Frugan har fått bra jobberbjudande i Norge, bör man flytta?

Permalänk
Medlem

Frugan har fått bra jobberbjudande i Norge, bör man flytta?

Min fru har fått ett väldigt trevligt jobberbjudande, problemet är att det är på en fabrik i Oslo. Inte direkt pendlingsavstånd från Västerås så vi skulle i så fall behöva sälja vår bostad och flytta. Arbetsgivaren betalar för flyttfirma, fixar hyresbostad och betalar henne en månadslön som ”flyttpeng” så det känns generöst. Det som gör att jag känner mig lite skeptisk är att vi bägge har jobb vi egentligen är nöjda med idag, dottern trivs på förskolan och vi har 10-15 min till våra familjer. Jag jobbar som privatrådgivare på bank och känner väl att språket kanske gör det svårt att få motsvarande jobb i Oslo. Hur hade ni reagerat om ni fått en norrman som kontakt på banken?

Fördelar är att hennes lön där är mycket högre än i Sverige, hon kommer nästan tjäna lika mycket själv där som vi gör tillsammans i Sverige så vi kan utan problem leva på en inkomst om det tar tid för mig att hitta nytt jobb. Oslo är en väldigt trevlig stad och Norge är väl ett av de bästa länderna man kan bo i, Västerås är väl ärligt talat inte en jättetrevlig stad. Känns också som att det är lite nu eller aldrig, dottern är bara två år och börjar hon bli lite äldre och hitta kompisar känns det betydligt svårare att flytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Istället för att starta en ny tråd tänker jag att det här kanske är ett lämpligt ställe att lufta lite tankar. Min fru har fått ett väldigt trevligt jobberbjudande, problemet är att det är på en fabrik i Oslo. Inte direkt pendlingsavstånd från Västerås så vi skulle i så fall behöva sälja vår bostad och flytta. Arbetsgivaren betalar för flyttfirma, fixar hyresbostad och betalar henne en månadslön som ”flyttpeng” så det känns generöst. Det som gör att jag känner mig lite skeptisk är att vi bägge har jobb vi egentligen är nöjda med idag, dottern trivs på förskolan och vi har 10-15 min till våra familjer. Jag jobbar som privatrådgivare på bank och känner väl att språket kanske gör det svårt att få motsvarande jobb i Oslo. Hur hade ni reagerat om ni fått en norrman som kontakt på banken?

Fördelar är att hennes lön där är mycket högre än i Sverige, hon kommer nästan tjäna lika mycket själv där som vi gör tillsammans i Sverige så vi kan utan problem leva på en inkomst om det tar tid för mig att hitta nytt jobb. Oslo är en väldigt trevlig stad och Norge är väl ett av de bästa länderna man kan bo i, Västerås är väl ärligt talat inte en jättetrevlig stad. Känns också som att det är lite nu eller aldrig, dottern är bara två år och börjar hon bli lite äldre och hitta kompisar känns det betydligt svårare att flytta.

Stanna skulle jag säga. Saker så som nära till släkt väger mycket, möjlighet till barnpassning osv.

Norge är dyrt så utan exakta siffror är det svårt att ge råd. Har en bekant (ingenjör) som gick upp 30k i lön när han flyttade till Norge. Men han kommer nästan trippla sina boende kostnader.

Norge är för ungdomar eller unga vuxna utan barn :D.

Har själv fru och barn under 4år så min livssituation är liknande. (Släkt 1h bort).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Istället för att starta en ny tråd tänker jag att det här kanske är ett lämpligt ställe att lufta lite tankar. Min fru har fått ett väldigt trevligt jobberbjudande, problemet är att det är på en fabrik i Oslo. Inte direkt pendlingsavstånd från Västerås så vi skulle i så fall behöva sälja vår bostad och flytta. Arbetsgivaren betalar för flyttfirma, fixar hyresbostad och betalar henne en månadslön som ”flyttpeng” så det känns generöst. Det som gör att jag känner mig lite skeptisk är att vi bägge har jobb vi egentligen är nöjda med idag, dottern trivs på förskolan och vi har 10-15 min till våra familjer. Jag jobbar som privatrådgivare på bank och känner väl att språket kanske gör det svårt att få motsvarande jobb i Oslo. Hur hade ni reagerat om ni fått en norrman som kontakt på banken?

