Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Tycker det är konstigt att det inte finns något kösystem med såhär dålig tillgänglighet.

Det finns inte för att då står precis alla i kö, skickar tillbaka kort och dealar köplatser m.m.
Som man bäddar får man ligga.

Permalänk
Medlem

Verkar finnas fler kort på sharkgaming nu igen https://sharkgaming.se/red-devil-amd-radeon-rx-7900-xtx-24gb-...

Edit: (Slut nu dock)

Permalänk

Ni som beställt av Sharkgaming. Har ni fått mail om att grafikkortet är i restorder?

Permalänk
Medlem

En sak som jag inte förstår är varför vi får så få kort till Sverige/Norden. Det finns tydligen väldigt många penningstarka användare som är beredda att betala för toppkorten. Jag såg att 3000 kort gick till Tyskland. Borde det inte med detta i åtanke ha gått minst 3000 kort till Sverige/Norden också?

Permalänk
Skrivet av Niolator:

En sak som jag inte förstår är varför vi får så få kort till Sverige/Norden. Det finns tydligen väldigt många penningstarka användare som är beredda att betala för toppkorten. Jag såg att 3000 kort gick till Tyskland. Borde det inte med detta i åtanke ha gått minst 3000 kort till Sverige/Norden också?

Tyskland har 84 miljoner invånare, dvs en större marknad. Nordiska länderna ca. 27 miljoner. Med Tyskland som benchmark borde då Norden ha fått 1000 kort, och Sverige då något färre än hälften av dessa.

Sverige brukar lika ganska bra till när det gäller leveranser av datorkomponenter så sanningen är nog att vi relativt folkmängden fått fler kort än många andra länder i västeuropa

Visa signatur

9800X3D, ASUS X870E Crosshair Hero, 64 GB 6000/CL28, ROG Astral 5090 OC, 4+8 TB NVME SSD, Seasonic 1600W Noctua Ed.
i7-13700K, 64 GB , Gigabyte Gaming OC 4090, 2 TB NVME SSD, 8 TB SATA SSD
ASUS 32" Mini LED 4K PG32UQX
ASUS Strix Scar 16, i9-13980HX, 32 GB, RTX4090 laptop GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Tyskland har 84 miljoner invånare, dvs en större marknad. Nordiska länderna ca. 27 miljoner. Med Tyskland som benchmark borde då Norden ha fått 1000 kort, och Sverige då något färre än hälften av dessa.

Sverige brukar lika ganska bra till när det gäller leveranser av datorkomponenter så sanningen är nog att vi relativt folkmängden fått fler kort än många andra länder i västeuropa

Det låter logiskt men det jag försöker påpeka är att det verkar finns en hög andel användare med mycket pengar att spendera i Sverige. Fast vad vet jag? Den andelen kanske är lika stor i Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mästaren:

Ni som beställt av Sharkgaming. Har ni fått mail om att grafikkortet är i restorder?

Ja, men jag ringde och pratade med dom. De sade att releasen för Limited Edition i norden sköts upp tills imorgon och at alla som lagt en order kommer få sina kort. Det fanns ingen backlog.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Fast Norden köper VÄLDIGT mycket av toppkomponenterna jämfört med andra länder.
Vill minnas att när Intel körde sina HEDT cpuer (Innan Ryzen kom) så stod Norden för 50% av all försäljning inom Europa av top of the line grejorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Verkar finnas fler kort på sharkgaming nu igen https://sharkgaming.se/red-devil-amd-radeon-rx-7900-xtx-24gb-...

Edit: (Slut nu dock)

Skrivet av Mästaren:

Din Shark Gaming Systems A/S beställning har skickats.
Så korten verkar vara på G till oss som beställt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu när man är i väntarbranschen kanske man ska vänta lite till?

