Luftflöde. Hur vet man hur mycket som behövs?

Permalänk
Medlem

Luftflöde. Hur vet man hur mycket som behövs?

Hej sweclockers,

Det börjar krypa sig närmare ett nytt datorköp och jag har inte riktigt förstått hur mycket luftflöde som behövs i ett chassi. Det verkar nästan finnas två skolor, luftflöde mot tystnad. Jag skulle gärna vilja ha ett chassi som är så tyst som möjligt (då jag är rätt ljudkänslig) men jag vill ju självklart inte att mina nya komponenter ska vara för varma.

Så hur vet jag om ett chassi som beskrivs som tyst har tillräckligt bra luftflöde?

Tack för all hjälp!

//yolof

Permalänk
Medlem

Ett chassi inriktat på luftflöde kan vara tystare eftersom fläktarna kan gå på lägre varvtal. Gamers Nexus har flera videor på YouTube där de jämför temperatur och ljudnivå i olika chassin. Sedan kan det göra stor skillnad att byta ut chassits medföljande fläktar mot tystare, och skapa en bra fläktkurva.

Högljudda mekaniska hårddiskar antar jag att du undviker helt om ljudnivån är viktig, annars är det ju ett argument för ljuddämpat chassi.

Permalänk

generellt sätt så gör inte chassifläktarna någon större skillnad om man överdriver antalet.

men generellt oavsett chassi

2-3 120/140mm i fronten/nära fronten som insug

1 utsugsfläkt i baken antingen i taket eller baksidan nära cpu. (behövs inget direkt överdrivet utsug övertryck i chassit tar sig ut där det kan)

om man har ett stort horisontellt monterat grafikkortet som i princip blockar hela luftflödet runt GPU kylaren så kan ytterligare ett utsug under gpu´n göra en del skillnad på ljudnivå från grafikkortet t.ex vända nätagget med fläkten uppåt så det drar ut varmluften runt gpukylaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@yolof inte så knepigt.

Vill du ha en tyst låda med bra luftflöde är det bara skaffa en låda där du kan ha många fläktar, det innebär att du kan köra flera fläktar på lägre hastighet vilket skapar mindre ljud men ändå behålla ett högre luftflöde. Jämfört med en låda som har få fläktar.

Det beror på att en fläkt kan flytta en viss mängd luft i relation till storlek och hastighet. Finns säkert andra faktorer också antar jag men är det något man behöver veta, om man har intresse kanske ?

Sedan är det inte säkert att många fler fläktar gör någon större skillnad om man har färre fläktar. Däremot är det skillnad om man har t.ex. en 120cm fläkt i lådan eller fyra stycken 120cm fläktar. Hur mycket skillnad det blir i procent och luftflödet vet jag inte men logiskt sett borde det göra någon skillnad i alla fall för varför skulle man annars ha lådor där man kan montera flera fläktar.

Permalänk
Medlem

Generell regel är: Fler och större fläktar är tystare än färre små. Anledningen är för att du då kan ha fläktarna på lägre varvtal och få ett behagligare ljud (2x500rpm-fläktar låter mindre än 1x1000rpm-fläkt men flyttar ungefär lika mycket luft). Det är alltså värt att fylla (de flesta) fläktplatser och sedan ställa ned hastigheten på dem i BIOS.

Lätt tips för att se om luftflödet är tillräckligt eller inte är att känna med handen på utblåsluften när du använt datorn, att man känner lite värme är okej men är den för varm så är det troligtvis för dåligt luftflöde i chassit.

Lättast är om du säger vilket chassi du har och hur många fläktar används annars så kan vi hjälpa att avgöra

Permalänk
Medlem

Volymen luft per tid går att räkna på om man vet effektförbrukningen (högsta belastning) och hur många grader temperaturhöjning man accepterar - 1 kg luft absorberar ca 1 kJoule per grad temperaturhöjning, 1 kJoule motsvarar 1000 Ws och 1 kWh motsvarar 3600000 Ws. dvs om riggen avger 1 kWh i värme så är det 3600 kg luft per timme vid 1 graders höjning, 360 kg luft/h vid 10 graders höjning osv.

luftens densitet är ungefär 1.2 kg/m³ vid rumstemperatur och 360 kg/1.2 = motsvarar ca 300 m³ per timme i luft och räknat per sekund motsvarar det 83.3 l/s insugen luft medans för utsugen luft kanske det är närmare 90l/s pga. att luften expanderar av uppvärmningen och utsugsfläkten behöver lite högre volymkapacitet än fläktar som trycker in svalare luft i maskinen.

Med andra ord har man monstergrafikkort och en 700W nätagg knappt räcker så är det mycket luft som måste genom chassiet per sekund, och då är det svårt att få det tyst.

Permalänk
Medlem

Vad tänker du ha i datorn?

För ett par år sedan var jag i samma läge som du och köpte ett Define 7-chassie från Fractal Design som ju är ljuddämpat men med en lucka som går att öppna så det blir ganska öppet. Det märks onekligen att den får i sig luft lättare när luckan är öppen men det är inte natt och dag i skillnad på ljudnivå. Ska du ventilera bort en massa värme från hårdlastade komponenter måste ju en hygglig mängd luft ventileras ut.

På "tomgång" som slösurfande etc var det inga problem att skruva till fläktkurvorna så det var ljudlöst för mina öron men när jag lastar datorn för fullt hör jag fläktar (även GPUns och CPU-kylaren hörs ju).

Oavsett låda så är mina tips att dels lägga en del jobb på fläktkurvorna (Chasie, CPU, GPU om du kan) och dels placera datorn under bordet eller på annat sätt så den inte är precis nära ditt huvud. Avstånd och hinder minskar ju också ljudet du upplever.

Permalänk
Medlem

Hur mycket som behövs beror helt på hur mycket värme som produkterna genererar. Har du en Celeron och kör inbyggd grafik behövs ingen fläkt alls förutom den på CPUn.

Kör du 13900KS med 4090 genereras enormt mycket mer värme.

Men brukar inte vara så noga om man inte kör väldigt kraftfulla saker.

Men välj gärna chassi med mesh front hellre än solid metall eller glas front.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

att också tänka på vid val av fläktar är att vi är mycket mindre känslighet för låga frekvenser än högre och därmed tål högre mer ljud-tryck vid lågfrekvens, att vi är mer känslig för diskreta toner i ljudet än ren brus. etc.

dvs fläktar på lågvarv - inte onödigt många vingar ( fler vingar ge högre pitchat brus och ev hörbart diskret ton när det flappar mot närliggande upphängning) och även fläktvingars utformning avseende vingkant har stor betydelse i hur mycket brus de skapar vid olika varvtal då höga hastigheter vid vingspetsar når gärna över hastigheter som gör att det bildas turbulens och turbulens ger buller/brus.

Det kan ta ett tag och flera olika prov av olika märken och fläktkurvor innan man hittar rätt fläkt - en ganska påfallande ljudkälla vid låga varv är också motorn och kommunterings-knäppar när de olika spolarna strömsätts för att fläktarna skall rotera och vid låga varv kan dessa ge mer tickande ljud än vad fläkthjulet själv avger i ljud/brus.

Permalänk
Medlem

Tack alla för eran input! Lär mig mycket här!

Framför allt:
- Fler fläktar är bättre då de kan gå på lägre varvtal och tillsammans skapa ett gott luftflöde.

När det på vårkanten blir dags för köp så landar det nog runt ett 4070-kort beroende på hur det presterar i test. Så då krävs det väl ett 750W eller 850W nätagg på det? Låter varmt!

