EVGA lämnar grafikkortsvärlden med flaggan i topp

Permalänk
Melding Plague

EVGA lämnar grafikkortsvärlden med flaggan i topp

Handbyggda grafikkort, mästerlig reparation och iskall överklockning är delar av Gamers Nexus dokumentär, som bjuder in bakom kulisserna hos EVGA.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkligen synd att de lämnar helt. Hade varit kul och sett dem gå över till röda laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Verkligen synd att de lämnar helt. Hade varit kul och sett dem gå över till röda laget.

Misstänker att de har haft ett kontrakt med nvidia o en klausul som inte tillåter de gå över till en konkurrent.

Nu vet jag att vissa partnertillverkare har både AMD o nvidia kort men de har andra avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

Misstänker att de har haft ett kontrakt med nvidia o en klausul som inte tillåter de gå över till en konkurrent....

Säkert...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

Misstänker att de har haft ett kontrakt med nvidia o en klausul som inte tillåter de gå över till en konkurrent.

Nu vet jag att vissa partnertillverkare har både AMD o nvidia kort men de har andra avtal.

Just AMD och Intel behandlas här: https://youtu.be/cV9QES-FUAM?t=1417

Finns en hel del annat intressant i den videon också!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Mest fascinerande var ju att de bara spenderade 30 minuter i labbet där de reparerade grafikkort, sinnessjukt duktiga! Kommer verkligen sakna EVGA på grafikkortsmarknaden. Får hoppas att de kanske återvänder i framtiden.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Såg den vid premiären. Nästan så man sitter och lipar. Nvidias behandling av sina partners är verkligen inte bra, och väldigt dålig för kunderna. EVGA's team besitter en sällsynt kombination av kompetens och lekfullhet, och det är synd när sådant ska slås sönder pga "högre makter", alltså Nvidia. Jag förstår att de inte ville fortsätta, men är ändå synd att de försvinner. De lyckades ju dock med en väldigt snygg sorti får man säga

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kanske Nvidias bästa partnertillverkare som går i graven här? Riktigt sorgligt för vår del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Kanske Nvidias bästa partnertillverkare som går i graven här? Riktigt sorgligt för vår del.

På den "gamla goda tiden" var det EVGA eller BFG jag alltid i första hand letade efter när nya grafikkort lanserades.
Fabriksöverklockade modeller med livstidsgaranti och suverän service lockade inte minst.
Nu har både dessa tillverkare försvunnit, hela spelbranschen förändrats, grafikkorten blivit löjligt dyra/överprisade och man själv har blivit äldre.
Nåja, minnena finns kvar.

Permalänk
Medlem

Hade varit nice om dom börjat sammarbeta med AMD istället.
Intel tror jag det blir svårt för, känns som att dom är lika, om inte mer kontrollerande än Nvidia.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Biso bisos resultat blev ju varken godkännt eller högst. Missar jag något eller?

Dom pratar dessutom hela klippet om hur just den gpun dom använder ÄR binnad. Det är därför dom sätter den på ett nytt kort....

Personligen tycker jag att tillverkar överklockning med hårt binnade produkter, specialutrustning och custom bios som dom ändå inte släpper till allmänheten är helt orelevant.

Permalänk
Medlem

kunde ju drömma om en övergång till det röda laget istället.
Nån som har lite mer information om varför detta inte är aktuellt? Har dom uttalat sig i frågan?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

kunde ju drömma om en övergång till det röda laget istället.
Nån som har lite mer information om varför detta inte är aktuellt? Har dom uttalat sig i frågan?

Bara luddigt i stil med "vem vet vad som händer men varför skulle vi sticka en dolk i ryggen på vår tidigare partner?"

Permalänk
Medlem

Detta får en att bara avsky Nvidia mer än vad man redan gör idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Verkligen synd att de lämnar helt. Hade varit kul och sett dem gå över till röda laget.

XFX var likt EVGA och Zotac exklusiva partnertillverkare till nVidia, tills de bestämde sig för att bredda sortimentet med Radeon produkter. Det uppskattades inte av nVidia som slutade förse XFX med de nyaste kretsarna.
Såtack för det nVidia!

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta om nvidia behandlar en större partner som Asus lika illa som de mindre.

