Cookiepopupen är onödigt irriterande

Permalänk
99:e percentilen

Cookiepopupen är onödigt irriterande

Som jag nyligen skrev i en annan tråd:

Skrivet av Alling:

En cookiespamruta – ett koncept som i sig är det kanske hårdaste enskilda slaget mot UX på webben någonsin – behöver inte täcka halva viewporten och dessutom lagga fram i 3 fps. Huruvida den behöver göra detta en gång i veckan (på iOS) låter jag vara osagt.

<Uppladdad bildlänk>


Det är illa nog som det är med dessa eviga spampopups som förstört hela webben. Snälla, gör den iallafall så lite irriterande som möjligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Lagga fram i 3 fps

Det här är en "bugg" som jag ändrade på förra veckan, så borde inte lagga längre utan dyka upp direkt. Deras inställningar för mjuk övergång är allt annat än bra.

En gång i veckan (på iOS)

Det är en Safari exklusiv sak, vi nollställer bara den om vi ändrar på några kakor (tvingande ändringar) eller att din kaka går ut (1 år). I det här fallet är Safari mer nitisk på hur man sätter kakor. Vi tillåts inte sätta kakorna längre än 7 dagar om de görs via JavaScript, tanken är att de ska förlängas automatiskt när man besöker sidan (vilket de inte gör).

Är för dåligt insatt i hela ITP (Intelligent Tracking Prevention) och deras cross-site tracking fungerar för att säga exakt vart problemet är. Vi har varit i kontakt med vår leverantör om problemet tidigare, men alla versioner vi bytt till har givit oss samma resultat.

Går det att stänga av för specifika sajter?
https://support.apple.com/guide/safari/prevent-cross-site-tra...

Behöver inte täcka halva viewporten

Vi lever tyvärr på intäkter från bl.a. annonser och sponsrat innehåll och till dessa köpare behöver vi kunna leverera tillförlitliga rapporter. Dessa siffror blir bara tillförlitliga (med nuvarande system) om vi får en hög acceptans av medlemmarna för att mäta prestanda/leverans via kakor. Om rutan är liten (vi har provat) är det så pass få som väljer att acceptera kakor att vi inte kommer kunna leverera tillförlitliga siffror - och kan därmed inte få några intäkter.

För tillfället behöver vi ha en stor ruta eller en popup, men vi reviderar våra verktyg ständigt. Det här är inget beteende vi vill ha. Vi tittar på andra verktyg som inte är så pass kakor-beroende men har hittills inte hittat någon som uppfyller våra krav.

Permalänk
Medlem

Kan ni inte göra den lite genomskinlig för att den inte ska sticka ut/lysa så mycket? Tråkigt att ni behöver göra så stor. Dessa cookies är en jobbig del på webben.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Den förstör helt klart första intrycket på sajten. Är det något liknande du tänkte dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Den förstör helt klart första intrycket på sajten. Är det något liknande du tänkte dig?

<Uppladdad bildlänk>

Ja, precis. Då ser man att sidan fortsätter under. 😀

Edit:
Så här ser det ut nu om jag öppnar ett privat fönster i Firefox på min surface med 120% förstoring (som jag tycker är lagom på den). Den tar verkligen upp halva sidan och man ser bara menyn av sidan. Därför kan det vara bra och gå den lite genomskinlig också. på din exempelbild så är det säkert en 27" eller något utan någon skalning.

la till hur det kan se ut.
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag hatar det där, dyker upp nått jäkla krafs på varenda sida man går in där man ska ställa in val och acceptera. Borde kunna stänga av det globalt så det försvinner.

Permalänk
Medlem

Finns absolut noll anledning att fråga om cookies mer än en gång. I synnerhet om man är en inloggad användare.

Nu har jag så klart en cookiefrågeblockerare på datorn, men i mobilen får man dessa idiotmeddelanden ofta. En gång är för ofta!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Sötast

Ingen kritik till Sweclockers specifikt men ja, cookiepopupen har för denna tid blivit vad popupen var på 90-talet.
Det har gått så långt att jag blir omedelbart arg om jag surfar utanför min egna webbläsare med alla typer av blockers. Inte helt sällan man felsöker eller liknande och går igenom 10 sidor på 10 minuter, och då skall man processa 25 popups och välja bort leverantörer och skit. Är riktigt absurt

Permalänk
Medlem

Jag stör mig inte öht på cookies-popupen. Ser den enbart när jag surfar in på ny dator. Använder man safari får man lite skylla sig själv.

Testade också nu att öppna det på min iPhone. Det tar bokstavligen 2 sekunder att acceptera den, vem bryr sig att den tar halva skärmen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@Lagers Vi har inte sett det i den vinkeln tidigare. Det ser rätt dumt ut.

@xSean145 De verktyg vi behöver för att kunna finansiera sajten kräver consent. Vi kan inte frångå de lagar och regler som finns.

@cyklonen Vi måste be om consent efter 13 månader. Det är så länge vi får komma ihåg ditt val. Nu känner jag inte till om vi får lagra det på individnivå, men då skulle du se consent rutan hela tiden tills dess att du loggar in och vi kan sätta consent åt dig.

@Allexz Det är väldigt olyckligt att vi är tvungna att ha en irriterande ruta, men bra för era rättigheter. Ni har möjlighet att tycka till om vad som ska lagras.

@Pelegrino Safari är absolut ett problem och inget vi har lyckats att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

@cyklonen Vi måste be om consent efter 13 månader. Det är så länge vi får komma ihåg ditt val. Nu känner jag inte till om vi får lagra det på individnivå, men då skulle du se consent rutan hela tiden tills dess att du loggar in och vi kan sätta consent åt dig.

