Permalänk
Medlem
Skrivet av godisemla:

jag har en acer predator prebuilt och jag kör oftast minecraft och ska kanske köpa rust om jag vet att datorn klarar det
inställingar på vad?

Ett GeForce 3070 klarar av alla dagens spel utan problem.
Speciellt om du spelar i en upplösning som är 1920x1080p. Då kan du garanterat spela alla spel med höga inställningar.
Dubbelkolla om du kopplat in kabeln till skärmen korrekt. Se de bilder som länkats ovan.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av saturn5:

Kan du söka på modellnummret som din prebuild har och klistra in en länk ifrån tillverkarens hemsida eller stället du köpte maskinen på så vi kan få se vad det är för maskin du faktiskt har?
Säger GPU-Z fortfarande att kortet bara har 4 GB grafikminne eller säger den 8 GB som ett RTX 3070 ska ha?

Skrivet av CreativeX:

Skriv modell på din dator eller ge länk så slipper vi gissa sig fram. Från vad jag läst så kan du ha allt från en 3070 till en 1050.

Hur ser man moddelnumret?

Permalänk
Skrivet av shugge:

Låter som att du kopplar in sladden i moderkortet och inte i grafikkortet om det bara finns en kontakt där sladden passar. Grafikkortet sitter längre ned i chassit om du har ett separat grafikkort inkopplat.

Se bild nedan där de har ringat in grafikkortet i rött.
https://60a99bedadae98078522-a9b6cded92292ef3bace063619038eb1.ssl.cf2.rackcdn.com/5715Image2.jpg

hur skickade du bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av godisemla:

hur skickade du bilden?

Jag tryckte på knappen för delning av bildlänk (tredje ikonen från höger när man skriver meddelande här på forumet.

Är det en egen bild som inte finns på nätet kan du använda andra ikonen från höger för att ladda upp bilden.

Om du inte ser menyn med ikonerna (om du t.ex. är på mobilanpassade sidan) trycker du på förhandsgranska för att få fram den.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av saturn5:

Kan du söka på modellnummret som din prebuild har och klistra in en länk ifrån tillverkarens hemsida eller stället du köpte maskinen på så vi kan få se vad det är för maskin du faktiskt har?
Säger GPU-Z fortfarande att kortet bara har 4 GB grafikminne eller säger den 8 GB som ett RTX 3070 ska ha?

Skrivet av CreativeX:

Skriv modell på din dator eller ge länk så slipper vi gissa sig fram. Från vad jag läst så kan du ha allt från en 3070 till en 1050.

jag vet inte var man ser det. det står massa olika slags nummer

Permalänk
Skrivet av shugge:

Jag tryckte på knappen för delning av bildlänk (tredje ikonen från höger när man skriver meddelande här på forumet.

Är det en egen bild som inte finns på nätet kan du använda andra ikonen från höger för att ladda upp bilden.

Om du inte ser menyn med ikonerna (om du t.ex. är på mobilanpassade sidan) trycker du på förhandsgranska för att få fram den.

tack

Permalänk
Skrivet av godisemla:

Hur ser man moddelnumret?

Permalänk
Medlem

Då är det Predator PO3-620 som är modellen
https://www.acer.com/se-sv/predator/desktops-and-all-in-ones/...

10700, 3070 8GB och 16GB ram och 500w nätagg.

Kan du också ta en bild på baksidan där du kopplar in alla sladdar?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Då är det Predator PO3-620 som är modellen
https://www.acer.com/se-sv/predator/desktops-and-all-in-ones/...

10700, 3070 8GB och 16GB ram och 500w nätagg.

Kan du också ta en bild på baksidan där du kopplar in alla sladdar?

Permalänk

btw, jag instalerade datorn på nytt för typ 2 veckor sedan. då menar jag inte factory reset utan en complete reset

Permalänk
Medlem

@godissemla

Dåså, då är det konstaterat vad det är för dator och att skärmen är kopplad på rätt plats.

Kan du högerklicka på skrivbordet (Show more options om du har Windows 11) > Nvidia control panel > System information längst ner till vänster. Kontrollera Driver version

Kolla sedan Manage 3D settings uppe till vänster och leta upp Vertical sync och kolla vad den står på.

Sedan, är det Minecraft java eller minecraft for windows?

I Minecraft for windows kan du kolla video-inställningar och kolla om du har en FPS-limit satt

I Minecraft Java kan du kolla i video settings om Vsync är on, och isåfall sätta det på off.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

@godissemla

Dåså, då är det konstaterat vad det är för dator och att skärmen är kopplad på rätt plats.

Kan du högerklicka på skrivbordet (Show more options om du har Windows 11) > Nvidia control panel > System information längst ner till vänster. Kontrollera Driver version

Kolla sedan Manage 3D settings uppe till vänster och leta upp Vertical sync och kolla vad den står på.

Sedan, är det Minecraft java eller minecraft for windows?

I Minecraft for windows kan du kolla video-inställningar och kolla om du har en FPS-limit satt

I Minecraft Java kan du kolla i video settings om Vsync är on, och isåfall sätta det på off.

nej jag kör på windows 10

Permalänk
Skrivet av godisemla:

nej jag kör på windows 10

jag har 472.80 på driver version

Permalänk
Skrivet av godisemla:

nej jag kör på windows 10

jag kör på java versionen

Permalänk
Skrivet av macmann1:

@godissemla

Dåså, då är det konstaterat vad det är för dator och att skärmen är kopplad på rätt plats.

