Skickade in datorn till elgiganten,köpet hävdes utan kommunikation.

Permalänk
Medlem

Skickade in datorn till elgiganten,köpet hävdes utan kommunikation.

Fick pengarna tillbaka och efter att jag kontaktat dem fick jag ett presentkort iom att de inte hade kvar datorn.
Fanns det något annat jag kunnat göra, eller fortfarande kan göra, trodde inte det skulle vara värt att krångla. Men att leta efter en ny dator har gett mig ångest över priser så tänkte jag kunde fråga så jag inte behöver gå och undra på det iaf.

Permalänk
Medlem

Du får nog försöka förklara lite mer utförligt vad som hänt, vi är rätt dåliga på att läsa dina tankar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du får nog försöka förklara lite mer utförligt vad som hänt, vi är rätt dåliga på att läsa dina tankar.

Ska försöka, autist så de blir så ibland, snurrar för länge runt en tanke så den verkar självklar för mig.

Skickade in datorn för att den överhettade och sedan fick jag en återbetalning utan att det var någon diskussion om att köpet skulle hävas eller att jag skulle få någon återbetalning. Sedan efter kommunikation fick jag ett presentkort på 600 som kompensation då de inte hade datorn längre, undrade om jag hade några rättigheter jag hade kunnat utnyttja för att möjligtvis spara in pengar på en ny ersättningsdator då det är svårt att hitta en dator jag skulle känna mig nöjd med. Försökt googlat och det närmaste jag hittat är täckköp som jag inte tycker riktigt passar.

Frågan är mest grundat i min ångest över priser än någon tro att jag skulle få en superdeal från elgiganten, men "tänk om" tankarna i bakhuvudet masar på och är jobbiga i samband med andra problem, vill bara ha ett svar så att jag kan bli av med dem, ett konkret svar kan göra mycket för att min hjärna ska gå över till annat.

Tror jag klarade förklara lite bättre men kan fortfarande vara rätt insnurrad.

Permalänk
Medlem

Vad var det för dator (specs) på den som hävdes samt vad kostade den när du köpte/fick du tillbaka samma summa?

Visa signatur

Dator Privat: None
Dator Arbete: Macbook pro 13" M1, 2020
Telefon: Nothing phone (1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av simlazer:

Vad var det för dator (specs) på den som hävdes samt vad kostade den när du köpte/fick du tillbaka samma summa?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-... Betalade 23000 i fjol och fick tillbaka allt.

Rationella delen av min hjärna tycker inte det är någonting att bry mig över alls, men att det blev en så konstig grej spökar där inne med autism och ångestsyndrom.

länkade fel
Permalänk
Medlem

Du borde ha rätt att ersättas med en motsvarande vara, dvs du får en ny dator från Elgiganten som har samma specs eller bättre.

Tänker du på inflationen, att du får mindre dator för pengarna i dag, jämfört med ifjol?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gobb:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-... Betalade 23000 i fjol och fick tillbaka allt.

Rationella delen av min hjärna tycker inte det är någonting att bry mig över alls, men att det blev en så konstig grej spökar där inne med autism och ångestsyndrom.

Vid hävning av köp så har du rätt att begära täckningsköp. Det betyder att Elgiganten får hosta upp stålarna för mellanskillnaden det du betalade och en likvärdig produkt. Att de häver köpet utan kommunikation har de inget stöd för i lagen så du har goda förutsättningar att ta detta vidare även om det gäller att ligga i och inte låta det dra. Har det gått lång tid (ett par månader) sedan återbetalningen så har nog tåget gått.

Rätt sätt från början hade varit att Elgiganten hade erbjudit en funktionellt motsvarande produkt när datorn visade sig ha problem och inte gick att laga.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Du borde ha rätt att ersättas med en motsvarande vara, dvs du får en ny dator från Elgiganten som har samma specs eller bättre.

Tänker du på inflationen, att du får mindre dator för pengarna i dag, jämfört med ifjol?

lika specs där det finns på webblager kostar 25k+ men då är det chassin som jag ser som nergradering i utseende eller formfaktor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gobb:

lika specs där det finns på webblager kostar 25k+ men då är det chassin som jag ser som nergradering i utseende eller formfaktor

Passa på att få en bättre istället.
Skippa märkesdatorer.

https://www.inet.se/datorbygge/b1342178/datorbygge

Permalänk
Medlem

jo, ända orsaken att det var en märkesdator är gpu bristen i fjol.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gobb:

lika specs där det finns på webblager kostar 25k+ men då är det chassin som jag ser som nergradering i utseende eller formfaktor

Att det kostar mer är elgigantens problem, inte ditt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att det kostar mer är elgigantens problem, inte ditt.

