Permalänk
Medlem

Att bråka med SL

Jag åkte för ett litet tag sedan på en "tilläggsavgift" på tvärbanan.

Köpte en biljett i appen, som jag aktiverade när jag klev på. Kontrollanten kliver på vid nästa dörrpar. Jag hinner sätta mig innan kontrollanten är framme hos mig. Där hävdar han att "den där biljetten köpte du nyss". Liksom ja, fasteh... jag klev just på.

Orkar inte tjafsa om det. Är på väg till en väns begravning och tänker att det där kan jag bestrida senare.

Nu har vi kommit till senare. Enda svar jag får är: "Du måste ha giltig biljett under hela resan. Vill du stå fast vid bestridandet kan vi ta det till tingsrätten." Standardsvar 1A med andra ord - utan att ens läsa eller bemöta det jag skrivit.

Någon här som har erfarenhet av detta? Lönar det sig att bråka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag åkte för ett litet tag sedan på en "tilläggsavgift" på tvärbanan.

Köpte en biljett i appen, som jag aktiverade när jag klev på. Kontrollanten kliver på vid nästa dörrpar. Jag hinner sätta mig innan kontrollanten är framme hos mig. Där hävdar han att "den där biljetten köpte du nyss". Liksom ja, fasteh... jag klev just på.

Orkar inte tjafsa om det. Är på väg till en väns begravning och tänker att det där kan jag bestrida senare.

Nu har vi kommit till senare. Enda svar jag får är: "Du måste ha giltig biljett under hela resan. Vill du stå fast vid bestridandet kan vi ta det till tingsrätten." Standardsvar 1A med andra ord - utan att ens läsa eller bemöta det jag skrivit.

Någon här som har erfarenhet av detta? Lönar det sig att bråka?

minns jag rätt så är väll detta ett standard svar dom ger bara för att du ska betala, inte helt insatt hur just SL hanterar sånt där men har extremt svårt att se att dom skulle ta det till tingsrätten utan är väll snarare ett sätt för dom att inte behöva hantera ärendet.

Hade liknande med en fortkörningsböter för en massa år sen från en mobil fartkamera. fick hem ett brev där dom ville att jag skulle verrifiera om det va jag på bilden (som hade tagits två år tidigare) men jag sa nej och va ett nedrans massa fram å tillbaka och slutade med att dom gav upp även fast det va massa "hot" om att dom annars tar det till tingsrätten om jag inte erkänner.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Biljetten ska vara köpt och betalad INNAN du kliver på. Så du kommer med stor sannolikhet att förlora om det går vidare.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Biljetten ska vara köpt och betalad INNAN du kliver på. Så du kommer med stor sannolikhet att förlora om det går vidare.

Det var den. Kontrollanten tyckte det var för kort tid när det gått en minut sedan jag aktiverade den, och han såg inte när jag klev på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Biljetten ska vara köpt och betalad INNAN du kliver på. Så du kommer med stor sannolikhet att förlora om det går vidare.

Fast det var den ju, han aktiverade den dock inte innan han klev på

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Avstängd

Personligen tycker jag alltid det är värt att bråka med företag som beter sig som de vore myndigheter, speciellt om det är väktarbolag inblandade.

Jag har inte mycket erfarenhet av SL men Västtrafik har ju inga problem med att dra dessa smågrejer till domstol, även om de inte har så mycket som talar för deras sak eller deras tolkning av lagen.

Men du får ju stå på dig. Villkoren borde vara tydliga, och de brukar säga dels att man ska ha giltig biljett hela resan, men det är ju inte rimligt då de väl säljer biljetter på fordonet på något sätt, så det är ju inte ett giltigt villkor. Och dels säger de normalt att man kan få betala tilläggsavgift om man vid kontroll inte kan visa en giltig biljett, men du visade ju en giltig biljett vid kontrollen. Diskussionen om biljetten var "för ny" eller ej har ju inget att göra med huruvida den är giltig liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Biljetten ska vara köpt och betalad INNAN du kliver på. Så du kommer med stor sannolikhet att förlora om det går vidare.

Skrivet av Paddglutt:

Fast det var den ju, han aktiverade den dock inte innan han klev på

Man ska ha giltigt färdbevis, vilket om man nu specifikt pratar om appen innebär att biljetten förstås även så måste vara aktiverad, inte bara köpt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av DasIch:

Det var den. Kontrollanten tyckte det var för kort tid när det gått en minut sedan jag aktiverade den, och han såg inte när jag klev på.

