Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Vilken OLED gick du till? Använder du den som desktop skärm? Hur mycket stör lokal dimming och att läsa text?

Har gått i samma tankar nu ett par månader men känner inte för att läga 18K för ASUS PC anpassade monitorn med LGs 42 eller 48 panel.

OLED har väl inte local dimming?

Permalänk
Medlem

@kusk0r
Jag har en LG B1 55 som jag använder till simracing.
Som dator skärm har jag en LG 34GN850.

Har funderingar på att byta ut 34 tummaren mot en större 4K modell
men har inte kommit till skott ännu.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

OLED har väl inte local dimming?

Helt rätt, det är "auto dimming" det heter, local dimming är något helt annat.

Permalänk
Medlem

ABL (auto brightness limiter)

Du borde tittat på LG 48GQ900 som funnits på Komplett för 9990kr för några dagar sedan.
48" OLED, 138Hz, 4K, DisplayPort 3xHDMI 2.1 etc.
Den är även matt coating och har en USB HUB.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6671765

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

@Mocka vilken vinklad kabel köpte du? försökte hitta inlägget här i tråden men så mkt inlägg

Jag köpte aldrig någon vinklad Bara den vanliga CableMod 12VHPWR kabeln. Nu i efterhand kanske man hade velat ha en vinklad men måste säga att min ännu inte smält mao är allt OK

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Nu kan man testa asus 4090 1000w bios om man vill/vågar

https://www.techpowerup.com/vgabios/253487/253487

*Tänk på att minnet alltid går på 100% (man kanske kan göra en profil som klockar ner det när man inte använder grafikkortet, det fungerade till 3090) samt att det finns ingen "thermal limit".

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Fick precis hem mitt 4070ti(jag förstår detts är 4090) men min 16pin ser ut så här, är det normalt?

Notera att de sticker ut 3 klippta kablar, ser ut som tunnare kablage

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

ABL (auto brightness limiter)

Du borde tittat på LG 48GQ900 som funnits på Komplett för 9990kr för några dagar sedan.
48" OLED, 138Hz, 4K, DisplayPort 3xHDMI 2.1 etc.
Den är även matt coating och har en USB HUB.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6671765

Såg aldrig det för det priset. Kollade aldrig på den skärmen faktiskt, lite förvirrande att olika paneltekniker används i GQ linjen, där de mindre är NanoIPS, och endast de största OLED. Hade associerat GQ med NanoIPs.

Permalänk
Medlem

Till er som har Gigabyte Gaming OC - vad har ni för poäng i t.ex Time Spy Extreme? Med stock settings, med switchen på OC-läge, får jag ut 19301 graphics score (13608 CPU) med en total på 18161.. Känns ändå lite i lägsta laget? Hittade någon på reddit som fick ut 19643 med ett TUF (icke-OC modellen) stock

Jaga benchmarkpoäng är kanske för många onödigt, men för ett kort och rigg i denna prisklass så vill man ju få ut varenda procent av prestanda man kan

Edit: Just det, F2 VBIOS, och min switch är inte felmärkt som vissa verkar vara, att Silent är OC-läge och vice versa.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fick precis hem mitt 4070ti(jag förstår detts är 4090) men min 16pin ser ut så här, är det normalt?<Uppladdad bildlänk>

Notera att de sticker ut 3 klippta kablar, ser ut som tunnare kablage

Dom klippta kablarna är normalt men sleeven som är tänkt att dölja dom har släppt. Det är endast en skönhetsfläck att sleeven har släppt men det kan ju tyda på att den har behandlats våldsamt och eventuellt dolda skador kan finnas.
Det är förmodligen inga innre fel men för att vara på det säkra så skulle jag kontaktat återförsäljaren om en ny adapter om du inte redan väntar på en annan kabel du tänkt använda (typ cablemods eller något).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Dom klippta kablarna är normalt men sleeven som är tänkt att dölja dom har släppt. Det är endast en skönhetsfläck att sleeven har släppt men det kan ju tyda på att den har behandlats våldsamt och eventuellt dolda skador kan finnas.
Det är förmodligen inga innre fel men för att vara på det säkra så skulle jag kontaktat återförsäljaren om en ny adapter om du inte redan väntar på en annan kabel du tänkt använda (typ cablemods eller något).

OK tack för svar!
Det var faktiskt så dem såg ut rätt ut från sin påse...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Till er som har Gigabyte Gaming OC - vad har ni för poäng i t.ex Time Spy Extreme? Med stock settings, med switchen på OC-läge, får jag ut 19301 graphics score (13608 CPU) med en total på 18161.. Känns ändå lite i lägsta laget? Hittade någon på reddit som fick ut 19643 med ett TUF (icke-OC modellen) stock

Jaga benchmarkpoäng är kanske för många onödigt, men för ett kort och rigg i denna prisklass så vill man ju få ut varenda procent av prestanda man kan

Edit: Just det, F2 VBIOS, och min switch är inte felmärkt som vissa verkar vara, att Silent är OC-läge och vice versa.

Ska försöka komma ihåg att köra en sväng i 3DMark när jag kommer hem. Har också F2 BIOS, däremot handlar det inte om att min switch är felmärkt, det är filerna som är felaktigt namngivna (eller att informationen i TXT filen är felaktig). Detta går att verifiera genom att fläktarna börjar snurra vid 50C på OC BIOS och 60C på Silent BIOS (om man inte har en egen fläktprofil). Jag har meddelat detta till Gigabyte men tror inte det gav något.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ska försöka komma ihåg att köra en sväng i 3DMark när jag kommer hem. Har också F2 BIOS, däremot handlar det inte om att min switch är felmärkt, det är filerna som är felaktigt namngivna (eller att informationen i TXT filen är felaktig). Detta går att verifiera genom att fläktarna börjar snurra vid 50C på OC BIOS och 60C på Silent BIOS (om man inte har en egen fläktprofil). Jag har meddelat detta till Gigabyte men tror inte det gav något.

Ja jag testade att bencha båda positionerna av switcharna iaf, och de stämde

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Ja jag testade att bencha båda positionerna av switcharna iaf, och de stämde

Det stämmer för mig också men när jag skulle flasha så stämde det inte. TXT filen sa att fil X skulle flashas på OC BIOS och fil Y på Silent BIOS men när jag testade att flasha enligt instruktionerna så sa filen att det var fel BIOS version. Fick helt enkelt göra tvärtom mot vad TXT filen sa och då funkade det

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det stämmer för mig också men när jag skulle flasha så stämde det inte. TXT filen sa att fil X skulle flashas på OC BIOS och fil Y på Silent BIOS men när jag testade att flasha enligt instruktionerna så sa filen att det var fel BIOS version. Fick helt enkelt göra tvärtom mot vad TXT filen sa och då funkade det

Aha, då är jag med! Ja mitt kort kom med F2 installerat, så har inte behövt uppdatera själv.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Är det någon som stött på problem med en fläkt som orsakar ganska kraftigt vibrationsljud vid en specifik fläkthastighet?

Jag har nämligen ett GIGABYTE GeForce RTX 4090 GAMING OC. Direkt från installation har den främre fläkten (vad jag kan höra) orsakat tydligt vibrationsljud vid fläkthastighet på 70-75%. Under och över det försvinner ljudet.

Kortet är monterat med stödet. Men det är tydligt att oljudet från fläkten försvinner om jag lyfter kortet uppåt lite lätt, eller om jag liksom ”trycker ihop” kortet längst ut.

Tänkte mest om det är någon som stött på nåt liknande med sitt 4090? Jag har hört av mig till återförsäljaren i alla fall. Ljudet är otroligt störande och eftersom kortet ligger på 75% fläkthastighet med automatisk fläktkurva så uppstår vibrationsljudet nästan hela tiden.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Seasonic Vertex GX (gold endast, tyvärr dröjer platinum till q2) verkar bli tillgängliga i europa i slutet av jan/början av feb. Orkar nog inte vänta in PX.

