Permalänk
Medlem

Hyresgästföreningen

Hej!

Hade precis en representant för hyresgästföreningen hemma hos mig (bor i hyresrätt).

Han fick mig att signa upp mig för ett medlemskap och hävdade att förhandlingarna har strandat mellan hgf och hyresvärden och vill det sig illa så kan man få högre höjning som icke medlem än dem som är medlemmar i Hgf då ärendet är på väg upp i domstol.

Vad säger ni, är det rimligt att vara med i dagsläget med tanke på läget som är eller är det bara bluff så man bör säga upp det direkt?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Vad säger ni, är det rimligt att vara med i dagsläget med tanke på läget som är eller är det bara bluff så man bör säga upp det direkt?

Bluff? Nej, verkligen inte. Utan Hyresgästföreningen hade hyror varit högre, ökat med mer och mycket annat.

Självklart ska du vara fortsatt medlem i Hyresgästföreningen! Detta kommer från mig som hyresvärd.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Bluff? Nej, verkligen inte. Utan Hyresgästföreningen hade hyror varit högre, ökat med mer och mycket annat.

Självklart ska du vara fortsatt medlem i Hyresgästföreningen! Detta kommer från mig som hyresvärd.

DU har väl inget att vinna på att hgf får in en till medlem, eller?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

DU har väl inget att vinna på att hgf får in en till medlem, eller?

Alla hyresgäster har något att vinna på att det finns en stark förhandlingspartner, både vid hyressättning och konfliktlösning

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hej!

Hade precis en representant för hyresgästföreningen hemma hos mig (bor i hyresrätt).

Han fick mig att signa upp mig för ett medlemskap och hävdade att förhandlingarna har strandat mellan hgf och hyresvärden och vill det sig illa så kan man få högre höjning som icke medlem än dem som är medlemmar i Hgf då ärendet är på väg upp i domstol.

Vad säger ni, är det rimligt att vara med i dagsläget med tanke på läget som är eller är det bara bluff så man bör säga upp det direkt?

Du kan aldrig få högre hyreshöjning än resten av huset du bor i för att du inte är med i HGF, så teoretiskt sett behöver bara en person i huset vara medlem.
Det finns mycket skandaler kring HGF men det finns oxå många bra saker skrivna om dem.

Permalänk
Sötast

Alltid sett hgf som en laglig mafia.
Han fick dig att skriva under med hot om ökad kostnad om du ej gjort det.

Kallas utpressning...

Permalänk
Medlem

Med hög sannolikhet skitsnack. HGF finansieras till och med till en betydande del via en avgift som inte har med medlemskap att göra.

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/hyra/vad-ar-e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

hävdade att förhandlingarna har strandat mellan hgf och hyresvärden och vill det sig illa så kan man få högre höjning som icke medlem än dem som är medlemmar i Hgf då ärendet är på väg upp i domstol.

Skrivet av Allexz:

Alltid sett hgf som en laglig mafia.
Han fick dig att skriva under med hot om ökad kostnad om du ej gjort det.
Kallas utpressning...

Han ljög dessutom genom att hävda att en enskilld hyresgäst kan få högre höjning än resten.

Permalänk

De brukar ha provisionslön så de får betalt ju fler de tecknar, då gäller det att slira med sanningen.. För det första vet inte hyresvärden vem som är med i föreningen eller inte. Hyresvärden kommer då inte stå om nätterna och yla som en varg om nätterna utanför de som ej är med i hyresgästföreningen eller vad nu personen påstod.

Förutom det så är hyresgästföreningen en dyr förening att vara med i. De har vad jag vet ändrat sin policy och ger även icke medlemmar rätt. Det betyder att man kan gå med när det behövs.
Jag har länge undrat vad tusan gör hyresgästföreningen för ens 1020kr/året som de vill ha? Min gissning är mycket lön till de själva och mycket hjälp/rättegångskostnader till folk som av olika anledningar själva vill bråka med hyresvärden.
Sedan finns det såklart bra anledningar också.

