bästa sätt att förvara bilder?

Permalänk
Medlem

bästa sätt att förvara bilder?

7 år senare och 69 858 bilder, 30 000+ videos på barnen är det dags att tänka seriöst var jag ska förvara dessa?
Jag har idag 3 externa diskar där kopior finns. Men vad är egentligen bästa sättet att förvara viktiga filer?

Permalänk
Medlem

Sticker ut hakan o säger molnet. Finns några olika alternativ typ onedrive, google drive, dropbox.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Flera backuper, offline, kontrollera att backuperna faktiskt funkar/jämför SHA-summor med jämna mellanrum, spara på flera olika platser. Versionshistorik på det också.

Molnlagring är också bra och ökar tillgängligheten för alla

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en BluRay-brännare bara för att jag inbillar mig att skivor håller längre än hårddiskar. Men det känns kanske inte direkt som Framtidens Format™ heller.

Permalänk
Medlem

Mekanisk hårddisk, allt i flera kopior över flera hårddiskar som är oberoende av varandra.

Att lagra i "molnet" är så orimligt att jag inte fattar hur folk kan rekommendera det. Kan väl vara en sak om man har några hundra mobilbilder man vill lagra, men tiotusentals bilder (gissningsvis i större storlekar från systemkamera) och tiotusentals videor, det skulle kosta flera tusen i månaden att lagra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Jag skulle säga extern disk hos någon nära vän eller släkting. Molnet kostar ofta mycket kosing.

Permalänk
Medlem

ProtonDrive.

Permalänk
Medlem

Beror på hur sentimental du är. Om du vill vara extra säker så har du inte bara bilderna på flera hårddiskar, utan även på flera fysiska platser. Vad händer om huset brinner ned? Då spelar det ju ingen roll att du hade backup på bilderna i datorn, då båda brann upp.

Jag har en NAS där jag förvarar det jag inte vill förlora. Sedan har jag en till NAS hos mina föräldrar som då och då speglar NASen jag har hemma. Sen så är jag så hyvens att jag gör samma sak åt andra hållet åt mina föräldrar med samma NASar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Att lagra i "molnet" är så orimligt att jag inte fattar hur folk kan rekommendera det. Kan väl vara en sak om man har några hundra mobilbilder man vill lagra, men tiotusentals bilder (gissningsvis i större storlekar från systemkamera) och tiotusentals videor, det skulle kosta flera tusen i månaden att lagra.

Jag har ~650GB med bilder och annat viktigt som jag kör backup på till Backblaze B2, det kostar mig ca 45 kr/mån ($0.005 per GB). Det är då en ren backuptjänst, så det är billigt att lagra data men kostar extra ($0.001 per GB) för att ladda ner data igen.

Men visst, har man flera TB man vill ta backup på så börjar det bli rätt dyrt även med en sån tjänst, så då kanske det börjar bli värt att investera i någon egen lösning istället. Men det är inte alltid så enkelt att hitta något bra ställe att placera hårdvaran utanför sitt eget hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mekanisk hårddisk, allt i flera kopior över flera hårddiskar som är oberoende av varandra.

Att lagra i "molnet" är så orimligt att jag inte fattar hur folk kan rekommendera det. Kan väl vara en sak om man har några hundra mobilbilder man vill lagra, men tiotusentals bilder (gissningsvis i större storlekar från systemkamera) och tiotusentals videor, det skulle kosta flera tusen i månaden att lagra.

Vi har en dropbox-family. Den kostar nånstans 200 kr / månaden. Det ger mig 2 TB och friheten att slippa köpa mekaniska diskar, förvara dom brandsäkert, uppdatera osv. Detta kontot går att dela på flera i familjen så att t.ex. dina barns egna tagna bilder automatiskt sparas in där också.

Inbillar mig att det sparar mig mycket tid.

Vet inte hur mycket plats som TS behöver.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Damn. Ett snitt på 27 foton om dagen i 7år och 12 filmer.

