Datorn startar inte efter rengörning/byte av kylpasta

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte efter rengörning/byte av kylpasta

Har aldrig råkat ut för att eventuellt ha förstört datorkomponenter förut, så nu var det väl dags
Datorn är en gigabyte p37x v4 och jag har rengjort/bytt kylpasta på den en gång innan för några år sedan, men nu behövdes det göras igen. Var lite slarvig/stressad denna gången med både demonteringen (slant med skruvmejseln och fick trycka ganska hårt då jag skruvat åt för hårt förra gången) och rengöringen/appliceringen (hamnade kylpasta utamför själva gpu'n).
Det som i alla fall händer när jag försöker starta datorn är lampa för "datorn igång" lyser en stund och lampa för hårddisk blinkar till och sen slocknar dom och gör likadant igen tills jag kopplat från batteriet/strömmatningen.
Inga fläktar eller något startar igång

Det jag har testat hittils:
-Kört utan ramminne, med bara ena ramminnet, bara andra ramminnet
-kopplat bort cmos batteriet 20 min, testat köra utan det
-kopplat bort hårrdiskarna
-låtit datorn stå utan batteri flera timmar
-gjort om rengöringen samt bytet av kylpasta
-inte hittat några synliga skador på moderkortet (ena sidan iaf)

Ett fel jag gjorde var att jag lät batteriet vara inkopplat samt eventuellt kommit åt komponenter utan att esd skydda mig

Någon som har några råd om vad jag kan göra? 🤔

Rop på hjälp borttaget /Mod
Visa signatur

Stationär dator

Permalänk
Avstängd

Det finns ett antal orsaker till att en dator inte startar upp efter att man har rengjort eller bytt kylpasta. Här är några vanliga orsaker och vad du kan göra för att lösa problemet:

Kylpastan har inte applicerats ordentligt: Se till att kylpastan är jämnt fördelad över processorn och att det inte finns några luftbubblor.

Kontakten mellan processorn och moderkortet är dålig: Kontrollera att processorn och moderkortet är ordentligt anslutna och att det inte finns några skador på kontakten.

Överhettning: Kontrollera att kylaren är ordentligt ansluten och att det inte finns något som hindrar luftflödet.

Kylpasta över komponenter: Torka försiktigt bort all kylpasta som kan ha hamnat på andra komponenter.

Strömproblem: Kontrollera att strömkällan är ansluten och fungerande.

Skador på komponenter: Kontrollera att inga komponenter har skadats under rengöringen eller byte av kylpasta.

Om det inte hjälper att göra dessa åtgärder, kan det vara nödvändigt att kontakta en professionell tekniker för att undersöka problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janlundberg:

Det finns ett antal orsaker till att en dator inte startar upp efter att man har rengjort eller bytt kylpasta. Här är några vanliga orsaker och vad du kan göra för att lösa problemet:

Kylpastan har inte applicerats ordentligt: Se till att kylpastan är jämnt fördelad över processorn och att det inte finns några luftbubblor.

Kontakten mellan processorn och moderkortet är dålig: Kontrollera att processorn och moderkortet är ordentligt anslutna och att det inte finns några skador på kontakten.

Överhettning: Kontrollera att kylaren är ordentligt ansluten och att det inte finns något som hindrar luftflödet.

Kylpasta över komponenter: Torka försiktigt bort all kylpasta som kan ha hamnat på andra komponenter.

Strömproblem: Kontrollera att strömkällan är ansluten och fungerande.

Skador på komponenter: Kontrollera att inga komponenter har skadats under rengöringen eller byte av kylpasta.

Om det inte hjälper att göra dessa åtgärder, kan det vara nödvändigt att kontakta en professionell tekniker för att undersöka problemet.

Tack så mycket för tipsen!
Gpu och cpu är limmade mot moderkortet så svårt att se hur kontakten ser ut

Kan kylpastan och/eller dåligt anliggsnde kylare orsaka att datorn inte ens hoppar igång? Inget i datorn blir minsta varmt och hörs inget alls

Datorn är ganska kometisk sliten överlag så känns inte lönt att lägga pengar på en tekniker direkt, den är inre heller kompatibel med win 11 pga för gammal cpu

Jag tar en kik på strömmatningen igen

Jag har en annan dator som jag kan koppla in mSATA ssd samt 2,5 tums hårddisken så kan i alla fall rädda det som var på den

Visa signatur

Stationär dator

Permalänk
Medlem

Någon som har någon annan ide, eller vet varför den blinkar så? Bioskod?

Visa signatur

Stationär dator