Fractal Design, be quiet! och NZXT verkar vara de stora spelarna. Har ni nå tips? Jag vill inte ha ett fönster eller nå rgb-grejer. Cleant, tyst och välpresterande hellre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yolof:

Framför allt:
- Fler fläktar är bättre då de kan gå på lägre varvtal och tillsammans skapa ett gott luftflöde.

När det på vårkanten blir dags för köp så landar det nog runt ett 4070-kort beroende på hur det presterar i test. Så då krävs det väl ett 750W eller 850W nätagg på det? Låter varmt!

Fractal Design, be quiet! och NZXT verkar vara de stora spelarna. Har ni nå tips? Jag vill inte ha ett fönster eller nå rgb-grejer. Cleant, tyst och välpresterande hellre.

Jag har 4070ti och 12600k hela datorn drar 300W i 4k gaming

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av yolof:

Framför allt:

Kan också vara bra att kolla upp vad minsta RPM är på de fläktar du tänker köpa. Jag kör mina Silent Wings 3 (120 mm) i strax under 700 RPM oavsett belastning. Då är de ohörbara för mina öron med det avståndet jag sitter från mitt chassi. Blev ganska förvånad när jag nyligen byggde dator åt min mor och insåg att chassifläktarna som ingick hade en minsta RPM på ca 900. Då var fläktarna ganska tysta, men definitivt inte ohörbara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har 4070ti och 12600k hela datorn drar 300W i 4k gaming

Galet vad effektiva nya kretsarna är jämfört med äldre. Mitt 2080ti drar 300W enligt afterburner i Cyberpunk 2077 jag lirar nu.

Permalänk
Medlem

@PatrickP det är det optimala.

Alltså att fläktarna alltid har samma RPM och ljudnivå oavsett om datorn är belastad eller inte. Självklart kommer fläktarna på grafikkortet gå upp mer i varv men om man inte hör det ljudet så kommer man nästan inte märka något ljud från datorn.

Sedan som andra skriver kan det vara bra om man har datorn på golvet eller på avstånd. Sitter man 5dm från datorn med den på bordet så hör man ganska mycket ljud. Men är det längre bort typ 1m och kanske under ett bort, då stoppas mycket av ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Galet vad effektiva nya kretsarna är jämfört med äldre. Mitt 2080ti drar 300W enligt afterburner i Cyberpunk 2077 jag lirar nu.

Spelade precis i 4k uncharted 90min session
Peak 198W gpu och 78w cpu....
Kör 70%PL men med UV så den går i 2880MHz (stock 2640)
Minne +1300
Temp 60C

Riktigt nöjd även om jag överbetalade mot vad den borde kosta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Spelade precis i 4k uncharted 90min session
Peak 198W gpu och 78w cpu....
Kör 70%PL men med UV så den går i 2880MHz (stock 2640)
Minne +1300
Temp 60C

Riktigt nöjd även om jag överbetalade mot vad den borde kosta

Trevligt, helt klart energieffektivt kort! Mitt 2080ti går knappt i 2000mhz och drar 300w liksom.
Ska uppgradera till 4000-serien i vår.

Permalänk
Medlem

Jag kör en vattenkylning i servern som drar på lite grann vid högre temperaturer, brukar ta någon timme innan fläktarna börjar väsnas med en syntetisk 100% belastning. Justerar man i BIOS kan man optimera ljudet och även få det tystare.

Ett nätaggregat ska helst placeras med fläkten nedåt i botten så att den har ett "isolerat" luftflöde. Är fläkten uppåt påverkas det av chassit och den varma luften i chassit sugs in i fläkten och blåses genom nätagget, vilket vi helst vill slippa.

Tänk på att det inte bara är fläktar som ger ljud.
Fläktar ger ett pipigare ljud (som snålblåst utomhus), lösa komponenter i en dator ger ett mer brummande / vibrerande ljud. Hårddiskar låter inte speciellt mycket (dom skramlar / skär / slipar mer om det är trasiga / lösa delar inuti). Det är den del som håller fast dom som vibrerar och ger det brummande ljudet.