Men jag är ju inloggad för helsike, jag har ju redan godkänt skiten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av cyklonen:

Men jag är ju inloggad för helsike, jag har ju redan godkänt skiten.

Det är inte meningen att du ska få den oftare än 13 månader, om så är fallet behöver vi lite mer information från dig. Ibland är vi tvungna att nollställa consent, om vi gör en förändring på de kakor vi levererar till er.

Hur ofta skulle du säga att du måste göra nya val?
Vilken webbläsare använder du?
Har du några extra tillägg i webbläsaren som stärker dina rättigheter (anti tracking)?
Har du slagit på en striktare profil i din webbläsare?

De inställningar som förbättrar dina rättigheter kan ha en negativ effekt på användarupplevelsen som t.ex. Safari ger, att den endast får lov att spara den sortens kakor i 7 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det är inte meningen att du ska få den oftare än 13 månader, om så är fallet behöver vi lite mer information från dig. Ibland är vi tvungna att nollställa consent, om vi gör en förändring på de kakor vi levererar till er.

Hur ofta skulle du säga att du måste göra nya val?
Vilken webbläsare använder du?
Har du några extra tillägg i webbläsaren som stärker dina rättigheter (anti tracking)?
Har du slagit på en striktare profil i din webbläsare?

De inställningar som förbättrar dina rättigheter kan ha en negativ effekt på användarupplevelsen som t.ex. Safari ger, att den endast får lov att spara den sortens kakor i 7 dagar.

På datorn slipper jag tramset genom en cookiepopupbblockerare. Det är i mobilen det stör.
Har främst kört med Samsungs webbläsare på mobilen. Inga tillägg där. Har väl fått det en gång i veckan senaste tiden. Inte "loggat" det direkt.

Jag kollade lagen som styr det och hittade inget som angav nån tidsperiod. Därmed borde det gå utmärkt att trycka ok en gång och sen aldrig mer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av cyklonen:

Har främst kört med Samsungs webbläsare på mobilen. Inga tillägg där. Har väl fått det en gång i veckan senaste tiden.

Jag kollade lagen som styr det och hittade inget som angav nån tidsperiod. Därmed borde det gå utmärkt att trycka ok en gång och sen aldrig mer.

Tack, då tar vi och testar den webbläsaren för att kunna replikera problemet. Nu använder jag bara Chrome och har inte upplevt det i mobilen.

CookiePro av OneTrust använder visst 12 månader som GDPR och ePrivacy Directive rekommenderar. Det är Google som kör med 13 månader för sin GDPR-data.

"Persistent cookies — This category encompasses all cookies that remain on your hard drive until you erase them or your browser does, depending on the cookie’s expiration date. All persistent cookies have an expiration date written into their code, but their duration can vary. According to the ePrivacy Directive, they should not last longer than 12 months, but in practice, they could remain on your device much longer if you do not take action."

Permalänk
Medlem

När vi ändå snackar cookiepopups, kan ni inte vara lite prydliga och lägga till en "Acceptera bara nödvändiga"-knapp bredvid "Acceptera allt", istället för att tvinga de som vill välja bort tracking till fler klick i undermenyer?

Ser förstås logiken i antagandet att fler accepterar cookies om man medvetet gör det bökigare att välja bort dem, men om vi nu ska försöka se er vinning i att göra det enklare, är det precis den sortens genomskinliga knep som får folk att lacka och börja köra adblocker med annoyance/cookiefilter. Den som väl börjat med det ser sig sällan om, och är nog svår att konvertera tillbaka.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Enligt nedanstående källa tycker European Data Protection board att ”Must accept and reject options be equally conspicuous (equal prominence requirement)”. Jag tolkar det som att acceptans och avslag ska vara likvärdiga möjligheter. Detta verkar vara föremål för tolkning på nationell nivå.

Jag skriver detta från Italien så jag gissar att Sweclockers vill vara på den säkra sidan när det gäller att följa samtliga EU-länders lagstiftning. Kan ju bli onödig administration om någon får för sig att börja lämna in anmälan i några olika EU-länder.

https://www.iubenda.com/en/help/23672-gdpr-cookie-consent-che...

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Att implementera en "Acceptera bara nödvändiga" var på tal vid senaste revideringen under hösten och ett beslut togs att inte implementera det i år, för att kunna leverera de redan bokade kampanjerna under årets viktigaste månader och kunna lämna in tillförlitliga rapporter på dessa. Att implementera en sådan funktion är lika skadligt för annonsmiljön som en liten cookie consent ruta. Ingen på företaget gillar nuvarande läge - men det är ett onödigt ont för att fortsatt kunna finnas kvar som sajt.

Ifall man använder en webbläsare som inte dödar kakor hela tiden så ser man bara denna ruta en gång om året. Två klick istället för ett - två gånger om året. Vi kan inte tvinga besökare att inte använda annonsblockerare, men jag ser inte hur det är relevant för nuvarande dialog. Det borde rimligtvis vara en cookie-banner blockerare du är ute efter. Ifall du inte vill göra två klick.

Förutom rapporterna (baserat på Google Analytics) så påverkas även annonserna (Google Ad Manager). Om "Riktade cookies" nekas kan vi inte leverera alla typer av annonser till er. Ni kommer fortsatt att se annonser, men vissa faller bort. Vi skickar i möjligaste mån så lite data som det går. Där det finns "data reduktion", "begränsade" etc så gör vi det.

Vid nästa möte kommer vi att lyfta frågan på nytt samt implementation om IAB.