Spotify kan bli näst på tur med personalnedskärningar

Permalänk
Melding Plague

Spotify kan bli näst på tur med personalnedskärningar

Enligt uppgifter till Bloomberg väntas svenska musiktjänsten varsla för uppsägning redan i veckan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter troligt om kikar på deras sida för öppna positioner, bara summer internships i hela världen.

Permalänk

Det är många "IT-företaget" som varslar och man undrar om lågkonjekturen är på ingående.

Det jag inte kan begripa är hur vissa företag kan ha så extremt många anställda.
Spotify har såklart ett gäng utvecklare för deras hemsida, Android app, iOs, både mobil och smartklockor. De har såklart lite supporthjälp, testare etc. Några anställda insatta i kommunikation, betaltjänster, ekonomi osv. Jag förstår lätt att det blir många när så många använder deras tjänst.
Men 12 000 personer. Vaf-n, speciellt när jag inte tycker deras appar utvecklas något större.

Frågan jag ställer är hur stor andel är någon slags moderatorer som styr och ställer vilka låtar som ska få finnas, har som jobb att lyssna på låtar och ta bort om de ej följer regler, skapa spellistor etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är många "IT-företaget" som varslar och man undrar om lågkonjekturen är på ingående.

Det jag inte kan begripa är hur vissa företag kan ha så extremt många anställda.
Spotify har såklart ett gäng utvecklare för deras hemsida, Android app, iOs, både mobil och smartklockor. De har såklart lite supporthjälp, testare etc. Några anställda insatta i kommunikation, betaltjänster, ekonomi osv. Jag förstår lätt att det blir många när så många använder deras tjänst.
Men 12 000 personer. Vaf-n, speciellt när jag inte tycker deras appar utvecklas något större.

Frågan jag ställer är hur stor andel är någon slags moderatorer som styr och ställer vilka låtar som ska få finnas, har som jobb att lyssna på låtar och ta bort om de ej följer regler, skapa spellistor etc?

Mjo är lite intressant att Spotifys app främst blivit sämre på tio år men har tusentals anställda nu.

En så enkel sak som att discover weekly ger låtar man blockerat, fast det varit ett stort problem i flera år är ju galet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det krävs många anställda för att aktivt göra så värdelös mjukvara. Hundratals personer för att avgöra hur man gör en så irriterande pop-upreklam som möjligt för betalade kunder.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är många "IT-företaget" som varslar och man undrar om lågkonjekturen är på ingående.

Det jag inte kan begripa är hur vissa företag kan ha så extremt många anställda.
Spotify har såklart ett gäng utvecklare för deras hemsida, Android app, iOs, både mobil och smartklockor. De har såklart lite supporthjälp, testare etc. Några anställda insatta i kommunikation, betaltjänster, ekonomi osv. Jag förstår lätt att det blir många när så många använder deras tjänst.
Men 12 000 personer. Vaf-n, speciellt när jag inte tycker deras appar utvecklas något större.

Frågan jag ställer är hur stor andel är någon slags moderatorer som styr och ställer vilka låtar som ska få finnas, har som jobb att lyssna på låtar och ta bort om de ej följer regler, skapa spellistor etc?

Med tanke på att konjunkturbarometern är på lägsta nivån sedan 2009 (bortsett början av coronapandemin som kanske får ses som ett specialfall) och alla sektorer utom bygg och tillverkningsindustri på "mycket svagt" läge så skulle jag säga att lågkonjunkturen nog redan är här med besked.

Förtydligade texten
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är många "IT-företaget" som varslar och man undrar om lågkonjekturen är på ingående.

Det jag inte kan begripa är hur vissa företag kan ha så extremt många anställda.
Spotify har såklart ett gäng utvecklare för deras hemsida, Android app, iOs, både mobil och smartklockor. De har såklart lite supporthjälp, testare etc. Några anställda insatta i kommunikation, betaltjänster, ekonomi osv. Jag förstår lätt att det blir många när så många använder deras tjänst.
Men 12 000 personer. Vaf-n, speciellt när jag inte tycker deras appar utvecklas något större.

Frågan jag ställer är hur stor andel är någon slags moderatorer som styr och ställer vilka låtar som ska få finnas, har som jobb att lyssna på låtar och ta bort om de ej följer regler, skapa spellistor etc?

De producerar eget material nuförtiden, a la netflix. Sen har de säkert en arme av reklamsäljare, det ska följas lagar och tecknas rättighetsavtal i världens alla länder, osv..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

De producerar eget material nuförtiden, a la netflix. Sen har de säkert en arme av reklamsäljare, det ska följas lagar och tecknas rättighetsavtal i världens alla länder, osv..

