Skickar ej order betald med presentkort

Permalänk
Medlem

Skickar ej order betald med presentkort

Jag hade ett presentkort på @komplett som jag utnyttjade under Black Friday på ett par produkter. Då jag inte riktigt kom upp i summan på presentkortet lade jag även till spelet "Metroid Prime 4" som inte släppts än. Min tanke var att de övriga varorna skulle skickas på direkten, och spelet separat när det väl släpps (vilket är ytterst oklart när).

Här hade jag uppenbart fel. Efter att ha varit i kontakt med supporten 2 gånger (dock alltid fått samma person), så måste alla varor skickas samtidigt om man betalar med presentkort. Jag har försökt att bara ta bort spelet från ordern, men det går tydligen inte. Det enda förslag jag fått bägge gångerna är att avboka hela ordern och göra en ny. Är dock inte så sugen på detta då produkterna jag köpte inte längre är på rea, samt att de inte heller finns i lager längre (förutom min reservation som jag utgår någon annan får om jag avbryter ordern). Är också osäker på hur det fungerar med avbruten order på presentkort. Kommer samma kod funka igen eller får man en ny?

Vet inte om detta är en någon praxis bland alla butiker, eller om det bara är Komplett som har detta problem. Förhoppningsvis har någon av er där ute lärt sig av denna text att aldrig använda presentkort på ej lagerförda varor.

Permalänk
Skrivet av Warkem:

Jag hade ett presentkort på @komplett som jag utnyttjade under Black Friday på ett par produkter. Då jag inte riktigt kom upp i summan på presentkortet lade jag även till spelet "Metroid Prime 4" som inte släppts än. Min tanke var att de övriga varorna skulle skickas på direkten, och spelet separat när det väl släpps (vilket är ytterst oklart när).

Här hade jag uppenbart fel. Efter att ha varit i kontakt med supporten 2 gånger (dock alltid fått samma person), så måste alla varor skickas samtidigt om man betalar med presentkort. Jag har försökt att bara ta bort spelet från ordern, men det går tydligen inte. Det enda förslag jag fått bägge gångerna är att avboka hela ordern och göra en ny. Är dock inte så sugen på detta då produkterna jag köpte inte längre är på rea, samt att de inte heller finns i lager längre (förutom min reservation som jag utgår någon annan får om jag avbryter ordern). Är också osäker på hur det fungerar med avbruten order på presentkort. Kommer samma kod funka igen eller får man en ny?

Vet inte om detta är en någon praxis bland alla butiker, eller om det bara är Komplett som har detta problem. Förhoppningsvis har någon av er där ute lärt sig av denna text att aldrig använda presentkort på ej lagerförda varor.

Tycker ofta jag hör liknande historier om just Komplett. Tråkigt!

Permalänk
Medlem

Helt makalöst att de inte kan lösa en sån enkel sak. I värsta fall bara skicka det som redan finns redo mot en extra fraktbetalning från dig.

Sen anser jag personligen att presentkort borde förbjudas eller regleras strikt i de olika köp/avtalslagarna så de fungerar som pengar i praktiken, tvingande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

ångra köpet på bara förbokningen eller byt det mot ett annat spel som finns i lager?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Köp aldrig presentkort som motsvarar en summa pengar. Ren nedgradering av vanliga pengar. Säg upp bekantskapen med personen du fick det av. Uppenbarligen hatar personen dig.

Annars är det väl bara att vänta på varorna? Blir en kul överraskning när de väl dyker upp

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Köp inte presentkort från företag som agerar på detta sätt, hjälper inte det så sluta handla av såna företag...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara instämma att presentkort är ett värdelöst betalningsmedel. Att binda upp riktiga pengar till att endast funka på en butik inom en begränsad tidsperiod är ju det sämsta sättet att investera sina pengar i. I mitt fall var det en vinst från en tävling, vilket jag får se som en liten tröst i sammanhanget.

God fortsättning!

Permalänk

Jag tror problemet är deras datorsystem som hindrar dem hantera detta ärende på annat sätt. Komplett borde kanske ta kontakt med ett företag som är välbekanta med datorer som kan hjälpa dem.

Annars är presentkort skit. Det finns 2st orsaker till att ändå få sådant, man köper dem på re, det andra är egentligen ett tillgodokvitto som man har fått.
Resten är presentkort idioti.

Permalänk
Komplett.se

Tjena @Warkem!

Standard är att beställningen skickas i sin helhet när alla delar finns i lager, om inget annat anges. Vi har möjligheter till delleverans och att vara flexibla. Men dessvärre är våra system tungrodda när det kommer till just presentkort. Av systemmässiga skäl kan vi inte göra ändringar i beställningar som är gjorda med presentkort. Systemen har helt enkelt inte den funktionaliteten och skulle man försöka sig på ett manuellt “fulhaxx” så går ordern “sönder”.
Givetvis får du kampanjpriset om du beställer på nytt, kontakta vår kundservice så ordnar vi det direkt. Och presentkortets värde behåller du såklart, det försvinner inte.

Däremot så kommer du hamna sist i orderkön på det som inte är i lager. Vi kan inte kringgå en beställningskö. En ny beställning = en ny köplats, sist i kön.
Leveranstiden för det du beställt är prel. 3 februari så en extra månads väntan. Det är å andra sidan troligtvis före Metroid 4 kommer i lager

Det är verkligen beklagligt att det blir så stökigt för dig när du nyttjat ett presentkort och vi önskar vi hade en annan lösning för dig. Men det är tyvärr att vänta eller att beställa på nytt.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Skrivet av Komplett:

Tjena @Warkem!

Standard är att beställningen skickas i sin helhet när alla delar finns i lager, om inget annat anges. Vi har möjligheter till delleverans och att vara flexibla. Men dessvärre är våra system tungrodda när det kommer till just presentkort. Av systemmässiga skäl kan vi inte göra ändringar i beställningar som är gjorda med presentkort. Systemen har helt enkelt inte den funktionaliteten och skulle man försöka sig på ett manuellt “fulhaxx” så går ordern “sönder”.
Givetvis får du kampanjpriset om du beställer på nytt, kontakta vår kundservice så ordnar vi det direkt. Och presentkortets värde behåller du såklart, det försvinner inte.

Däremot så kommer du hamna sist i orderkön på det som inte är i lager. Vi kan inte kringgå en beställningskö. En ny beställning = en ny köplats, sist i kön.
Leveranstiden för det du beställt är prel. 3 februari så en extra månads väntan. Det är å andra sidan troligtvis före Metroid 4 kommer i lager

Det är verkligen beklagligt att det blir så stökigt för dig när du nyttjat ett presentkort och vi önskar vi hade en annan lösning för dig. Men det är tyvärr att vänta eller att beställa på nytt.

//Erik

Då kanske man inte ska erbjuda presentkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikForsberg:

Då kanske man inte ska erbjuda presentkort

Exakt! Har man ett så värdelöst system att man skiljer på hur ordar fungerar baserat på betalningsmetod, då ska man nog strunta i att sälja presentkort. Och sen lägga ALL utvecklingskraft på att fixa såna dumheter!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Exakt! Har man ett så värdelöst system att man skiljer på hur ordar fungerar baserat på betalningsmetod, då ska man nog strunta i att sälja presentkort. Och sen lägga ALL utvecklingskraft på att fixa såna dumheter!

eller helt enkelt inte tilllåta köp med presentkort på förköp eller produkter som inte finns i lager.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows