Router säger att lösenordet är bytt - så är det inte

Permalänk

Router säger att lösenordet är bytt - så är det inte

Hej!

För drygt ett halvår sedan flyttade jag och min sambo in i en bostadsrätt med bredband från Sappa. Vi fick då även en router av märket Genexis Pure-ED500A-EU (egentligen fick vi två, men mer om det sedan). Jag fabriksåterställde routern och fixade nya lösenord som bara jag och sambon kunde, kopplade upp Chromecasts m.m. men fick snart problem med uppkopplingen.

Ibland kan vi få upp meddelanden om att lösenordet har bytts och att vi därför inte kan ansluta. Så här kan det vara i uppemot fem minuter innan allt återgår till det vanliga. Jag har samma lösenord på 2.4ghz och 5ghz och har försökt att slå in det, men får meddelande om att det är fel. Det spelar inte heller någon roll vilken maskin som ansluter eller operativsystem. Jag har en MacBook, hon har en Asus. Jag har en iPhone, hon en Samsung. Det är dock inte alltid som det händer samtidigt på alla maskiner - snarare att de avlöser varandra med problemet. Det spelar inte heller någon roll hur nära man står routern. Den står nu under en öppen trappa i vardagsrummet och även om det är betongväggar så kan jag stå precis bredvid och uppleva detta.

Vet någon vad som är problemet? Det händer inte ofta nog att vara ett besvär i vardagen, men ofta nog att bli irriterande.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är "en grej" idag men för bra många år sen så var jag tvungen att ringa in till (då) BBB och säga att de skulle rensa ip-nummer/cachen för enheterna. Fanns en limit på X antal enheter anslutna till modemet. Efter att de hade gjort de så funka det fint fram till att det hände igen. Hände titt som tätt eftersom jag hade många anslutna enheter + kompisar och familj kom över och ville logga in på wifit (då mb ute på stan gick på 3,5kr hehe...)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Har du anslutit inkommande kabel till WAN?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Det är alltså lösenordet för att ansluta wifi du har problem med?

Testa att glömma nätverket på de enheter du försöker ansluta via wifi (både 2,4GHz och 5GHz) och anslut dem på nytt med det lösen ni har valt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem härom dagen. Anslöt och matade in lösenordet för 5 GHz-SSID:t, kunde surfa. Väntade några minuter och insåg att jag hade blivit överflyttad till 2,4GHz-SSID:t. Anslöt igen till 5 GHz men fick reda på att lösenordet var fel och skulle matas in igen. Jaha, men jag hade ju redan surfat på exakt samma lösenord? Ok, återupprepade några gånger - samma beteende varje gång.

Googlade problemet: En känd Windows 11-bugg tydligen. Lösningen var att helt "glömma" nätverket och sedan ansluta igen. Har fungerat sedan dess.

Du har tydligen problem med ett gäng olika klient-OS. Men det finns antagligen väldigt lite att förlora på att gå in i inställningarna och ta bort nätverket och sedan ansluta igen, i alla fall på Windows 11, om du har någon sådan installation.

Edit: Till saken hör att jag hade mecklat en del med säkerhetsiställningarna (WPA2/WPA3-SAE), så en sak att fungera över skulle kunna vara om vissa klienter inte är förtjusta i WPA3.

Permalänk

Du nämnde att ni hade fått 2 routrar från Sappa. Prova och köra med den andra.
Om detta löser problemet så borde det vara fel på routern.
Ett annat alternativ är att köpa en router från t.ex webhallen.
Om båda routrar från Sappa har samma problem, men en annan router som är köpt från t.ex webhallen fungerar så skulle jag gissa på att det är mjukvarufel i sappas routrar.
Och avaktivera WPS funktionen med.
Jag kör aldrig med dom routrar som ISP:n skickar med.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz