Drönare intar svenskt luftrum i nytt pilotprojekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det går att automatisera andra fordon än drönare…

Min poäng kvarstår: det är konceptuellt dumt att bygga masstransport kring ett fordon som konstant måste lägga energi på att lyfta sin egen vikt.

Tja , om det är något som rullar på gatorna så måste det ju av nödvändighet bli en bil, pga säkerhetsförordningar etc etc. Då verkar det ju onödigt att konka runt på ett ton fordon för att leverera ett paket på typ 1kg. Visst, den behöver inte "lyfta" ett ton för att hålla farten uppe, men den behöver ju accelerera ett ton för att få upp farten, så det blir nog inte speciellt effektivt i slutändan.

Skrivet av cyklonen:

Man slipper budbilsförare som sönderstressade kör som idioter runt i stan.

så man ersätter med företagsanställda som sönderstressade kör som idioter, fast med mindre erfarenhet av att köra som idioter?

Edit:
Vill tillägga att ett större företag tar emot varor hela tiden, restauranger, butiker etc tar emot färskvaror, och annat. Det sker massor av transporter mellan företag, under hela dagen, med diverse budfirmor och andra leverantörer.

Jag skulle kunna tänka mig att en monorail skulle vara ett bättre alternativ till bilar eller drönare, men monorails failar alltid (nästan) så det funkar nog inte. Men kanske nått att fundera på.

Edit edit:
Ang ljudnivå, så vill jag bara påpeka att drönare lär inte vara mer störande än det intermittenta 08-16 ish pruttande/brummande från diverse gräsklippare, lövblåsar, motorsågar eller trimmers som går konstant på det ljusa halvåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Tja , om det är något som rullar på gatorna så måste det ju av nödvändighet bli en bil, pga säkerhetsförordningar etc etc. Då verkar det ju onödigt att konka runt på ett ton fordon för att leverera ett paket på typ 1kg.

Orättvis jämförelse: för att drönare ska funka i stor skala behövs också ändring av säkerhetsförordningar. Då kan rimligen samma göras för fordon.
… Och jag ser inte varför ett automatiserat fordon nödvändigtvis måste vara en entons klump ens med nuvarande regler?
(I praktiken för storstäder kan man ju tänka sig en kombination i vissa lägen: fordon som har en drönare ombord som kan flyga allra sista snutten för att minimera flight time)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Orättvis jämförelse: för att drönare ska funka i stor skala behövs också ändring av säkerhetsförordningar. Då kan rimligen samma göras för fordon.
… Och jag ser inte varför ett automatiserat fordon nödvändigtvis måste vara en entons klump ens med nuvarande regler?
(I praktiken för storstäder kan man ju tänka sig en kombination i vissa lägen: fordon som har en drönare ombord som kan flyga allra sista snutten för att minimera flight time)

Där sa du något, typ ett hangarfartyg,,eller lastbil då. bra ide.

men tyvärr så är det ju så att ett fordon som ska köra på vägarna behöver vara krocksäkert (för den det krockar med, inga skarpa kanter eller sånt) diverse säkerhets krav för att få köra på vägarna. Och icke att förglömma, stöldsäkerhet. Paketen och sensorerna behöver skyddas. Så det blir ju motsvarande en liten bil i slutändan iallafall.

Men jag gillar iden med hangarlastbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

men tyvärr så är det ju så att ett fordon som ska köra på vägarna behöver vara krocksäkert (för den det krockar med, inga skarpa kanter eller sånt) diverse säkerhets krav för att få köra på vägarna. Och icke att förglömma, stöldsäkerhet. Paketen och sensorerna behöver skyddas. Så det blir ju motsvarande en liten bil i slutändan iallafall.

Fordonet bör ju förstås ha vettiga krockzoner men utöver det så blir den mindre farlig att krocka med ju lättare den är
Så den behöver inte vara speciellt tung av den anledningen..

Och jag tycker återigen du inte är rättvis i jämförelsen: drönaren måste också vara stöldsäker, krocksäker, klara väldigt svåra navigeringskrav osv. Lär inte bara vara att ta en drönare från hyllan precis.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Där sa du något, typ ett hangarfartyg,,eller lastbil då. bra ide.

men tyvärr så är det ju så att ett fordon som ska köra på vägarna behöver vara krocksäkert (för den det krockar med, inga skarpa kanter eller sånt) diverse säkerhets krav för att få köra på vägarna. Och icke att förglömma, stöldsäkerhet. Paketen och sensorerna behöver skyddas. Så det blir ju motsvarande en liten bil i slutändan iallafall.

Men jag gillar iden med hangarlastbil.

Om bilen inte behöver skydda passagerare så går det att kapa bort väldigt mycket vikt. Desto mer om den kan gå på bensin/etanol (batterier väger mycket och dieselmotorer är tyngre för att de behöver klara mycket högre kompression).

