Nekad reklamation av elsparkcyklar hos Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Vilka aktörers uttalanden menar du att jag har sammanblandat? Själv tycker jag att jag beskrev läget rätt tydligt uppdelat:
I den sista meningen tycker jag också att svaret på din fråga framgår, d.v.s. att om man inte kan konstatera att Webhallen har erkänt att felet existerar (exempelvis via butikschefen) så är ju rådande bedömning att det inte existerar något fel att laga. Sådant är inte ovanligt när det gäller t.ex. intermittenta fel, så det är i sig inget konstigt. Det som gör det konstigt är just att Mystah menar att han har fått ett muntligt besked där de erkänner, men slår ifrån sig felet, samtidigt som man i det spårbara flödet hävdar att inget fel existerar. Om Mystah ljuger eller har missförstått är det ju inget mer med det, men förutsatt att butikschefen sade det som Mystah hävdar att han sade är det inte en okej hantering.

Det är ju precis det jag försöker beskriva, du gör ett antal antaganden som leder fram till din slutsats vilka vi inte vet i vilken utsträckning det stämmer eller exakt hur det formulerats. Det skapar grumliga grunder för ARN att ta ställning till (tänker jag).

Därför menar jag att jag tror att det skulle förenkla processen om man följde gängse norm i att ge verkstaden ett nytt försök att reparera produkten, jag ser åtminstone inte hur TS skulle kunna förlora på detta.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag fick ett väldigt märkligt mail där min produkt som jag skickat in har utgått och således inte kan ersättas.
Märkliga stipuleringar som jag inte finner stöd för i lagen. Tror säkert att de löser detta när jag kommer med rimliga och legalt stödda önskemål.

Känns lite sådär att med modus operandi formulera mail för att skydda sig och med tveksamt legalt stöd.
Är det hårt om stålar eller har kunder för konstiga önskemål?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag fick ett väldigt märkligt mail där min produkt som jag skickat in har utgått och således inte kan ersättas.
Märkliga stipuleringar som jag inte finner stöd för i lagen. Tror säkert att de löser detta när jag kommer med rimliga och legalt stödda önskemål.

Känns lite sådär att med modus operandi formulera mail för att skydda sig och med tveksamt legalt stöd.

Va? Menar du att de inte ens vill erbjuda dig pengar som ersättning, eller menar du bara att du inte kan få en sån produkt? Det senare är egentligen varken så konstigt eller ovanligt i de fall när produkten faktiskt har utgått, men om du syftar till den tidigare tolkning så är det verkligen anmärkningsvärt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Med stöd i KKL får säljaren välja att återbetala kunden, eftersom det inte är möjligt för säljaren att trolla fram en produkt som utgått.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av johanandersson:

Va? Menar du att de inte ens vill erbjuda dig pengar som ersättning, eller menar du bara att du inte kan få en sån produkt? Det senare är egentligen varken så konstigt eller ovanligt i de fall när produkten faktiskt har utgått, men om du syftar till den tidigare tolkning så är det verkligen anmärkningsvärt.

Främst är det formuleringarna som verkar grunda hos kund att jag inte kommer få alla pengar eller så kommer jag få betala mellanskillnad om jag vill ha någon annan produkt (om den är dyrare), är ju inte mitt fel att Webhallen inte har produkten längre, finns hos konkurrenterna. Så i värsta fall kör jag på täckköp så får de bekosta ny produkt.

Eventuellt ett nyttjandeavdrag om jag vill ha pengarna tillbaka.
Nyttjandeavdrag finns det lagstöd för såklart men det är det väl ingen seriös aktör som håller på med för småbelopp och dryga året gamla produkter?

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av slipbit:

Med stöd i KKL får säljaren välja att återbetala kunden, eftersom det inte är möjligt för säljaren att trolla fram en produkt som utgått.