Permalänk
Sötast

Vet inget om källan... Men rätt intressant ändå...

https://timbro.se/smedjan/nagon-annan-betalar-chefernas-miljo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vet inget om källan... Men rätt intressant ändå...

https://timbro.se/smedjan/nagon-annan-betalar-chefernas-miljo...

Se mitt inlägg ovan, ang det där med pengar från annat håll.

Permalänk
Medlem

Verkar vara majoritet som är emot?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Säljarna på HGF säger ganska mycket saker för att få dig att signera.. Dom jobbar provisionsbaserat och det är en massa bonusar och annat inblandat. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OplO2b/miljonresorna-for...

HGF håller absolut hyrorna på en lägre nivå än om dom inte funnits. Men det är rätt galet att dom behöver 850 anställda för detta. Hade gått att göra mer effektivt och centraliserat. Men Sverige vinner ju alltid OS-medalj i överadministration.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Säljarna på HGF säger ganska mycket saker för att få dig att signera.. Dom jobbar provisionsbaserat och det är en massa bonusar och annat inblandat. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OplO2b/miljonresorna-for...

HGF håller absolut hyrorna på en lägre nivå än om dom inte funnits. Men det är rätt galet att dom behöver 850 anställda för detta. Hade gått att göra mer effektivt och centraliserat. Men Sverige vinner ju alltid OS-medalj i överadministration.

Men detta beror ju inte på HGF i sig, utan att de i praktiken har fått ett monopol på att förhandla hyror som en följd av lagstiftningen. Även om organisationen påstås vara partipolitiskt obunden så är den en del av ”Rörelsen”. Att ordföranden senast kom från LO är förstås ingen slump. Som av en händelse var företrädaren sosse och har till och med suttit i riksdagen för S längre tillbaka. Om detta kan man tycka olika, men man bör vara medveten om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Men detta beror ju inte på HGF i sig, utan att de i praktiken har fått ett monopol på att förhandla hyror som en följd av lagstiftningen. Även om organisationen påstås vara partipolitiskt obunden så är den en del av ”Rörelsen”. Att ordföranden senast kom från LO är förstås ingen slump. Som av en händelse var företrädaren sosse och har till och med suttit i riksdagen för S längre tillbaka. Om detta kan man tycka olika, men man bör vara medveten om det.

Kopplingen till arbetarrörelsen är ju väldigt öppen och tydlig. Dom är ju engagerade i exempelvis ABF. Sen absolut har dom "monopol" på att förhandla. Men det gör dom ju inte sämre på att förhandla.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ville egentligen bara veta om det är lönt att vara medlem för att eventuellt slippa en hyreshöjning på 10-15% eller inte. 😃

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Ville egentligen bara veta om det är lönt att vara medlem för att eventuellt slippa en hyreshöjning på 10-15% eller inte. 😃

Såhär: Det räcker att en person i huset är medlem så kommer det bli lika för alla. Men om alla tänker så ego så funkar det ju inte i längden. Jag har själv varit med i facket sedan den dagen jag började arbeta för 29 år sedan. Har inte en enda gång haft nytta av facket, men jag är med pga solidaritet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Hade en snubbe hos mig också för några veckor sen. Uppenbarligen mycket försäljningsnack iom provision, så litar ju inte för fem öre på något han sa.

Skrev på mest för att han skulle ge sig, samt att det är småpengar för den *potentiella* nyttan, och tänkte att jag åtminstone är kvar tills hyressättningen är klar runt april. Sen får jag se huruvida jag går ur(permanent, eller till typ januari 2024) eller om jag låter det vara.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Alltid sett hgf som en laglig mafia.
Han fick dig att skriva under med hot om ökad kostnad om du ej gjort det.

Kallas utpressning...

Tyckte det var väldigt skönt att slippa hyresgästföreningens representanter när man flyttade ifrån lägenheten.

Permalänk
Medlem

Kul med HGF! Har fått åtta mail på två veckor där det står samma sak "förhandlingar för din hyra har nu påbörjats!".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Allexz:

Vet inget om källan... Men rätt intressant ändå...

https://timbro.se/smedjan/nagon-annan-betalar-chefernas-miljo...