Känns som att det är likt Twitter.

Dvs - Du kan göra dig av med 50% av styrkan utan någon större påverkan mot konsument.
Det är antagligen så att det finns massvis med låtsasjobb som kommit till när man växte fort, för att inte tala om att antalet anställda säkert är nära kopplat till värderingen av bolaget.
Ett miljardföretag med 2000 anställda känns ju sådär

Spotify har blivit sämre och sämre ju mer skit dem lagt på, antingen så släpper dem en Spotify Lite som ser ut och fungerar som Spotify 2014 (dvs - en musikapp) eller så byter jag snart till något annat. Börjar tröttna, och jag har kört sedan Invite only 2009

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Känns som att det är likt Twitter.

Dvs - Du kan göra dig av med 50% av styrkan utan någon större påverkan mot konsument.
Det är antagligen så att det finns massvis med låtsasjobb som kommit till när man växte fort, för att inte tala om att antalet anställda säkert är nära kopplat till värderingen av bolaget.
Ett miljardföretag med 2000 anställda känns ju sådär

Spotify har blivit sämre och sämre ju mer skit dem lagt på, antingen så släpper dem en Spotify Lite som ser ut och fungerar som Spotify 2014 (dvs - en musikapp) eller så byter jag snart till något annat. Börjar tröttna, och jag har kört sedan Invite only 2009

Jag bytte till Tidal och har inte ångrat det en sekund. Skönt med en helt musikfokuserad tjänst utan plåtter. För att inte tala om att "shuffle" faktiskt slumpar från hela spellistan och inte bara de 50 översta låtarna.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte orolig, kollar man öppna positioner på Linkedin etc. så finns det tech jobb i överflöd och lite till, speciellt om du faktiskt jobbar med grundgrejerna, infra, säkerhet etc.

De som främst får gå är ju typ sales osv.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

De kan ju börja med att säga upp de som sköter algoritmen för att rekommendera musik man kanske gillar. Den är usel. Nytt folk som vet hur man gör där tack.

Sen är det klart att de går med förlust år efter år. Om spotify som bolag gick med vinst blev det ju mindre pengar till bolagen och i förlängningen oss musiker. Så jag önskar folk kunde sluta hänga upp sig på att de går med förlust när det I själva verket är bra.

Sen får de sluta försämra både för lyssnare och skapare hela tiden så kanske det vänder så småningom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är många "IT-företaget" som varslar och man undrar om lågkonjekturen är på ingående.

Det jag inte kan begripa är hur vissa företag kan ha så extremt många anställda.
Spotify har såklart ett gäng utvecklare för deras hemsida, Android app, iOs, både mobil och smartklockor. De har såklart lite supporthjälp, testare etc. Några anställda insatta i kommunikation, betaltjänster, ekonomi osv. Jag förstår lätt att det blir många när så många använder deras tjänst.
Men 12 000 personer. Vaf-n, speciellt när jag inte tycker deras appar utvecklas något större.

Frågan jag ställer är hur stor andel är någon slags moderatorer som styr och ställer vilka låtar som ska få finnas, har som jobb att lyssna på låtar och ta bort om de ej följer regler, skapa spellistor etc?

Håller med om mycket. Appen är förvånansvärt kass för att betjäna runt en halv miljard användare varje månad.
Tror att det är en minoritet som av de 12 000 som jobbar med utveckling (även om Spotify finns på rätt många plattformar). Annonssäljare, jurister, public affairs, finance, HR etc på huvudkontor, på regionala och på nationella kontor. Helt plötsligt sitter du med tusentals människor. Dessutom utveckling, BD&L etc på huvudkontor.

Vet inte hur de har hanterat acquisitions, de har en tendens att också öka personalstyrkan på oförutsägbara sätt...

Edit: Jag skulle bli förvånad om de har ett stort gäng personer som "har som jobb att lyssna på låtar", men det vore intressant att veta hur deras content management ser ut.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är många "IT-företaget" som varslar och man undrar om lågkonjekturen är på ingående.

Det jag inte kan begripa är hur vissa företag kan ha så extremt många anställda.
Spotify har såklart ett gäng utvecklare för deras hemsida, Android app, iOs, både mobil och smartklockor. De har såklart lite supporthjälp, testare etc. Några anställda insatta i kommunikation, betaltjänster, ekonomi osv. Jag förstår lätt att det blir många när så många använder deras tjänst.
Men 12 000 personer. Vaf-n, speciellt när jag inte tycker deras appar utvecklas något större.

