Qualcomm ger Android satellitmeddelanden med Snapdragon Satellite

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm ger Android satellitmeddelanden med Snapdragon Satellite

Årets premiummodeller med Snapdragon 8 Gen 2 får stöd för att skicka satellitmeddelanden, något som inte enbart ska kunna användas i nödsituationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är inte begåvad nog att inse den fulla potentialen i detta, men riktigt coolt hursomhelst

Kan relatera till mig själv som vandrar ibland. Att veta att man alltid kan meddela sig oavsett lokalisering vore en enorm trygghet.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Jag kanske förstår för mycket och har haft dåliga erfarenheter av den mänskliga faktorn, men just att inte bara alla människor utan även alla föremål, ska veta allt om alla som ett problem.
Det blir lite som att bo in en småort på landsbygden där hela byn vet om du har snattat godis i affären innan du själv ens har beslutat dig för om du vågat lägga godispåsen i jackfickan.
Den som gör ett misstag, kommer få lida av det resten av sitt liv istället för att få lära sig av det.

"meddela sig oavsett lokalisering" känner jag inte alls är en frihet, det tar istället död på spänningen med att se vad som finns utanför skyddsnätet, utan att man vet vad som finns där, så blir det svårt att vidta en balanserad rädsleposition för det och blir lätt offer för skrämselpropaganda. Det vore såklart optimalt om varje individ fick välja var deras ankdamm slutar, men det vore naivt att tro att megaföretag skulle ge individer denna möjlighet utan extrem konkurrens om individernas samtycke.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det kommer att blir rätt så dyrt, så även om det kan användas utöver nödsituationer är det nog inte någonting man vill göra så ofta. Satellitkommunikation är generellt inte billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag kanske förstår för mycket och har haft dåliga erfarenheter av den mänskliga faktorn, men just att inte bara alla människor utan även alla föremål, ska veta allt om alla som ett problem.
Det blir lite som att bo in en småort på landsbygden där hela byn vet om du har snattat godis i affären innan du själv ens har beslutat dig för om du vågat lägga godispåsen i jackfickan.
Den som gör ett misstag, kommer få lida av det resten av sitt liv istället för att få lära sig av det.

"meddela sig oavsett lokalisering" känner jag inte alls är en frihet, det tar istället död på spänningen med att se vad som finns utanför skyddsnätet, utan att man vet vad som finns där, så blir det svårt att vidta en balanserad rädsleposition för det och blir lätt offer för skrämselpropaganda. Det vore såklart optimalt om varje individ fick välja var deras ankdamm slutar, men det vore naivt att tro att megaföretag skulle ge individer denna möjlighet utan extrem konkurrens om individernas samtycke.

Köp inte de här mobilerna och betala inte extra för abonnemanget, det är väl inte svårare än så? Det är inte till för att få Aftonbladets nyheter, det kostar för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag kanske förstår för mycket och har haft dåliga erfarenheter av den mänskliga faktorn, men just att inte bara alla människor utan även alla föremål, ska veta allt om alla som ett problem.
Det blir lite som att bo in en småort på landsbygden där hela byn vet om du har snattat godis i affären innan du själv ens har beslutat dig för om du vågat lägga godispåsen i jackfickan.
Den som gör ett misstag, kommer få lida av det resten av sitt liv istället för att få lära sig av det.

"meddela sig oavsett lokalisering" känner jag inte alls är en frihet, det tar istället död på spänningen med att se vad som finns utanför skyddsnätet, utan att man vet vad som finns där, så blir det svårt att vidta en balanserad rädsleposition för det och blir lätt offer för skrämselpropaganda. Det vore såklart optimalt om varje individ fick välja var deras ankdamm slutar, men det vore naivt att tro att megaföretag skulle ge individer denna möjlighet utan extrem konkurrens om individernas samtycke.

Du använder ju inte satelit för att surfa. Detta är till för typ SMS på sin höjd. Dvs du flyger och "hej, jag är 15 min sen" eller ute med båten i ingenstans och du får ett mess med "hej du behöver komma hem, X har skadat sig".

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Äntligen inga mer thrillers/skräck där ingen täckning är ett faktum.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Köp inte de här mobilerna och betala inte extra för abonnemanget, det är väl inte svårare än så? Det är inte till för att få Aftonbladets nyheter, det kostar för mycket.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Du använder ju inte satelit för att surfa. Detta är till för typ SMS på sin höjd. Dvs du flyger och "hej, jag är 15 min sen" eller ute med båten i ingenstans och du får ett mess med "hej du behöver komma hem, X har skadat sig".

Jag skulle iofs inte ta med mig mobilen i båten, då jag inte litar på att den inte trillar i vattnet.
Problemet är när det kommer en jäkla drönare över sjön som försöker landa i min eka när jag försöker sola näck, typ.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Kan tänka mig att det kommer att blir rätt så dyrt, så även om det kan användas utöver nödsituationer är det nog inte någonting man vill göra så ofta. Satellitkommunikation är generellt inte billigt.

Jepp, detta. Apple's lösning är begränsad till nödmeddelanden delvis för att det ingår i priset av telefonen (i två år eller nåt sånt), och hade man låtit folk skicka fria SMS hade det blivit högre trafikkostnader och inte längre något man kan inkludera i köpet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Du använder ju inte satelit för att surfa. Detta är till för typ SMS på sin höjd. Dvs du flyger och "hej, jag är 15 min sen" eller ute med båten i ingenstans och du får ett mess med "hej du behöver komma hem, X har skadat sig".

Han kanske kommer göra en Markoolio i Serien Över Atlanten han saknade sin mamma så mycket så han använde upp hela deras surf på 30000kr för att ringa och prata med henne 🤣

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Hahahaha! Skitbra ide att exponera IoT via satelitkoppling utan att ha möjlighet att låsa ner åtkomsten.
Ahh du vill blocka din TV på wlanet så den inte laddar ner reklam? Bara till att klä in taket i folie
I telefoner och andra apparater där det inte alltid finns täckning ser jag vinsten i det men att ditt kylskåp ska vara satelitkopplat är ju bara korkat.

Bara för att man kan betyder det inte att man bör

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Hahahaha! Skitbra ide att exponera IoT via satelitkoppling utan att ha möjlighet att låsa ner åtkomsten.
Ahh du vill blocka din TV på wlanet så den inte laddar ner reklam? Bara till att klä in taket i folie
I telefoner och andra apparater där det inte alltid finns täckning ser jag vinsten i det men att ditt kylskåp ska vara satelitkopplat är ju bara korkat.

Bara för att man kan betyder det inte att man bör

Varför skulle någon använda det allra senaste mobilchippet i ett kylskåp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag skulle iofs inte ta med mig mobilen i båten, då jag inte litar på att den inte trillar i vattnet.

Hört talas om fickor med dragkedja?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

Hahahaha! Skitbra ide att exponera IoT via satelitkoppling utan att ha möjlighet att låsa ner åtkomsten.
Ahh du vill blocka din TV på wlanet så den inte laddar ner reklam? Bara till att klä in taket i folie
I telefoner och andra apparater där det inte alltid finns täckning ser jag vinsten i det men att ditt kylskåp ska vara satelitkopplat är ju bara korkat.

Bara för att man kan betyder det inte att man bör

Du kan lugna ner dig, ingen kommer betala för att koppla upp dina prylar via satellit.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Har vi mobiltelefonvägrare i tråden? Jag minns dessa runt 1996. Olika myndigheter spårar ens mobil, de kan på master se vart man ha varit. De var visserligen emot telefonkort också, ville endast ringa från mynt. Men de tvingades ge efter. Kör ni fortfarande med telefonkort?

Annars så ser jag inte satellit som så mycket extra risk. Jag vet dock väldigt många ställen i sverige utan mobiltäckning och det är dåligt för säkerheten, när det ändå inte ovanligtvis finns folk på platserna.

Permalänk
Medlem

Låter ändå som en bra ide, dagen när kriget kommer. Kan tänka mig att det kanske behövs i Ukraina.

Permalänk
Medlem

Neat, lär ändå hyra en riktig satellit sändare/mottagare när man vandrar ett tag till. Men om en 5-10 år så kanske man kan skippa det. Som det är idag så duger inte iphones lösning i en nödsituation t ex. Bara löjligt man måste vinkla den rätt mm... Så är mer en gimmick tills vidare. Får se hur androids lösning blir.