Tänkte på att den ska var aktiv innan du kliver på. Du såg väl förmodligen bussen vara på väg mot dig, varför inte aktivera då innan den är framme om du ändå hade allting betalt och klart?

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Personligen tycker jag alltid det är värt att bråka med företag som beter sig som de vore myndigheter, speciellt om det är väktarbolag inblandade.

Jag har inte mycket erfarenhet av SL men Västtrafik har ju inga problem med att dra dessa smågrejer till domstol, även om de inte har så mycket som talar för deras sak eller deras tolkning av lagen.

Men du får ju stå på dig. Villkoren borde vara tydliga, och de brukar säga dels att man ska ha giltig biljett hela resan, men det är ju inte rimligt då de väl säljer biljetter på fordonet på något sätt, så det är ju inte ett giltigt villkor. Och dels säger de normalt att man kan få betala tilläggsavgift om man vid kontroll inte kan visa en giltig biljett, men du visade ju en giltig biljett vid kontrollen. Diskussionen om biljetten var "för ny" eller ej har ju inget att göra med huruvida den är giltig liksom.

Frågan om biljetten var för ny handlar om villkoret att den ska vara aktiverad innan man kliver på. Det blir ju en bedömningssport att avgöra hur lång tid det ska gå från aktivering till kontroll.

Jag bråkar gärna med SL, så länge det inte är helt fruktlöst och bara kommer kosta mig extra.

Skrivet av Bussović:

Tänkte på att den ska var aktiv innan du kliver på. Du såg väl förmodligen bussen vara på väg mot dig, varför inte aktivera då innan den är framme om du ändå hade allting betalt och klart?

Det var den. Jag aktiverade den medan jag gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Man ska ha giltigt färdbevis, vilket om man nu specifikt pratar om appen innebär att biljetten förstås även så måste vara aktiverad, inte bara köpt.

Men när ska man aktivera den påstår du då? när man rör sig i närheten eller handlar det om första foten på spårvarngen.
På tvärbanan så är det ju oftast inga spärrar till min vetskap så ska man aktivera så fort man står och väntar eller vad? Han aktiverar ju biljetten för att få 75 minuter eller vad det nu är utav RESTID, inte stå och vänta så det är klart att man aktiverar i sista minut.

Vore en hel annan sak om han gick in och satte sig för att sedan köpa när han är inne i vagnen.

Jag skulle bestridit avgiften. Finns inget sätt för dom att bevisa att du inte hade en pappersbiljett innan som kanske gick ut för att sedan köpa en ny i appen. För mig skulle detta vara en kulle värd att dö på så att säga, det är en principsak

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk

Dom få gångerna jag åker kommunalt köper jag typ alltid biljetten nån sek innan jag kliver på buss eller ska passera spärrar, har inte heller blivit kollad nångång så... men det låter helt stört att man inte ska få köpa biljetten precis innan man kliver på, nån SL mupp på powertrip

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Men när ska man aktivera den påstår du då? när man rör sig i närheten eller handlar det om första foten på spårvarngen.
På tvärbanan så är det ju oftast inga spärrar till min vetskap så ska man aktivera så fort man står och väntar eller vad? Han aktiverar ju biljetten för att få 75 minuter eller vad det nu är utav RESTID, inte stå och vänta så det är klart att man aktiverar i sista minut.

Vore en hel annan sak om han gick in och satte sig för att sedan köpa när han är inne i vagnen.

Jag skulle bestridit avgiften. Finns inget sätt för dom att bevisa att du inte hade en pappersbiljett innan som kanske gick ut för att sedan köpa en ny i appen. För mig skulle detta vara en kulle värd att dö på så att säga, det är en principsak

Ja, precis så. Frågan blir då hur lång tid som ska gå mellan aktivering och kontroll. Med tanke på icke-svaren från SL blir det också fråga om det ska tas till tingsrätten.

Skrivet av adfactory:

Dom få gångerna jag åker kommunalt köper jag typ alltid biljetten nån sek innan jag kliver på buss eller ska passera spärrar, har inte heller blivit kollad nångång så... men det låter helt stört att man inte ska få köpa biljetten precis innan man kliver på, nån SL mupp på powertrip

Ja, och inte nog med att kontrollanten var en skitstövel, de som sitter och svarar på mail är uppenbart idioter.