Permalänk
Medlem

Externa hårddiskar förvarade på olika platser kombinerat med någon molntjänst skulle jag säga. Själv kör jag med externa diskar och Backblaze, men eftersom Backblaze bara speglar innehållet på din dator kräver det att en lagringsenhet med innehållet du vill spara alltid är ansluten.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Snusfri
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

7 år senare och 69 858 bilder, 30 000+ videos på barnen är det dags att tänka seriöst var jag ska förvara dessa?
Jag har idag 3 externa diskar där kopior finns. Men vad är egentligen bästa sättet att förvara viktiga filer?

På säker långtidsmedia, dvs bandbackup eller hårddisk. CD/DVD/blu-ray ska man absolut inte använda då det är i för dåligt skick, har tom skivor som är i för dåligt skick för att skriva på trots att dom bara legat i en försluten förpackning i en låda. Även dom från Panasonic och Philips, vilket man tycker borde vara bättre kvalitet. Dessa skivor köptes efter år 2010. Med andra ord slut efter 10 år.

Mekaniska hårddiskar är säkrare än skivor då dom ligger i skåp. En hårddisk som är urkopplad (elektriskt avstängd) från en dator tål närmare 200G jämfört med en hårddisk som snurrar som tål ca 20G. En hårddisk som går i golvet tål betydligt mer när den är avstängd helt enkelt. En skiva går i bitar eller repas om du tappar den i golvet.

Säkraste sättet att förvara filer är att ha koll på hur man förvarar dom, oavsett metod så måste man ha koll på att den enhet du lagrar på även fungerar i framtiden. På hur lång sikt är beroende på vem som ska ärva innehållet.
Bilder som ska lagra "för evigt" bör ligga på diskar av bra kvalitet som åtminstone kollas varje år.

Olika filformat, olika filsystem och komprimeringsformat är också att tänka på.

Använder du ett proprietärt komprimeringsformat som Northon Ghost:s .gho eller v2i-filer så kan det hända att formatet inte stöds om några år. Vad gör du då? Ett öppet format som .tar, .gz och .zip samt .7z är läsbara i Linux, Mac och Windows.

Samma med bilder. vad händer där, olika filformat är bra att ha. Samma med filsystem, ha diskar formaterade i olika filsystem är bra ifall ett av dom skulle sluta stödjas.

Lite kuriosa för hårddiskar:

Som jämförelse så är trycket du utsätts för när du står upp på marken ca 1G.

En människa klarar olika belastningar (långvariga) i olika positioner:

Sittande: cirka 4,5 g
Liggande (mage ner): cirka 12 g
Liggande (rygg ner): cirka 15 g

Sittande klarar man 4-5 g under 3-4 sekunder utan nämnvärd påverkan. Blodtillförseln upphör till hjärnan av denna kraft. Grey-out kommer emellertid tidigare, vid ca. 3-4 g, då blodtillförsel till näthinnan upphör. Allt blir ”grått”. Därefter försvinner snabbt perifera seendet och strax därefter centrala dito, man har en black-out (notera att black-out inte har med medvetslöshet att göra utan seende). Hörseln är det sista som lägger av, strax efter black-out. Kroppsrörelse är försvårad redan vid 4-5 g.

Tester för Amerikanska rymdprogrammet gav bland annat följande värden för deaccelerationstest (inbromsning) med apor. (Redan 1937 gjordes tester med människor och man kunde där konstatera att en del piloter klarade upp till 17 g under 4 minuter (transversell acceleration (bröst till rygg)).

Källa : wikipeda, G-krafter

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att spara på mekaniska diskar som jag förvarar i dubblett, en del i hemmet och kopian på annan ort. Har en del diskar från 90talet som funkar felfritt än idag när de kopplas in via ide-docka.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Samla de bästa bilderna / videosarna och lägg på molnet och kör resten som du gör idag. Problemet är ju att det är för många bilder och videos för att hitta en perfekt lösning.