Har coil whine från mitt trio x som kan höras från ett tillfälligt define 7 compact chassi med ett rm750x. Med powerlimit och undervolt så är det dock knappt hörbart i ett tyst rum runt 34db. Betydligt tystare än gamla 3080-bettan i varje fall. Är ändå lite orolig att ett nytt PSU ska göra det värre. Vill gärna gå över till mesh också. Första gången jag drabbas av otyget och givetvis är det när man köper toppkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Är det någon som stött på problem med en fläkt som orsakar ganska kraftigt vibrationsljud vid en specifik fläkthastighet?

Jag har nämligen ett GIGABYTE GeForce RTX 4090 GAMING OC. Direkt från installation har den främre fläkten (vad jag kan höra) orsakat tydligt vibrationsljud vid fläkthastighet på 70-75%. Under och över det försvinner ljudet.

Kortet är monterat med stödet. Men det är tydligt att oljudet från fläkten försvinner om jag lyfter kortet uppåt lite lätt, eller om jag liksom ”trycker ihop” kortet längst ut.

Tänkte mest om det är någon som stött på nåt liknande med sitt 4090? Jag har hört av mig till återförsäljaren i alla fall. Ljudet är otroligt störande och eftersom kortet ligger på 75% fläkthastighet med automatisk fläktkurva så uppstår vibrationsljudet nästan hela tiden.

Hade samma problem med mitt förra 3090 vid en viss hastighet på fläktarna.
Det blev vibrationer som var störande, Men med mitt Gigabyte 4090 Gaming oc har inte detta problem då jag satt en anti-sag mot botten med tjock dubbelhäftande tejp i botten på chassit.

I ditt fall kan det vara stödet mot moderkortet som orsakar vibrationerna.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Är det någon som stött på problem med en fläkt som orsakar ganska kraftigt vibrationsljud vid en specifik fläkthastighet?

Jag har nämligen ett GIGABYTE GeForce RTX 4090 GAMING OC. Direkt från installation har den främre fläkten (vad jag kan höra) orsakat tydligt vibrationsljud vid fläkthastighet på 70-75%. Under och över det försvinner ljudet.

Kortet är monterat med stödet. Men det är tydligt att oljudet från fläkten försvinner om jag lyfter kortet uppåt lite lätt, eller om jag liksom ”trycker ihop” kortet längst ut.

Tänkte mest om det är någon som stött på nåt liknande med sitt 4090? Jag har hört av mig till återförsäljaren i alla fall. Ljudet är otroligt störande och eftersom kortet ligger på 75% fläkthastighet med automatisk fläktkurva så uppstår vibrationsljudet nästan hela tiden.

Tråkigt! Så ska det ju inte vara på ett så dyrt kort.

Det är ju ett av de bättre 4090- korten med hänsyn till coil- whine och fläktljud. Samtidigt är det inte omöjligt att en fläkt är dålig från fabrik. Personligen hade jag gjort ett garantiärende av det så du gör rätt i att kontakta din ÅF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Hade samma problem med mitt förra 3090 vid en viss hastighet på fläktarna.
Det blev vibrationer som var störande, Men med mitt Gigabyte 4090 Gaming oc har inte detta problem då jag satt en anti-sag mot botten med tjock dubbelhäftande tejp i botten på chassit.

I ditt fall kan det vara stödet mot moderkortet som orsakar vibrationerna.

Tack för din kommentar att ditt likadana kort inte låter så. Då är det risk att det är något med fläkten. Jag har testat att köra kortet utan stödet, då blir ljudet ännu mer tydligt vid dom nämnda hastigheterna. Har även pallat upp kortet med ett stödben i yttre hörnet. Det blev bättre men man hör ändå att ljudet finns där om man lyssnar.

Skrivet av D.E:

Tråkigt! Så ska det ju inte vara på ett så dyrt kort.

Det är ju ett av de bättre 4090- korten med hänsyn till coil- whine och fläktljud. Samtidigt är det inte omöjligt att en fläkt är dålig från fabrik. Personligen hade jag gjort ett garantiärende av det så du gör rätt i att kontakta din ÅF.

