Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beagle:

Har letat en del nu men inte hittat...
Finns det inga Portabla AC med Inverter kompressor i sverige?
De ska vara mycket tystare och upp till 4 gånger mer effektiva.
Någon som känner till någon man kan köpa eller importera?
https://learnmetrics.com/quietest-portable-air-conditioners/

Fönsterenheterna som Ahlsell importerar har inverterkompressor. Nackdelen där är att du måste ha dräneringsslang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fönsterenheterna som Ahlsell importerar har inverterkompressor. Nackdelen där är att du måste ha dräneringsslang.

Tack, försöker hitta den på deras hemsida, men de går dåligt. Har du länk?

Visa signatur

//björn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beagle:

Tack, försöker hitta den på deras hemsida, men de går dåligt. Har du länk?

Det är för att de är slut för i år.

Modellerna heter/hette IGW09-AF och IGW12-AF, du hittar de i Ahsells/Innovas katalog. Innan Ahlsell hade Innova som varumärke sålde de också dessa fönsterenheter under märket KCC.

Eftersom de är slut är de slut även hos återförsäljare hittar du inte några fler i år, men hos återförsäljare inom kyla kan du även hitta andra märken som Airwell, det är bara att de inte har vettigt pris. 8000 kr för fönsterenhet från Innova kan vara okej i en sommarstuga, men 18 000 kr för en Airwell är ju inte okej när du kan du få en splitenhet installerad för mindre.

Att de måste hänga ut en bra bit och behöver dräneringsslang gör de inte lämpliga i lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beagle:

Har letat en del nu men inte hittat...
Finns det inga Portabla AC med Inverter kompressor i sverige?
De ska vara mycket tystare och upp till 4 gånger mer effektiva.
Någon som känner till någon man kan köpa eller importera?
https://learnmetrics.com/quietest-portable-air-conditioners/

Att kompressorn kan regleras med en frekvensomformare ger i princip bara fördelen att man steglöst kan styra kylbehovet genom att reglera kompressorvarvtalet istället för att slå av och på kompressorn. För att det ska bli tystare så måste kylkapaciteten vara så god att man inte behöver full kylkapacitet, vilket sällan brukar vara fallet med en liten portabel ac. När det gäller effektivitet så har det ingen större betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Att kompressorn kan regleras med en frekvensomformare ger i princip bara fördelen att man steglöst kan styra kylbehovet genom att reglera kompressorvarvtalet istället för att slå av och på kompressorn. För att det ska bli tystare så måste kylkapaciteten vara så god att man inte behöver full kylkapacitet, vilket sällan brukar vara fallet med en liten portabel ac. När det gäller effektivitet så har det ingen större betydelse.

Enligt artikeln som jag länkade till så hade den bästa EER rating på 11.67. De flesta jag ser i sverige ligger på 2.6 typ. Stämmer inte detta då?

Visa signatur

//björn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beagle:

Enligt artikeln som jag länkade till så hade den bästa EER rating på 11.67. De flesta jag ser i sverige ligger på 2.6 typ. Stämmer inte detta då?

MN14CEDWW har inte inverterkompressor. Du verkar också förvirrad av att de mäter något helt annat än vi gör, den ligger i bästa fall på COP 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

MN14CEDWW har inte inverterkompressor. Du verkar också förvirrad av att de mäter något helt annat än vi gör, den ligger i bästa fall på COP 3.

Okej, tack. Jag är mest ute efter en riktigt jäkla tyst Portabel AC, gärna med variabel kylning, då det är störigt på natten när den stoppar och startar på natten. Men då finns de ingen sån att rekommendera? Får gärna vara dyr och behöver inte vara så stark.

Visa signatur

//björn

Permalänk
Medlem

Håller på att dö i denna sjuka värme. 28 grader inomhus. Bor i lgh. Vad kan ni rek. för luftfuktare eller luftkylare? Fördel om slang utanför fönstret ej behövs. Portabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beagle:

Okej, tack. Jag är mest ute efter en riktigt jäkla tyst Portabel AC, gärna med variabel kylning, då det är störigt på natten när den stoppar och startar på natten. Men då finns de ingen sån att rekommendera? Får gärna vara dyr och behöver inte vara så stark.

Fast installation som gäller om det inte ska vara öronbedövande. De portabla är slit och släng, och även med tysta fläktar blir det lite som att sova precis vid kyl/frysskåpet om du har den i sovrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

Håller på att dö i denna sjuka värme. 28 grader inomhus. Bor i lgh. Vad kan ni rek. för luftfuktare eller luftkylare? Fördel om slang utanför fönstret ej behövs. Portabel.

Ingen egentligen, köp en AC. Slang ut genom fönstret behöver du om du ska ha en portabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast installation som gäller om det inte ska vara öronbedövande. De portabla är slit och släng, och även med tysta fläktar blir det lite som att sova precis vid kyl/frysskåpet om du har den i sovrummet.

