q6. Finns billigare fullstort, K variant.

https://www.keychron.com/collections/keychron-nordic-iso-keyb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Brytarpreferenser: Är inte så petig men jag är van vid MX-red
programmerbart eller inte programmerbart Viktigt att det går att programmera om knappar. t.ex. hatar capslock så brukar programmera om den till T.ex. F13 till push&talk o.s.v.

Bonus om något vettig där ute är på rea.

Såvitt jag vet så är det något man ordnar i operativsystemet och helt oberoende av vilket tangentbord du använder. Jag brukar själv byta Capslock till att bli en extra Shift. Det gör man enklast i registret om man kör Windows.

Jag rekommenderar Logitech G815 eller G915.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Downloader:

Keychron, alltid keychron. Q6. Finns billigare fullstort, K variant.

https://www.keychron.com/collections/keychron-nordic-iso-keyb...

Tack för förslaget, men för dyr vad jag kan hitta och inga belysta tecken.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Första mekaniska tangentbordet på budget

Jag har sedan 2005 uteslutande använt Logitech G15 tangentbord. Jag körde slut på det första efter något årtioende, mailade supporten och frågade om det fanns något dom kunde göra (Som en ren chansning), och dom svarade glatt att som tack för att jag varit en trogen kund så skickar dom ett nytt åt mig... Om jag visar att det gamla är 100% förstört, så jag körde en yxa genom den, fyllde den med vodka och tände eld på den. Fick ett nytt samma vecka (Dock det mycket sämre V2), körde det ett bra tag till innan jag fick tag på ett oöppnat G15v1, som jag sen kört på tills nu.

Nu är det dock fan dags för ett nytt, och ut med membranen. Jag har dock ingen aning på marknaden och en rätt tuff budget, jag siktar på någonstans under 1000kr. Jag har läst massor med recensioner, men svensk prissättning är ju som den är så jag känner inte att jag kommer så långt. Jag vill gärna ha hyfsat tysta brytare, behöver inte vara ens nära på ljudlös, men inte dom "klickigaste", och macroknapparna har jag ironiskt nog (När man haft 72 makroknappar) inte så mycket nytta av. Är det värt att gå över till TKL? Jag är ju van med gigantiska tangentbord, men kanske dags för något nytt...

Just nu tittar jag främst på Roccat 121 AIMO. Verkar välrecenserat och omtyckt, och priset är vettigt. Någon som har erfarenheter för/mot? Har inga direkta preferenser för mekaniska tangentbord direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TzunSu:

Jag har sedan 2005 uteslutande använt Logitech G15 tangentbord. Jag körde slut på det första efter något årtioende, mailade supporten och frågade om det fanns något dom kunde göra (Som en ren chansning), och dom svarade glatt att som tack för att jag varit en trogen kund så skickar dom ett nytt åt mig... Om jag visar att det gamla är 100% förstört, så jag körde en yxa genom den, fyllde den med vodka och tände eld på den. Fick ett nytt samma vecka (Dock det mycket sämre V2), körde det ett bra tag till innan jag fick tag på ett oöppnat G15v1, som jag sen kört på tills nu.

Nu är det dock fan dags för ett nytt, och ut med membranen. Jag har dock ingen aning på marknaden och en rätt tuff budget, jag siktar på någonstans under 1000kr. Jag har läst massor med recensioner, men svensk prissättning är ju som den är så jag känner inte att jag kommer så långt. Jag vill gärna ha hyfsat tysta brytare, behöver inte vara ens nära på ljudlös, men inte dom "klickigaste", och macroknapparna har jag ironiskt nog (När man haft 72 makroknappar) inte så mycket nytta av. Är det värt att gå över till TKL? Jag är ju van med gigantiska tangentbord, men kanske dags för något nytt...

Just nu tittar jag främst på Roccat 121 AIMO. Verkar välrecenserat och omtyckt, och priset är vettigt. Någon som har erfarenheter för/mot? Har inga direkta preferenser för mekaniska tangentbord direkt.

Rolig historia gällande ditt gamla Logitech och deras bemötande

Hade jag inte precis köpt ett custom tangentbord för över 3.000, så hade jag nog köpt ett Roccat 121 AIMO och faktum är att jag funderar på att köpa ett trots allt.

Fullstort, lågprofil, tysta taktila tangenter och ett handledsstöd som fästs mot tangentbordet med magnet. Det är typ allt jag vill ha av ett tangentbord, dessutom till ett lågt pris.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Rolig historia gällande ditt gamla Logitech och deras bemötande

Hade jag inte precis köpt ett custom tangentbord för över 3.000, så hade jag nog köpt ett Roccat 121 AIMO och faktum är att jag funderar på att köpa ett trots allt.