Skulle tippa på typ 300-500 kg för fordonet i sig om det inte behöver gå fortare än stadstrafik och ska lasta som en mindre skåpbil. Självbärande kaross i aluminium och glasfiber, liten encylindrig fyrtakt och CVT-låda. Mer eller mindre en gocart med pakethållare och en näve sensorer för att köra trafiksäkert.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Om bilen inte behöver skydda passagerare så går det att kapa bort väldigt mycket vikt. Desto mer om den kan gå på bensin/etanol (batterier väger mycket och dieselmotorer är tyngre för att de behöver klara mycket högre kompression).

Skulle tippa på typ 300-500 kg för fordonet i sig om det inte behöver gå fortare än stadstrafik och ska lasta som en mindre skåpbil. Självbärande kaross i aluminium och glasfiber, liten encylindrig fyrtakt och CVT-låda. Mer eller mindre en gocart med pakethållare och en näve sensorer för att köra trafiksäkert.

tja, 300-500 Kg är ju fortfarande väldigt mycket. Vilket var min poäng.
Min kommentar är ju ett svar på påståendet att en drönare skulle behöva lyfta sin egen vikt och därför vara ineffektiv. I det sammanhanget så tycker jag iallafall att några hundra Kg är väldigt mycket. Av nödvändighet så kan fordonet inte vara för litet heller, då det behöver synas i trafiken.

I luften så handlar det ju om att ha tillräckligt med kräm för att kunna flyga hem igen om det blir problem, och flera motorer om någon går sönder. Där behöver man ju inte oroa sig för att krocka med barn som plötsligt springer ut i gatan, eller tjuvar som blockerar vägen och stjäl paketen. (eller så kan man låta Mercedes designa bilarna) Så det handlar ju mer om att sätta burar på propellrarna och inte krocka med träd. Medans på gatan så måste fordonet vara beredd på allt och vara säker för en fotgängare att kollidera med, samtidigt som den behöver synas så den inte blir ett platt paket under en långtradare.

Att konstruera en drönare som flyger A till B utan att krocka med något är bra mycket enklare än att göra en självkörande bil. (något man förövrigt redan jobbat på i många år nu.) Det kanske låter som att jag förenklar, men det är ju så mycket mindre att tänka på i luften.
Och sen går det ju faktiskt att göra otroligt lätta farkoster. Det är ju inget som säger att man måste göra quadcopters, utan man kan ju göra något som har lyftkraft vid framåtdrift. (eller till och med helium ballonger, men det är ingen bra idé.)

Nåja.. vi får väl se vad dom hittar på helt enkelt. Det ena utesluter ju inte det andra, så vi lär ju få se båda varianterna i en eller annan form framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

tja, 300-500 Kg är ju fortfarande väldigt mycket. Vilket var min poäng.
Min kommentar är ju ett svar på påståendet att en drönare skulle behöva lyfta sin egen vikt och därför vara ineffektiv. I det sammanhanget så tycker jag iallafall att några hundra Kg är väldigt mycket. Av nödvändighet så kan fordonet inte vara för litet heller, då det behöver synas i trafiken.

I luften så handlar det ju om att ha tillräckligt med kräm för att kunna flyga hem igen om det blir problem, och flera motorer om någon går sönder. Där behöver man ju inte oroa sig för att krocka med barn som plötsligt springer ut i gatan, eller tjuvar som blockerar vägen och stjäl paketen. (eller så kan man låta Mercedes designa bilarna) Så det handlar ju mer om att sätta burar på propellrarna och inte krocka med träd. Medans på gatan så måste fordonet vara beredd på allt och vara säker för en fotgängare att kollidera med, samtidigt som den behöver synas så den inte blir ett platt paket under en långtradare.

Att konstruera en drönare som flyger A till B utan att krocka med något är bra mycket enklare än att göra en självkörande bil. (något man förövrigt redan jobbat på i många år nu.) Det kanske låter som att jag förenklar, men det är ju så mycket mindre att tänka på i luften.
Och sen går det ju faktiskt att göra otroligt lätta farkoster. Det är ju inget som säger att man måste göra quadcopters, utan man kan ju göra något som har lyftkraft vid framåtdrift. (eller till och med helium ballonger, men det är ingen bra idé.)

Nåja.. vi får väl se vad dom hittar på helt enkelt. Det ena utesluter ju inte det andra, så vi lär ju få se båda varianterna i en eller annan form framöver.

Nu utgick jag från att den skulle ha lastkapaciteten av en liten skåpbil, inte ett enda paket som en multirotor skulle ha. Om den skulle köra samma lilla last kan den baseras på en R/C-bil på något kilo och köras bland gångtrafikanter istället där den kan vara säker genom att gå långsamt istället för att följa trafikregler (utom vid övergångsställen, men det är trivialt jämfört med bilvägar).

En multirotor som faller från någon rimlig flyghöjd är dock alltid livsfarlig. Folk vill inte tänka på det med de är klart dödliga på riktigt om de är i storleken som kan lyfta paket.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810