Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mycket krut i tunna paket när Asus visar bärbart på CES

Permalänk
Melding Plague

Mycket krut i tunna paket när Asus visar bärbart på CES

Kompakt 14-tummare, rejäl 18-tummare och en modell mittemellan syns i Asus monter, samtliga utrustade med värstinggrafik och mångkärniga processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Jag vill se en 14" 1080p/1440p OLED <1kg med 13th Gen, 16GB RAM, 20h+ batteritid för under 10 lök.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har själv en G14 och är riktigt nöjd med den. Förvisso endast ett 3050ti men duger väl för enkelt spelande! Får ut en 5-6 timmar på batteri under studier så fungerar ypperligt som en allt-i-allo dator

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Kul att se att Ryzen 7000 visas direkt på CES, vanligen brukar ju AMD lagga lite efter

Priserna är såklart helt galna, men det kommer väl en black friday 2024 också

Permalänk
Datavetare

ASUS bärbara ser riktig bra ut. Synd att man valt att spara några tior (på bärbara för >15k...) på att använda ANSI-layout istället för ISO-layout på tangentbordet här i svedala, det diskvalificerar deras serien för egen del...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Så runt 85% sämre än desktop?
Tycker inte det räcker med ett M på slutet av 4090 för att kunderna ska förstå att detta inte presterar ens i närheten av ett 4090. Hade varit ärligare att döpa det till 4060M då.

Hur kommer det sig att det är okey med falsk marknadsföring i laptop-segmentet?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

<Uppladdad bildlänk>

Så runt 85% sämre än desktop?
Tycker inte det räcker med ett M på slutet av 4090 för att kunderna ska förstå att detta inte presterar ens i närheten av ett 4090. Hade varit ärligare att döpa det till 4060M då.

Hur kommer det sig att det är okey med falsk marknadsföring i laptop-segmentet?

Var inte RTX 2000 och RTX 3000 att prestandan i de bärbara generellt hamnade relativt nära de stationära?
Eller ja det fanns ju versioner med olika TDP och sånt.
Men de med högre TDP och bättre kylning.
Hamnade inte de bärbara relativt nära stationära i RTX 2000 och RTX 3000 serierna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

<Uppladdad bildlänk>

Så runt 85% sämre än desktop?
Tycker inte det räcker med ett M på slutet av 4090 för att kunderna ska förstå att detta inte presterar ens i närheten av ett 4090. Hade varit ärligare att döpa det till 4060M då.

Hur kommer det sig att det är okey med falsk marknadsföring i laptop-segmentet?

Hur är det falsk marknadsföring menar du?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Alexander7938:

Har själv en G14 och är riktigt nöjd med den. Förvisso endast ett 3050ti men duger väl för enkelt spelande! Får ut en 5-6 timmar på batteri under studier så fungerar ypperligt som en allt-i-allo dator

Svårt att inte bli sugen, det ser ut som riktigt trevliga modeller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Hur är det falsk marknadsföring menar du?

Det är väl mest om man jämför en stationär och laptop med ’samma’ gpu, cpu har ju nästan identisk prestanda för toppmodellerna, men grafikkort har typ halva, inte riktigt rättvist

Permalänk
Medlem

Jag har ju själv denna laptop med ett RTX 2070... ska inte detta vara lika bra som ett RTX 2070 för stationär dator?

https://www.inet.se/produkt/x138351/asus-rog-zephyrus-s-gx701...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Jag har ju själv denna laptop med ett RTX 2070... ska inte detta vara lika bra som ett RTX 2070 för stationär dator?

https://www.inet.se/produkt/x138351/asus-rog-zephyrus-s-gx701...

Nej, där skilde det 13% vilket jag fortfarande tycker är rätt ok, det är ändå en laptop, så lite får man ta.

Men jag tycker inte det är okey att det ska skilja 85% på en produkt med samma modellnamn. (4090)
Då borde den heta något där prestandan faktiskt är nära, som allra värst skulle jag gå med på 4070M. Efter det undrar jag om det faktiskt inte kan falla under falsk marknadsföring?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Nej, där skilde det 13% vilket jag fortfarande tycker är rätt ok, det är ändå en laptop, så lite får man ta.

Men jag tycker inte det är okey att det ska skilja 85% på en produkt med samma modellnamn. (4090)
Då borde den heta något där prestandan faktiskt är nära, som allra värst skulle jag gå med på 4070M. Efter det undrar jag om det faktiskt inte kan falla under falsk marknadsföring?

Gjorde min research innan jag köpte den och fick uppfattningen om att det var samma kaliber som ett stationärt 2070 kort... det var närapå iaf, 13 % är inte så mycket. Men håller med om att när det handlar om 85% differens så borde det heta nått annat, klart det kan vara vilseledande! Tänk de som inte är insatta och bara läser "4090"...hur många köper utan att veta?

Permalänk
Medlem

Villhöver!!!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

<Uppladdad bildlänk>

Så runt 85% sämre än desktop?
Tycker inte det räcker med ett M på slutet av 4090 för att kunderna ska förstå att detta inte presterar ens i närheten av ett 4090. Hade varit ärligare att döpa det till 4060M då.

Hur kommer det sig att det är okey med falsk marknadsföring i laptop-segmentet?

Om du jämför med den som är bättre, dvs desktop så är den mobila mindre än 50% sämre (den presterar 54% av vad desktop gör). Jämför man däremot hur mycket bättre desktop är med den mobila så stämmer 85%.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Om du jämför med den som är bättre, dvs desktop så är den mobila mindre än 50% sämre (den presterar 54% av vad desktop gör). Jämför man däremot hur mycket bättre desktop är med den mobila så stämmer 85%.

Tack för den matten, så om jag förstått saken rätt så har säljarna på elgiganten nu tre val på frågan om 4090 M presterar som i en stationär dator:

"Laptopen är 54% sämre än en stationär"
"En stationär dator är 85% bättre."
"Javisst, de presterar likvärdigt, marginella skillnader bara."

Om tillverkaren får ljuga med namnsättningen, borde väl säljarna få ljuga för kunden?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Tack för den matten, så om jag förstått saken rätt så har säljarna på elgiganten nu tre val på frågan om 4090 M presterar som i en stationär dator:

"Laptopen är 54% sämre än en stationär"
"En stationär dator är 85% bättre."
"Javisst, de presterar likvärdigt, marginella skillnader bara."

Om tillverkaren får ljuga med namnsättningen, borde väl säljarna få ljuga för kunden?

Den presterar 54% av en stationär. Inte 54% sämre.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Ok, men själva frågan kvarstår, är det falsk marknadsföring, eller drar de bara ut på sanningen med 54% eller 85% beroende på hur man ser det?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter