Permalänk
Medlem

Gsync/freesync

Hej.
Kanske löjligt men.... Används freesync bara till AMD och gsync bara till nvidia eller hur funkar det?
Mvh Mats

Permalänk
Medlem

Dels finns det ursprungliga "Gsync" som använder en särskild hårdvarumodul i skärmen och bara fungerar med Nvidia kort. Ganska ovanligt nuförtiden.

Sedan så finns det skärmar som använder sig av VESA Adaptive Sync. Det fungerar med både AMD och Nvidia kort, och kan kallas "Freesync" eller "Gsync compatible" beroende på vilket av bolagen som varit inblandat, men det är egentligen samma sak oavsett vad det kallas.

Permalänk
Medlem

Sweclockers har en artikel om synksoppan som går igenom de olika teknikerna om du vill veta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Dels finns det ursprungliga "Gsync" som använder en särskild hårdvarumodul i skärmen och bara fungerar med Nvidia kort. Ganska ovanligt nuförtiden.

Sedan så finns det skärmar som använder sig av VESA Adaptive Sync. Det fungerar med både AMD och Nvidia kort, och kan kallas "Freesync" eller "Gsync compatible" beroende på vilket av bolagen som varit inblandat, men det är egentligen samma sak oavsett vad det kallas.

Ok, men betyder det attjag behöver en skärm som är antingen vesa.. eller gsync när jag har ett rtx 3060. Tycker att det oftast står freesync på specarna.
Mvh Mats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosz:

Ok, men betyder det attjag behöver en skärm som är antingen vesa.. eller gsync när jag har ett rtx 3060. Tycker att det oftast står freesync på specarna.
Mvh Mats

Här har du listan med alla G-sync-certifierade skärmar
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosz:

Ok, men betyder det attjag behöver en skärm som är antingen vesa.. eller gsync när jag har ett rtx 3060. Tycker att det oftast står freesync på specarna.
Mvh Mats

Nej, som jag sade så fungerar både "Freesync" och "Gsync compatible" skärmar fint med både AMD och Nvidia kort.
Och om du inte insisterar på att använda adaptive sync möjligheterna så fungerar alla moderna skärmar med ditt rtx 3060

Permalänk
Medlem

Schysst! En får tacka.