Permalänk
Sötast

Om resan avgår 16:30 så borde det ju räcka att biljetten var aktiverad 16:30? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Men när ska man aktivera den påstår du då? när man rör sig i närheten eller handlar det om första foten på spårvarngen.
På tvärbanan så är det ju oftast inga spärrar till min vetskap så ska man aktivera så fort man står och väntar eller vad? Han aktiverar ju biljetten för att få 75 minuter eller vad det nu är utav RESTID, inte stå och vänta så det är klart att man aktiverar i sista minut.

Vore en hel annan sak om han gick in och satte sig för att sedan köpa när han är inne i vagnen.

Jag skulle bestridit avgiften. Finns inget sätt för dom att bevisa att du inte hade en pappersbiljett innan som kanske gick ut för att sedan köpa en ny i appen. För mig skulle detta vara en kulle värd att dö på så att säga, det är en principsak

Jag har inte påstått något om det, bara försökt reda ut den uppenbara förvirringen som verkade ha uppstått angående att det skulle spela någon roll när man köpt biljetten om den inte är aktiverad.

Men såvitt jag vet så är det: spärr/spärrlinje om detta finns, annars när man kliver på fordonet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, precis så. Frågan blir då hur lång tid som ska gå mellan aktivering och kontroll. Med tanke på icke-svaren från SL blir det också fråga om det ska tas till tingsrätten.

Ja, och inte nog med att kontrollanten var en skitstövel, de som sitter och svarar på mail är uppenbart idioter.

På Tvärbanan ska det inte behöva gå lång tid alls, just med tanke på ingen spärr. Fun fact: du kan fortfarande resa på samma biljett även när den gått ut, så länge du inte behöver passera en ny spärrlinje. Som exempel. Du går förbi spärrlinjen/spärren vid Vällingby när du har 3 minuter kvar på biljetten, du kan då resa till Märsta på samma biljett då du inte går ur det slutna systemet (spärr eller kortläsare) under resans gång. Från SLs hemsida " Du måste göra sista bytet innan biljetten går ut och sedan får du resa vidare till din slutdestination, så länge du inte gör något mer byte där du passerar en spärr eller kortläsare." Källa: https://sl.se/biljetter/sortiment-och-regler/enkelbiljetter/e...

Skrivet av Allexz:

Om resan avgår 16:30 så borde det ju räcka att biljetten var aktiverad 16:30? Eller?

Ja, om du inte passerar en spärr, vilket på tvärbanan inte görs.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Tänkte på att den ska var aktiv innan du kliver på. Du såg väl förmodligen bussen vara på väg mot dig, varför inte aktivera då innan den är framme om du ändå hade allting betalt och klart?

Så många gånger de där förbannade SL-bussarna åkt förbi mig när jag stått upp framför kuren, helt synlig så köper inte jag någon biljett innan jag är på bussen.

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av Lozz:

Så många gånger de där förbannade SL-bussarna åkt förbi mig när jag stått upp framför kuren, helt synlig så köper inte jag någon biljett innan jag är på bussen.

Visar du tydligt att du ska med? Att bara stå på en hållplats, som trafikeras av x antal olika linjer, betyder inte att du ska med bussen.
Är det en hållplats som bar en linje trafikerar så förstår jag dig. Förutsatt att du inte står där i mörkret och inte visar med ex mobilens lampa att du vill med.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

Så många gånger de där förbannade SL-bussarna åkt förbi mig när jag stått upp framför kuren, helt synlig så köper inte jag någon biljett innan jag är på bussen.

Du kan numera köpa biljett i förväg och sedan aktivera biljetten när du ser att bussen kommer stanna för dig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Personligen tycker jag alltid det är värt att bråka med företag som beter sig som de vore myndigheter, speciellt om det är väktarbolag inblandade.

Jag har inte mycket erfarenhet av SL men Västtrafik har ju inga problem med att dra dessa smågrejer till domstol, även om de inte har så mycket som talar för deras sak eller deras tolkning av lagen.

Men du får ju stå på dig. Villkoren borde vara tydliga, och de brukar säga dels att man ska ha giltig biljett hela resan, men det är ju inte rimligt då de väl säljer biljetter på fordonet på något sätt, så det är ju inte ett giltigt villkor. Och dels säger de normalt att man kan få betala tilläggsavgift om man vid kontroll inte kan visa en giltig biljett, men du visade ju en giltig biljett vid kontrollen. Diskussionen om biljetten var "för ny" eller ej har ju inget att göra med huruvida den är giltig liksom.