Hade gärna haft det, men bor i bostadsätt så går tyvärr inte.

Visa signatur

//björn

Permalänk
Medlem

Varför luktar det illa när min AC är på nu mera? ChillFlex Pro 9000BTU

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Varför luktar det illa när min AC är på nu mera? ChillFlex Pro 9000BTU

Skulle gissa att det förmodligen beror på filter eller vatten som samlats någonstans i maskinen. Brukar vara så i bilars AC när det kommer dålig lukt iaf.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Skulle gissa att det förmodligen beror på filter eller vatten som samlats någonstans i maskinen. Brukar vara så i bilars AC när det kommer dålig lukt iaf.

Ok. Tack. Ska öppna och kolla och göra rent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Varför luktar det illa när min AC är på nu mera? ChillFlex Pro 9000BTU

Rätt säker på att den kan börja mögla om man inte låter den lufta innan man stänger av den. Vissa modeller har en funktion som gör att den blåser igenom luft utan att kyla i någon minut när man stänger av den för att all kondens ska avdunsta. Kolla om din har en sån funktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Rätt säker på att den kan börja mögla om man inte låter den lufta innan man stänger av den. Vissa modeller har en funktion som gör att den blåser igenom luft utan att kyla i någon minut när man stänger av den för att all kondens ska avdunsta. Kolla om din har en sån funktion

När jag stänger av min så går den en kort stund innan den blir tyst.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Vilket fönsterkit snackar vi om mer specifikt?

Tycker det vi snackade om (Nedis) verkar gå fint att få bort utan några större problem, kanske är ute och cyklar då mitt förvisso inte suttit uppe så jättelänge ännu men det sitter fast bra iaf och drog inte med sig någon färg när jag slet lite, och då tror jag att min färg på gammalt fönster är bra mycket "lösare" än den på modernare fönster.

Edit: Kan passa på att nämna att jag upplever stor förbättring i bullernivå nu med https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/stad-och-kladvard... men kan givetvis bero på mina specifika trägolv.

värm med hårtork när du ska ta bort det så lossnar det utan problem.

Permalänk
Medlem

Har det börjat dyka upp några OK enheter till rea än?

Funderar inför kommande sommrar att ha för att kunna bekämpa hettan i sovrummet till/på natten.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

https://www.elfynd.se/electrolux-well-p7-portabel-luftkonditi...

Det är köpläge inför sommaren.

Edit: Slutsåld

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Produkten kunde inte hittas, togs bort fort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Produkten kunde inte hittas, togs bort fort?

Elfynd brukar väl bara ha ett begränsat antal produkter så dom såldes ut snabbt. Jag fick själv notis om bevakningen hos prisjakt för bara några minuter sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Elfynd brukar väl bara ha ett begränsat antal produkter så dom såldes ut snabbt. Jag fick själv notis om bevakningen hos prisjakt för bara några minuter sedan.

Ja det måste gått undan!

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur lång strömsladd Electrolux ChillFlex PRO har? Köpt EXP34 billigt nu på Elfynd men hittar fasen ingenstans hur lång strömsladden är. Står överallt att man inte får använda förlängningssladd så behöver veta hur lång sladden är så jag vet hur jag ska inreda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Någon som vet hur lång strömsladd Electrolux ChillFlex PRO har? Köpt EXP34 billigt nu på Elfynd men hittar fasen ingenstans hur lång strömsladden är. Står överallt att man inte får använda förlängningssladd så behöver veta hur lång sladden är så jag vet hur jag ska inreda.

ca 2 meter men ej mätt. Du kan såklart använda förlängningssladd om den är 1. jordad och 2. godkänd för antalet watt (ca 1000w i en AC). Dvs en vanlig grendosa med på av knapp borde duga bra. Har du inte jord i hemmet så vet jag inte om det är annorlunda.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

ca 2 meter men ej mätt. Du kan såklart använda förlängningssladd om den är 1. jordad och 2. godkänd för antalet watt (ca 1000w i en AC). Dvs en vanlig grendosa med på av knapp borde duga bra. Har du inte jord i hemmet så vet jag inte om det är annorlunda.

Hmm ok, har en Hama 16A 3680W grenuttag som kanske skulle funka. Dock läst att kompressorn drar en jäkla massa när den drar igång och därför att det är viktigt att ha hög Ampere. Får väl kika lite är ju inte så bråttom I manualen står de ju att man ska sätta den direkt i vägguttaget, men kanske bara är försiktighetsåtgärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Hmm ok, har en Hama 16A 3680W grenuttag som kanske skulle funka. Dock läst att kompressorn drar en jäkla massa när den drar igång och därför att det är viktigt att ha hög Ampere. Får väl kika lite är ju inte så bråttom I manualen står de ju att man ska sätta den direkt i vägguttaget, men kanske bara är försiktighetsåtgärd.

