Lågt hummande ljud från högtalare när dator arbetar

Permalänk
Medlem

Lågt hummande ljud från högtalare när dator arbetar

Har en lite mysko problem. När min PC inte arbetar något är allt lugnt men när jag gör ett spel, renderar en film eller liknande så kommer det ett brummande ljud ut ur mina högtalare, det är inte högt och dränks lätt av andra ljud men är det inga ljud så hörs det tydligt. Ljudet varierar beroende på hur mycket datorn jobbar men det är konstant typ som en väldigt dov grästrimmer.

Vad kan orsaka detta problem? Och hur blir jag kvitt det?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Troligtvis "Ground Loop" eller "Coil Whine".
Ganska vanligt förekommande.
En del gånger kan man slå på/av V-SYNC i spelet för att det ska försvinna, men det beror ju på vilket av problemen det är.

Blev helt galen av det enda sedan jag uppgraderade mina delar i min dator.
Först köpte jag ett ASUS moderkort som jag omedelbart lämnade tillbaka eftersom "grundbrummet" var hysteriskt. Blev bättre när jag bytte det mot ett MSI.
Dock fortsatte problemet och jag kan tydligt höra ett "vinande strömljud" när man rör på musen tex.
Jag testade att koppla ljudet via min USB mikrofon (Audio Technica A2020+), dvs högtalarsladden genom mikrofonen och sätta det som standard i Windows, och blev väldigt förvånad när det störande ljudet dämpades iaf 85%.
Testade också olika typer av USB sladdar och hittade faktiskt en som jag hade som tog bort ljudet ännu mer.

Så att köra sitt ljud genom ett USB interface minimerar störningsljudet rejält.
Köpte senare en "billig" USB till 3,5mm koppling som också fungerade, men jag tappade väldigt mycket kvalitet/djup i ljudet, såsom basen försvann nästan helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Dock fortsatte problemet och jag kan tydligt höra ett "vinande strömljud" när man rör på musen tex.

Hade glömt bort detta men jag har EXAKT det problemet med musen! En del gånger, inte alltid, när man rör musen, så blir det ett brummande ljud.

Jag kör med ett 5.1 surroundljud system så vette tusan hur en USB lösning skulle fungera.

Men enligt dig verkar problemet finnas i själv moderkortet, om jag förstår dig rätt? Om så är fallet borde ett PCI ljudkort lösa problemet?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Sötast

Elektriska störningar ja.
Oftast värst på moderkort.
Oftast väldigt lite på pci-ljudkort, men kan finnas på vissa.

USB är isolerat, så USB-ljudkort är att föredra.
Har använt Audioquest dragonfly i flera år och kunde inte varit mer nöjd.
Fantastisk ljudkvalitet helt utan brus och en förstärkare som kan driva även tyngre hörlurar.
Dock stereo!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SStar:

Hade glömt bort detta men jag har EXAKT det problemet med musen! En del gånger, inte alltid, när man rör musen, så blir det ett brummande ljud.

Jag kör med ett 5.1 surroundljud system så vette tusan hur en USB lösning skulle fungera.

Men enligt dig verkar problemet finnas i själv moderkortet, om jag förstår dig rätt? Om så är fallet borde ett PCI ljudkort lösa problemet?

Har ditt system optiskt ingång? Isf. kan du testa med en toslink-kabel.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Hade glömt bort detta men jag har EXAKT det problemet med musen! En del gånger, inte alltid, när man rör musen, så blir det ett brummande ljud.

Jag kör med ett 5.1 surroundljud system så vette tusan hur en USB lösning skulle fungera.

Men enligt dig verkar problemet finnas i själv moderkortet, om jag förstår dig rätt? Om så är fallet borde ett PCI ljudkort lösa problemet?

Ja, nåt slags USB interface för ljudet bör ju eliminera det mesta av störningarna.

Det kan ju bero på precis vad som helst egentligen.
En del påstår att det kan vara dåligt jordat i uttagen/ledningarna, men jag har exakt samma problem i sommarstugan, hos föräldrarna och i min egen lägenhet.
Andra påstår att det kan vara ofta dåligt isolerade moderkort med dåliga kondesatorer, att sladdarna inte sitter i samma uttag, att adaptrar till tex skärmen ligger för nära datorns nätsladd (el) osv, osv... så det kan ju vara precis vad som helst egentligen.

Du kan ju testa att köpa nåt i stil med dessa tex:
USB Kort 1
USB Kort 2
Och om det inte skulle fungerar är det ju pissenkelt att lämna tillbaka.

Eller ett PCI kort, precis som du föreslog. Bara att testa sig fram. Försök att hitta nåt ställe där det är enkelt att skicka tillbaka varor, läs alltid köpvillkoren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Har en lite mysko problem. När min PC inte arbetar något är allt lugnt men när jag gör ett spel, renderar en film eller liknande så kommer det ett brummande ljud ut ur mina högtalare, det är inte högt och dränks lätt av andra ljud men är det inga ljud så hörs det tydligt. Ljudet varierar beroende på hur mycket datorn jobbar men det är konstant typ som en väldigt dov grästrimmer.

Vad kan orsaka detta problem? Och hur blir jag kvitt det?

Kolla över att dina kontakter sitter i och då har bra jord. Jorden är olika på olika kontakter. Testa med andra märken på sladdar och kontakter. Framför allt om man använder adapter.
Sen jag som har hat samma problem. Nu sist jag byta moderkort. Jag skruva fast skruvarna så lite man kan. Spänner dem inte alls kan man väl säga.

Framförallt kontakten till din mic är så super känsliga . Som tar upp störningar.

För när min FPS gick upp. Då hörde jag med Coil Whine från mitt grafikkort. Som sen då gick in genom min mic kontakt.

Nu efter jag har gått över allt jag skrev här. Har inga problem alls.

Sen till en helt annan sak. Prova med Avstörningsfilter RCA. Dessa tar bort brum man har i högtalare. Funkar skit bra.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hogtalare/tillbe...

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hogtalare/tillbe...

Sen till 220 volt. Man ska alltid koppla all utrustning man har till Datorn på samma ström kontakt. Om man kopplar så du tar från kontakter som ligger på två olika proppar . Så kan där uppstå brum.

Permalänk
Medlem

Fick något liknande när jag bytte grafikkort till strömslukaren RTX 3080. Plockade fram galvanisk avskiljare från förrådet och ljuden försvann. Dvs det som @Perdonotknow tipsar om!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Testa koppla ljudsystemet via skärmen om rätt anslutning finns, då blir det digital signal via HDMI/Displayport så får skärmen spotta ur en analog signal via 3.5mm.

Kör själv så, dock endast 2.0 ljud

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra tips! Ska testa ett USB ljudkort från Amazon

Visa signatur

-Star