Permalänk
Medlem

DHCP lease/renew

Spanar lite i loggen på router och funderar lite kring DHCP lease och renew.
På LAN-settings går det att bestämma vilken frekvens jag vill ha av lease och renew men hittar inget kring WAN. Jag antar att detta kontrolleras från min internetleverantör.

Det sker en lease och renew var 10:e minut ang WAN. Varje lease med renew tilldelar exakt samma IP, mask och gateway. Processen tar 3 sekunder enligt loggen och min fråga är - tappar man uppkopplingen under denna tid? Jag har försökt prova att timea in med spel eller någon streaming på t.ex. youtube men har svårt att bedöma. Upplever inget problem kring detta utan mer nyfiken på hur det fungerar.
Jag misstänker att om jag skulle blivit tilldelat ett annat ip så bör det under den tid som det byts ut vara en frånkoppling?

Den andra funderingen är kring DHCP lease och renew på LAN-nätverk. Finns det någon nackdel att ha samma ip inom nätverket så länge som möjligt? Standardsetting hos mig var 2h men går att öka upp till 48h.

Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomno:

Det sker en lease och renew var 10:e minut ang WAN. Varje lease med renew tilldelar exakt samma IP, mask och gateway. Processen tar 3 sekunder enligt loggen och min fråga är - tappar man uppkopplingen under denna tid?

Nej, även om 3s låter rätt mycket eftersom det bara är några paket fram och tillbaka.

Skrivet av tomno:

Jag misstänker att om jag skulle blivit tilldelat ett annat ip så bör det under den tid som det byts ut vara en frånkoppling?

Om du får ett nytt ip så kommer det brytas, men det är väldigt ovanligt. Jag har haft samma IP i flera år (ComHem).

Skrivet av tomno:

Den andra funderingen är kring DHCP lease och renew på LAN-nätverk. Finns det någon nackdel att ha samma ip inom nätverket så länge som möjligt? Standardsetting hos mig var 2h men går att öka upp till 48h.

Det spelar ingen roll. Servern kommer inte köra hela havet stormar med IP-adresser så alla kommer (oftast) fortsätta ha samma oavsett. Jag kör fasta IP:n på det mesta på mitt interna nätverk eftersom det gör det enklare att hitta dom andra datorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Nej, även om 3s låter rätt mycket eftersom det bara är några paket fram och tillbaka.

Om du får ett nytt ip så kommer det brytas, men det är väldigt ovanligt. Jag har haft samma IP i flera år (ComHem).

Det spelar ingen roll. Servern kommer inte köra hela havet stormar med IP-adresser så alla kommer (oftast) fortsätta ha samma oavsett. Jag kör fasta IP:n på det mesta på mitt interna nätverk eftersom det gör det enklare att hitta dom andra datorerna.

Tack för svar!

Loggen kanske säger 3s och det är egentligen kortare, vet inte.

Började fundera på om det var värt att undersöka att ha ett statiskt ip. Då skulle det inte bli en lease/renew antar jag?

I vilket fall, ifall det inte är ett problem behöver man inte skapa något

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomno:

Började fundera på om det var värt att undersöka att ha ett statiskt ip. Då skulle det inte bli en lease/renew antar jag?

Beror på hur du confar det. Jag kör fast mac->ip på dhcp-servern, så min dator ber om IP men servern har ett specifikt reserverat. Då får jag en lease som varar i typ en månad. Den enda anledningen jag kan se att köra statiskt på sitt hemmanätverk är om du behöver forwarda portar för något spel eller server. Om du har dynamiska IP:n är det rätt svårt.

Du kan läsa mer här:
https://lazyadmin.nl/home-network/dhcp-lease-time/

Citat:

Home networks
For a home network, the default 24 hours (1440 minutes or 86400 seconds) is fine. The amount of devices in a home network is limited, maybe up to 3 per household member where your pool of IP addresses is around the 200 addresses.

But a higher lease time of 8 days would work evenly good. The reason is simple, the amount of network devices in a home network is pretty much static. The occasional guest won’t be a problem with the number of available IP Addresses.