Fördelar är att hennes lön där är mycket högre än i Sverige, hon kommer nästan tjäna lika mycket själv där som vi gör tillsammans i Sverige så vi kan utan problem leva på en inkomst om det tar tid för mig att hitta nytt jobb. Oslo är en väldigt trevlig stad och Norge är väl ett av de bästa länderna man kan bo i, Västerås är väl ärligt talat inte en jättetrevlig stad. Känns också som att det är lite nu eller aldrig, dottern är bara två år och börjar hon bli lite äldre och hitta kompisar känns det betydligt svårare att flytta.

Jag hade aldrig gjort den flytten med min fru. Vi bor i nuläget cirka två timmar från närmaste släktingarna och över jul åkte vi dryga tre timmar för att komma till mina morföräldrar.

Har ni en bra relation med era familjer och vill fortsätta spendera tid med dem är det värt långt mer än högre lön.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Stanna skulle jag säga. Saker så som nära till släkt väger mycket, möjlighet till barnpassning osv.

Norge är dyrt så utan exakta siffror är det svårt att ge råd. Har en bekant (ingenjör) som gick upp 30k i lön när han flyttade till Norge. Men han kommer nästan trippla sina boende kostnader.

Norge är för ungdomar eller unga vuxna utan barn :D.

Har själv fru och barn under 4år så min livssituation är liknande. (Släkt 1h bort).

Skrivet av GLaDER:

Jag hade aldrig gjort den flytten med min fru. Vi bor i nuläget cirka två timmar från närmaste släktingarna och över jul åkte vi dryga tre timmar för att komma till mina morföräldrar.

Har ni en bra relation med era familjer och vill fortsätta spendera tid med dem är det värt långt mer än högre lön.

Vi har bott långt bort tidigare (Umeå) och tycker det har funkat bra trots att familjen bor i Katrineholm/Borlänge så det i sig är väl inte ett jättestort problem.

Det är klart dyrare i Oslo men vi tänkte bo i utkanten och motsvarande bostad kostar kanske 10-15 tkr mer i månaden och hennes lön ökar ca. 40 tkr så det täcker ju upp alla ökade kostnader med god marginal. Det som gör att jag är mest fundersam är hur lätt/svårt det kommer bli för mig att hitta jobb. Inte direkt hunnit testa vattnet då erbjudandet kom sent i deras rekryteringsprocess pga att de inte hittade någon kandidat som de var nöjda med (hon sökte alltså inte jobbet utan de kontaktade henne med ett erbjudande direkt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Istället för att starta en ny tråd tänker jag att det här kanske är ett lämpligt ställe att lufta lite tankar. Min fru har fått ett väldigt trevligt jobberbjudande, problemet är att det är på en fabrik i Oslo. Inte direkt pendlingsavstånd från Västerås så vi skulle i så fall behöva sälja vår bostad och flytta. Arbetsgivaren betalar för flyttfirma, fixar hyresbostad och betalar henne en månadslön som ”flyttpeng” så det känns generöst. Det som gör att jag känner mig lite skeptisk är att vi bägge har jobb vi egentligen är nöjda med idag, dottern trivs på förskolan och vi har 10-15 min till våra familjer. Jag jobbar som privatrådgivare på bank och känner väl att språket kanske gör det svårt att få motsvarande jobb i Oslo. Hur hade ni reagerat om ni fått en norrman som kontakt på banken?

Fördelar är att hennes lön där är mycket högre än i Sverige, hon kommer nästan tjäna lika mycket själv där som vi gör tillsammans i Sverige så vi kan utan problem leva på en inkomst om det tar tid för mig att hitta nytt jobb. Oslo är en väldigt trevlig stad och Norge är väl ett av de bästa länderna man kan bo i, Västerås är väl ärligt talat inte en jättetrevlig stad. Känns också som att det är lite nu eller aldrig, dottern är bara två år och börjar hon bli lite äldre och hitta kompisar känns det betydligt svårare att flytta.

Har en vän som flyttade till Oslo för ett jobb, han är singel så han klarar sig fint.
Han flyttade från en 2a som kostade honom 6500Sek till en 2a för 150000Nok (andrahand). Han har väl bott där nu i 4 år och han klarar sig fint eftersom hans lön är bra och singel. Men era kostnader lär stiga ännu mer då ni även har ett barn.

