Telia drabbade av driftstörningar

Permalänk
Melding Plague

Telia drabbade av driftstörningar

Efter dagens driftstörningar har Telias tjänster börjat vakna till liv, men det kan dröja innan störningarna försvunnit helt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur det var deras interna system! Det var nog bara någon som dratt fel switch.

Permalänk
Medlem

Dom sa att fiber är 100x mer stabilt än 4G.
Det enda jag upplevt sedan jag skaffade Telias fiber är väldigt frekventa och återkommande störningar och långa downtimes....

Permalänk
Medlem

är la någon som har tagit sig in i deras "supersäkra" system och orsakar oreda...

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaegen:

Tur det var deras interna system! Det var nog bara någon som dratt fel switch.

Precis! Synd om de sjuka som inte kan nå sjukvården dock och den biten. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

tacka vet jag bredbandet på Televerket tiden,då var det minsagt stabilt. /S

faktiskt nöjd med telia haft det i 6 år med kanske 3-4 drifstörningar bara. I min nya lägenhet kommer jag att få Tele2, hoppas det är stabilt iaf

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Telia företag Web-mail ligger nere också...

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Kör Telia fiber och Telia på luren.
Fungerar till och från, åker på random DC's.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Dom sa att fiber är 100x mer stabilt än 4G.
Det enda jag upplevt sedan jag skaffade Telias fiber är väldigt frekventa och återkommande störningar och långa downtimes....

Har haft Telia i 8 år och har i princip aldrig haft någon nedtid alls. Säkert att det inte någon annanstans i kedjan du har problem?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Dom sa att fiber är 100x mer stabilt än 4G.
Det enda jag upplevt sedan jag skaffade Telias fiber är väldigt frekventa och återkommande störningar och långa downtimes....

Har inte märkt något alls idag

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Hjälpsam

Väldigt lugnt på jobbet idag, telefonen är helt tyst.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Dom sa att fiber är 100x mer stabilt än 4G.
Det enda jag upplevt sedan jag skaffade Telias fiber är väldigt frekventa och återkommande störningar och långa downtimes....

Det är fiber fram till masterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Dom sa att fiber är 100x mer stabilt än 4G.
Det enda jag upplevt sedan jag skaffade Telias fiber är väldigt frekventa och återkommande störningar och långa downtimes....

Största problemet jag hade i början med Telia för en herrans massa år sen är ju att deras DNS är totalt värdelös, efter byte av DNS så har jag inte haft något direkt problem med Telia, då dom flesta gångerna dom låg nere så var det DNS problem.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Fiber fungerar väldigt bra, kan inte minnas att jag haft någon störning. Fibern fungerar nu också, men Telia Play och telefonerna på jobbet fungerade inte idag.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

fick höra av en polare som jobbar som tekniker att det var någon update som gick chipp rätt åt helvete.
så ingen hackning eller något sånt....lär nog vara någon som får sparken imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Dom sa att fiber är 100x mer stabilt än 4G.
Det enda jag upplevt sedan jag skaffade Telias fiber är väldigt frekventa och återkommande störningar och långa downtimes....

Tyvärr du som har otur bara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raudszus:

fick höra av en polare som jobbar som tekniker att det var någon update som gick chipp rätt åt helvete.
så ingen hackning eller något sånt....lär nog vara någon som får sparken imorgon.

Vi får väl se vad den "officiella" anledningen blir och vad den "interna" anledningen blir. Kommer nog inte kunna gå ut med den utan att riskera något dock. Jag har inte hört något på flera timmar dock. Inte jag som delat med Sweclockers.

Den enda info jag fått internt är "Om det är så att era kunder hör av sig till er kan ni ge dom nedan information.
Vet att det är lite tunt men det är vad vi har just nu och det är viktigt att vi ger samma information i alla kanaler.
Just nu har vi har störningar i våra interna system som påverkar vår hemsida och vår möjlighet att hjälpa våra kunder med beställningar och i supportärenden.
Det kan även innebära störningar på bland annat Telia Tv & Streaming, e-post och vissa företagstjänster. Våra tekniker jobbar för att lösa detta så snabbt som möjligt"

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@dlq84 gäller det alla mobilmaster, mobilpunkter etc. Vad jag förstår ska det finnas också finnas slav-master (eller vad det heter) har dom också fiber eller ?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ringa någon

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@dlq84 gäller det alla mobilmaster, mobilpunkter etc. Vad jag förstår ska det finnas också finnas slav-master (eller vad det heter) har dom också fiber eller ?

Även om det inte skulle vara fiber till varenda mast (vilket jag skulle gissa att det ändå är), så lär det ju ändå vara fiber till masten som "slav-masten" pratar med. Så oavsett vilken mast din mobil kopplar mot så lär det gå med fiber majoriteten av vägen till operatören och sedan vidare.

Permalänk
Medlem

Slog jävligt hårt idag, försökte beställa en pizza men jag kopplades aldrig fram... fick snällt köra ner och beställa en pizza och sedan VÄNTA på att den skulle tillagas. PUH

#FKNMONDAYS

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Google Ads (tidigare AdWords) ligger också nere sedan några timmar. Kan det finnas någon koppling? Använder Google någon infrastruktur från Telia här i Sverige?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av Raudszus:

fick höra av en polare som jobbar som tekniker att det var någon update som gick chipp rätt åt helvete.
så ingen hackning eller något sånt....lär nog vara någon som får sparken imorgon.

Är det med andra ord Rollbacken de arbetar med på nu?

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Slog jävligt hårt idag, försökte beställa en pizza men jag kopplades aldrig fram... fick snällt köra ner och beställa en pizza och sedan VÄNTA på att den skulle tillagas. PUH

#FKNMONDAYS

Det får man väl göra ändå, är ju ingen Pizzeria som svarar i telefon längre, bara appen eller nätsidan.

Jag hade Telia ADSL i många år, måste säga att det var bara avbrott några timmar om året, till skillnad från stadsnät där det kunde vara nere i veckor i sträck, då dem snålade på antalet IP-adresser, eller 3G-nätet som det var bingo varje dag på. Nu kör jag Koaxialt och det är det näst stabilaste efter BBB.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Slog jävligt hårt idag, försökte beställa en pizza men jag kopplades aldrig fram... fick snällt köra ner och beställa en pizza och sedan VÄNTA på att den skulle tillagas. PUH

#FKNMONDAYS

Welcome to the 1990:s and back

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Google Ads (tidigare AdWords) ligger också nere sedan några timmar. Kan det finnas någon koppling? Använder Google någon infrastruktur från Telia här i Sverige?

Skulle inte förvåna mig. Telia Carrier är ju en T1 leverantör. Troligtvis väljer man då att jobba med Telia (som också är störst i Sverige).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det får man väl göra ändå, är ju ingen Pizzeria som svarar i telefon längre, bara appen eller nätsidan.

Jag hade Telia ADSL i många år, måste säga att det var bara avbrott några timmar om året, till skillnad från stadsnät där det kunde vara nere i veckor i sträck, då dem snålade på antalet IP-adresser, eller 3G-nätet som det var bingo varje dag på. Nu kör jag Koaxialt och det är det näst stabilaste efter BBB.

BBB, bredbandsbolaget?
Åh det va tider det år 2000 och man surfade med supersnabba 10Mbit. Hela stan va ett enda stort lan och man kunde se varje dator som va igång och gå in i öppna mappar eller i värsta fall hela datorn om folk inte hade satt rätt nätverksrättigheter

Jag har faktiskt inte bytt ISP sedan dess, har fortfarande kvar min @bredband.net adress.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Pratade med telenor runt 15:20 (15:24 är då jag la på(vi)) De hade med i sin telefonkö att de hade driftstörningar.
Så något gemensamt ställe bråkar säkert.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Verkar vara en hel del som är drabbade och då inte bara i Sverige. Skandiabanken har även de problem så att det skulle vara något internet hos just Swedbank betvivlar jag starkt.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skulle inte förvåna mig. Telia Carrier är ju en T1 leverantör. Troligtvis väljer man då att jobba med Telia (som också är störst i Sverige).

https://www.teliacompany.com/en/news/press-releases/2020/10/t...

Som sen döpte det till Arelion. Sen har AS3301 (samt andra telia nät) och AS1299 sköts skilt väldigt länge