Problemet var att första kontakt innehöll formulering som försöker grunda i att jag inte kommer få alla pengar tillbaka eller kommer behöva betala mer för att få "motsvarande produkt". Jag har ju rätt till motsvarande produkt förutsatt kostnadsökning är "rimlig".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Problemet var att första kontakt innehöll formulering som försöker grunda i att jag inte kommer få alla pengar tillbaka eller kommer behöva betala mer för att få "motsvarande produkt". Jag har ju rätt till motsvarande produkt förutsatt kostnadsökning är "rimlig".

Vore rätt smidigt om man ändrade SKUn för att runda lagen.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av slipbit:

Vore rätt smidigt om man ändrade SKUn för att runda lagen.

Går ju inte runda lagen på det sättet då lagen är formulerad med "likvärdig produkt" inte "samma produkt".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Främst är det formuleringarna som verkar grunda hos kund att jag inte kommer få alla pengar eller så kommer jag få betala mellanskillnad om jag vill ha någon annan produkt (om den är dyrare), är ju inte mitt fel att Webhallen inte har produkten längre, finns hos konkurrenterna. Så i värsta fall kör jag på täckköp så får de bekosta ny produkt.

Eventuellt ett nyttjandeavdrag om jag vill ha pengarna tillbaka.
Nyttjandeavdrag finns det lagstöd för såklart men det är det väl ingen seriös aktör som håller på med för småbelopp och dryga året gamla produkter?

Avdrag kanske är lite konstigt, men det beror på. Kan du dela den faktiska texten du fått? Inte helt säker på exakt alla tolkningar av det du skriver.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Går ju inte runda lagen på det sättet då lagen är formulerad med "likvärdig produkt" inte "samma produkt".

Var nog inte tydlig där. Försökte med ironi, just likvärdig produkt gör att man inte kan ändra SKUn för att slippa sina åtaganden som ÅF.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av johanandersson:

Avdrag kanske är lite konstigt, men det beror på. Kan du dela den faktiska texten du fått? Inte helt säker på exakt alla tolkningar av det du skriver.

Kan göra det när ärendet är avklarat. Jag reagerade på att det var lite väl vinklat men tror inte det är några bekymmer att lösa ärendet med Webbis.

Skrivet av slipbit:

Var nog inte tydlig där. Försökte med ironi, just likvärdig produkt gör att man inte kan ändra SKUn för att slippa sina åtaganden som ÅF.

Okej, svårt med tonaliteten i text många gånger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mystah Någon uppdatering om detta?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, hoppas det är okej.
Så varit trogen kund hos webhallen i alla år, alltid fått bra bemötande tills idag. (Verkligen tyckt att kundtjänst varit den bästa)
Köpte mobil telefon hos dom, den går Sönder out of the blue, snackar med kundtjänst och fick tips om att lämna den på plats i butik då det går snabbare att skicka in den. Då jag skulle ner till Sthlm över helgen tänkte jag att det ska väl gå bra och (kundtjänst sa till mig att det är inga problem med att få den skickad hem sen. )
Lämnar in den i Sthlm och även där berättar för dom att jag måste få den skickad till Sundsvall då jag inte bor i Sthlm, inga problem säger dom.
Får mail igår om att den är redo att hämtas ut, kontaktar kundtjänsten igen för att få den skickad till mig.
Får svar från Marcus på kundtjänsten att det står inget info om detta där och jag får skicka mail vidare till Webhallen och bara lämnar chatten, medans jag håller på att skriva svar till han.
Wow känner jag så där spontant efter har varit kund i så sjukt många år... @Webhallen

Har ni sommarvikarier eller vad händer?

Nu hoppas jag att detta löser sig, men det har redan nu lämnat ett bittert eftersmak..

Permalänk
Skrivet av Kiniguw:

Så varit trogen kund hos webhallen i alla år, alltid fått bra bemötande tills idag. (Verkligen tyckt att kundtjänst varit den bästa)
Köpte mobil telefon hos dom, den går Sönder out of the blue, snackar med kundtjänst och fick tips om att lämna den på plats i butik då det går snabbare att skicka in den. Då jag skulle ner till Sthlm över helgen tänkte jag att det ska väl gå bra och (kundtjänst sa till mig att det är inga problem med att få den skickad hem sen. )
Lämnar in den i Sthlm och även där berättar för dom att jag måste få den skickad till Sundsvall då jag inte bor i Sthlm, inga problem säger dom.
Får mail igår om att den är redo att hämtas ut, kontaktar kundtjänsten igen för att få den skickad till mig.
Får svar från Marcus på kundtjänsten att det står inget info om detta där och jag får skicka mail vidare till Webhallen och bara lämnar chatten, medans jag håller på att skriva svar till han.
Wow känner jag så där spontant efter har varit kund i så sjukt många år... @Webhallen

Nu hoppas jag att detta löser sig, men det har redan nu lämnat ett bittert eftersmak..

Känner igen den killen med, han borde jobba med annat än Kundservice. Verkar inte vara hans avdelning om jag ska vara ärlig.
Varit i kontakt med honom flera ggr om ett och samma ärende och varje gång har han varit dryg så det förvånar mig inte att han bara lämnar

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiniguw:

Skulle nästan säga att Marcus är ökänd på Webhallens kundtjänst, tyvärr verkar han vara en av deras seniorer, och lär föra vidare sin kundtjänst "skills" till andra medarbetare..
Han är dock väldigt effektiv och snabb med sin service, som ofta lämnar en dålig eftersmak.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@Mystah Hur har de gått sen sist?

Visa signatur

Ultrawidemasterrace osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Känner igen den killen med, han borde jobba med annat än Kundservice. Verkar inte vara hans avdelning om jag ska vara ärlig.
Varit i kontakt med honom flera ggr om ett och samma ärende och varje gång har han varit dryg så det förvånar mig inte att han bara lämnar

Så efter har varit en "Karen" fick jag äntligen ett ursäkt från Webhallens kundtjänst idag och dom ska skicka paketet.
Otroligt fint sköt av dom ändå och responsen var snabb, så klart är man rädd att hamna i kontakt med den där Marcus i framtiden men ah bra jobbat med att kollat igenom historiken och återkopplat till mig.
Ska göra en till beställning hos dom nu igen.
För en dag.

Permalänk
Medlem

Hej,
Fick svar idag, då får jag bara filma att farthållaren stänger av sig efter någon sekund helt enkelt och visa Webhallen(trots att butikschefen? redan vet om det).

Motiveringen till nämndens beslut
Konsumentköplagen (2022:260) är tillämplig på tvisten. En vara är felaktig enligt den lagen bl.a. om varan inte motsvarar det som anges om den i köpeavtalet (s.k. subjektiva fel). Den är också felaktig om den inte uppfyller de krav som en köpare kan förväntas ha på varor av samma slag (s.k. objektiva fel), se 4 kap. 1 och 2 §§. Det kan exempelvis handla om brister i hållbarhet, material eller funktion. Det är köparen, i det här fallet Marco Ljungberg, som måste bevisa att det är fel på varan.
Marco Ljungberg har inte gett in någon bevisning till stöd för sina uppgifter om att farthållaren på elsparkcykeln inte fungerar. Han har därmed inte, mot säljarens invändning, bevisat att elsparkcykeln är köprättsligt felaktig. Hans krav ska därför avslås.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

”Hej Webhallen,

Vi fick idag beslutet av Arn gällande vår tvist (bifogat).

Ni har ju testat elcykeln i butik och konstaterat att farthållaren stänger av sig efter någon sekund, men ändå valde ni att skriva till Arn i ärendet att det inte är något fel på den.
Vill ni att jag kommer in och visar er och filmar felet, eller löser ni returen?

/Mvh M”

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Webhallens verkstäder verkar vara riktiga klåpare, min mac hade ett fel som apple till och med gett förlängd garanti på men på grund av "dam" så är det mitt fel att det felet som apple själva erkänt blir med deras tangentbord uppkommit.

Fast det är ju Xiaomis verkstad. Köper man billig kinaskit (vilket Xiaomi i högsta grad är) finns ju en större risk att man hamnar här.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Hjälper dock inte vilken verkstad när Webhallen säger att ett fel med farthållaren inte skulle täckas av någon garanti. Men att farthållaren finns som en funktion vill dom gärna framföra:

https://www.webhallen.com/se/product/347148-Xiaomi-Mi-Electri...