Jag hade gjort en ordentlig kalkyl på vad det kommer kosta er och om lönen verkligen är så pass mycket bättre för henne med utgifterna som kommer stiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vi har bott långt bort tidigare (Umeå) och tycker det har funkat bra trots att familjen bor i Katrineholm/Borlänge så det i sig är väl inte ett jättestort problem.

Det är klart dyrare i Oslo men vi tänkte bo i utkanten och motsvarande bostad kostar kanske 10-15 tkr mer i månaden och hennes lön ökar ca. 40 tkr så det täcker ju upp alla ökade kostnader med god marginal. Det som gör att jag är mest fundersam är hur lätt/svårt det kommer bli för mig att hitta jobb. Inte direkt hunnit testa vattnet då erbjudandet kom sent i deras rekryteringsprocess pga att de inte hittade någon kandidat som de var nöjda med (hon sökte alltså inte jobbet utan de kontaktade henne med ett erbjudande direkt).

Svenskar har ju bra rykte i Norge. Flytta och kör 3 år. I värsta fall flyttar ni tillbaka. Att ha jobbat utomlands är en bra merit. Som privatrådgivare skulle jag kolla möjligheten att jobba distans. Har Danske Bank och bankmannen är i ju en annan stad. Ni har värsta chansen att vidga vyerna nu. Ingen minns en fegis så kör hårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Istället för att starta en ny tråd tänker jag att det här kanske är ett lämpligt ställe att lufta lite tankar. Min fru har fått ett väldigt trevligt jobberbjudande, problemet är att det är på en fabrik i Oslo. Inte direkt pendlingsavstånd från Västerås så vi skulle i så fall behöva sälja vår bostad och flytta. Arbetsgivaren betalar för flyttfirma, fixar hyresbostad och betalar henne en månadslön som ”flyttpeng” så det känns generöst. Det som gör att jag känner mig lite skeptisk är att vi bägge har jobb vi egentligen är nöjda med idag, dottern trivs på förskolan och vi har 10-15 min till våra familjer. Jag jobbar som privatrådgivare på bank och känner väl att språket kanske gör det svårt att få motsvarande jobb i Oslo. Hur hade ni reagerat om ni fått en norrman som kontakt på banken?

Fördelar är att hennes lön där är mycket högre än i Sverige, hon kommer nästan tjäna lika mycket själv där som vi gör tillsammans i Sverige så vi kan utan problem leva på en inkomst om det tar tid för mig att hitta nytt jobb. Oslo är en väldigt trevlig stad och Norge är väl ett av de bästa länderna man kan bo i, Västerås är väl ärligt talat inte en jättetrevlig stad. Känns också som att det är lite nu eller aldrig, dottern är bara två år och börjar hon bli lite äldre och hitta kompisar känns det betydligt svårare att flytta.

Kör säger jag!

Som du är inne på så blir det gissningsvis inte enklare ju äldre barnet blir, Norge är ett trevligt land.

Just finansbranschen är ju förhållandevis "internationell", beroende på vad du har för utbildning och vad du är sugen på att göra så kan du garanterat hitta någon tjänst där man klarar sig på enbart Engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Har en vän som flyttade till Oslo för ett jobb, han är singel så han klarar sig fint.
Han flyttade från en 2a som kostade honom 6500Sek till en 2a för 150000Nok (andrahand). Han har väl bott där nu i 4 år och han klarar sig fint eftersom hans lön är bra och singel. Men era kostnader lär stiga ännu mer då ni även har ett barn.

Jag hade gjort en ordentlig kalkyl på vad det kommer kosta er och om lönen verkligen är så pass mycket bättre för henne med utgifterna som kommer stiga.

Det blir klart dyrare men lite beroende på boende så klart, förskolan kostar 2500 kr mer per månad, mat kanske 4000 kr, boende ca. 10 tkr (men initialt mer än så då vi mest troligt kommer hyra en villa). Det är väl de största posterna men kanske även försäkringar, telefonabonnemang etc. men det är nog inga större pengar. Hennes lön ökar ca. 40 tkr och får jag motsvarande jobb räknar jag med kanske 10 tkr ytterligare så ekonomiskt bör det bli klart bättre. Frågan är väl vad vi får ut av de extra pengarna då vi redan idag kan bo och äta bra, har en bra bil och kan åka på resor när vi har tid utan att behöva oroa oss jättemycket för om pengarna räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vi har bott långt bort tidigare (Umeå) och tycker det har funkat bra trots att familjen bor i Katrineholm/Borlänge så det i sig är väl inte ett jättestort problem.