Men jag vet inte hur jag ska gå till väga eller vad jag kan göra, ska jag kontakta dem först, kan jag uppgradera datorn och isf hur fungerar det, 25k för förra generationens grejer är ju dumt när man kan få nya för det.

Har önskelista på det jag vill ha men är det ens möjligt att få elgiganten att stå för en del av delskillnaden när det är en uppgradering.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/UkENAVOG2KM2hndGtHML7wHlGAI/onskelista

Permalänk
Medlem

Att dom skulle stå för en mellanskillnad vid en uppenbar uppgradering från din tidigare maskin är högst osannolikt.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Är en nyare generation CPU (inte K men klockar man verkligen en OEM dator?) och du får pengar över.

De skall så klart informera dig om hur de behandlar ärendet men jag antar att du genom att acceptera kompensation genom presentkort redan bränt ev broar för att ta ärendet vidare.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Vad är problemet du har fått tillbaka 23000+600kr i kompensation. Du får en ny motsvarande men bättre HP för 20986kr på Elgiganten, varför skulle Elgiganten betala dig någon mellanskillnad för din uppgradering hos en annan leverantör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Att dom skulle stå för en mellanskillnad vid en uppenbar uppgradering från din tidigare maskin är högst osannolikt.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Är en nyare generation CPU (inte K men klockar man verkligen en OEM dator?) och du får pengar över.

De skall så klart informera dig om hur de behandlar ärendet men jag antar att du genom att acceptera kompensation genom presentkort redan bränt ev broar för att ta ärendet vidare.

Det är därför jag frågar, då jag kan få en bra uppgradering för samma pris som en likvärdig dator så känns det dumt att gå för gamla delar, tänkte inte att de skulle kunna stå hela mellanskillnaden utan möjligtvis den skillnaden som skulle vara upp till en likvärdig dator(2k ca) och resten själv.

Med den datorn på bilden är det en fråga om vad likvärdig produkt innebär, chassit till den du länkade är ju en nergradering även om det inte visas i specs.

Kollade mailen igen och kompensation var inte nämt där utan bara i kvittot, i mailet var presentkortet beskrivet som ett plåster på såret.

Permalänk
Medlem

Det är lite udda hanterat men efter att ha försökt returnera en telefon hos just Elgiganten så hade jag nog tagit pengarna och varit nöjd med att det inte blev mer strul än så, och därefter dragit mig för att handla hos dem i framtiden. :/

Rent teoretiskt går det säkert att få till ett "täckningsköp", men jag tror ärligt talat inte att det är värt besväret om du inte är en av de personer som har energi till det och går igång på att ta fajten med butiker. Mitt råd är att plocka ihop en dator av lösa delar hos en roligare butik. Det går uppenbarligen att få ihop något ungefär likvärdigt för ungefär samma peng.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gobb:

Det är därför jag frågar, då jag kan få en bra uppgradering för samma pris som en likvärdig dator så känns det dumt att gå för gamla delar, tänkte inte att de skulle kunna stå hela mellanskillnaden utan möjligtvis den skillnaden som skulle vara upp till en likvärdig dator(2k ca) och resten själv.

Med den datorn på bilden är det en fråga om vad likvärdig produkt innebär, chassit till den du länkade är ju en nergradering även om det inte visas i specs.

Kollade mailen igen och kompensation var inte nämt där utan bara i kvittot, i mailet var presentkortet beskrivet som ett plåster på såret.

Förlåt men läser du ens svaren?
Två svar nu har länkat en motsvarande dator på Elgiganten fast med en nyare processor.

Beställ den så får du en något bättre dator och dessutom lite pengar över till annat kul

Ser ingen nergradering i chassi

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Edit;

Efter läst tråden känns mer som TS oseriöst vill försöka få hjälp att slingra sig så han kan få en bättre dator hos INET (konkurrent), jag menar ett chassi på en OEM dator spelar knappt ingen roll.