Varför böka och vara orolig att diskar ska gå sönder / försvinna när ni bara kan samla era favoriter i molnet och vara trygga? Tror det där är en klassisk fälla, för enkelt idag att ta många bilder och sedan blir det ett helvetes grej att förvara skiten oavsett om det är bilder på barnen eller någon 20-årings backpackresa i Asien

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

På säker långtidsmedia, dvs bandbackup eller hårddisk. CD/DVD/blu-ray ska man absolut inte använda då det är i för dåligt skick, har tom skivor som är i för dåligt skick för att skriva på trots att dom bara legat i en försluten förpackning i en låda. Även dom från Panasonic och Philips, vilket man tycker borde vara bättre kvalitet. Dessa skivor köptes efter år 2010. Med andra ord slut efter 10 år.

Mekaniska hårddiskar är säkrare än skivor då dom ligger i skåp. En hårddisk som är urkopplad (elektriskt avstängd) från en dator tål närmare 200G jämfört med en hårddisk som snurrar som tål ca 20G. En hårddisk som går i golvet tål betydligt mer när den är avstängd helt enkelt. En skiva går i bitar eller repas om du tappar den i golvet.

Säkraste sättet att förvara filer är att ha koll på hur man förvarar dom, oavsett metod så måste man ha koll på att den enhet du lagrar på även fungerar i framtiden. På hur lång sikt är beroende på vem som ska ärva innehållet.
Bilder som ska lagra "för evigt" bör ligga på diskar av bra kvalitet som åtminstone kollas varje år.

Olika filformat, olika filsystem och komprimeringsformat är också att tänka på.

Använder du ett proprietärt komprimeringsformat som Northon Ghost:s .gho eller v2i-filer så kan det hända att formatet inte stöds om några år. Vad gör du då? Ett öppet format som .tar, .gz och .zip samt .7z är läsbara i Linux, Mac och Windows.

Samma med bilder. vad händer där, olika filformat är bra att ha. Samma med filsystem, ha diskar formaterade i olika filsystem är bra ifall ett av dom skulle sluta stödjas.

Lite kuriosa för hårddiskar:

Som jämförelse så är trycket du utsätts för när du står upp på marken ca 1G.

En människa klarar olika belastningar (långvariga) i olika positioner:

Sittande: cirka 4,5 g
Liggande (mage ner): cirka 12 g
Liggande (rygg ner): cirka 15 g

Sittande klarar man 4-5 g under 3-4 sekunder utan nämnvärd påverkan. Blodtillförseln upphör till hjärnan av denna kraft. Grey-out kommer emellertid tidigare, vid ca. 3-4 g, då blodtillförsel till näthinnan upphör. Allt blir ”grått”. Därefter försvinner snabbt perifera seendet och strax därefter centrala dito, man har en black-out (notera att black-out inte har med medvetslöshet att göra utan seende). Hörseln är det sista som lägger av, strax efter black-out. Kroppsrörelse är försvårad redan vid 4-5 g.

Tester för Amerikanska rymdprogrammet gav bland annat följande värden för deaccelerationstest (inbromsning) med apor. (Redan 1937 gjordes tester med människor och man kunde där konstatera att en del piloter klarade upp till 17 g under 4 minuter (transversell acceleration (bröst till rygg)).

Källa : wikipeda, G-krafter

Din utläggning om G-krafter känns helt irrelevant..
Förövrigt ska mycket till för att komma upp i 20G med en hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mekanisk hårddisk, allt i flera kopior över flera hårddiskar som är oberoende av varandra.

Att lagra i "molnet" är så orimligt att jag inte fattar hur folk kan rekommendera det. Kan väl vara en sak om man har några hundra mobilbilder man vill lagra, men tiotusentals bilder (gissningsvis i större storlekar från systemkamera) och tiotusentals videor, det skulle kosta flera tusen i månaden att lagra.

Google Workspace Enterprise, ca 190 kr per månad och konto ger mig obegränsat (senaste gränsen jag såg var 1 EB) lagringsutrymme i steg om 5 TB per konto. Tillkommer är årskostnad för egen domän.

Men givetvis ersätter den ju inte lokala kopior av bild och film.

