Microsoft-chef: "Sony för EU bakom ljuset"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft-chef: "Sony för EU bakom ljuset"

Efter Sonys EU-besök tar Microsofts kommunikationschef till Twitter med oro att Sony talar osanning om tillgång till Call of Duty-serien i framtiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte bra att MS börjar bli Disney för spelbranchen… säger inte att Sony är felfria eller så, men de är en mycket mindre spelare i sammanhanget

Permalänk
Medlem

Först klagar alla på att Microsoft har för få exklusiva titlar på sin konsol.
Och när de skaffar detta genom förvärv så klagar alla på det också, aldrig är folk nöjda...

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

MS har ju tydligen inga spel så de måste ju vara en rejält mindre spelare än Sony. 😉

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Först klagar alla på att Microsoft har för få exklusiva titlar på sin konsol.
Och när de skaffar detta genom förvärv så klagar alla på det också, aldrig är folk nöjda...

Vad gäller det där så är ju det senare det som ter sig rationellt rimligt för konsumenter, och/eller organisationer som tar konsumenternas sida, att klagar på.
Det förstnämnda borde vara något för aktieägarna att klaga på...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Först klagar alla på att Microsoft har för få exklusiva titlar på sin konsol.
Och när de skaffar detta genom förvärv så klagar alla på det också, aldrig är folk nöjda...

Är ju ganska stor skillnad på att få exklusiva titlar genom ny och egenutvecklad IP kontra att någon bara köper upp stora publishers och studios för att låsa ut majoriteten av konsolmarknaden.

Nu tror jag ärligt talat inte att det är Microsofts / xbox tanke, åtminstone inte i närtid, för det känns som det vore ett rätt dumt affärsbeslut men jag är inte en expert så min åsikt väger inte mycket. Ville bara påpeka att ditt argument var ganska larvigt med något vi ser alltför ofta idag, endast 2 extremer att välja på.

Permalänk
Medlem

För Sony vet ju inget om att släppa exklusiva titlar

Men det är väl rätt rimligt att anta att de inte vill tappa en så stort skala presumtiva kunder genom att exkludera Sony från spel-serien. Om vi räknar lågt och antar att det är ca 20% av alla PS4 system som sålts som är i bruk och 100% av PS5 system så är det totalt knappt 40 millioner system. Om då 30% av alla dessa system på någon nivå köper spelet eller skins eller vad som helst så är det alltså 12 millioner sales per titel som släpps. Det vore ren idioti att släppa en sån guldgruva.

Microsoft kommer inte att lyckas sno över tillräckligt många konsumenter (som bara köper 1 konsol) för att väga upp förlusten, inte en chans i h-vete.

Jag tror att Sony börjar svettas lite smått, då är det lätt att ta till fulspel om inget annat än för att köpa sig själv lite mer tid. Microsoft ligger så långt före Sony i sin affärsmodell att det är skrämmande.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

It takes one to know one....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför MS inte kan komma överens med BA och köpa BARA CoD rättigheter. För det bör inte vara så stor grej om man köper endast ett spel. Sony kan väl inte kräva att ett spel får inte säljas?

Permalänk
Medlem

Om Sony hade köpt upp EA hade Fifa släppts till alla konsoler då ? Eller BF? Tvek på den!

It takes one to know one.......

Permalänk
Medlem

En del av mig tänker att Sony projicerar.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Först klagar alla på att Microsoft har för få exklusiva titlar på sin konsol.
Och när de skaffar detta genom förvärv så klagar alla på det också, aldrig är folk nöjda...

Uppköpet ger ju inget till xbox som dom annars inte skulle få.
Spel #1 kommer till alla konsoler.
MS köper upp utgivare
Spel #1 kommer bara till XBOX ist
"Äntligen ett bra exclusivt spel!!"

Man måste vara väldigt färgad flr att se det så 😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

hur kan man ha monopol på ett spel, det är den dummaste skiten jag har hört, call of duty dessutom, skitspel, samma jävla spel varje år, det var såklart bra när dem släppte första och andra, kanske tillochmed tredje, det var en rätt så ny idé osv. men nu med call of duty 38 där allt är samma jävla skit, att folk fortfarande ens spelar det.
Om microsoft eller sony eller vem fan, vill göra call of duty exklusivt till, låt oss säga xbox, då får sony helt enkelt komma upp med en helt ny idé som tar fart precis som minecraft gjorde, men det är dem inte ett dugg intresserade av, dem bryr sig bara om våra pengar, vi måste sluta köpa alla skitspel och få tillbaks våran marknad som vi hade för 20 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte bra att MS börjar bli Disney för spelbranchen… säger inte att Sony är felfria eller så, men de är en mycket mindre spelare i sammanhanget

Microsoft är mindre än Sony, kolla på antalet sålda konsoler.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Vart väl nån Sony/Square Enix snubbe som gick ut härom veckan och gnällde på alla som förväntade sig nästa Final Fantasy på PC att dom får köpa en PS5 om dom vill spela det.

Så om dom vill spela CoD så får dom köpa en PC eller xbox helt enkelt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte när allt ska köpas upp hela tiden men Sony är inte direkt några änglar heller när det gäller att köpa exklusivitet, så att dom nu gråter över det här när dom dessutom är i stor ledning och varit arroganta på andra sätt gör mig bara förbannad.