Även placeringen av lådan kan ge ett högre ljud där det får en form av eko-effekt.

På ASUS moderkort finns en funktion som heter Q-fan. Den optimerar fläktarna automatiskt genom att känna av hur mycket dom blåser, temperatur och hur långsamt en fläkt kan gå. Efter man kör den så kan man fintrimma så man får en kurva som gör fläktarna så tysta som möjligt gentemot temperatur och belastning.

System idag är ganska bra på att vara optimerade för låg belastning så en maskin i idle blir sällan varmare än 40 grader C. Det krävs i princip syntetiska tester för att maxa temperaturer. Jag kommer sällan över 40% belastning mer än i enstaka spikar, typ 1 - 2 sekunder.

Skulle din CPU bli mer än 75grader varm eller ha tendensen att öka oändligt vid normala program är det snarare felmonterad kylare än för få fläktar.

I det förra chassit (Fractal Design R5, med en 1800x och ett kylblock från Noctua med dubbla fläktar), så var det så svalt att fläktarna sällan startade. Tyvärr var tyngden sådan att moderkortet böjde sig och en del skumma fel relaterat moderkortet uppstod (samt att chassit blev snett).

Skrivet av xxargs:

Volymen luft per tid går att räkna på om man vet effektförbrukningen (högsta belastning) och hur många grader temperaturhöjning man accepterar - 1 kg luft absorberar ca 1 kJoule per grad temperaturhöjning, 1 kJoule motsvarar 1000 Ws och 1 kWh motsvarar 3600000 Ws. dvs om riggen avger 1 kWh i värme så är det 3600 kg luft per timme vid 1 graders höjning, 360 kg luft/h vid 10 graders höjning osv.

luftens densitet är ungefär 1.2 kg/m³ vid rumstemperatur och 360 kg/1.2 = motsvarar ca 300 m³ per timme i luft och räknat per sekund motsvarar det 83.3 l/s insugen luft medans för utsugen luft kanske det är närmare 90l/s pga. att luften expanderar av uppvärmningen och utsugsfläkten behöver lite högre volymkapacitet än fläktar som trycker in svalare luft i maskinen.

Med andra ord har man monstergrafikkort och en 700W nätagg knappt räcker så är det mycket luft som måste genom chassiet per sekund, och då är det svårt att få det tyst.

Intressant info, men känns lite overkill för ändamålet, något du läst på eller bara saxat?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av yolof:

Hej sweclockers,

Det börjar krypa sig närmare ett nytt datorköp och jag har inte riktigt förstått hur mycket luftflöde som behövs i ett chassi. Det verkar nästan finnas två skolor, luftflöde mot tystnad. Jag skulle gärna vilja ha ett chassi som är så tyst som möjligt (då jag är rätt ljudkänslig) men jag vill ju självklart inte att mina nya komponenter ska vara för varma.

Så hur vet jag om ett chassi som beskrivs som tyst har tillräckligt bra luftflöde?

Tack för all hjälp!

//yolof

du har nog redan fått väldigt många vettiga svar och i slutändan så snålar man inte på chassit så är det långt ifrån omöjligt att få en tyst dator med vettiga tempraturer.

Har själv gjort den resan och hade innan ett Phanteks Evolv Shift 2 med en asus 120mm aio som lät extremt mycket bara jag öppna några chrome flikar. Sitter idag på ett mitx chassi med 3 tysta slim fläktar i botten och en 360mm AIO i toppen och den är knäpptyst även när jag drar igång spel, och då sitter det ändå ett 3080 med 121% power limit och en 5900x som är något undervoltad och ser max 80c vid enstaka tillfällen på cpu'n medans gpu'n oftast tuggar på runt 70c.

Sen går det nog även med ett sämre chassi att få det välkylt och tyst men då får man bara kompensera med rätt typ av fläktar.

Visa signatur

here we go!