Bekväm och säker transport
Mi Electric Scooter PRO2 är utrustad med slitstarka däck med halkskydd och stötdämpare som gör det enkelt att ta sig fram på vägarna. Elscootern är även utrustad med ett dubbelt bromssystem där det bakre däcket har en regenerativ bromsskiva och det främre är utrustat med ett E-ABS system.

Mi Electric Scooter PRO2 är även utrustad med farthållare och med ett KERS-system. Tack vare farthållaren kan du enkelt bibehålla din önskade hastighet och slippa tänka på att gasa eller bromsa under din resa. KERS-systemet lagrar den kinetiska energin under inbromsningmomentet och omvandlar den sedan till drivkraft.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Marco Ljungberg har inte gett in någon bevisning till stöd för sina uppgifter om att farthållaren på elsparkcykeln inte fungerar. Han har därmed inte, mot säljarens invändning, bevisat att elsparkcykeln är köprättsligt felaktig. Hans krav ska därför avslås.

Ajaj, som jag skrev för länge sedan tror jag att du sket i det blå skåpet när du inte bara hämtade ut cykeln och bevisade felet och lämnade in den igen. Jag förstår fortfarande inte problemet med att göra det och nu kommer det ligga dig i fatet för all framtid..

Permalänk
Medlem

@Kamouflage

Vad menar du? Felet är ju inte borta, det är bara att visa Webhallen felet.
Därav dom skriver lagen ovan där dom menar på att jag har rätt, men med bevisning.

Arn är ingen domstol, dom ger bara fakta om lagen mer eller mindre.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Vad skickade du in för bevisning till ARN? Ifall de inte fått in någon bevisning från dig så kan de inte göra något annat än att ge Webhallen rätt i tvisten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Vad menar du? Felet är ju inte borta, det är bara att visa Webhallen felet.
Därav dom skriver lagen ovan där dom menar på att jag har rätt, men med bevisning.

Arn är ingen domstol, dom ger bara fakta om lagen mer eller mindre.

De skriver att du inte kunnat påvisa felet och att din begäran avslås. Sen läser du det som fan läser bibeln och säger att "Då har de alltså gett mig rätt, egentligen!

ARN är ingen domstol men det är extremt vanligt att tingsrätten dömer enligt deras uttalande och de flesta företag går inte ens så långt eftersom de vet att de kommer förlora. D.v.s drar du detta rättsligt kommer du förlora.
Hade du accepterat det du skriver, åt andra hållet, d.v.s att Webhallen blev anmodade att reparera den och de bara kör "ARN är ingen domstol, vi skiter i vad de säger"? Knappast.

Det jag menar framför allt är att du valt att tjafsa med dem och vara utan elscootern i flera månader istället för att bara ta hem den, filma problemet, lämna in den igen och få det löst. Nu har du istället ett starkt vägledande och respekterat uttalande som säger att du har fel. Det kommer ligga dig i fatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

De skriver att du inte kunnat påvisa felet och att din begäran avslås. Sen läser du det som fan läser bibeln och säger att "Då har de alltså gett mig rätt, egentligen!

ARN är ingen domstol men det är extremt vanligt att tingsrätten dömer enligt deras uttalande och de flesta företag går inte ens så långt eftersom de vet att de kommer förlora. D.v.s drar du detta rättsligt kommer du förlora.
Hade du accepterat det du skriver, åt andra hållet, d.v.s att Webhallen blev anmodade att reparera den och de bara kör "ARN är ingen domstol, vi skiter i vad de säger"? Knappast.

Det jag menar framför allt är att du valt att tjafsa med dem och vara utan elscootern i flera månader istället för att bara ta hem den, filma problemet, lämna in den igen och få det löst. Nu har du istället ett starkt vägledande och respekterat uttalande som säger att du har fel. Det kommer ligga dig i fatet.

