tja, 300-500 Kg är ju fortfarande väldigt mycket. Vilket var min poäng.
Min kommentar är ju ett svar på påståendet att en drönare skulle behöva lyfta sin egen vikt och därför vara ineffektiv. I det sammanhanget så tycker jag iallafall att några hundra Kg är väldigt mycket. Av nödvändighet så kan fordonet inte vara för litet heller, då det behöver synas i trafiken.
I luften så handlar det ju om att ha tillräckligt med kräm för att kunna flyga hem igen om det blir problem, och flera motorer om någon går sönder. Där behöver man ju inte oroa sig för att krocka med barn som plötsligt springer ut i gatan, eller tjuvar som blockerar vägen och stjäl paketen. (eller så kan man låta Mercedes designa bilarna) Så det handlar ju mer om att sätta burar på propellrarna och inte krocka med träd. Medans på gatan så måste fordonet vara beredd på allt och vara säker för en fotgängare att kollidera med, samtidigt som den behöver synas så den inte blir ett platt paket under en långtradare.
Att konstruera en drönare som flyger A till B utan att krocka med något är bra mycket enklare än att göra en självkörande bil. (något man förövrigt redan jobbat på i många år nu.) Det kanske låter som att jag förenklar, men det är ju så mycket mindre att tänka på i luften.
Och sen går det ju faktiskt att göra otroligt lätta farkoster. Det är ju inget som säger att man måste göra quadcopters, utan man kan ju göra något som har lyftkraft vid framåtdrift. (eller till och med helium ballonger, men det är ingen bra idé.)
Nåja.. vi får väl se vad dom hittar på helt enkelt. Det ena utesluter ju inte det andra, så vi lär ju få se båda varianterna i en eller annan form framöver.