Permalänk
Medlem

Brottas med samma fråga. En del av svaret är nog, även om det är tråkigt, att lägga lite tid på att rensa ut bland bilder och filmer. Har man en modern kamera, och gärna tar en serie bilder för varje motiv, så blir det fort ohanterlig. För lagring använder jag sedan några år Microsoft onedrive. Om man passar på att köpa ett år family kring black friday så får man sammanlagt 5Tb molnlagring för under en tusenlapp per år. Det är inte lysande, men det bästa jag hittat än så länge.

Problemet med den här lösningen är att man, för att kunna arbeta på ett smidigt sätt, behöver lika mycket utrymme på datorn man arbetar på som i molnet. Vill man köpa en macbook blir det dyrt. Men går att komma runt med att inte synka vissa filer.

Permalänk
Medlem

Vad folk övertänker.. skaffa icloud klart.

2tb 89kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Vad folk övertänker.. skaffa icloud klart.

2tb 89kr

Det fyller man ju snart med bilder och filmer på barn och familj...
Apple har ingen plan över 2 TB vad det ser ut som.

Permalänk
Medlem

Ett litet stenålderstips är också att skapa fysiska kopior av dom bästa bilderna.
Mycket roligare att kolla på än bara på en skärm tycker jag
Givetvis så printar jag bara runt 0.2 promille men fortfarande så älskar jag att ha fysiska album att bläddra med i soffan när far och morföräldrar kommer på besök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Det fyller man ju snart med bilder och filmer på barn och familj...
Apple har ingen plan över 2 TB vad det ser ut som.

Visst fimer kan bli galet stora.. men foton? Tänker att man får rensa då. 2tb borde ta en jäkla tid att fylla med endast familjefoton. Sen fördelen med ivloud eller molntjänster är ju tillgången. Lägger man det på en hårddisk i nån garderob kommer man ju inte titta på det.

Redundans fixar ju molntjänsterna åt dig

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av thom.g:

Sticker ut hakan o säger molnet. Finns några olika alternativ typ onedrive, google drive, dropbox.

Håller med, måste vara bästa lösningen helt klart. Särskilt med familjebilder som man antagligen kommer vilja dela på enkla sätt med andra i släkten.
Ofta får man andra tjänster och fördelar "på köpet" när man köper olika molnlösningar också.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag har ~650GB med bilder och annat viktigt som jag kör backup på till Backblaze B2, det kostar mig ca 45 kr/mån ($0.005 per GB). Det är då en ren backuptjänst, så det är billigt att lagra data men kostar extra ($0.001 per GB) för att ladda ner data igen.

Men visst, har man flera TB man vill ta backup på så börjar det bli rätt dyrt även med en sån tjänst, så då kanske det börjar bli värt att investera i någon egen lösning istället. Men det är inte alltid så enkelt att hitta något bra ställe att placera hårdvaran utanför sitt eget hem.

Jag håller med. Att lägga ut det på en extern molnlagring eller liknande är inte så ekonomiskt dumt som man kan tro. Det är lätt att glömma att rulla eget faktiskt inte är gratis, varken i tid eller pengar.

Min lösning är som en annan nämnde ovanför. En NAS som kör freeNAS, 6 diskar för typ 12 TB användbart utrymme, samt en till server som har ungefär samma setup, men Ubuntu server. Dels har den ett visst dataskydd i form av ZFS med 2 redundanta diskar, samt att backups går till en vän 65 mil bort. Vi håller varandras backups. Väldigt bekvämt när det är uppe och snurrar. Backups sköter sig själva, och jag får email ifall något krånglar. En ganska "set and forget" setup, kräver uppdateringar kanske 6 gånger/år.

