Datorn stängs av helt random när jag spelar spel

Permalänk
Medlem

Datorn stängs av helt random när jag spelar spel

Uppgraderade precis min dator. Och ända sen jag bytte delar så krashar den när jag spelar helt random. När jag inte spelar så händer det inte.

Tror ni det är PSU Problem?

Min PSU:

650W

------------------Specs---------------------
RTX 3060 Ti 8 gb
Intel I9-10900-F
32 gb ram | 4 St 8gb sticks

---------------------------------------------

Restart Events: https://imgur.com/bNmGfTf

Permalänk
Medlem

Vad får du för temperaturer?

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Vad får du för temperaturer?

Normala, som vanligt. 50-60 Grader typ

Permalänk
Medlem

Hur stängs den av? Normal nedstängning av Windows eller helt svart och sen direkt boot på nytt?

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Hur stängs den av? Normal nedstängning av Windows eller helt svart och sen direkt boot på nytt?

Helt svart sen direkt boot

Permalänk
Medlem

Nån som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallaren:

Nån som vet?

Eventuell transient strömspik? Psu triggar överströmsskyddet. Ställ ner power limit och undervolta och se om det hjälper

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Vad hade du för delar innan du uppgraderade och vad har du för delar nu utöver cpu, gpu och minnena du listat?

Har du installerat om windows efter uppgraderingen? Eller iaf kört DDU (i felsäkert läge) om du bytt utbgrafikkortet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vad hade du för delar innan du uppgraderade och vad har du för delar nu utöver cpu, gpu och minnena du listat?

Har du installerat om windows efter uppgraderingen? Eller iaf kört DDU (i felsäkert läge) om du bytt utbgrafikkortet?

Har installerat om, stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Innan
Amd Ryzen 5 5600x ( tror det, osäker )
Radeon Rx 580 8 gb
16 gb ram 2 sticks
Vet inte vilket moderkort

Nuvarande
Intel i9-10900-F
Rtx 3060Ti
32 gb corsair ram ( 4 sticks )
Asus Z490-p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Eventuell transient strömspik? Psu triggar överströmsskyddet. Ställ ner power limit och undervolta och se om det hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tror du detta funkar?

Permalänk
Medlem

Slå av överklockningen helt först utan att ändra power eller temp limit. Om det inte hjälper sänker du power limit och testar dig fram.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Slå av överklockningen helt först utan att ändra power eller temp limit. Om det inte hjälper sänker du power limit och testar dig fram.

Ehh, vilka är det, kan inte detta skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallaren:

Ehh, vilka är det, kan inte detta skiten

Core clock och memory clock ska stå på +-0

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Core clock och memory clock ska stå på +-0

Använde dom andra inställningarna jag visade.

Datorn dog när jag spelar.

Och kollar MSI igen, och allt är resetat tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallaren:

Använde dom andra inställningarna jag visade.

Datorn dog när jag spelar.

Och kollar MSI igen, och allt är resetat tillbaka?

https://cdn.discordapp.com/attachments/1039112112779313173/1053813652869890108/463F8058-800A-4FCF-8A1E-C4DF1F751E39.jpg

Ja, nu ser det ut som "normalt", vilket det också ska göra efter omstart (om man inte har valt att datorn ska boota med de inställningar man ändrar till).

Sänk powerlimit så långt det går, ändra inget annat, och testa om datorn fortsatt stänger av sig då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ja, nu ser det ut som "normalt", vilket det också ska göra efter omstart (om man inte har valt att datorn ska boota med de inställningar man ändrar till).

Sänk powerlimit så långt det går, ändra inget annat, och testa om datorn fortsatt stänger av sig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

ska testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

https://cdn.discordapp.com/attachments/1039112112779313173/10...

ska denna kabel vara någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallaren:

Ja, den måste vara inkopplad i nätaggregatet för att ge ström till grafikkortet (utöver de ca 75W det kan få via Pci-e slotten kortet är anslutet i på moderkortet).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förtydligande: ena änden av kabeln ska vara inkopplad i nätaggregatet, andra änden i grafikkortet. Många pci-e kablar är förgrenade ut till två kontakter i änden som ska in i grafikkortet, men bara en av dessa kontakter bör då användas.

Om grafikkortet har två kontakter för ström bör man ha en separat kabel per kontakt mellan nätagg och grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Förtydligande: ena änden av kabeln ska vara inkopplad i nätaggregatet, andra änden i grafikkortet. Många pci-e kablar är förgrenade ut till två kontakter i änden som ska in i grafikkortet, men bara en av dessa kontakter bör då användas.

Om grafikkortet har två kontakter för ström bör man ha en separat kabel per kontakt mellan nätagg och grafikkort.

Den stännger fortfarande av. Undrar om jag har kopplat något fel.

Kablar In I Grafik-Kortet: Bild

Andra Kablar: Bild
Bild2
Bild3

Permalänk
Medlem

Jag hade dessa problemen när det var fel på min PSU, bytte och det löste sig direkt
Prövade allt mellan himmel och jord innan dess. Lyckades till och med kortsluta mitt moderkort så jag fick byta halva systemet samtidigt...

Permalänk
Medlem

Två anledningar kan jag tänka mig, dåligt nätagg? Visst.

Är AIO kylarens pump ansluten till en konstant +12V källa som en PUMP header? Man ska inte koppla in dem i FAN eller OPT headers. Om man inte går in i UEFI och ändrar dem till konstant +12V dvs.

Ett vattenblock har så lite massa att CPUn kommer slå ifrån och det svartnar, och vissa pumpar går inte alls tills en viss spänning. 50-60C är det i idle eller last?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallaren:

Den stännger fortfarande av. Undrar om jag har kopplat något fel.

Kablar In I Grafik-Kortet: Bild

Andra Kablar: Bild
Bild2
Bild3

Svårt att se på dina bilder om du missat att koppla in något, men ser inte så ut vad man kan se.

Testa med bara 2 minnesstickor inkopplade. Eller testa att köra memtest86+ på en bootbar usb-sticka för att utesluta fel på minnena.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ut som 8-pin bara är anslutet på grafikkort-sidan men inte i psun??

Edit: Ah, du har 2st 8-pin på samma kabel från PSUn? My bad i så fall.

Permalänk

Spelar du spel via origin appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Spelar du spel via origin appen?

FiveM

Innan jag bytte delar så hände det aldrig

Permalänk
Medlem

Fick inte riktigt klarhet i hur grafikkortet är inkopplat. Har kortet två stycken åttapins-anslutningar? I så fall ser det ut som att du kör en kabel från PSU:n och sen använder den kabelns två åttapins-kontakter till grafikkortet. Som en annan skrev, prova att köra två stycken kablar från PSU till grafikkortet istället. Då får du fyra åttapins-kontakter och du ska använda två av dem (en från varje kabel). Dina problem kan ju ha att göra med strömspikar och ett slutkört nätagg.