Av den anledningen hejar jag på Microsoft och hoppas dom vinner detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Microsoft är mindre än Sony, kolla på antalet sålda konsoler.

https://companiesmarketcap.com/video-games/largest-video-game...

Microsoft är väl ungefär 15x större än Sony. De skulle kunna köpa upp Sony om de ville

Bara Activision-Blizzard som artikeln handlar om är ju mer än halva Sonys hela market cap… 60B$ vs 110B$

De spelar i helt andra divisioner även om konsolen playstation säljer fler exemplar just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte bra att MS börjar bli Disney för spelbranchen… säger inte att Sony är felfria eller så, men de är en mycket mindre spelare i sammanhanget

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte bra att MS börjar bli Disney för spelbranchen… säger inte att Sony är felfria eller så, men de är en mycket mindre spelare i sammanhanget

Men har ändå betydligt fler exklusiva titlar än Microsoft, och jag personligen, verkligen avskyr exklusivitet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Men har ändå betydligt fler exklusiva titlar än Microsoft, och jag personligen, verkligen avskyr exklusivitet!

Förr i tiden var det ju svårt att migrera och porta spel, då fanns det en poäng att maxa hårdvaran till exempel

Men nu för tiden när allt är pc med ssd och dx12/vulcan så håller jag med helt

Permalänk
Medlem

Det är Microsoft som ljuger och vilseleder.

Redan lanserade Bethesda-titlar kommer så klart fortsätta finnas på nuvarande platformar men Starfield, Elder Scrolls 6 och framtida Bethesda titlar kommer vara Win/Xbox exklusiva. Varför skulle de ha en annan strategi med Activision?

Att ta Minecraft som exempel är illa eftersom det redan hade en enorm spelarbas på andra plattformar. Hur skulle de kunna dra tillbaka miljontals köpta spel på Playstation 3/4, Linux, Android, Mac, iOS osv. Det skulle bli ramaskri. Konstigt att lyfta fram det som ett exempel då man i princip inte har något annat val.

Sony har all rätt att vara oroliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Det är Microsoft som ljuger och vilseleder.

Redan lanserade Bethesda-titlar kommer så klart fortsätta finnas på nuvarande platformar men Starfield, Elder Scrolls 6 och framtida Bethesda titlar kommer vara Win/Xbox exklusiva. Varför skulle de ha en annan strategi med Activision?

Att ta Minecraft som exempel är illa eftersom det redan hade en enorm spelarbas på andra plattformar. Hur skulle de kunna dra tillbaka miljontals köpta spel på Playstation 3/4, Linux, Android, Mac, iOS osv. Det skulle bli ramaskri. Konstigt att lyfta fram det som ett exempel då man i princip inte har något annat val.

Sony har all rätt att vara oroliga.

Sony och dess konsolkrigare är visst rädda för lite konkurrens, förvärv det är så man växer i en marknadsekonomi eller du kanske förespråkar nått annat system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman:

Sony och dess konsolkrigare är visst rädda för lite konkurrens, förvärv det är så man växer i en marknadsekonomi eller du kanske förespråkar nått annat system?

Konkurrens? Act-Bliz är ju mer än halva Sony, ser inte riktigt att man kan se det som rättvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Konkurrens? Act-Bliz är ju mer än halva Sony, ser inte riktigt att man kan se det som rättvist

Stämmer inte , activision är mest mobil o pc, konkurrens är bra och sony behöver skärpa till sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman:

Stämmer inte , activision är mest mobil o pc, konkurrens är bra och sony behöver skärpa till sig

Se länken ovan, market cap på 60B$(a-b) vs 110B$ (sony)

Sony skulle aldrig kunna göra ett liknande köp, det är som att jämföra david mot goliat, man kan inte bara kolla på konsolmarknaden

Jag har aldrig ägt någon av alla PS, och har inget intresse i konsolkriget, men detta köp är på en helt annan nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Se länken ovan, market cap på 60B$(a-b) vs 110B$ (sony)

Sony skulle aldrig kunna göra ett liknande köp, det är som att jämföra david mot goliat, man kan inte bara kolla på konsolmarknaden

Jag har aldrig ägt någon av alla PS, och har inget intresse i konsolkriget, men detta köp är på en helt annan nivå

ser inte riktigt problemet, Sony är ohotat störst på konsolmarknaden, och man bör väl jämföra äpplen med äpplen kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman:

ser inte riktigt problemet, Sony är ohotat störst på konsolmarknaden, och man bör väl jämföra äpplen med äpplen kan jag tycka.

https://wccftech.com/xbox-expected-to-gain-console-software-m...

År 2021:
Sony: 43%
Nintendo: 37%
Microsoft: 20%

Leder? Ja, marginellt
Dominerar? Tveksamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://wccftech.com/xbox-expected-to-gain-console-software-m...

År 2021:
Sony: 43%
Nintendo: 37%
Microsoft: 20%

Leder? Ja, marginellt
Dominerar? Tveksamt

43 vs 20 är ju en del...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman:

43 vs 20 är ju en del...

Nu säger du mest att banan inte är en frukt i så fall, för jag tycker 37 är ganska nära 43

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu säger du mest att banan inte är en frukt i så fall, för jag tycker 37 är ganska nära 43

nu handlade väl tråden om sony vs ms, och nintendo konkurrerar inte direkt med nån av dem.