MEN, nu till kostnad. NASen är från ~2015, kostade ungefär 14 000 kr vill jag minnas. Hårddiskar för ungefär 10k, resterande hårdvara ca 4000kr . Det går att komma undan billigare genom att leta på Ebay eller inte köpa "server grade" men inte så mycket billigare om man vill ha nya diskar då de står för majoriteten av kostnaden. Jag har haft tur som klarar mig från diskras, men min vän har köpt ersättningsdiskar för ca 3 -4000 kr sen 2015. NASen är ganska strömsnål, ca 50-65W drar den enligt mina smartplugs. Det låter ganska lite, men det är totalt ungefär 440kWh/år att hålla servern igång. Räknar jag på 1kr/kWh (väldigt lågt) så är totalkostnaden för dessa 12TB (6TB, kompisens backups tar plats) ungefär 190kr/månad över 7 års tid, utan diskras. Personligen får jag ut det värdet för att det är kul, samt att min setup är mer än bara en dum fillagring. Det är plex, musik, nextcloud, "sonos system", Homeassistant etc som delar på den kostnaden. Men bara för fillagring för att spara pengar jämfört molnet för en som inte tycker det är roligt att pilla med den? Det är absolut inte det självklara "billiga" valet att rulla eget. Även en absolut bare-bones lösning med 2 raspberry Pi och 2 feta 10TB diskar kommer gå på i alla fall 8 000kr + 2 - 300kWh/år, och jag skulle inte kalla det varken "säkert" eller "bekvämt" även om det såklart är funktionellt

Så till OP, det behövs mer info. Hur mycket data är det? Är du villig att spendera pengar för att spara tid, eller spendera tid för att spara pengar? Kan du absorbera en större investering idag, eller är månadsbetalning bättre?

Permalänk
Medlem

Jag sparar molnet men skriver ut de bilderna jag gillar bäst i slutet av varje år. Använder myfujifilm. Använt några andra tjänster innan men de brukar vara billigast. Går att få fina böcker och sådant också på speciella saker.

Men har inte i närheten av så mycket bilder och filmer. kanske dags att rensa lite? När jag var liten hade mamma kamera som tog 24 eller 36 bilder på filmrulle så man tog bara på det viktiga. Nu kanske man tar 10 kort på en sak för att få ett bra. Men då kan man ju rensa bort de dåliga.

Jag brukar skriva ut runt 200-400 kort om året (varav runt 80% är tagna av min fru då hon tar mer kort än mig). Tror de kostar 79öre styck eller nått sånt men brukar finnas rea. Senast hade jag 50% rabatt vid black friday.

Filmer är svårare att skriva ut men jag tar inte så många och oftast bara korta klipp så de tar inte så mycket plats.

Ingen mening att ha så mycket som man aldrig orkar titta på ändå. Räcker med det viktigaste. Så tänker åtminstone jag. Har inte heller så intressant liv att det är värt att ta kort varje dag. Blir mest om man är på någon utflykt någonstans eller för något roligt eller det är födelsedag eller speciell helgdag.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag sparar molnet men skriver ut de bilderna jag gillar bäst i slutet av varje år. Använder myfujifilm. Använt några andra tjänster innan men de brukar vara billigast. Går att få fina böcker och sådant också på speciella saker.

Men har inte i närheten av så mycket bilder och filmer. kanske dags att rensa lite? När jag var liten hade mamma kamera som tog 24 eller 36 bilder på filmrulle så man tog bara på det viktiga. Nu kanske man tar 10 kort på en sak för att få ett bra. Men då kan man ju rensa bort de dåliga.

Jag brukar skriva ut runt 200-400 kort om året (varav runt 80% är tagna av min fru då hon tar mer kort än mig). Tror de kostar 79öre styck eller nått sånt men brukar finnas rea. Senast hade jag 50% rabatt vid black friday.

Filmer är svårare att skriva ut men jag tar inte så många och oftast bara korta klipp så de tar inte så mycket plats.

Ingen mening att ha så mycket som man aldrig orkar titta på ändå. Räcker med det viktigaste. Så tänker åtminstone jag. Har inte heller så intressant liv att det är värt att ta kort varje dag. Blir mest om man är på någon utflykt någonstans eller för något roligt eller det är födelsedag eller speciell helgdag.