Kan du högerklicka på skrivbordet (Show more options om du har Windows 11) > Nvidia control panel > System information längst ner till vänster. Kontrollera Driver version

Kolla sedan Manage 3D settings uppe till vänster och leta upp Vertical sync och kolla vad den står på.

Sedan, är det Minecraft java eller minecraft for windows?

I Minecraft for windows kan du kolla video-inställningar och kolla om du har en FPS-limit satt

I Minecraft Java kan du kolla i video settings om Vsync är on, och isåfall sätta det på off.

vertical sync står på "use the 3D application settings"

Permalänk
Skrivet av macmann1:

@godissemla

Dåså, då är det konstaterat vad det är för dator och att skärmen är kopplad på rätt plats.

Kan du högerklicka på skrivbordet (Show more options om du har Windows 11) > Nvidia control panel > System information längst ner till vänster. Kontrollera Driver version

Kolla sedan Manage 3D settings uppe till vänster och leta upp Vertical sync och kolla vad den står på.

Sedan, är det Minecraft java eller minecraft for windows?

I Minecraft for windows kan du kolla video-inställningar och kolla om du har en FPS-limit satt

I Minecraft Java kan du kolla i video settings om Vsync är on, och isåfall sätta det på off.

nu har jag gjort allt men känner ingen skillnad. btw hur ser jag fps i minecraft utan några mods?

Permalänk
Medlem
Skrivet av godisemla:

nu har jag gjort allt men känner ingen skillnad. btw hur ser jag fps i minecraft utan några mods?

f3

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande har ~60fps kan du ju försöka ta en bild med hela F3 öppet och en på aktivitetshanteraren när spelet är igång.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Om du fortfarande har ~60fps kan du ju försöka ta en bild med hela F3 öppet och en på aktivitetshanteraren när spelet är igång.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad visar Nvidias egna inställningar/kontrollpanel? Vsync eller låst till 60fps där också?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vad visar Nvidias egna inställningar/kontrollpanel? Vsync eller låst till 60fps där också?

Är det vertical sync?

Permalänk
Skrivet av godisemla:

vertical sync står på "use the 3D application settings"

^

Permalänk
Medlem

500w PSU? Är det inte lite för svagt på en 11900K/3070? Inte för att det har något med dina problem o göra, men ändå.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad visar Nvidias egna inställningar/kontrollpanel? Vsync eller låst till 60fps där också?

TSs GPU är på 70% för att visa 30fps i minecraft utan mods så det bör inte vara vsync eller sånt för datorn kämpar ju som fan och presterar ingenting.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BergEr:

TSs GPU är på 70% för att visa 30fps i minecraft utan mods så det bör inte vara vsync eller sånt för datorn kämpar ju som fan och presterar ingenting.

Hyffsat balanserat mellan CPU/GPU på ca 70%
Kan det vara höga temps inblandat eller saknade drivare?

Tycker iofs också att 500W är lite svagt, beroende på kvalitet då

Permalänk
Medlem

Vad är det för skärm ?
Du har inte lyckats låsa skärmen på nån skum framerate o att du har gsync igång ?

Btw. Har du en skärm som är mer än 60hz så sätt igång gsync i Nvidias kontrollpanel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hyffsat balanserat mellan CPU/GPU på ca 70%
Kan det vara höga temps inblandat eller saknade drivare?

Tycker iofs också att 500W är lite svagt, beroende på kvalitet då

Står att han har Nvidia 472.80 drivers (kan dock inte hitta online). Men finns ju nyare att ladda ner.

500W bör gå bra, är ju en prebuild så en del kontroll har det ju där. Ska inte spöka i MC.

@godisemla Skulle prova stänga av Vsync i windows (så där du såg "use the 3D application settings" kan du välja off) och kolla hur det är när du varit inne i mc någon minut (ny värld med 32 render distance kan lagga stenhårt i början).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BergEr:

Står att han har Nvidia 472.80 drivers (kan dock inte hitta online). Men finns ju nyare att ladda ner.

500W bör gå bra, är ju en prebuild så en del kontroll har det ju där. Ska inte spöka i MC.

@godisemla Skulle prova stänga av Vsync i windows (så där du såg "use the 3D application settings" kan du välja off) och kolla hur det är när du varit inne i mc någon minut (ny värld med 32 render distance kan lagga stenhårt i början).

Tänkte på övriga drivrutiner; chipset, ahci osv.
Vet vi vad TS har för skärm? I "Display> Change resolution" kan man låsa olika refresh rates.

Litar inte alls på OEM-tillverkare då de snålar på mycket, 500W är i lägst laget men bör väl iaf funka OK.

Permalänk
Skrivet av CreativeX:

500w PSU? Är det inte lite för svagt på en 11900K/3070? Inte för att det har något med dina problem o göra, men ändå.

det har jag tänkt på och det kan nog visst påverka fps. bara för att försäkra mig. är det typ kraftagget?