hur formatera hårddisk för inspelning från TV

Permalänk
Medlem

hur formatera hårddisk för inspelning från TV

Jag har en Teliabox (Tv-box Arris VIP 4302) med tillhörande hårddisk. Sedan cirka två veckor går det inte att spela in från TV:n längre. Dyker upp en ruta i TV:n att "inspelningsbar hårddisk saknas". Jag har nu plockat ut hårddisken (Toshiba 500 Gb) och kopplat upp den mot min PC för att se om jag hittar några fel och tänkte att jag kan göra en omformatering men undrar då vilket system jag ska formatera till, Fat32? Antar att jag sedan när jag kopplar in hårddisken till TV:n att jag måste formatera om den igen för att kunna ansluta till TV:ns utrustning. Tacksam för tips på hur komma vidare.

Permalänk
Medlem

Kan nu svara på min egen fråga: Jag formaterade hårddisken i datorn (fullformaterad) till ExFat32. Installerade den till TV-boxen med USB-kontakten och i inställningarna från boxen valde jag formatera. Nu gick det att formatera hårddisken, samtidigt installerades programvaran. Tidigare hade det inte gått att formatera på detta sätt eller att kontrollera hd:n.
Tråden kan nu stängas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aaberg:

Jag har en Teliabox (Tv-box Arris VIP 4302) med tillhörande hårddisk. Sedan cirka två veckor går det inte att spela in från TV:n längre. Dyker upp en ruta i TV:n att "inspelningsbar hårddisk saknas". Jag har nu plockat ut hårddisken (Toshiba 500 Gb) och kopplat upp den mot min PC för att se om jag hittar några fel och tänkte att jag kan göra en omformatering men undrar då vilket system jag ska formatera till, Fat32? Antar att jag sedan när jag kopplar in hårddisken till TV:n att jag måste formatera om den igen för att kunna ansluta till TV:ns utrustning. Tacksam för tips på hur komma vidare.

Disken är troligen i nått "nix" filsystem (många tvboxar kör bsd som operativsytem) och den borde vara krypterad, ska du göra nått med den ska du troligen radera alla partitioner och inget annat utan den ska formateras av boxen för att den ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

jo

minns inte vilken version men något långt inne säger ext4. är det som används i boxen men minns inte såhär på rak arm.

dock är den även krypterad så den är oläsbar för allt utom tv boxen.

men du verkade ju ha fått igång den dock föreligger väl en risk att disken ev håller på att rasa så kan va dax att kolla efter antingen en ny disk eller få den utbytt av telia då boxen brukar bara hyras iaf från telia (var iaf så förr men inte haft tv abonnemang eller tv sen 2011) vet inte om fler iptv leverantörer kör den boxen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo

minns inte vilken version men något långt inne säger ext4. är det som används i boxen men minns inte såhär på rak arm.

dock är den även krypterad så den är oläsbar för allt utom tv boxen.

men du verkade ju ha fått igång den dock föreligger väl en risk att disken ev håller på att rasa så kan va dax att kolla efter antingen en ny disk eller få den utbytt av telia då boxen brukar bara hyras iaf från telia (var iaf så förr men inte haft tv abonnemang eller tv sen 2011) vet inte om fler iptv leverantörer kör den boxen.

Tror det hände något när jag skulle spela in vid något tillfälle. Efter formateringen fungerar den igen. Är en ssd och inget viktigt på så den får vara,tills/om den klappar ihop. Garantin har gått ut och Telia tar ca 900 kr för en ny.

Permalänk
Skrivet av Aaberg:

Kan nu svara på min egen fråga: Jag formaterade hårddisken i datorn (fullformaterad) till ExFat32. Installerade den till TV-boxen med USB-kontakten och i inställningarna från boxen valde jag formatera. Nu gick det att formatera hårddisken, samtidigt installerades programvaran. Tidigare hade det inte gått att formatera på detta sätt eller att kontrollera hd:n.

Hej
Jag har själv en hårddisk som strular och tänkte eventuellt byta ut den men har ett par frågor.
Öppnade du lådan(pucken) eller pluggade du in USB-kabeln direkt i lådan?
Om du öppnade den var det knepigt att komma in i den?
Jag antar att du spelat in och upp utan problem efter formateringen även time shift?

Eftersom du gjorde en fullständig formatering utesluts ju trasiga sektorer vilket gör att disken funkar tills det blir nya skadade sektorer men man slipper ju köpa ny disk.
Jag har hört/läst att VIP 4302 körs med Linux så därför trodde jag även hårddisken formaterats med något Linux system men funkar ExFat32 så är ju det bra.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Så gjorde jag (tror jag)

Skrivet av GannTrader:

Hej
Jag har själv en hårddisk som strular och tänkte eventuellt byta ut den men har ett par frågor...

Det var ett tag sedan men vill minnas att jag öppnade boxen och tog ut hårddisken för att montera i separat hd-ställ som jag har men tror nog det går lika bra att formatera med den i boxen. Uteslöt inte några sektorer utan testade med fullständig formatering, tar lite tid men det gick bra. Boxen sitter ihop med plastklips så bara öppna försiktigt runt om med en tunn skruvmejsel, kniv eller annat så hoppar botten ur.

Permalänk
Skrivet av Aaberg:

Det var ett tag sedan men vill minnas att jag öppnade boxen och tog ut hårddisken för att montera i separat hd-ställ som jag har men tror nog det går lika bra att formatera med den i boxen. Uteslöt inte några sektorer utan testade med fullständig formatering, tar lite tid men det gick bra. Boxen sitter ihop med plastklips så bara öppna försiktigt runt om med en tunn skruvmejsel, kniv eller annat så hoppar botten ur.

Fullständig formatering utesluter automatiskt trasiga sektorer men du såg kanske att den inte rapporterade några felaktiga sektorer när formateringen i datorn var klar.
Du anslöt alltså disken till datorn med USB kabeln?

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Fullständig formatering utesluter automatiskt trasiga sektorer men du såg kanske att den inte rapporterade några felaktiga sektorer när formateringen i datorn var klar.
Du anslöt alltså disken till datorn med USB kabeln?

Inga fel rapporterades. Använde Windows formateringsverktyg.

Permalänk
Medlem

Tack för tips och inspiration.
För mig slutade den fungera efter en uppdatering av "boxen"
Ringde Telia för support - men de kunde inte hjälpa mig och sa att det inte gick att köpa en ny disk som passar.
(fick nästan känslan att Telia tagit bort funktionen att kunna spela in eftersom det inträffade i en uppdatering - men skönt - det går nog att fixa disken)

OffTopic
Ibland saknar jag en gamla hederlig videokassettspelare - tycker att möjlighet till inspelning blir sämre och sämre.
Viasat - för många år sedan, hade en inspelningsbar box - tryckte man "record" mitt i ett program sparades hela programmet - underbart. Hade även en box där det var möjligt att spela upp ett program något snabbare - också en funktion jag saknar.
Sist menvinte minst kunde man trycka på en knapp så hoppades hela reklamen över..
Men det var förr...

Permalänk
Medlem

[quote postid="19905465" userid="347481" name="Albireo"]

Går disken inte att fixa finns nya på ex Kjell o Co.