Permalänk
Medlem

Fick mail från proshop att dom skulle släppa sapphire idag 14.00, satt och uppdatera sidan hela tiden. La kortet i kundkorgen så fort man kunde, hann ändå inte...😅

Permalänk
Medlem

Vad i? Jag trodde att alla som stod på kö fick ett sådant mejl. Jag stod på kö och fick det då inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Vad i? Jag trodde att alla som stod på kö fick ett sådant mejl. Jag stod på kö och fick det då inte.

Dåligt... Men verkar ju vara helt lönlöst att köpa därifrån. Det där värmebekymret har gjort mig lite avskräckt också. Får väl vänta tills det kommer in några AIB'er på lager...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr3dd:

Dåligt... Men verkar ju vara helt lönlöst att köpa därifrån. Det där värmebekymret har gjort mig lite avskräckt också. Får väl vänta tills det kommer in några AIB'er på lager...

Jag satt ändå i möte till 15.30 på jobbet så jag hade aldrig kunnat norpa ett.

Permalänk
Medlem

Nu lämnar jag stugan. Jag beställde ett RX 6950 XT igår. Att hålla på och bevaka sidor så här är för jobbigt. Jag siktar på att byta upp mig till ett RX 7950 XTX när de släpps. Tilläggas ska att jag suttit med ett RX 6500 XT i några månader då jag sålde mitt gamla kort för att ha råd med ett RX 7900 XTX så jag har inte kunnat spela de spel jag är van vid. Med ett RX 6950 XT kan jag spela igen, fast RT får jag nog slå av i de senaste spelen.

Permalänk

Proshop har 3st XTX Red Devil i lager.
https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-7900-X...

Väldigt nära köpknappen, men avstår då jag tycker priserna är sanslösa.

Permalänk
Medlem

När brukar amd släppa xtx?
Vet någon nämnde 14.00..
Tänkte köpa 4070ti men recensionerna gjorde mig besviken.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

När brukar amd släppa xtx?
Vet någon nämnde 14.00..
Tänkte köpa 4070ti men recensionerna gjorde mig besviken.

Skulle absolut inte köpa ett XTX innan AMD kommit ut med ytterligare information om värmeproblemen.
Men släpp brukar vara någonstans mellan 14:00-17:00.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokosbjornen:

Den modellen kan nog gå att klippa om man önskar, bottarna verkar bara ha köpt Limited Edition innan.

Skrivet av weenan:

Skulle absolut inte köpa ett XTX innan AMD kommit ut med ytterligare information om värmeproblemen.
Men släpp brukar vara någonstans mellan 14:00-17:00.

Antingen är man beredd på chansningen att kanske behöva lämna till RMA, eller så köper man en tredjepartsmodell.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Den modellen kan nog gå att klippa om man önskar, bottarna verkar bara ha köpt Limited Edition innan.

Antingen är man beredd på chansningen att kanske behöva lämna till RMA, eller så köper man en tredjepartsmodell.

AMD är väl 13k och 3dje parts 14.5k+?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

AMD är väl 13k och 3dje parts 14.5k+?

Fanns 20-40 kort i Sverige för 12 999 kr vid lansering, partnerkort har endast sålts på Amazon i 1-2 dagar för cirka 14 500 kr, det var Merc 310 varianten. Sedan dess så har ett referens XTX kostat cirka 14 500 kr och ett partnerkort cirka 15900-16500 kr.

MSRP gäller inte längre, det är likadant för både Nvidia och AMD

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Fanns 20-40 kort i Sverige för 12 999 kr vid lansering, partnerkort har endast sålts på Amazon i 1-2 dagar för cirka 14 500 kr, det var Merc 310 varianten. Sedan dess så har ett referens XTX kostat cirka 14 500 kr och ett partnerkort cirka 15900-16500 kr.

Mvh

Ah ok men via amd blir det 1159*11,17=13k+ frakt iaf...