Frågan jag ställer är hur stor andel är någon slags moderatorer som styr och ställer vilka låtar som ska få finnas, har som jobb att lyssna på låtar och ta bort om de ej följer regler, skapa spellistor etc?

Lågkonjunkturen är inte på ingående utan redan här tyvärr.

Anledningen varför det varit som det varit med IT-företagen är att de näst intill obefintliga räntorna gjort investeringar till en vanlig inkomstkälla för dessa företag. Fastän de själva inte har intäkterna för sin verksamhet att täcka upp. Så nu när investerare slutar komma och de som investerat vill se täckning för sin investering, behöver företagen smalna av och säga upp.

Många anklagade tex Musk för att vara cynisk när han tog över Twitter, men han gjorde bara exakt vad alla andra nu gjort och gör.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

Bara kolla lönerna på toppen.

2021 så tjänade två av alla över en halv miljard i årslön ihop.
Ena nästan 400 milj andra 200 miljoner per

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Saligt:

Lågkonjunkturen är inte på ingående utan redan här tyvärr.

Anledningen varför det varit som det varit med IT-företagen är att de näst intill obefintliga räntorna gjort investeringar till en vanlig inkomstkälla för dessa företag. Fastän de själva inte har intäkterna för sin verksamhet att täcka upp. Så nu när investerare slutar komma och de som investerat vill se täckning för sin investering, behöver företagen smalna av och säga upp.

Många anklagade tex Musk för att vara cynisk när han tog över Twitter, men han gjorde bara exakt vad alla andra nu gjort och gör.

Instämmer helt. Sedan så mycket pengar Musk förlorade på Twitteraffären.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.774984/elon-musk-har-s...

Men vi kan gå emot tuffare tider för oss inom It och det drabbar "alla" oss på olika sätt. Även om man har sitt jobb kvar, så kan ens kunder bli mer sparsamma och förvänta sig mer osv.

Permalänk
Medlem

Det här med "konjukktur" har visat sig vara trams i och med coronan när halva världen var hemma ett par månader utan någon påverkan på någon "konnjuktur". Det bedrövligaste med Spotify är att chefen tar ut miljarder och spekulerar köpa engelska fotbollslag etc istället för att det mesta går till artisterna.

Permalänk
Snusfri

Fundilerar på att testa Tidal ett tag istället för Spotify.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Haha hittade samma precis nu… snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Det här med "konjukktur" har visat sig vara trams i och med coronan när halva världen var hemma ett par månader utan någon påverkan på någon "konnjuktur". Det bedrövligaste med Spotify är att chefen tar ut miljarder och spekulerar köpa engelska fotbollslag etc istället för att det mesta går till artisterna.

Kanske de aldrig tidigare skådade monetära och skattemässiga policyåtgärderna har spelat in något? Här är en lista på åtgärder i bokstavsordning från Afghanistan till Zimbabwe. Faktiskt intressant läsning även för den ointresserade.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av BergEr:

Mjo är lite intressant att Spotifys app främst blivit sämre på tio år men har tusentals anställda nu.

"Ju fler kockar, desto sämre soppa." en klassiker när det kommer till just IT

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Blobster:

Det här med "konjukktur" har visat sig vara trams i och med coronan när halva världen var hemma ett par månader utan någon påverkan på någon "konnjuktur". Det bedrövligaste med Spotify är att chefen tar ut miljarder och spekulerar köpa engelska fotbollslag etc istället för att det mesta går till artisterna.

Jag ser det lite som smslån löser ens betalningsproblem.
Vi var i en extrem situation med corona. Stater gick då in så mycket som de bara kunde hjälpa folk och företag och klara krisen. Tanken var att vi efter krisen skulle få tuffa år betala tillbaka. Men att det skulle vara bättre att sprida ut problemen på alla dessa år.
Men en sak som hände var Ryssland/Ukraina kriget, precis innan världsekonomin hade börjat återhämta sig.

För min egen del skiter jag egentligen hur det går för Spotify. Men jag ser en trend att allt fler företaget varslar.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Artikeln är uppdaterad med den nya informationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sen är det klart att de går med förlust år efter år. Om spotify som bolag gick med vinst blev det ju mindre pengar till bolagen och i förlängningen oss musiker. Så jag önskar folk kunde sluta hänga upp sig på att de går med förlust när det I själva verket är bra.

