Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Palm springs på HBOmax. Riktigt trevlig film med Andy Samberg. Hade helt missat att den fanns.

Permalänk
Medlem

Sagan om ringen extended cut på nypremiären nu i veckan. Fortfarande en otroligt bra film även om man kan alla repliker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasidro:

Sagan om ringen extended cut på nypremiären nu i veckan. Fortfarande en otroligt bra film även om man kan alla repliker.

Nypremiär? Har haft dom i 4k uhd ett tag, extended
Eller går den på biograferna igen?

Permalänk
Medlem

Sick - https://www.imdb.com/title/tt14642626/

Ska tydligen vara samma gäng som ligger bakom Scream om jag försått det rätt. Minus Wes Craven då.

Tyckte den var dålig. Tjej blir jagad av mördare för att hon inte följt covidrestriktioner. Typ.

Generisk slasher som på sin höjd fungerar som underhållning den korta speltiden.

4/10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

Nypremiär? Har haft dom i 4k uhd ett tag, extended
Eller går den på biograferna igen?

Japp. filmstaden listar den i alla fall

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Japp. filmstaden listar den i alla fall

Oh fasen. Kul
Men har bio hemma, trivs bättre här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Och jag avböt faktiskt filmen, tycker det typ inte fungerar alls

Vilken film?
Kan va spännande att veta..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Nypremiär? Har haft dom i 4k uhd ett tag, extended
Eller går den på biograferna igen?

Precis gick upp på Bio igen, bara för en dag dock. 7e Feb går sagan om de två tornen och 7e mars sista delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Vilken film?
Kan va spännande att veta..

Verkar det inte ungefär 99% säkert att det gäller filmen som diskuterades i de två inläggen ovanför?
(dvs The Menu)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Friday the 13th: Part 2 (1981)

Dagen till ära, Happy Friday the 13th!

Part 2 var den första filmen i franchisen jag såg som ung och som 80-talist har jag ljuva minnen av de fantastiska VHS-omslagen i videobutiken samt att i TV4:s tidiga dagar sändes dessa filmer sent på kvällen / natten och då laddade man VHS:en och programmerade in Showview(?)-koden.

Enough nostalgi, del 2 är som bekant den första filmen i serien där vi får bekanta oss med Jason Voorhees. Märk dock, inte till den ikoniska hockeymasken som dök upp först i del 3!

Jag rankar nog del 2 som näst bäst i hela filmserien. Del 4, "The Final Chapter" är givetvis helt överlägsen etta!
Del 2 är riktigt ruggig på sina ställen och påslakanet ger mig fortfarande kalla kårar såhär över 40 år senare.

Filmens första 10-12 minuter innehåller en av de bästa

jumpscare-scenerna i hela filmserien, grym!

Dold text

Omöjligt att betygsätta detta objektivt men för att vara en Fredagen den 13:e film så blir det 9/10!

"ch ch ch ah ah ah" på er och trevlig fredag samt helg!

Hyr eller köp på iTunes!

Permalänk
Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Stort tack för tipset! Tyckte filmen var mycket bra och jag hade definitivt inte sett den, om jag inte hade läst om den här på Sweclockers.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Stort tack för tipset! Tyckte filmen var mycket bra och jag hade definitivt inte sett den, om jag inte hade läst om den här på Sweclockers.

Skoj! Precis så tråden ska fungera och gillar själv inlägg där texten läggs ut lite utan att avslöja något om själva handlingen såklart!

Permalänk
Medlem

Triangle of sadness
https://www.imdb.com/title/tt7322224/?ref_=nv_sr_srsg_0

Ännu ett mästerverk av Ruben Östlund
4/5

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

A man called Otto
https://www.imdb.com/title/tt7405458/?ref_=nv_sr_srsg_0

En sämre kopia av det svenska originalet.
Dock är Tom Hanks fortfarande husguden hemma hos mig!
6/10

Permalänk
Medlem

Sick
https://m.imdb.com/title/tt14642626/

Hade inga större förväntningar förutom att Marc Menchaca som är med i The outsider och Ozark är ganska bra.
Glatt överraskad faktisk. Belyser hur galna folk blev av hanteringen av covid.

Antlers
https://m.imdb.com/title/tt7740510/

Har blivit en favoritskräckis. Felicity är bra skådis och blir bara snyggare med åren 😍
Ovanligt att ungar skådespelar så bra som pojken i den här filmen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

"The Banshees of Inisherin"

Typiskt en sådan udda svart komedi som vissa enbart klarar av att se en kvart av medan andra kultförklarar och lyfter till skyarna.

Helt lysande prestationer av skådespelarna, fin natur/miljöer och jag ger den 3/5, sevärd. Filmen är ganska rolig/skruvad men djup samtidigt.

Permalänk
Medlem

RRR - 2022
Extremt överdriven o riktigt snygg Hollywood-action. Det närmaste jag kan likna den med är Demolition Man, men uppvriden till 11. En story med en redig bromance mellan två muskulösa indier o elaka brittiska kolonialister som känns ganska B redan från början där allt känns lite märkligt, men efter en stund så är det inte annat än att acceptera att det här verkligen inte är en västerländsk film. Men trots det så har den ändå många relaterbara element med en story som ändå har betydligt mer djup än många Hollywood-filmer idag.
Ganska så stiliserad film med schysst foto o bra CG som nästan ser fotorealistisk ut men samtidigt med en känsla av en serietidning.
Enda kritiken jag har är att det är en lång film där dom nog hade kunnat klippa av en halvtimme iaf för lite bättre pacing.
7.5 explosioner av 10 möjliga

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurrrra:

RRR - 2022

7.5 explosioner av 10 möjliga

Slajdar de några hästar under ett långtradarsläp? Om "ej", så inget köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

"The Banshees of Inisherin"

Typiskt en sådan udda svart komedi som vissa enbart klarar av att se en kvart av medan andra kultförklarar och lyfter till skyarna.

Helt lysande prestationer av skådespelarna, fin natur/miljöer och jag ger den 3/5, sevärd. Filmen är ganska rolig/skruvad men djup samtidigt.

Visste inte ens att det var en komedi förens jag läste det efter jag hade sett den. Kändes mer som något svart drama. Vad skulle man skratta åt i filmen liksom? Men å andra sidan var The Martian en komedi också tydligen.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Visste inte ens att det var en komedi förens jag läste det efter jag hade sett den. Kändes mer som något svart drama. Vad skulle man skratta åt i filmen liksom? Men å andra sidan var The Martian en komedi också tydligen.

Inte vet jag, jag upplevde det som en svart komedi, tolkningsfråga. 😉 Men visst var den samtidigt djup och även tragisk/mörk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Slajdar de några hästar under ett långtradarsläp? Om "ej", så inget köp!

Dom gör desto coolare saker än det, betydligt coolare!

Skrivet av Zidious G:

Visste inte ens att det var en komedi förens jag läste det efter jag hade sett den. Kändes mer som något svart drama. Vad skulle man skratta åt i filmen liksom? Men å andra sidan var The Martian en komedi också tydligen.

Mörk komedi är det garanterat, precis som In Bruge. Jag menar dom skulle nästan kunna vara en vanlig drama, men med tanke på att dom händer ändå bänder lite på hur en människa faktiskt skulle bete sig vilket gör situationerna lite småbisarra, så kan man väl klassa det som en komedi. Men det är en fin balans det där, som jag tycker dom lyckades bra med. Jag skrattade iaf till några gånger just för dom småskeva grejerna dom sa o gjorde.

Permalänk
Medlem

Avatar: The way of water.

Positivt överraskad.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Slajdar de några hästar under ett långtradarsläp? Om "ej", så inget köp!

RRR ** obs spoiler, en scen från filmen **
https://www.youtube.com/watch?v=DDAHHPGcLzo

Håller med Gurrrras recension. Riktigt kul film, men lite för lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Vad skulle man skratta åt i [The Banshees of Inisherin] liksom?

Så gott som varje scen innehåller repliker med torr, lätt absurd humor:

Pádraic Súilleabháin: But then you have loads of time.
Colm Doherty: For aimless chatting?
Pádraic Súilleabháin: Not for aimless chatting. For good, normal chatting.
Colm Doherty: So we'll keep aimlessly chatting and my life will keep on dwindling. And in 12 years, I'll die with nothin' to show for it, bar the chats I've had with a limited man, is that it?
Pádraic Súilleabháin: I said, "not aimless chatting" I said "Good, normal chatting."
Colm Doherty: The other night, two hours, you spent talking to me about the things you found in your little donkey's shite that day. Two hours, Padraic. I timed it.
Pádraic Súilleabháin: Well it wasn't me little donkey's shite, was it? It was me pony's shite. Which shows how much you were listenin'.

Jag menar, ovanstående är ju inte direkt repliker man skulle se i en film som i första hand vill vara ett seriöst drama. Filmen dräller av roligheter som bara blir bättre för att allt sägs deadpan:

Siobhan Súilleabháin: Dear Padraic, I am safely ensconced in the mainland and, Padraic, it's lovely here. There's a river running past my window as I write, and the people already seem less bitter and mental.