Fullstort, lågprofil, tysta taktila tangenter och ett handledsstöd som fästs mot tangentbordet med magnet. Det är typ allt jag vill ha av ett tangentbord, dessutom till ett lågt pris.

Det låter helt superbt, jag tror jag slår till på det! Tack för hjälpen!

Konstigt stort steg mentalt när man använt samma så länge måste jag erkänna. Äger nog ingenting som är äldre än mitt tangentbord och använt dagligen under så lång tid.

Det är synd att Logitechs kvalité föll av ett stup, annars hade jag nog varit kund for life!

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag sitter idag på ett Logitech Craft tangentbord och tänkte slänga mig in i djupet med mekaniskt, mer gaming inriktat tangentbord.
Min setup är vit/svar (mest åt det vita hållet).
Hade gärna sett med RGB belysning som går att programera lite fritt.

Vill gärna hålla mig inom en rimlig peng (om det nu går), max runt 1000kr.
Försöker undvika att lägga för mycket pengar på det då jag gärna känner in mig lite först.

ALLA TIPS mottages glädjeligen!

Permalänk
Skrivet av YodaIAm:

Hej,

Jag sitter idag på ett Logitech Craft tangentbord och tänkte slänga mig in i djupet med mekaniskt, mer gaming inriktat tangentbord.
Min setup är vit/svar (mest åt det vita hållet).
Hade gärna sett med RGB belysning som går att programera lite fritt.

Vill gärna hålla mig inom en rimlig peng (om det nu går), max runt 1000kr.
Försöker undvika att lägga för mycket pengar på det då jag gärna känner in mig lite först.

ALLA TIPS mottages glädjeligen!

Kommer bli svårt att hitta något du kan programmera HELT fritt för det priset.
Men Anne Pro 2 går att få för under 1000 lappen, framförallt på andrahandsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YodaIAm:

ALLA TIPS mottages glädjeligen!

Mitt tips är att först undersöka om mekaniska tangentbord är något du är intresserad av. Du kommer inte hitta ett vettigt mekaniskt tangentbord som passar dig estetiskt där kontrollerbar RGB är en viktig prioritet för under 1000kr. Du kommer knappt hitta ett vettigt mekaniskt tangentbord utan några övriga kriterier för under tusenlappen heller. Speciellt inte om du vill ha ett som är fullsize.

Ta först reda på om du ens tycker om mekaniska tangentbord. Det är inte alla som gör det. Om du inte själv vet om att du tycker om mekaniska tangentbord kan du spara extremt mycket pengar på att bara köpa något som inte är mekaniskt istället

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Jag är på jakt efter mitt första mekaniska tangentbord! Jag har tänkt beställa ett barebone kit och switches + keycaps och har för allt detta en budget på runt 2000 kr, möjligtvis liiite mer. Jag har gjort en del research och har kommit fram till att det är svårt att hitta ett budgetvänliga barebone med ISO layout, men har tittat en del på kbd67 light, gmmk pro (rea på maxgaming) och epomaker th66, någon som har erfarenhet av dessa? Vilket hade ni valt?

Har ni några andra bra alternativ? Jag vill helst ha 65% men 75 funkar också, gärna ett volymvrede (inte ett måste), en vit/ljusgrå/pastellfärgad bas (inte svart) och gärna runt 1000 kr.

Det finns däremot en uppsjö av billigare varianter med ANSI layout (tex gmk67 på aliexpress) och detsamma gäller keycaps. Jag funderar därför på att köra på det istället men förstår inte riktigt hur det fungerar med de svenska tangenterna. Är ä,ö,å på samma platser som vanligt trots att an kör ANSI? Och hur är det med shift och enter? Och <> tangenten saknas väl, hur löser man det? Måste man programmera om tangentbordet på något sätt? Jag har en Mac och har sett att vissa använder microsoft keyboard layout men eftersom jag har en Mac fungerar inte det. Jag har sett att en swerty layout finns, men förstår inte hur man får den till tangentbordet

Förlåt för många frågor, är som sagt helt ny Hur hade ni tänkt?

Permalänk
Skrivet av Ingie:

Hej alla!

Jag är på jakt efter mitt första mekaniska tangentbord! Jag har tänkt beställa ett barebone kit och switches + keycaps och har för allt detta en budget på runt 2000 kr, möjligtvis liiite mer. Jag har gjort en del research och har kommit fram till att det är svårt att hitta ett budgetvänliga barebone med ISO layout, men har tittat en del på kbd67 light, gmmk pro (rea på maxgaming) och epomaker th66, någon som har erfarenhet av dessa? Vilket hade ni valt?