Väldigt tråkigt som du säger, när dessa kort är så pass dyra. Fick svar att en reklamation behöver utföras. Synd att bli av med kortet när man precis fått det.. man är ju spelsugen nu när man fått sitt kort. Har du någon erfarenhet om reklamationer av grafikkort? Tänkte om man ofta får ett nytt kort eller om ens kort oftast bara åtgärdas och skickas tillbaka.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Tack för din kommentar att ditt likadana kort inte låter så. Då är det risk att det är något med fläkten. Jag har testat att köra kortet utan stödet, då blir ljudet ännu mer tydligt vid dom nämnda hastigheterna. Har även pallat upp kortet med ett stödben i yttre hörnet. Det blev bättre men man hör ändå att ljudet finns där om man lyssnar.

Väldigt tråkigt som du säger, när dessa kort är så pass dyra. Fick svar att en reklamation behöver utföras. Synd att bli av med kortet när man precis fått det.. man är ju spelsugen nu när man fått sitt kort. Har du någon erfarenhet om reklamationer av grafikkort? Tänkte om man ofta får ett nytt kort eller om ens kort oftast bara åtgärdas och skickas tillbaka.

Det verkar som att ditt kort har något fel med fläkten.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Tack för din kommentar att ditt likadana kort inte låter så. Då är det risk att det är något med fläkten. Jag har testat att köra kortet utan stödet, då blir ljudet ännu mer tydligt vid dom nämnda hastigheterna. Har även pallat upp kortet med ett stödben i yttre hörnet. Det blev bättre men man hör ändå att ljudet finns där om man lyssnar.

Väldigt tråkigt som du säger, när dessa kort är så pass dyra. Fick svar att en reklamation behöver utföras. Synd att bli av med kortet när man precis fått det.. man är ju spelsugen nu när man fått sitt kort. Har du någon erfarenhet om reklamationer av grafikkort? Tänkte om man ofta får ett nytt kort eller om ens kort oftast bara åtgärdas och skickas tillbaka.

Inte av just grafikkort men andra saker. Förfarandet brukar ju vara så att du skickar iväg kortet till återförsäljaren som i sin tur skickar det vidare till tillverkaren. Nu gissar jag lite här eftersom det säkert kan variera;
Det är möjligt att återförsäljaren redan här beslutar att skicka ett utbyteskort till dig direkt vilket ju är väldigt smidigt om kortet finns i lager. Sen lägger de ditt reparerade/utbytta kort på hyllan åt någon annan.
Alternativ två är att du får avvakta till dess att Gigabyte har tittat på kortet och returnerar dig det reparerade/utbytta kortet. Nackdelen med detta är ju att det säkert kan ta några veckor. Samtidigt så kanske du har mer tur med detta om ditt kort är slut i lager hos återförsäljaren. Gigabyte har säkert lättare att skaka fram ett ersättningskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.E:

Inte av just grafikkort men andra saker. Förfarandet brukar ju vara så att du skickar iväg kortet till återförsäljaren som i sin tur skickar det vidare till tillverkaren. Nu gissar jag lite här eftersom det säkert kan variera;
Det är möjligt att återförsäljaren redan här beslutar att skicka ett utbyteskort till dig direkt vilket ju är väldigt smidigt om kortet finns i lager. Sen lägger de ditt reparerade/utbytta kort på hyllan åt någon annan.
Alternativ två är att du får avvakta till dess att Gigabyte har tittat på kortet och returnerar dig det reparerade/utbytta kortet. Nackdelen med detta är ju att det säkert kan ta några veckor. Samtidigt så kanske du har mer tur med detta om ditt kort är slut i lager hos återförsäljaren. Gigabyte har säkert lättare att skaka fram ett ersättningskort.