Priest: Wouldn't you say punching a policeman is a sin?
Colm Doherty: Ah here. If punching a policeman is a sin, we may as well just pack up and go home.

Permalänk
Medlem

Kollade på Fate of the Furious eller vad den 8:nde filmen i serien nu heter.

Kan inte förmå mig att ge bättre betyg än 1/10.

Har aldrig sett en så dålig film. Det finns ingen logik bakom något i hela handlingen, karaktärer hittas på bara för att få förlängt handlingen något utan att på något sätt verka realistiska eller trovärdiga, skämten är urdåliga och CGI effekterna är så otroligt synliga och nästan dåligt gjorda att jag inte kunde annat än skratta.

Blir lite ledsen av hur långt serien hamnat från dom 3 första filmerna.

Permalänk
Inaktiv

"Free Guy"

Såg på med farsgubben nu ikväll. Den är ungefär som Tron hopbakat med Ready Player One och Braveheart på samma gång. Fast inte lika bra som någon av dem.

Vet inte hur mycket farsan fattade av denna. Fick förklara den rosa kaninen för honom, och hela konceptet med Grand Theft Auto-spelen. Alla internskämt med portal-portaler och kapten amerikas sköld och hulks arm och thanos' handske osv osv osv gånger tusen gick ju inte att förklara dock, då hade vi typ aldrig blivit klara med filmen...

Så inte den bästa rulle att titta på kanske för de som inte är kunniga inom datorspelsvärlden eller superhjältefilmer i allmänhet typ. Gick väl an att se på dock, betalar ju ändå för Disney+, typ.

Skulle säga ganska medelmåttig film, lite över medel ger jag den ändå för Taika Waititis skurkgestaltning. Och Ryan Reynolds är ju pålitlig i sådana här roller också, så 5,5/10 eller kanske 6 om man är lite generös och tar alla specialeffekter i beaktande.

Permalänk
Medlem

Puss in Boots: The Last Wish - 2022
När jag såg trailern var jag lite skeptisk, både till att det nu kommer en uppföljare o för att jag inte riktigt visste vad jag tyckte om CGn. Gav den dock en chans nu ikväll då jag såg att den fanns ute o att den ändå verkat fått ganska bra betyg, o japp jag kan ändå instämma.
Det handlar kort o gott om Puss in Boots som nu är inne på sitt sista av sina nio liv o hur han nu ska försöka hantera detta då han inte riktigt kan vara lika kaxig längre.
Den har ganska så samma humor som Shrek-filmerna, med en story som håller ihop fint där karaktärerna är schysst designade o välregisserade (syrsan var en favorit). Ogillar moderna filmer där dom gärna refererar till nånting gammalt (t ex nya Star Wars-filmerna är "expert" på det tyvärr), men precis som Shrek-filmerna så finns det många sago-referenser som här är både smart o kul invävda i storyn. CGn har lite av en målad stil som även om den inte alltid är helt perfekt ändå är trevlig att se när dom flesta andra animerade filmerna idag håller samma "tråkiga" pure CG-stil.
Blev positivt överaskad, 7 par stövlar av 10 möjliga.

Permalänk
Medlem

Under sanden ....
Otroligt bra och gripande.
Solklar 9 eller högre.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Så gott som varje scen innehåller repliker med torr, lätt absurd humor:

Pádraic Súilleabháin: But then you have loads of time.
Colm Doherty: For aimless chatting?
Pádraic Súilleabháin: Not for aimless chatting. For good, normal chatting.
Colm Doherty: So we'll keep aimlessly chatting and my life will keep on dwindling. And in 12 years, I'll die with nothin' to show for it, bar the chats I've had with a limited man, is that it?
Pádraic Súilleabháin: I said, "not aimless chatting" I said "Good, normal chatting."
Colm Doherty: The other night, two hours, you spent talking to me about the things you found in your little donkey's shite that day. Two hours, Padraic. I timed it.
Pádraic Súilleabháin: Well it wasn't me little donkey's shite, was it? It was me pony's shite. Which shows how much you were listenin'.

Jag menar, ovanstående är ju inte direkt repliker man skulle se i en film som i första hand vill vara ett seriöst drama. Filmen dräller av roligheter som bara blir bättre för att allt sägs deadpan:

Siobhan Súilleabháin: Dear Padraic, I am safely ensconced in the mainland and, Padraic, it's lovely here. There's a river running past my window as I write, and the people already seem less bitter and mental.

Priest: Wouldn't you say punching a policeman is a sin?
Colm Doherty: Ah here. If punching a policeman is a sin, we may as well just pack up and go home.

LoL, jag måste nog se om filmen, helt underbara repliker.