Timbro är näringslivets propagandainstrument så de är extremt kraftigt vinklade åt näringslivets håll, tänk fastighetsägarna i det här fallet.
En väldigt politiskt färgad informationskälla och ungefär så nära ren partipolitik man får diskutera enligt forumreglerna så du får själv kolla upp vilken agenda Timbro har för de är i vart fall allt annat än neutrala.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Vad säger ni, är det rimligt att vara med i dagsläget med tanke på läget som är eller är det bara bluff så man bör säga upp det direkt?

Jag tycker absolut du ska gå med. De har väldigt bra service i en situation där man i värsta fall verkligen verkligen behöver stöd.

De sparade mig mycket pengar och framför allt mycket gråa hår när de tog diskussionen med min hyresvärd istället för att jag själv skulle behöva göra det när han försökte kräva mig på pengar för diverse saker. T.ex. skador som var dokumenterat där redan vid inflytt.
De hotade även dra min hyresvärd till rätten om han inte löste problem med värmen vilket löste det problemet rätt omgående efter jag själv tjafsat en halv vinter.

Dörrknackande säljare har jag inte mycket till övers för dock, men organisationen är (eller var, för 10 år sedan när jag bodde i hyresrätt senast) väldigt bra.

Skrivet av Jagers:

Du kan aldrig få högre hyreshöjning än resten av huset du bor i för att du inte är med i HGF

Skrivet av Jagers:

Han ljög dessutom genom att hävda att en enskilld hyresgäst kan få högre höjning än resten.

Sanning med modifikation. När HGF och min hyresvärd förhandlade kom de aldrig överens och det blev en juridisk tvist om det. De som var med i den tvisten fick hyran retroaktivt sänkt, men övriga inte. HGF drev det för sina medlemmar men man hade också kunnat driva det privat om man var sugen på att ta alla risker och kostnader det innebär.
Det blev ungefär såhär:
Originalhyra: 6000/mån
Höjning till: 8000/mån <-- Tvisten avser att detta är oskäligt högt
Hyra (för alla) efter 6 månader tvist och förlikning: 7000/mån
De som var med i den juridiska processen fick 6000kr återbetalat och har alltså i praktiken haft 1000kr/mån lägre hyra än övriga.

Permalänk

Tycker absolut man skall vara medlem som hyregäst. Min erfarenhet är att de är extremt hjälpsamma så fort man får problem med hyresvärdar, något som kan vara väldigt nyttigt när man till exempel hyr av en privat hyresvärd som beter sig tveksamt.
Alltid snabbt fram med högaffeln mot hyresvärdar och hotar med domstolar vilket kan vara skönt att inte behöva göra själv. Sedan vet jag att de i hyresförhandlingarna är benhårda mot hyresvärdar där de behöver dokumentera i ören varför en hyra skall höjas.

Kortfattat, de är bra men man behöver egentligen bara vara med av solidariska skäl. Utan hyresgästföreningen blir hyresmarknaden helt marknadsstyrd vilket i min mening kan få ödesdigra konsekvenser för samhället. Större gap, mer utanförskap, högre kriminalitet osv...

Permalänk
Avstängd

På individnivå så gör det kanske inte så stor skillnad, förrän det blir konflikter förstås, men på en högre nivå är det ju viktigt att många år med för att de ska ha mandat att förhandla. Om säg 80% är med hos en värd så har de mer makt i förhandlingarna än om bara 20% är med exempelvis. Samma som för facken.

Sammantaget tycker jag de gör mycket bra, exempelvis var de de som höll emot pushen mot marknadshyror nu nyligen. Och de jobbar mot ombildningar till bostadsrätter. Man kan ju också titta på fastighetsägarnas önskemål om hyreshöjningar mot vad det blev i slutändan. Utan HGF hade hyrorna ökat rätt mycket mer, långt mer än vad avgiften till HGF är. Sen kan man förstås tycka att det vore bra med marknadshyror, högre hyror alltså, och för ökad makt till fastighetsägare, och då bör man kanske inte vara med.