Enklast är att häva köpet och köpa ett likadant i samma butik eller någon annan butik.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Jag har nämligen ett GIGABYTE GeForce RTX 4090 GAMING OC. Direkt från installation har den främre fläkten (vad jag kan höra)

Har för mig att det går att sätta enskilda fläktar i Afterburner ifall du vill testa fläktarna separat och i olika hastigheter. Ta med en video/ljudinspelning till ÅF och se om du inte kan få byta kortet på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Till er som har Gigabyte Gaming OC - vad har ni för poäng i t.ex Time Spy Extreme? Med stock settings, med switchen på OC-läge, får jag ut 19301 graphics score (13608 CPU) med en total på 18161.. Känns ändå lite i lägsta laget? Hittade någon på reddit som fick ut 19643 med ett TUF (icke-OC modellen) stock

Jaga benchmarkpoäng är kanske för många onödigt, men för ett kort och rigg i denna prisklass så vill man ju få ut varenda procent av prestanda man kan

Edit: Just det, F2 VBIOS, och min switch är inte felmärkt som vissa verkar vara, att Silent är OC-läge och vice versa.

Fick 19278 Så antingen är våra kort vekare än andra eller så vet jag inte.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fick 19278 Så antingen är våra kort vekare än andra eller så vet jag inte.

Det där är väl helt normala resultat om man kör med default inställningar utan någon OC.
Mitt Zotac AMP Extreme AIRO gav 19302 sist jag körde. Men det verkar variera mellan 19300 ~ 19400 mellan olika körningar. Har nog en del med att göra vad som körs i bakgrunden på maskinen också.

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli andra gången gillt. Köpte ett KFA2 4090 som ser riktigt bra ut än så länge!
Inga missljud med fläktar etc, "behagligt" coilwhine, en ok frekvens som inte hörs med öppen sida + lurar. Mest troligen ohörbart med sida på sen, får se när moddiy kabeln kommer.
Kylningen är extremt bra, helt klart bland toppen, riktigt tyst även med 4e fläkten på, kan helt klart rekommendera kortet!

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Det verkar som att ditt kort har något fel med fläkten.

Mycket möjligt. Väldigt störande ljud. Här är ett klipp på missljudet. https://imgur.com/gallery/FXgZv3b

Skrivet av D.E:

Inte av just grafikkort men andra saker. Förfarandet brukar ju vara så att du skickar iväg kortet till återförsäljaren som i sin tur skickar det vidare till tillverkaren. Nu gissar jag lite här eftersom det säkert kan variera;
Det är möjligt att återförsäljaren redan här beslutar att skicka ett utbyteskort till dig direkt vilket ju är väldigt smidigt om kortet finns i lager. Sen lägger de ditt reparerade/utbytta kort på hyllan åt någon annan.
Alternativ två är att du får avvakta till dess att Gigabyte har tittat på kortet och returnerar dig det reparerade/utbytta kortet. Nackdelen med detta är ju att det säkert kan ta några veckor. Samtidigt så kanske du har mer tur med detta om ditt kort är slut i lager hos återförsäljaren. Gigabyte har säkert lättare att skaka fram ett ersättningskort.

Begärt reklamation. Ska skicka tillbaka det i veckan. Får se vad dom kommer fram till. Här är ett klipp på missljudet om du vill höra. https://imgur.com/gallery/FXgZv3b

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Har för mig att det går att sätta enskilda fläktar i Afterburner ifall du vill testa fläktarna separat och i olika hastigheter. Ta med en video/ljudinspelning till ÅF och se om du inte kan få byta kortet på plats.

Har spelat in ett klipp till reklamationen. Tyvärr har dom inga fysiska butiker att besöka. https://imgur.com/gallery/FXgZv3b

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Är groteskt nöjd med mitt Gainward GeForce RTX 4090 Phantom.
Det är mycket pengar (runt 26k) men prestandan är löjlig. Såvida spelet ifråga är optimerat så finns det inget det inte klarar av.
Callisto Protocol är ett exempel på spel som är groteskt dåligt optimerat. Allt på högsta och man får runt 40-50 FPS.
Medans i Cyberpunk får man runt 70-120 FPS beroende på miljö.

Det är så tyst och svalt också. Max 70 grader i load.
26k delat på 10-14 timmar per dag i 2-3 års tid, så blir det inte så mycket pengar helt plötsligt

En extra ros till Komplett också som gav mig presentkort på summan som kortet sänktes med, kort efter att jag köpte grafikkortet.