Det är såklart en extra säkerhet att sätta direkt i väggen och iom att Electrolux inte vet vad för förlängningssladd du använder så måste de skriva så. Du kan ju ha en supertunn sladd som börjar brinna vid minsta belastning över 200w och då blir det ju dumt att köra en AC på den. Men med rätt dimension på kabel (och jord) så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Okej, nu börjar vi närma oss en ny sommar och inköpning av portabel AC står på agendan.
Jag ser att många i tråden har valt chillflex. Men vad har den egentligen för fördelar gentemot en annan med 12000 btu? Ser att det finns portabla AC med appstyrning och (på pappret) samma ljudnivå som denna till betydligt lägre pris.
Vad är det annars som rekommenderas av experterna i tråden för tillfället?
Två slangar hade såklart varit att föredra men det verkar va nästintill omöjligt att finna till ett vettigt pris i Sverige.

Jag tänker mig att den får kosta runt 5k, men ju mindre ju bättre såklart. Jag är en "most bang for the buck" jägare och enligt erfarenhet betalar man ofta för märket vilket jag är högst tveksam till.
Minns att där för några år sen skrevs i denna tråden om någon tysk tillverkare som gjorde grymma portabla ac till ett vettigt pris men detta hittar jag såklart inte igen.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Okej, nu börjar vi närma oss en ny sommar och inköpning av portabel AC står på agendan.
Jag ser att många i tråden har valt chillflex. Men vad har den egentligen för fördelar gentemot en annan med 12000 btu? Ser att det finns portabla AC med appstyrning och (på pappret) samma ljudnivå som denna till betydligt lägre pris.
Vad är det annars som rekommenderas av experterna i tråden för tillfället?
Två slangar hade såklart varit att föredra men det verkar va nästintill omöjligt att finna till ett vettigt pris i Sverige.

Jag tänker mig att den får kosta runt 5k, men ju mindre ju bättre såklart. Jag är en "most bang for the buck" jägare och enligt erfarenhet betalar man ofta för märket vilket jag är högst tveksam till.
Minns att där för några år sen skrevs i denna tråden om någon tysk tillverkare som gjorde grymma portabla ac till ett vettigt pris men detta hittar jag såklart inte igen.

Tänker du på trotec kanske?

De flesta portabla ac på 12000btu eller högre runt 4000kr och upp är alla liknande idag. Lite extra funktioner här o där.
Jag hittar inte mitt gamla inlägg men vet att jag skrev ett i början av förra året med en sammanfattning och lite frågeställningar man bör tänka på.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Okej, nu börjar vi närma oss en ny sommar och inköpning av portabel AC står på agendan.
Jag ser att många i tråden har valt chillflex. Men vad har den egentligen för fördelar gentemot en annan med 12000 btu? Ser att det finns portabla AC med appstyrning och (på pappret) samma ljudnivå som denna till betydligt lägre pris.
Vad är det annars som rekommenderas av experterna i tråden för tillfället?
Två slangar hade såklart varit att föredra men det verkar va nästintill omöjligt att finna till ett vettigt pris i Sverige.

Jag tänker mig att den får kosta runt 5k, men ju mindre ju bättre såklart. Jag är en "most bang for the buck" jägare och enligt erfarenhet betalar man ofta för märket vilket jag är högst tveksam till.
Minns att där för några år sen skrevs i denna tråden om någon tysk tillverkare som gjorde grymma portabla ac till ett vettigt pris men detta hittar jag såklart inte igen.

Å andra sidan kanske det är värt att köpa en Electrolux om det är som du säger, du har läst om många som haft den och är nöjda.

Nu när jag läser din mening igen blir jag iofs lite förvirrad. ”Av egen erfarenhet betalar man ofta för märket” men du ställer dig samtidigt högst tveksam till detta? Alltså, du litar inte på dina egna erfarenheter?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Jag ser att många i tråden har valt chillflex. Men vad har den egentligen för fördelar gentemot en annan med 12000 btu? Ser att det finns portabla AC med appstyrning och (på pappret) samma ljudnivå som denna till betydligt lägre pris.

Jag har en Chillflex för många tusenlappar och en snäppet mindre Nedis i stugan (mindre stuga, så proportionerligt i guess..).
Alla jag lyssnat på är för högljudda för att sova med men dagtid är Nedisen irriterande högljudd (trots att den är mindre) medan chillflexen är högljudd den med, men snäll på något sätt.

Ska man använda dem (som man bör) för att blåsa in kyla under kort tid t.ex. på kvällen skulle jag säga att det är hugget som stucket vilken man väljer men ska den stå på länge så är det absolut värt att jaga en tyst modell. Kvalité kan jag inte säga något om. Min chillflex har vart med 3-4 somrar och nedisen 1. Inga problem med någon av dem.