Sen får man förstås lite rabatter och sånt, som ju minskar totalkostnaden för medlemskapet en del beroende på vilka rabatter man nyttjar och så.

Permalänk
Medlem

När jag bodde i hyreslägenhet så fick jag också detta besök, det visade sig sedan att HGF ville höja hyran hos oss för den var för låg jämfört med husen intill. De hade tidigare inte något inflytande över hyran i vårt hus, och det såg inte bra ut att deras medlemmar fick betala betydligt mer än vi.

Det slutade med att HGF fick igenom hyreshöjningen på 20% men vi som redan bodde där fick en rabatt under fyra år medans nyinflyttade fick betala den nya hyran direkt.

Under dessa fyra år höjdes hyran från 6500 kr/månad till 10 500 kr/månad. Tack så mycket HGF!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

När jag bodde i hyreslägenhet så fick jag också detta besök, det visade sig sedan att HGF ville höja hyran hos oss för den var för låg jämfört med husen intill. De hade tidigare inte något inflytande över hyran i vårt hus, och det såg inte bra ut att deras medlemmar fick betala betydligt mer än vi.

Det slutade med att HGF fick igenom hyreshöjningen på 20% men vi som redan bodde där fick en rabatt under fyra år medans nyinflyttade fick betala den nya hyran direkt.

Under dessa fyra år höjdes hyran från 6500 kr/månad till 10 500 kr/månad.

Tror du verkligen på det där?

Det låter som någonting en oseriös hyresvärd skulle påstå.

Samma tema som dem som påstår att facket vill sänka deras lön.

Permalänk
Medlem

Haha precis. Celebmir har säkert hört detta typ från sin hyresvärd som hade ett fantastiskt tillfälle att skylla ifrån sig. Det finns ju ingen (utom kanske Celebmir) som rimligtvis tror på att den stackars hyresvärden verkligen ville sänka hyrorna men dumma dumma HGF tvingade honom att ta mer betalt istället.

Permalänk
Medlem

Skrev också på men vad kostar det? 85kr? Gör dom något vettigt till och från så är väl 85kr ingen större summa i månden.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Tror du verkligen på det där?

Det låter som någonting en oseriös hyresvärd skulle påstå.

Samma tema som dem som påstår att facket vill sänka deras lön.

Ja precis. Jag har hört den många gånger angående facket, men som fackligt aktiv vet jag ju att facket aldrig står i vägen för lönehöjningar för en individ oavsett vad chefen påstår. Det enda undantaget är väl om höjningen innebär diskriminering, men då försöker man förstås höja de diskriminerade och inte sänka den som fått en diskriminerande fördel.

Facket förhandlar om potten som ska fördelas till alla i den årliga höjningen, de kan förstås vara inblandade i hur fördelningen ser ut eller andra saker som förmåner istället för en del av höjningen eller så, men hindrar ingen att gå över det om de vill. Och företaget får ju fritt öka folks löner utanför avtalsperioden eller när de vill liksom. Jag har fått ökningar typ innan jul och sånt, som legat helt utanför den årliga ökningen exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Haha precis. Celebmir har säkert hört detta typ från sin hyresvärd som hade ett fantastiskt tillfälle att skylla ifrån sig. Det finns ju ingen (utom kanske Celebmir) som rimligtvis tror på att den stackars hyresvärden verkligen ville sänka hyrorna men dumma dumma HGF tvingade honom att ta mer betalt istället.

Nej, informationen kommer delvis from HGF och egna studier. Hyresvärden hade ägt husen sedan 1940 och tog väl hand om sina hyresgäster. Hyresvärden ville inte sänka hyran men ville inte gå med på HGF’s höjningar då hon inte behövde dem. Hon fick förhandla fram att de som redan hade kontrakt skulle få rabatt under övergångstiden.

Och representanten från HGF i dörren till och med sa det rakt ut att våra hyror var för billiga.