Jag skulle inte definiera det som "bra": ett (aktie)bolag som konsekvent går med förlust kommer rasa förr eller senare.
Det är bättre i längden för alla om den kan lägga sig i ett stabilare läge där det rinner in åtminstone lite pluspengar.
("ett bra avtal, är ett avtal som alla parter tjänar på" som en gammal arbetskollega till mig brukade säga)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag skulle inte definiera det som "bra": ett (aktie)bolag som konsekvent går med förlust kommer rasa förr eller senare.
Det är bättre i längden för alla om den kan lägga sig i ett stabilare läge där det rinner in åtminstone lite pluspengar.
("ett bra avtal, är ett avtal som alla parter tjänar på" som en gammal arbetskollega till mig brukade säga)

Exakt. Frågan som fortfarande hänger i luften är hur hållbar affärsmodellen är. Förstår att varje enskild innehållsleverantör (musiker, poddare etc) vill ha en större de av kakan - och det är lätt att sympatisera med det - samtidigt blir det inga pengar alls om Spotify inte når lönsamhet.
Visst, det går att öka intäkterna genom att höja (eller kanske sänka?) abonnemangsavgifter, förbättra reklamfinansierade abonnemang samt ha en mer effektiv organisation (exempelvis genom att säga upp 6% av de anställda), men faktum är att om pengar in < pengar ut så kollapsar företaget.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Exakt. Frågan som fortfarande hänger i luften är hur hållbar affärsmodellen är. Förstår att varje enskild innehållsleverantör (musiker, poddare etc) vill ha en större de av kakan - och det är lätt att sympatisera med det - samtidigt blir det inga pengar alls om Spotify inte når lönsamhet.
Visst, det går att öka intäkterna genom att höja (eller kanske sänka?) abonnemangsavgifter, förbättra reklamfinansierade abonnemang samt ha en mer effektiv organisation (exempelvis genom att säga upp 6% av de anställda), men faktum är att om pengar in < pengar ut så kollapsar företaget.

Yes! Trots Spotifys effektivitetsproblem så tror jag nog ändå största svarta hålet är att majoriteten hamnar i skivbolagens fickor.
(Det är bisarrt hur lite som verkar nå artisterna i slutändan av vad jag läst)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vad betyder det egentligen när en VD säger att den tar "fullt ansvar"? Hört det inte bara nu vid Spotify men också någon annan, Google kanske? Vad betyder ansvar här? Att säga upp en hel del personer? Sure det kanske är ansvarsfullt att göra det, men annars är jag skeptisk till att "ansvar" skulle vara något annat än ord här, kommer dessa de ta en personlig ekonomisk smäll för det genom sänkt lön om det nu är så svårt ekonomiskt? Det kanske de gör också? Dock inte något jag sett skrivas i någon liknande artikel. Kanske lite väl syrlig här baserat enbart på ordval men skulle gärna vet vad "fullt ansvar" har för praktiska effekter för personerna i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Vad betyder det egentligen när en VD säger att den tar "fullt ansvar"? Hört det inte bara nu vid Spotify men också någon annan, Google kanske? Vad betyder ansvar här? Att säga upp en hel del personer? Sure det kanske är ansvarsfullt att göra det, men annars är jag skeptisk till att "ansvar" skulle vara något annat än ord här, kommer dessa de ta en personlig ekonomisk smäll för det genom sänkt lön om det nu är så svårt ekonomiskt? Det kanske de gör också? Dock inte något jag sett skrivas i någon liknande artikel. Kanske lite väl syrlig här baserat enbart på ordval men skulle gärna vet vad "fullt ansvar" har för praktiska effekter för personerna i fråga.

Ansvar mot aktiekursen/aktieägare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag skulle inte definiera det som "bra": ett (aktie)bolag som konsekvent går med förlust kommer rasa förr eller senare.
Det är bättre i längden för alla om den kan lägga sig i ett stabilare läge där det rinner in åtminstone lite pluspengar.
("ett bra avtal, är ett avtal som alla parter tjänar på" som en gammal arbetskollega till mig brukade säga)

Ja men det går inte. Enda anledningen att bolagen överhuvudtaget gick med på att ha sina artister på Spotify var att spotify gick med på avtal som i praktiken gör att de aldrig kan gå med vinst, och om bolag drar sig ur så blir ju tjänsten rätt värdelös. Så de kommer fortsätta gå med förlust som bolag. Men sen är det klart att det är bättre för själva bolaget om de gör så lite förlust det går. Men som artist som har min musik där så ser jag ärligt talat hellre att de kursar än löser sitt förlust"problem" genom att nalla av mina pengar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.