Det är lite flytande absolut, och det kommer inte bli något nytt utlåtande från ARN.
Dock skriver de i sitt utlåtande att den typ av fel som TS beskriver absolut omfattas av KKL/reklamationsrätten även om TS inte kunnat bevisa det, alltså bör Webhallen vara tvungna att göra det om TS tillhandahåller en video som visar felet.

Håller med dig om att TS borde hämtat ut skotern och filmat felet för att påvisa det till ARN

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Dock skriver de i sitt utlåtande att den typ av fel som TS beskriver absolut omfattas av KKL/reklamationsrätten även om TS inte kunnat bevisa det, alltså bör Webhallen vara tvungna att göra det om TS tillhandahåller en video som visar felet.

Jo precis, att hans ärende är en rimlig reklamation tror jag alla håller med om, inklusive ARN. Och inklusive Webhallen, om man ser till Mystahs egna beskrivning. Men han gör allt i sin makt för att krångla och lösa det på omständligast möjliga sätt, t.ex. genom att han vägrar ta hem sparkcykeln och filma problemet. Det skulle ju ta en dag eller två, men istället väljer han att gå den långa vägen via ARN.
Jag tror att om felet faktiskt är som han beskriver skulle han inte göra såhär så jag blir mer och mer skeptisk till det här ärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jo precis, att hans ärende är en rimlig reklamation tror jag alla håller med om, inklusive ARN. Och inklusive Webhallen, om man ser till Mystahs egna beskrivning. Men han gör allt i sin makt för att krångla och lösa det på omständligast möjliga sätt, t.ex. genom att han vägrar ta hem sparkcykeln och filma problemet. Det skulle ju ta en dag eller två, men istället väljer han att gå den långa vägen via ARN.
Jag tror att om felet faktiskt är som han beskriver skulle han inte göra såhär så jag blir mer och mer skeptisk till det här ärendet.

Det kan jag hålla med om, bråkar butiken är det enda en kan göra att dokumentera sitt missnöje och att man motsätter sig beslutet (samt eventuell bekräftande av felet från butiken) och sedan dra det vidare med all bevisning som är möjlig.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Filma problemet.

Jag hade inte uppmuntrat till detta. Visserligen kan någon annan filma processen, då löser det sig. Men ensamt bör man inte stå på en rullande planka och försöka snappa upp problemet. Maskinen bör trots allt opereras med två händer på styret, så man inte landar på skallen då fokuset är på telefon/kameran.

Om problemet är så pass förekommande så bör ju detta kunna påvisas enkelt om en representant från Webhallen provkör manicken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

[...]den ena har något strul med gasen då farthållaren dör efter ca 5 sekunder samt att cykeln även kan fortsätta gasa i en halv sekund efter den stannat.

Skrivet av Webhallen:

Sparken har skickats till Xiaomis huvudleverantör där en tekniker har testkört scootern i 4km utan att beskrivet fel har uppkommit.

Vi kan goodwilla avgiften för att verkstaden inte har hittat något men vi kan inte byta ut något som vår verkstad ej hittar fel hos.

Skrivet av GooGeL:

Om problemet är så pass förekommande så bör ju detta kunna påvisas enkelt om en representant från Webhallen provkör manicken.

Enligt Mystah sker det "efter fem sekunder" men verkstaden lyckades inte återskapa det på 4km. Det finns ingen rimlig anledning för dem att ljuga i och med att felet enkelt kan återskapas och bevisas så de kan ju inte "komma undan" så troligare är ju att felet inte går att återskapa, åtminstone inte under vanlig körning bara.
Mystah säger att det uppstod i butik tillsammans med Webhallens personal. Det har väl aldrig bekräftats riktigt annat än genom att Mystah säger det och Webhallen helt verkar ignorera det. Oavsett om det är sant eller ej så måste ju felbeskrivningen sakna något.
Det kanske är så enkelt att det var något tillfälligt fel i den, typ fukt som sedan torkat upp, och den har fungerat fläckfritt ända sedan Mystah lämnade in den.

Eller så ljuger både Webhallen och deras verkstad och det här blir ett riktigt scoop när Mystah kommer med film på hur lätt det är att återskapa. Spänningen är olidlig.