Jag tänkte precis skriva detta - det är ju superbra att skriva ut de viktigaste bilderna så man har ytterligare en backup. Som sagt, fungerar inte för filmer men bra med en annan typ av backup för bilder i alla fall. För vårt barn har vi varje år samlat de viktigaste bilderna i en fotobok som vi även gett kopia till mor- och farföräldrar, så det finns även på flera fysiska platser :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jag håller med. Att lägga ut det på en extern molnlagring eller liknande är inte så ekonomiskt dumt som man kan tro. Det är lätt att glömma att rulla eget faktiskt inte är gratis, varken i tid eller pengar.

Min lösning är som en annan nämnde ovanför. En NAS som kör freeNAS, 6 diskar för typ 12 TB användbart utrymme, samt en till server som har ungefär samma setup, men Ubuntu server. Dels har den ett visst dataskydd i form av ZFS med 2 redundanta diskar, samt att backups går till en vän 65 mil bort. Vi håller varandras backups. Väldigt bekvämt när det är uppe och snurrar. Backups sköter sig själva, och jag får email ifall något krånglar. En ganska "set and forget" setup, kräver uppdateringar kanske 6 gånger/år.

MEN, nu till kostnad. NASen är från ~2015, kostade ungefär 14 000 kr vill jag minnas. Hårddiskar för ungefär 10k, resterande hårdvara ca 4000kr . Det går att komma undan billigare genom att leta på Ebay eller inte köpa "server grade" men inte så mycket billigare om man vill ha nya diskar då de står för majoriteten av kostnaden. Jag har haft tur som klarar mig från diskras, men min vän har köpt ersättningsdiskar för ca 3 -4000 kr sen 2015. NASen är ganska strömsnål, ca 50-65W drar den enligt mina smartplugs. Det låter ganska lite, men det är totalt ungefär 440kWh/år att hålla servern igång. Räknar jag på 1kr/kWh (väldigt lågt) så är totalkostnaden för dessa 12TB (6TB, kompisens backups tar plats) ungefär 190kr/månad över 7 års tid, utan diskras. Personligen får jag ut det värdet för att det är kul, samt att min setup är mer än bara en dum fillagring. Det är plex, musik, nextcloud, "sonos system", Homeassistant etc som delar på den kostnaden. Men bara för fillagring för att spara pengar jämfört molnet för en som inte tycker det är roligt att pilla med den? Det är absolut inte det självklara "billiga" valet att rulla eget. Även en absolut bare-bones lösning med 2 raspberry Pi och 2 feta 10TB diskar kommer gå på i alla fall 8 000kr + 2 - 300kWh/år, och jag skulle inte kalla det varken "säkert" eller "bekvämt" även om det såklart är funktionellt

Så till OP, det behövs mer info. Hur mycket data är det? Är du villig att spendera pengar för att spara tid, eller spendera tid för att spara pengar? Kan du absorbera en större investering idag, eller är månadsbetalning bättre?

Exakt det jag kom fram till. Molntjänsterna är inte dyra när man slår ut totalkostnaden. Sen kan alla otekniska familjemedlemmar lättare ta del av det.
Som t.ex dela ett icloud album funkar klockrent

Permalänk
Medlem

I första hand är det molnet för mig (100 GB Google, 190 kr/år). Då och då kopierar jag ner allt till båda diskarna i mitt NAS.

Man kan ju även sätta två NAS på olika fysiska platser och synka dem mot varandra, om man vill ha en mer "egen" lösning. Kostsamt och mödosamt att sätta upp men kanske billigare över tid beroende på lagringsmängden som krävs.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Har en NAS med schemalagd säkerhetskopiering från datorn. Sedan har jag en extern hårddisk ansluten till den i sin tur som gör backup på vissa av filerna på NAS:en.

Och sedan, om man av någon slags slump skulle komma ihåg så ansluter jag en separat hårddisk för att göra en backup... som inte alltid är ansluten till systemet. Vilket de flesta rekommenderar. Problemet är ju som sagt att man måste komma ihåg att ta fram och ansluta hårddisken för att göra en backup.