Min budget är egentligen 12k därav 🤣

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Det var det olämpliga jag försökte påpeka i @sweclockers recension av 7900XTX att när de satte betyget baserade de allt på att XTX var 35% billigare än 4080 vilket i realiteten var rent buffel och båg. 7900 XTX partnerkort är fortfarande billigare än 4080 partnerkort (som @Sweclockers jämförde med), men inte 35% utan snarare 10%. Att sen sätta betyg från det och säga "ligger toppmärkelsen nära till hands" är verkligen inte seriöst och har vilselett många i detta forum att svälja XTX med hull och hår och dessutom en utmärkelse som användes av bland annat Inet i deras reklam av XTX.

"Lyfter vi RX 7900 XTX mot konkurrenten Geforce RTX 4080 och håller priset i beaktning är det en solklar home run för det röda laget, som verkligen imponerar i rastreringsprestanda. Trots att de båda konkurrenterna ligger nära varandra i rastrering och lägg därtill AMD:s framsteg i ray tracing till ett ungefär 35 procent lägre pris än konkurrenten ligger topputmärkelsen nära till hands."

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Det var det olämpliga jag försökte påpeka i @sweclockers recension av 7900XTX att när de satte betyget baserade de allt på att XTX var 35% billigare än 4080 vilket i realiteten var rent buffel och båg. 7900 XTX partnerkort är fortfarande billigare än 4080 partnerkort (som @Sweclockers jämförde med), men inte 35% utan snarare 10%. Att sen sätta betyg från det och säga "ligger toppmärkelsen nära till hands" är verkligen inte seriöst och har vilselett många i detta forum att svälja XTX med hull och hår och dessutom en utmärkelse som användes av bland annat Inet i deras reklam av XTX.

"Lyfter vi RX 7900 XTX mot konkurrenten Geforce RTX 4080 och håller priset i beaktning är det en solklar home run för det röda laget, som verkligen imponerar i rastreringsprestanda. Trots att de båda konkurrenterna ligger nära varandra i rastrering och lägg därtill AMD:s framsteg i ray tracing till ett ungefär 35 procent lägre pris än konkurrenten ligger topputmärkelsen nära till hands."

Jag instämmer till 100%, det är samma sak med 4070 Ti som släpps nu, rent skräpkort som inte borde funnits till det priset ÖHT.

Det är tråkigt att AMD, Nvidia och återförsäljare vilseleder konsumenter och recensenter på detta sätt släpp efter släpp.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokosbjornen:

Det ändrades till 3st i lager igår men det har aldrig gått att lägga det i kundkorgen, "meddela mig" har det endast stått för mig iallfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag instämmer till 100%, det är samma sak med 4070 Ti som släpps nu, rent skräpkort som inte borde funnits till det priset ÖHT.

Det är tråkigt att AMD, Nvidia och återförsäljare vilseleder konsumenter och recensenter på detta sätt släpp efter släpp.

Mvh

Numera är vi som varit med ett tag ganska härdade. Vika försöker de lura? Newbies?

Permalänk
Medlem

Försökte idag igen på proshop, släppte 3 kort 14.00 men bottarna hann väl före igen... Ger upp den sidan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr3dd:

Försökte idag igen på proshop, släppte 3 kort 14.00 men bottarna hann väl före igen... Ger upp den sidan nu.

Är det verkligen så mycket bottar igång nu? Inte direkt så det är någon marknad för o scalpa kort i dagsläget, samt att korten den här generationen är bland det minst eftertraktade på länge för dem som verkligt är på jakt efter ett kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Är det verkligen så mycket bottar igång nu? Inte direkt så det är någon marknad för o scalpa kort i dagsläget, samt att korten den här generationen är bland det minst eftertraktade på länge för dem som verkligt är på jakt efter ett kort.

Inte en aning, men om man sitter och uppdaterar sidan HELA tiden tills man kan lägga det i kundkorgen. Och ändå är för seg på nått jäkla vänster så börjar man ju undra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr3dd:

Jag har fått orderbekräftelse och kolli id på postnord för mitt 7900 xtx jag knep på proshop.se, så ge inte upp.
Jag har suttit sen release och försökt kl 14 med att få ett kort utan lycka. Idag verkar jag ha fått lön för mödan!