Det är klart dyrare i Oslo men vi tänkte bo i utkanten och motsvarande bostad kostar kanske 10-15 tkr mer i månaden och hennes lön ökar ca. 40 tkr så det täcker ju upp alla ökade kostnader med god marginal. Det som gör att jag är mest fundersam är hur lätt/svårt det kommer bli för mig att hitta jobb. Inte direkt hunnit testa vattnet då erbjudandet kom sent i deras rekryteringsprocess pga att de inte hittade någon kandidat som de var nöjda med (hon sökte alltså inte jobbet utan de kontaktade henne med ett erbjudande direkt).

40tkr före skatt extra? Lär vara runt 50% skatt på det.

Gör det om det känns rätt för er men gör en rejäl realistisk kalkyl. Vad har ni för intressen och vad kostar dom i Norge? Vad kostar maten? Vad kostar transport? Förskola? Försäkringar?

Bör ju jämföras med om ni bara byter jobb i Sverige.

Nu förutsätter jag det bara är pengarna som lockar.

Kan ju vara ett kul äventyr annars.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det blir klart dyrare men lite beroende på boende så klart, förskolan kostar 2500 kr mer per månad, mat kanske 4000 kr, boende ca. 10 tkr (men initialt mer än så då vi mest troligt kommer hyra en villa). Det är väl de största posterna men kanske även försäkringar, telefonabonnemang etc. men det är nog inga större pengar. Hennes lön ökar ca. 40 tkr och får jag motsvarande jobb räknar jag med kanske 10 tkr ytterligare så ekonomiskt bör det bli klart bättre. Frågan är väl vad vi får ut av de extra pengarna då vi redan idag kan bo och äta bra, har en bra bil och kan åka på resor när vi har tid utan att behöva oroa oss jättemycket för om pengarna räcker till.

Mycket detaljer att kolla upp och ha koll på. Exempel pratar du om ni har en bra bil. Den får du bara köra 1år i Norge. Är mera regler än så kring det hela men ger ett bra exempel. Hur är det med VAB? Kvalificerad direkt för det eller är det en tidsbegränsning?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det blir klart dyrare men lite beroende på boende så klart, förskolan kostar 2500 kr mer per månad, mat kanske 4000 kr, boende ca. 10 tkr (men initialt mer än så då vi mest troligt kommer hyra en villa). Det är väl de största posterna men kanske även försäkringar, telefonabonnemang etc. men det är nog inga större pengar. Hennes lön ökar ca. 40 tkr och får jag motsvarande jobb räknar jag med kanske 10 tkr ytterligare så ekonomiskt bör det bli klart bättre. Frågan är väl vad vi får ut av de extra pengarna då vi redan idag kan bo och äta bra, har en bra bil och kan åka på resor när vi har tid utan att behöva oroa oss jättemycket för om pengarna räcker till.

Hur gammal är ert barn? För där bör stor del av fokusen också vara. Har barnet blivit så pass gammalt och byggt upp ett liv med vänner så kan det får stora konsekvenser att börja om på nytt. Speciellt med ett språk som kan vara en del främmande. Det tar mycket mer tid för barnet att både lära sig språket, känna sig trygg och börja bygga relationer igen.

Permalänk
Medlem

@Implor: skattetrycket är mycket längre i Norge på höga inkomster. Skatt i % totalt behöver inte bli högre än hon har i Sverige idag (högsta marginalskatt är ca 47%).

Reglerna om hur länge man får köra svensk bil är också ändrade. Bosätter man sig så får man inte köra från dag 1. Det är bara om man är där tillfälligt (t.ex tidsbegränsat arbetskontrakt eller att familjen bor kvar i utlandet).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Implor: skattetrycket är mycket längre i Norge på höga inkomster. Skatt i % totalt behöver inte bli högre än hon har i Sverige idag (högsta marginalskatt är ca 47%).

Jo vet det är bättre där. Dock så slår det ganska hårt oavsett om det är 40% eller 55%. Poängen är mest att det finns skatt i Norge också :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Jo vet det är bättre där. Dock så slår det ganska hårt oavsett om det är 40% eller 55%. Poängen är mest att det finns skatt i Norge också :).