Sluta krångla nu du fick 600kr extra och med den datorn som är länkad får du typ 4000kr över, jag hade varit jätteglad och nöjd.

Permalänk
Medlem

OP menar att det är ett sämre chassi iaf estetiskt och det kan man gott få tycka.

Men att mena att man skall kompenseras på sådant vis att man får en bättre dator får en annan aktör är långt ifrån rimligt. Chassi för 3k, kylare för 1300, dubbla mängden ram och lagring, en dyrare och bättre GPU (det som sitter i en OEM är jämförbart med tredjepart) och en nyare plattform.

Hade OP haft en diskussion med EG när ärendet var aktuellt så hade han troligen blivit erbjuden tidigare länkade datorn + kompensation för mellanskillnad i pris vid tidspunkten.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Det TS reagerar på (som jag ser det) är viset EG har hanterat hela detta ärende.

EG har hävt köpet utan kommunikation (vilket strider mot Konsumentköplagen) med TS och där TS undrar om HEN kan vidta andra åtgärder då HEN inte är nöjd med hela processen.

SAXAT från Konsumentköplagen:
"Att häva ett köp enligt konsumentköplagen
Ifall företaget inte kan fixa det som är fel eller ge dig en ny likvärdig vara har du rätt att kräva att du ska få häva köpet. Om företaget häver ett köp betyder det att du får alla pengar tillbaka och att du lämnar tillbaka produkten till säljaren. Ibland vill företaget istället erbjuda dig ett tillgodokvitto, men du har ingen skyldighet att ta emot det. Du har alltså laglig rätt i sådana situationer att få pengarna tillbaka.

Det finns ett krav som måste uppfyllas för att man ska få häva köpet, och det är att det som är fel ska ha en väsentlig betydelse för dig. Här tittar man inte på vad som kan anses vara väsentligt i största allmänhet utan företaget ska utgå från de specifika behov du har som kund.

En annan sak som är bra att veta är att du enligt lagen har rätt till ränta på beloppet som du har betalat för den felaktiga varan. Ibland kan du som kund också bli ersättningsskyldig till företaget om varan har använts på ett sådant sätt att den har minskat i värde, trots att den har ett fel. Det kallas för ett nyttoavdrag."

Rent krasst har TS fått tillbaka hela köpesumman OCH vad som beskrivs vara plåster på såren är en ränta på summa belopp från inköpsdatum.

Det TS bör göra är att ta kontakt med ortens/kommunens KONSUMENTVÄGLEDARE och beskriva ärendet för att sedan följa råden som ges (OT det ger resultat men kan ta lite tid, talar av egen erfarenhet och det är värt det i slutändan).

EG har gjort FEL, TS har rätt till "mer/annat" OM så önskas, med bättre kommunikation från EG hade det inte landat på Sweclockers.

Lycka till, håll oss gärna uppdaterade och God Jul, hoppas det löser sig.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Men att mena att man skall kompenseras på sådant vis att man får en bättre dator får en annan aktör är långt ifrån rimligt. Chassi för 3k, kylare för 1300, dubbla mängden ram och lagring, en dyrare och bättre GPU (det som sitter i en OEM är jämförbart med tredjepart) och en nyare plattform.

Svårt att uttrycka mig men det har lite problem att förstå var gränserna ligger, en jämlik dator ligger på 25k(hos elgiganten är närmaste lika/bättre 30k allt annat utgått) var ligger skillnaden på de alternativen och dator delar för 25k?.

Permalänk
Medlem

@gobb: Nyfiken fråga: När köpte du datorn, när reklamerade du datorn och när fick du återbetalning + "kompensation"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

@gobb: Nyfiken fråga: När köpte du datorn, när reklamerade du datorn och när fick du återbetalning + "kompensation"?

köpt i september i fjol, returnerat i slutet av november,, kvitto på återbetalning andra december, återbetalning tredje,kontakt sjunde och tolfte , presentkort igår artonde.

Permalänk
Medlem

De hade gett den här, för sen är motsvarande:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

En generation äldre processor men du har fått 2600 kr extra. Ser inga problem med det här och du kommer inte komma någonstans om du tar ärendet vidare.

Gött att du fick kontanter och kan köpa en "riktig" dator nu! Grattis

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3