De alla får sluta tillverka nv kort så kan nvidia tillverka och sälja sina egna via sin hemsida istället och se hur bra det går
De lär ju behöva skala upp lite då iaf så kanske möjligt för folk att få tag på referens korten hehe.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Maximo:

Biso bisos resultat blev ju varken godkännt eller högst. Missar jag något eller?

Dom pratar dessutom hela klippet om hur just den gpun dom använder ÄR binnad. Det är därför dom sätter den på ett nytt kort....

Personligen tycker jag att tillverkar överklockning med hårt binnade produkter, specialutrustning och custom bios som dom ändå inte släpper till allmänheten är helt orelevant.

I det här fallet hade de en handfull förproduktionskort att välja mellan, så det är väl inte riktigt binning på ett optimalt sätt. Att ett antal timmar lapping ligger bakom just den kretsen uppfattade jag som minst lik stort argument för transplantationen.

Det rekord som då var aktuellt slås i videon, men att det inte är registrerat kan säkert ha med att kortet som används ”inte finns”

Permalänk
Medlem

De har inte kaffe i thermosarna i fikarummet

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

I det här fallet hade de en handfull förproduktionskort att välja mellan, så det är väl inte riktigt binning på ett optimalt sätt. Att ett antal timmar lapping ligger bakom just den kretsen uppfattade jag som minst lik stort argument för transplantationen.

Det rekord som då var aktuellt slås i videon, men att det inte är registrerat kan säkert ha med att kortet som används ”inte finns”

Det kan vara så men jag tycker det är skumt att dom inte nämner något om det och både Jayztwocents och Gamernexus har fått godkännda 3dmark resultat med sina EVGA 4090 som "inte finns".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det kan vara så men jag tycker det är skumt att dom inte nämner något om det och både Jayztwocents och Gamernexus har fått godkännda 3dmark resultat med sina EVGA 4090 som "inte finns".

Ifrågasätt nu inte detta lyckliga slut på denna tragiska historia :'D

Let EVGA live happily ever after.. or w/e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Ifrågasätt nu inte detta lyckliga slut på denna tragiska historia :'D

Let EVGA live happily ever after.. or w/e.

Ja ifrågasätter det inte den aspekten, det har varit otroligt intressanta videos vi fått innifrån EVGA och det verkar ha varit ett bra företag på alla sätt

Permalänk
Medlem

Whhhaaaaat!! Mitt bästa kort jag någonsin haft var ett EVGA.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Enda tråkig sak med EVGA produkter är att dom inte låter garanti gå över till en ny köpare (begagnat)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Enda tråkig sak med EVGA produkter är att dom inte låter garanti gå över till en ny köpare (begagnat)

Gick utan problem att göra när jag sålde mitt GTX 1080 runt 2018-2019. Jag behövde bara avregga från mitt konto så kunde nya köparen regga på nytt och ha kvar återstående garanti-tid.

Permalänk
Medlem

Lika bra att dom slutar sälja om dom inte vill ta hand om garantiärenden som utan tvekan ligger hos dom själva. Hade en gång 2st 1080 från EVGA, det räckte för att sura ner totalt.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Lika bra att dom slutar sälja om dom inte vill ta hand om garantiärenden som utan tvekan ligger hos dom själva. Hade en gång 2st 1080 från EVGA, det räckte för att sura ner totalt.

EVGA är ju överlägsna RMA än alla andra...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hoppas dom går över till Intel i framtiden. Inga avtal med Nvidia som stoppar dom.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Biso bisos resultat blev ju varken godkännt eller högst. Missar jag något eller?

Dom pratar dessutom hela klippet om hur just den gpun dom använder ÄR binnad. Det är därför dom sätter den på ett nytt kort....

Personligen tycker jag att tillverkar överklockning med hårt binnade produkter, specialutrustning och custom bios som dom ändå inte släpper till allmänheten är helt orelevant.

Är det inte resultaten markerade med CENS som är EVGA/Biso Biso. kolla vilken hårdvara som används på de testen.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Är det inte resultaten markerade med CENS som är EVGA/Biso Biso. kolla vilken hårdvara som används på de testen.

Det är möjligt men det är ju inte samma poäng, då är det utanför videon isf.

edit: Cens var väl den andra killen som var med i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Enda tråkig sak med EVGA produkter är att dom inte låter garanti gå över till en ny köpare (begagnat)

Gäller väl de flesta märken och produkter?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2