Ja sant, man ska inte tro att man får 40k rent i handen, men om vi får lite mer detaljer av frågeställaren och räknar på det så tror jag nettovinsten är mycket större än man spontant tror.

En annan ekonomisk apekt att beakta är pension. Allmän pension är jämförbar men tjänstepensioner är i regel sämre än i Sverige. Spelar kanske inte så stor roll om man bara tänker sig vara där några år dock.

Minns inte exakt vad jag har, men det är något i stil med 7,5% upp till 650k/år och 18% på beloppet över med ett tak någonstans på 1,3M i årslön. I Sverige är det väl vanligt med 30% på allt över 500k t.ex.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja sant, man ska inte tro att man får 40k rent i handen, men om vi får lite mer detaljer av frågeställaren och räknar på det så tror jag nettovinsten är mycket större än man spontant tror.

En annan ekonomisk apekt att beakta är pension. Allmän pension är jämförbar men tjänstepensioner är i regel sämre än i Sverige. Spelar kanske inte så stor roll om man bara tänker sig vara där några år dock.

Minns inte exakt vad jag har, men det är något i stil med 7,5% upp till 650k/år och 18% på beloppet över med ett tak någonstans på 1,3M i årslön. I Sverige är det väl vanligt med 30% på allt över 500k t.ex.

Totala skatten blir klart lägre i Norge än i Sverige vid samma inkomst, skulle tro att det främst är för att steget till statlig inkomstskatt är lägre i Sverige så det blir hög marginalskatt på en lägre andel av lönen. Nettolönen i Sverige skulle bli ungefär 8% lägre här vid samma lön.

Bilen kan man söka dispens för och då få köra i upp till två år om det blir beviljat, skulle bli förvånad om polisen skulle ge böter första månaden eller så efter man har flyttat…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

40tkr före skatt extra? Lär vara runt 50% skatt på det.

Gör det om det känns rätt för er men gör en rejäl realistisk kalkyl. Vad har ni för intressen och vad kostar dom i Norge? Vad kostar maten? Vad kostar transport? Förskola? Försäkringar?

Bör ju jämföras med om ni bara byter jobb i Sverige.

Nu förutsätter jag det bara är pengarna som lockar.

Kan ju vara ett kul äventyr annars.

Vi bodde 12 år i norra Sverige (Luleå och Umeå) och flyttade ”hem” för knappt två år sen men trivdes helt ärligt mycket bättre i Norrland. Mycket mer stök och skit i Västerås än det var tidigare så just Västerås är vi nog på väg bort ifrån förr eller senare ändå, men visst hade det varit lättare att flytta till typ Uppsala än Oslo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Totala skatten blir klart lägre i Norge än i Sverige vid samma inkomst, skulle tro att det främst är för att steget till statlig inkomstskatt är lägre i Sverige så det blir hög marginalskatt på en lägre andel av lönen. Nettolönen i Sverige skulle bli ungefär 8% lägre här vid samma lön.

Bilen kan man söka dispens för och då få köra i upp till två år om det blir beviljat, skulle bli förvånad om polisen skulle ge böter första månaden eller så efter man har flyttat…

2 år gäller om vistelsen ska vara högst 2 år och det ska kunna styrkas med t.ex arbetskontrakt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

2 år gäller om vistelsen ska vara högst 2 år och det ska kunna styrkas med t.ex arbetskontrakt.

Alright, då kanske inte informationen jag hittade stämde. Läste på grensetjensten eller vad det hette att det fanns möjlighet att söka dispens för upp till 2 år även om man har en fast anställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

I Sverige är det väl vanligt med 30% på allt över 500k t.ex.

Det beräknas på månadslönen, inte årslönen.
Kanske inte så noga för de flesta, men har bonusar, övertid eller liknande enskilda månader så får man avsättning även om man har lägre årsinkomst.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Alright, då kanske inte informationen jag hittade stämde. Läste på grensetjensten eller vad det hette att det fanns möjlighet att söka dispens för upp till 2 år även om man har en fast anställning.

Den länken visar kombinationerna som funkar.
Om familjen bor kvar i Sverige så kan man söka om att använda svensk bil ja.
https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/utenlandsregi...
Det är inte värt att riskera, vad jag läst beslagtas bilen och man tvingas registrera in den.