Känner inte till detaljerna om SL men jag kollade i SLs app och de anger inte att biljetten aktiveras vid köp men hos Västtrafik kan man inte köpa en o-aktiverad enkelbiljett i appen. Den enda biljett som går att köpa i appen som inte omedelbart aktiveras är flexbiljetten. Nedan valde jag zon A eftersom du bor i GBG men det är likadant för alla zoner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag åkte för ett litet tag sedan på en "tilläggsavgift" på tvärbanan.

Köpte en biljett i appen, som jag aktiverade när jag klev på. Kontrollanten kliver på vid nästa dörrpar. Jag hinner sätta mig innan kontrollanten är framme hos mig. Där hävdar han att "den där biljetten köpte du nyss". Liksom ja, fasteh... jag klev just på.

Orkar inte tjafsa om det. Är på väg till en väns begravning och tänker att det där kan jag bestrida senare.

Nu har vi kommit till senare. Enda svar jag får är: "Du måste ha giltig biljett under hela resan. Vill du stå fast vid bestridandet kan vi ta det till tingsrätten." Standardsvar 1A med andra ord - utan att ens läsa eller bemöta det jag skrivit.

Någon här som har erfarenhet av detta? Lönar det sig att bråka?

Gå därifrån bara utan att ge dom någon information. Dom kan inte göra något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xSean145:

Gå därifrån bara utan att ge dom någon information. Dom kan inte göra något.

Tror det är lite sent nu

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Gå därifrån bara utan att ge dom någon information. Dom kan inte göra något.

Jag ska bara bygga en tidsmaskin först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Känner inte till detaljerna om SL men jag kollade i SLs app och de anger inte att biljetten aktiveras vid köp men hos Västtrafik kan man inte köpa en o-aktiverad enkelbiljett i appen. Den enda biljett som går att köpa i appen som inte omedelbart aktiveras är flexbiljetten. Nedan valde jag zon A eftersom du bor i GBG men det är likadant för alla zoner.
<Uppladdad bildlänk>

Hos SL numera så aktiveras inte biljetten automatiskt utan du måste göra det själv efter att du köpt en biljett

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Frågan om biljetten var för ny handlar om villkoret att den ska vara aktiverad innan man kliver på. Det blir ju en bedömningssport att avgöra hur lång tid det ska gå från aktivering till kontroll.

Jo precis. Min bedömning är ju att så länge man har påbörjat inköpet av biljetten vid påstigandet så måste det ju vara ok. Jag kan ju inte ansvara för att deras system är långsamt exempelvis, och det händer ju att turen är inställd eller liknande så man vill ju inte liksom köpa biljetten innan man är framme vid hållplatsen och kan se informationen där.

Förra veckan hände det mig, jag hade bråttom till jobbet och tog bilen en bit till en hållplats. Hållplatsen ligger inom min parkerinszon så det kostar mig inte så mycket, annars brukar jag cykla ner till denna hållplats och ta färjan. Men det var ont om parkeringar så jag hann inte med färjan jag siktade på och nästa skulle gå 18 minuter senare vilket inte dög, så då skyndade jag mig tillbaka mot en spårvagnshållplats för vagnen plus en annan färja längre bort går bra mycket fortare än 18 minuter plus restiden. På hållplatsens skärm stod det att alla avgångar från den hållplatsen var inställda och ingen info om när de skulle komma tillbaka. Så jag fick stressa tillbaka till bilen och helt enkelt köra till jobbet, med trängselskatt och 170 kronor i parkeringskostnad. Men jag var ju glad att jag inte hade köpt en biljett helt i onödan och slösat ytterligare 37 kronor eller vad det nu är.

Flera gånger har jag också varit med om att deras app (eller swish kanske) är långsam av någon anledning, så jag har gjort ett köp och väntar på verifiering i flera minuter, men då har jag ju inte en giltig biljett, inte förrän köpet har verifierats, men jag har ju betalat för jag har ju godkänt swish-överföringen. Ska jag då inte gå på fordonet och komma sent till jobbet? Jag skulle ju kunna nyttja deras resegaranti och kräva ersättning i efterhand. Nu har jag inte hamnat i en biljettkontroll i en sådan situation, men just på färjorna så har de börjat kolla folks biljetter utan att det är en biljettkontroll, men de har aldrig gnällt när det varit så här i alla fall. Men min erfarenhet av biljettkontrollanter säger mig att de inte hade godtagit en app som står och snurrar som en biljett.

Citat:

Jag bråkar gärna med SL, så länge det inte är helt fruktlöst och bara kommer kosta mig extra.

