Permalänk
Medlem

Keyboard till en 13-åring

Hej alla!
Har en 13-åring som nyss lärt sig spela lite piano och nu vill komponera musik själv. Vi som föräldrar funderar på att köpa någon variant av keyboard som är flyttbart och som man kan spela på så att det låter. Det ska även finnas möjlighet att få till andra instrument som gitarr och trummor mm. Allt ska så klart gå att spela in.

Vad har den samlade expertisen att föreslå?
Mvh Kenneth

*Tråd flyttad till Hobby, Fritid och livsstil. /Vzano, Mod*

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är inte musiker men undrar om du kan utveckla önskemålen behovet lite mer.
Menar du inbyggda högtalare när du skriver "så att det låter" ? Alternativet är externa högtalare eller hörlurar.
Hur stort får det bli för större instrument blir ju bökigare att flytta men kan bli enklare att spela flera instrument på om det går att koppla olika instrument till olika tangenter så att allt är tillgängligt samtidigt.
Finns det tillgång till en dator så att det går att använda midifunktioner eller ska det alltid fungera fristående ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo inbyggda högtalare menade jag.
Ska gå att använda fristående.
Ska kunna kopplas till en mac book.
Ska kunna spela olika instrument.
Mvh Kenneth

Permalänk
Inaktiv

Corsair K55 RGB Pro är jäkulskt bra, den blir det många hs med törs jag lova! Finns på bla webhallen för ca 650 kr så man har råd att fortsätta käka också

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Corsair K55 RGB Pro är jäkulskt bra, den blir det många hs med törs jag lova! Finns på bla webhallen för ca 650 kr så man har råd att fortsätta käka också

Går säkerligen spela piano med ett tangentbord, men tror faktiskt det blir lättare med ett riktigt keyboard istället

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Jo ett riktigt keyboard menade jag. Med funktionerna ovan. Ett som är enkelt att flytta runt mellan olika rum i hemmet.
Mvh Kenneth

Permalänk
Medlem

Yamaha P-45 B är ett bra nybörjarpiano med bra ljud

Permalänk
Medlem

Jag har börjat försöka lära mig spela lite och jag valde ett MIDI-keyboard. Midi-keyboard låter ingenting men är å andra sidan väldigt lätta och inte så djupa vilket gör dom relativt små.

Nackdelen är som sagt att dom inte låter alls utan att vara inkopplade men jag kan koppla in mitt till antingen ipad, macbook eller stationär pc och få ljudet genom den enhetens högtalare.
Dom kräver heller ingen strömsladd utan usb räcker, vilket är praktiskt när man flyttar runt det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bisse123:

Jo ett riktigt keyboard menade jag. Med funktionerna ovan. Ett som är enkelt att flytta runt mellan olika rum i hemmet.
Mvh Kenneth

Du ska alltså bara flytta det i hemmet så ett fullstort (med 88 tangenter) kommer inte att upplevas som för stort ? De är ganska otympliga om de ska transporteras i bil och liknande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror jag får satsa på midi keyboard controller. Någon som har förslag på ett som har inbyggda högtalare?
Har tittat på m-audio oxygen 49 mk5, dock har den inte högtalare.
Mvh Kenneth

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bisse123:

Tror jag får satsa på midi keyboard controller. Någon som har förslag på ett som har inbyggda högtalare?
Mvh Kenneth

Köp inte 49 tangenter, det är för litet för att spela på. Satsa på 61 tangenter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bisse123:

Mvh Kenneth

En midikontroller är inte tänkt att fungera fristående, den kan inte skapa egna ljud eller spela upp dem utan ska styra ett midiinstrument, den är en massa givare/reglage.

Visa signatur