Skrivet av Json_81:

Det beräknas på månadslönen, inte årslönen.
Kanske inte så noga för de flesta, men har bonusar, övertid eller liknande enskilda månader så får man avsättning även om man har lägre årsinkomst.

Ja det är förstås korrekt, samma för mig men av någon anledning så uppges gränserna på årsbasis i papperna jag har för min pension.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vi bodde 12 år i norra Sverige (Luleå och Umeå) och flyttade ”hem” för knappt två år sen men trivdes helt ärligt mycket bättre i Norrland. Mycket mer stök och skit i Västerås än det var tidigare så just Västerås är vi nog på väg bort ifrån förr eller senare ändå, men visst hade det varit lättare att flytta till typ Uppsala än Oslo.

Bodde också i Umeå tidigare (11år). Flyttade till Borlänge 2018.

Håller helt med att det är trevliga städer i norr.

Men är ni sugen så är det bara testa. Kan vara en intressant omväxling.

Värsta som händer är att ni flyttar hem igen.

Vårat beslut att flytta från Norrland till Borlänge togs på under 48h då sambon fick jobb erbjudande. Har i slutändan varit bra beslut även om det blivit lite misstag på vägen :p.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det beräknas på månadslönen, inte årslönen.
Kanske inte så noga för de flesta, men har bonusar, övertid eller liknande enskilda månader så får man avsättning även om man har lägre årsinkomst.

Det räknas visst på vad som är inkomst under året. Dock försöker man uppskatta detta på lönen varje månad vilket kan göra att det slår väldigt fel ibland.

Permalänk

Angående hur länge man stannar i Norge har jag för mig att man borde arbeta minst 5 år. Jag är inte säker här men har hört att man då kvalificerar sig för grundpension i Norge vilket är väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Istället för att starta en ny tråd tänker jag att det här kanske är ett lämpligt ställe att lufta lite tankar. Min fru har fått ett väldigt trevligt jobberbjudande, problemet är att det är på en fabrik i Oslo. Inte direkt pendlingsavstånd från Västerås så vi skulle i så fall behöva sälja vår bostad och flytta. Arbetsgivaren betalar för flyttfirma, fixar hyresbostad och betalar henne en månadslön som ”flyttpeng” så det känns generöst. Det som gör att jag känner mig lite skeptisk är att vi bägge har jobb vi egentligen är nöjda med idag, dottern trivs på förskolan och vi har 10-15 min till våra familjer. Jag jobbar som privatrådgivare på bank och känner väl att språket kanske gör det svårt att få motsvarande jobb i Oslo. Hur hade ni reagerat om ni fått en norrman som kontakt på banken?

Fördelar är att hennes lön där är mycket högre än i Sverige, hon kommer nästan tjäna lika mycket själv där som vi gör tillsammans i Sverige så vi kan utan problem leva på en inkomst om det tar tid för mig att hitta nytt jobb. Oslo är en väldigt trevlig stad och Norge är väl ett av de bästa länderna man kan bo i, Västerås är väl ärligt talat inte en jättetrevlig stad. Känns också som att det är lite nu eller aldrig, dottern är bara två år och börjar hon bli lite äldre och hitta kompisar känns det betydligt svårare att flytta.

barn på 2 år är ingen ålder, betydligt värre att flytta med stora barn. Språket är heller inte heller något problem.
jag skulle inte tveka en sekund. Prova.
Jag har arbetat i norge i 14 år nu, dock bosatt i sverige. Var nära att vi flyttade dit för 9 år sedan men det var just våra barn som gick i lågstadiet då som avgjorde att vi stannade.
Jag tjänade 900,000nok i år och då är jag hemma mer än vad jag är på arbetet.
Go for it! Sweden finns alltid kvar

lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Det räknas visst på vad som är inkomst under året. Dock försöker man uppskatta detta på lönen varje månad vilket kan göra att det slår väldigt fel ibland.

Nej, har man ITP1 så beräknas det på varje månadslön.
Varje lön över brytpunkten ger en avsättning på 30% av det beloppet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Istället för att starta en ny tråd tänker jag att det här kanske är ett lämpligt ställe att lufta lite tankar. Min fru har fått ett väldigt trevligt jobberbjudande, problemet är att det är på en fabrik i Oslo. Inte direkt pendlingsavstånd från Västerås så vi skulle i så fall behöva sälja vår bostad och flytta. Arbetsgivaren betalar för flyttfirma, fixar hyresbostad och betalar henne en månadslön som ”flyttpeng” så det känns generöst. Det som gör att jag känner mig lite skeptisk är att vi bägge har jobb vi egentligen är nöjda med idag, dottern trivs på förskolan och vi har 10-15 min till våra familjer. Jag jobbar som privatrådgivare på bank och känner väl att språket kanske gör det svårt att få motsvarande jobb i Oslo. Hur hade ni reagerat om ni fått en norrman som kontakt på banken?

