Permalänk
Medlem

Ta bort batteri på moderkort?

Halloj,

För att hålla mig kort så har jag haft en hel del problem med min dator sen jag byggde ihop den för ca 4-5 år sen men inte haft ekonomi eller kunskap för att fixa den. Har haft en hel del kompisar som kollat på den som är erfarna datorbyggare, dom hittar ingenting.

Ett fel som återkommer VARJE dag är att jag måste starta om den 3-4 gånger med blåskärm innan den fungerar som den ska, sen går den kanon.

Nu hittar den helt plötsligt inte 2 st SSD M2 och kan inte ladda windows?! Blir felkod att den inte startades upp rätt.

Efter att testat nästan allt och haft problem som ingen annan sett eller hört om så undrar jag, vad händer om man kopplar ur eller byter batteriet på moderkortet? Vad händer?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Alla bios inställningar återställs, kan lösa en hel del problem. Kolla dit moderkort hur man nollställer. Brukar heta cmos reset eller liknande. Man kan behöva ha batteriet urkopplat några minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackanS:

Halloj,

För att hålla mig kort så har jag haft en hel del problem med min dator sen jag byggde ihop den för ca 4-5 år sen men inte haft ekonomi eller kunskap för att fixa den. Har haft en hel del kompisar som kollat på den som är erfarna datorbyggare, dom hittar ingenting.

Ett fel som återkommer VARJE dag är att jag måste starta om den 3-4 gånger med blåskärm innan den fungerar som den ska, sen går den kanon.

Nu hittar den helt plötsligt inte 2 st SSD M2 och kan inte ladda windows?! Blir felkod att den inte startades upp rätt.

Efter att testat nästan allt och haft problem som ingen annan sett eller hört om så undrar jag, vad händer om man kopplar ur eller byter batteriet på moderkortet? Vad händer?

Tack på förhand.

Vad är felkoden?

Permalänk
Medlem

De problemen du nämner fick jag när jag hade ett nätaggregat som var på väg att dö, så har du möjlighet så rekommenderar jag att testa att plugga in ett annat nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad är felkoden?

Först stog det bara att den startades upp fel och starta om, sen kom det upp en kod som hette I01 någonting.

Permalänk
Avstängd

Det låter som om någon komponent måste "värmas/laddas upp" eller att något drar mer ström än vad som levereras och således blir det spänningsfall(om än kortvarigt som knasar till någon halvledarkomponent).

Tipset i tråden gällande nätaggregatet är inte helt fel att kolla på.

Alla firmware/BIOS/(U)EFI uppdaterade?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Inte direkt en lösning, men kanske en workaround
Har du testat att bara använda strömsparläge istället för att stänga av datorn? Så kan du böka med blue screen typ en gång i månaden eller nåt när du uppdaterar datorn istället för varenda dag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MackanS:

Halloj,

Tack på förhand.

Batteriet på moderkortet har mest troligt inget med detta att göra.
Börja felsökningen med att ta reda på vilken felkod du faktiskt får på din blåskärm istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Näe installerade du om den senast? man ska ju helst låta bli att köra windows installationer mer än 1-3 år max beroende på prestandatapp, jag har en image med det jag vill ha installerat cleant, installerar om allt med den uppdaterar allt som behövs, sparar undan den imagen till nästa gång, osv.
Installerat om min win10 3ggr på 4år
Nu blir det nog en Win11 nästa vända

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|