Svårt att veta på förhand förstås, men i allmänhet så tolkar trafikbolagen lagen väldigt brett och domstolarna håller inte riktigt med om deras tolkning hela tiden. Västtrafik exempelvis menar fortfarande att brottet man begår när man "tjuvåker" är egenmäktigt förfarande (eller ringa bedrägeri, eller bedrägligt beteende), trots att det finns en specifik lag som just gäller denna situation, lagen om tilläggsavgift. Skillnaden är att egenmäktigt förfarande har fängelse i straffskalan så då har de rätt att gripa dig, medan de inte får det annars.

Sen finns det andra juridiska aspekter förstås. För att de ska få gripa dig måste "brottslingen" man vill gripa som privatperson (vilket är vad kontrollanterna är i juridisk mening) "påträffas på bar gärning eller flyende fot". Men hur kan det vara på bar gärning i denna situation? Kontrollanten kan ju inte veta om du har en biljett eller ej, om du inte säger att du inte har en förstås, så utan ett "erkännande" kan det inte vara "på bar gärning", enligt min tolkning som inte juristutbildad dock. Det är inte bedrägligt beteende att inte visa sin biljett, även om man nu tolkar lagen så att det är det att åka utan att betala. Är det "på flyende fot" om man går av vid sin hållplats? Tveksamt. Etc.

Citat:

Det var den. Jag aktiverade den medan jag gick.

Då är det ju ett klart fall i mina ögon. Det hade ju varit bra om du hade exempelvis platsloggar från Google Maps eller liknande som kan visa att du faktiskt gick på på samma hållplats som kontrollanterna, men det borde ju inte behövas. De måste ju bevisa att du gjorde fel, du ska inte behöva bevisa att du gjorde rätt. Men om du alltid åker från den hållplatsen eller liknande, och kan visa det, antingen med platsloggar eller helt enkelt med att visa vart du bor och jobbar, så hjälper det nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Gå därifrån bara utan att ge dom någon information. Dom kan inte göra något.

Om dom har ordningsvakter med så kan dom göra något

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Min bedömning är ju att så länge man har påbörjat inköpet av biljetten vid påstigandet så måste det ju vara ok.

Nej, enligt SL ska biljetten vara aktiverad innan. Man kan också på varje spårvagnshållplats köpa en biljett genom att blippa sitt betalkort mot en betalterminal på hållplatsen så den ursäkten är nog inte godtagbar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om dom har ordningsvakter med så kan dom göra något

Inte ens Ordningsvakter får kräva ID. Och dessutom väldigt sällan OV går med biljettkontrollanter på tvärbanan. Även om det skulle vara med OV så skulle ingenting hända förutom att dom slänger ut dig om du inte går själv. Skulle det gå så långt att polis tillkallas så är oftast svenska polisen inte lika tjockskalliga som OV och kontrollanterna. Personligen skulle jag ringa polis själv om jag hamna i den situationen.

tillägg, det är nu dock många år sedan kontrollanter körde med mafiametoder. Det gamla företaget hette Connex. Dom är inte kvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Om dom har ordningsvakter med så kan dom göra något

Källa?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Känner inte till detaljerna om SL men jag kollade i SLs app och de anger inte att biljetten aktiveras vid köp men hos Västtrafik kan man inte köpa en o-aktiverad enkelbiljett i appen. Den enda biljett som går att köpa i appen som inte omedelbart aktiveras är flexbiljetten. Nedan valde jag zon A eftersom du bor i GBG men det är likadant för alla zoner.
<Uppladdad bildlänk>

Jo det är en skillnad. Det kan absolut spela roll när det gäller frågan om att appen tar tid på sig, men samtidigt beror det ju på hur länge biljetten kan vara köpt men oaktiverad, för handlar det om en begränsad tid så kan det ju ändå innebära att man köper en biljett som man inte kan nyttja på grund av deras inkompetens.

I detta fallet så aktiverades dock biljetten i samband med påstigandet och det är ju enligt reglerna. Att kontrollanten inte uppmärksammade att TS var på samma hållplats ändrar ju inte det.

Permalänk
Medlem

Jag hade bråkat för det handlar om en bedömningsfråga. Jag förstår att SL vill sätta dit folk som fuskar och aktiverar sin biljett när dom ser kontrollanten men det behöver vara mer klarlagt vad som gäller. Nedan från SL hemsida:

"Biljetten gäller för obegränsat antal resor under 75 minuter.
Du kan förköpa enkelbiljetter i mobilen och sedan starta biljetten när du ska resa."

När du ska resa, betyder det innan man går på? Inom 1 min från man kliver på? o.s.v.