Har ni några andra bra alternativ? Jag vill helst ha 65% men 75 funkar också, gärna ett volymvrede (inte ett måste), en vit/ljusgrå/pastellfärgad bas (inte svart) och gärna runt 1000 kr.

Det finns däremot en uppsjö av billigare varianter med ANSI layout (tex gmk67 på aliexpress) och detsamma gäller keycaps. Jag funderar därför på att köra på det istället men förstår inte riktigt hur det fungerar med de svenska tangenterna. Är ä,ö,å på samma platser som vanligt trots att an kör ANSI? Och hur är det med shift och enter? Och <> tangenten saknas väl, hur löser man det? Måste man programmera om tangentbordet på något sätt? Jag har en Mac och har sett att vissa använder microsoft keyboard layout men eftersom jag har en Mac fungerar inte det. Jag har sett att en swerty layout finns, men förstår inte hur man får den till tangentbordet

Förlåt för många frågor, är som sagt helt ny Hur hade ni tänkt?

Jag skulle säga att akko är bäst för pengarna om du vill ha möjligheten att byta brytare och modda. Vill du ta ett kliv djupare mot custum så är KBD67 Lite och Keychron som har en drös med instegsbrädor i aluminium (Q-serien men även en billigare V-serien i plast. K-serien är gammalt och kan ignoreras) troligen det roligaste om du inte vill köpa begagnat.
Men det är samtidigt inte mycket mer du behöver spendera(även om det kommer spränga budget) för att få ett qk65 som anses vara bra mycket bättre än föregående brädor.

Vad som dyker upp på skärmen om du trycker på en tangent är operativsystemet som bestämmer (varken datorn eller tangentbordet ve vad det är för bokstav eller symbol på tangenten 😏😉) så skulle du koppla in ett ANSI-tangentbord och trycka på tangenten höger om L så får du ett Ö.

Men tillhör du dem som inte har stenkoll på vart alla symboler sitter och vill använda ANSI så är swerty grymt bra! (Jag använder det själv)
https://johanegustafsson.net/projects/swerty/
Bara att läsa om hur det fungerar och hur man installerar här.

Men för att spara framtida pengar (för du kommer vilja köpa mer och dyrare saker om du gillar det) så hade jag valt att köpa denna direkt. 👌😎👍
https://drop.com/buy/planck-mechanical-keyboard?utm_source=li...

Här är ställena vi handlar av i Sverige

Kbnordic.se
Smord.store
Maxgaming.se

Och EU
Candykeys.com
Mykeyboard.eu
Oblotzky.industries
Keygem.store
Kyo.industries
Eloquentclicks.com

Här är alla
https://keebmap.xyz/

Permalänk
Medlem

Hej söker lite tips på nytt tangentbord

Storlek (100%, 80%(TKL), 60%) 100% (Numpad är ett krav)
Fysisk Layout (ANSI, ISO) - ISO men inte värst viktigt.
Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte Hellst men tittar inte på tangentbordet oavsätt så sak samma.
Mekaniskt/Icke-mekaniskt Mekaniskt
önskemål om dedikerade knappar ("Makro") Nej
Trådlöst eller trådat Trådat
Bakgrundsbelyst eller inte Bakrundsbelyst
Brytarpreferenser: Oklart
programmerbart eller inte programmerbart Inte viktigt.

Har idag Steelseries Apex 64145.

Vill köpa ett nytt med handledstöd, volymknappar.

Permalänk
Skrivet av Pgojim:

Hej söker lite tips på nytt tangentbord

Storlek (100%, 80%(TKL), 60%) 100% (Numpad är ett krav)
Fysisk Layout (ANSI, ISO) - ISO men inte värst viktigt.
Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte Hellst men tittar inte på tangentbordet oavsätt så sak samma.
Mekaniskt/Icke-mekaniskt Mekaniskt
önskemål om dedikerade knappar ("Makro") Nej
Trådlöst eller trådat Trådat
Bakgrundsbelyst eller inte Bakrundsbelyst
Brytarpreferenser: Oklart
programmerbart eller inte programmerbart Inte viktigt.

Har idag Steelseries Apex 64145.

Vill köpa ett nytt med handledstöd, volymknappar.

Priset gör det värt att, handledsstöd eller ej det går att köpa för sig. Färgen på keycaps kommer nötas bort med tiden men inga problem att hitta ersättning för denna bräda.
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_cherry-g80-3833lwbpn-2-...