Fördelar är att hennes lön där är mycket högre än i Sverige, hon kommer nästan tjäna lika mycket själv där som vi gör tillsammans i Sverige så vi kan utan problem leva på en inkomst om det tar tid för mig att hitta nytt jobb. Oslo är en väldigt trevlig stad och Norge är väl ett av de bästa länderna man kan bo i, Västerås är väl ärligt talat inte en jättetrevlig stad. Känns också som att det är lite nu eller aldrig, dottern är bara två år och börjar hon bli lite äldre och hitta kompisar känns det betydligt svårare att flytta.

Låter kul, grattis till möjligheten!
Min familj (jag, fru och 2,5-åring) hamnade i liknande situation 2018. Jag blev erbjuden jobb på huvudkontoret på ett stort schweiziskt bolag (Fortune 500). Lönen skulle vara runt dubbelt så hög som frun och jag drog in tillsammans i Sverige (båda hade ändå helt ok löner).
Vi tog chansen och tänkte stanna 1-2 år. Nu är vi snart inne på femte året.

Erfarenheter:
Svårt att komma in i samhället, blir lätt att vi hänger med expats och det är lite omsättning, så dottern har sett några kompisar komma och gå när föräldrarna flyttar till andra länder.

Det är annorlunda att inte kunna ”allt” när man bor i ett land (duh!). Så länge som allt funkar är det lugnt, men vad har man för rättigheter mot hyresvärden? Hur funkar konsumentlagarna? Finns ARN? Var hittar man köp-och-sälj-sidor? Hur funkar sjukvården. Etc. Etc.

Min fru har haft svårt att hitta jobb. Lokala företag kräver (schweizer)tyska och huvudkontoren är rätt tuffa/hårda arbetsplatser. Kan tära på psyket att inte ha något att göra.

Tips: ha ett ordentligt snack om exit-strategi. När ska ni utvärdera? Är hon beredd att flytta hem om du inte trivs trots att hon har ett mycket roligare jobb än tidigare?
Vad finns det för utvecklingsmöjligheter för henne? Är nästa steg ytterligare en utlandsflytt? Jag skulle ha svårt att flytta hem till ”sverigejobben” igen.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Nej, har man ITP1 så beräknas det på varje månadslön.
Varje lön över brytpunkten ger en avsättning på 30% av det beloppet.

Helt rätt, my bad! Jag blandade ihop det med löneskatten!

Tack för rättning!

Permalänk
Hedersmedlem

@Kakann Bröt ut ditt inlägg till en egen tråd, det blev ganska enkelt lite väl mycket off topic i Vad har ni i lön-tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Har för mig att jag hört att man under de första åren i Norge blir väldigt förmånligt beskattad. Kollade nu och det verkar vara 25% i skatt på arbete, vilket är rejält mycket lägre än vad det är i Sverige på höga löner.

https://www.skatteetaten.no/person/utenlandsk/skal-du-arbeide...

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Relik 📜

Satt i liknande sits - jag fick möjligheten att flytta över till Norge via jobbet. Bestämde oss för att "fuck it, livet är kort, vi kör". Så om inget oförutsett inträffar flyttar vi till sommaren. Ett år till att börja med har vi sagt, sedan utvärdera. Trivs vi blir vi väl kvar. 🙂

Fru är specialistsköterska, så jobb för henne lär inte vara några problem. Barnen kommer vara 3 och nästan 7, så även det en ganska lagom ålder för att testa - de har inte rotat sig ännu, och har lätt att hitta nya vänner.

Resonerade "vad har vi att förlora?". Vi ser det mer som ett äventyr och någon form av "reboot" än ett tillfälle att öka ekonomiskt utrymme något massivt. För som flera säger, boende- och livskostnader går upp rejält. Bara en sådan sak som barnehage/förskola... 😅

Så jag säger - kör! Ni kan alltid flytta hem. 🙂

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S