Priset lär ju även det bli avgörande om detta kommer ta fart.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Neat, lär ändå hyra en riktig satellit sändare/mottagare när man vandrar ett tag till. Men om en 5-10 år så kanske man kan skippa det. Som det är idag så duger inte iphones lösning i en nödsituation t ex. Bara löjligt man måste vinkla den rätt mm... Så är mer en gimmick tills vidare. Får se hur androids lösning blir.

Priset lär ju även det bli avgörande om detta kommer ta fart.

Jag tror inte ett dugg de blir bättre än Iphone, kanske marginellt men då kommer apple utveckla sin vidare. -Det blir som vilken telefon har bäst skärm av den bästa android eller bästa iPhone, jo det är den som tillverkades senast.

Nå jag ser mobiltelefonens funktioner som att de alltid har varit sämre än en extern pryl. Problemet är att det inte är alltid man har med sig denna externa pryl, av anledningar som att den tar plats, kostar pengar, sedan en till pryl att ladda.

Så för de som vandrar i riktigt ensliga ställen så kanske de bör ha en riktig satellittelefon. Men många i sverige bor på ställen där de inte ens från deras eget hus eller vägar omkring har mobiltäckning och jag pratar ej om Norrland.
Att då deras "helt vanliga" mobil nu kan ringa nödsamtal gör mycket emot att inte kunna ringa alls. Sedan har vi alla som är ute och vandrar och kommer in i radioskuggor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror inte ett dugg de blir bättre än Iphone, kanske marginellt men då kommer apple utveckla sin vidare. -Det blir som vilken telefon har bäst skärm av den bästa android eller bästa iPhone, jo det är den som tillverkades senast.

Nå jag ser mobiltelefonens funktioner som att de alltid har varit sämre än en extern pryl. Problemet är att det inte är alltid man har med sig denna externa pryl, av anledningar som att den tar plats, kostar pengar, sedan en till pryl att ladda.

Så för de som vandrar i riktigt ensliga ställen så kanske de bör ha en riktig satellittelefon. Men många i sverige bor på ställen där de inte ens från deras eget hus eller vägar omkring har mobiltäckning och jag pratar ej om Norrland.
Att då deras "helt vanliga" mobil nu kan ringa nödsamtal gör mycket emot att inte kunna ringa alls. Sedan har vi alla som är ute och vandrar och kommer in i radioskuggor.

Jo de kommer det. Den ska till exempel ha två-vägskommunikation. Bara det är ju ett rejält lyft. Det ska inte heller vara nödvändigt att rikta telefonen åt rätt håll.

"Knowing what is happening here helps to figure it all out. Iridium is a company that puts satellites into a low-Earth orbit so they can be used for standard two-way communication. As in, you can use a sat phone (more on that later) to call or text anyone else with a phone anywhere and any time as long as the antenna has a clear view of the sky."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Trihxeem:

Hahahaha! Skitbra ide att exponera IoT via satelitkoppling utan att ha möjlighet att låsa ner åtkomsten.
Ahh du vill blocka din TV på wlanet så den inte laddar ner reklam? Bara till att klä in taket i folie
I telefoner och andra apparater där det inte alltid finns täckning ser jag vinsten i det men att ditt kylskåp ska vara satelitkopplat är ju bara korkat.

Bara för att man kan betyder det inte att man bör

Vadfan pratar du om?

Permalänk
Medlem

Det är ett önskvärt tillägg med möjligheten att kommunicera via satellit. Men nog litar jag med på en Garmin inReach som nödsändare, vid klämmande situationer.

Apparaten är byggd som en pansarvagn i jämförelse med en telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det är ett önskvärt tillägg med möjligheten att kommunicera via satellit. Men nog litar jag med på en Garmin inReach som nödsändare, vid klämmande situationer.

Apparaten är byggd som en pansarvagn i jämförelse med en telefon.

Absolut, precis som man litar mer på Stridsfordon 90 än en gammal Fiat Punto vid en frontalkrock.