AMD skruvar upp spelprestanda med ny drivrutin

Permalänk
Melding Plague

AMD skruvar upp spelprestanda med ny drivrutin

Den senaste uppdateringen omfattar till skillnad från sist även Radeon RX 6000-serien och bjuder på blygsam prestandaökning i nya Hogwarts Legacy.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle köpt ett AMD istället för mitt överprisade 3070…
Finns det något likande för nvidia 3000 serien?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

"Det är värt att notera att några användare rapporterar problem med uppstart av Windows efter uppdateringen, men det är inte känt hur utbrett problemet är." Låter som en typisk amd-drivrutin detta haha, kan ju vara handhavande fel också...

Skämt åsido, 6000-serien har ju riktigt bra pris/prestanda nu, särskilt 6600 och uppåt. Hade jag köpt ett kort idag hade det nog blivit ett 6800 xt eller 6900 xt för den extra VRAM och råprestanda man får.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

"Det är värt att notera att några användare rapporterar problem med uppstart av Windows efter uppdateringen, men det är inte känt hur utbrett problemet är." Låter som en typisk amd-drivrutin detta haha, kan ju vara handhavande fel också...

Skämt åsido, 6000-serien har ju riktigt bra pris/prestanda nu, särskilt 6600 och uppåt. Hade jag köpt ett kort idag hade det nog blivit ett 6800 xt eller 6900 xt för den extra VRAM och råprestanda man får.

Japp och 6950 XT som gick att köpa för strax över 8k är riktigt bra pris/prestanda.

Jag passade på att köpa mig ett.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk

Jag är otroligt nöjd med mitt 6800XT fr XFX, går som tåget.

Visa signatur

– 6800XT XFX – R7 5800X – 32GB 3200MHZ – MSI Mortar B450 Titanium –

Permalänk
Medlem

Fine wine?

De ser intressanta nu. Synd att man inte har detta från början, men bättre sent än aldrig.

Jag vågar inte satsa på att det KANSKE blir bättre prestanda i framtiden tyvärr.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det är synd att AMD initialt får dåliga recensioner i och med att prestandan ofta ser sämre ut till en början. Jag har faktiskt aldrig varit besviken över mina AMD-inköp. Speciellt när man köper en generation där de går över till en helt ny arkitektur (så som GCN och nu RDNA2) I dagsläget kan jag lira Cyberpunk med RT satt till Ultra i 40-50fps på ett 6600XT. Visserligen 1080p FSR2 Balanced. men ändå... Sedan väljer jag hellre att spela det utan RT i 1440p med FSR Performance och landar runt 100-130fps.

Det är imponerande hur bra 6000-serien är idag.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Sägs även att den ska ge högre Raytracing prestanda.

https://wccftech.com/amd-radeon-rx-6000-rdna-2-gpus-40-percen...

Edit: Vore ju kul att se ett snabbtest?!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Skruvar upp prestandan vet jag inte om de stämmer så bra de påstod upp 20% prestanda ökning f1 22 men ändå så gick min fps från 211 i snitt till 192 i snitt på benchmark läget på Bahrain banan.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

"Det är värt att notera att några användare rapporterar problem med uppstart av Windows efter uppdateringen, men det är inte känt hur utbrett problemet är." Låter som en typisk amd-drivrutin detta haha, kan ju vara handhavande fel också...

Skämt åsido, 6000-serien har ju riktigt bra pris/prestanda nu, särskilt 6600 och uppåt. Hade jag köpt ett kort idag hade det nog blivit ett 6800 xt eller 6900 xt för den extra VRAM och råprestanda man får.

Faktiskt första gången jag hade problem vid en installation av AMD drivrutiner och då har jag kört AMD kort sedan tidigt 2015.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Skämt åsido, 6000-serien har ju riktigt bra pris/prestanda nu, särskilt 6600 och uppåt. Hade jag köpt ett kort idag hade det nog blivit ett 6800 xt eller 6900 xt för den extra VRAM och råprestanda man får.

Just Navi 21 (dvs 6800/6900-serierna) börjar ta slut. 6800 utan XT är i princip helt borta och har varit det ett tag. De andra korten finns, men det är inte så gott om dem längre. 6700XT finns det dock att gödsla med. Priserna på dem borde gå ner en bit till, men det går långsamt. De gör ju dock 3060 till ett helt meningslöst kort just nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

"Det är värt att notera att några användare rapporterar problem med uppstart av Windows efter uppdateringen, men det är inte känt hur utbrett problemet är." Låter som en typisk amd-drivrutin detta haha, kan ju vara handhavande fel också...

Skämt åsido, 6000-serien har ju riktigt bra pris/prestanda nu, särskilt 6600 och uppåt. Hade jag köpt ett kort idag hade det nog blivit ett 6800 xt eller 6900 xt för den extra VRAM och råprestanda man får.

Prestanda och VRAM är bra men samtidigt är det inte så kul att man inte kan köra RT för det krashar prestandan. Ibland känner jag att man skulle valt Nvidia. Gräset är alltid grönare på andra sidan antar jag hehe.

Alltid kul med drivrutiner som ökar prestandan dock.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hittils inte kraschat/blåskärmat eller haft problem med att multitaska på flera skärmar (hw-accelererade webbläsare och dylikt) med denna drivrutin. Gott. Vi har nått baseline. Procent bättre prestanda här och där kvittar mig.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Nu verkar den vara tillbakadragen för Win10?

Permalänk
Medlem

Med alla dessa förbättringar så blir väl snart 7970GHz snabbare än 7900XT snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De gör ju dock 3060 till ett helt meningslöst kort just nu.

Ändå köper gemene man hellre ett 3060, "för det har ju bättre ray tracing" - 20 fps är ju bättre än 10 fps! Spelbart spelar ingen roll!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ändå köper gemene man hellre ett 3060, "för det har ju bättre ray tracing" - 20 fps är ju bättre än 10 fps! Spelbart spelar ingen roll!

Jag skulle tro att anledningen till att folk väljer 3060 framför 6700XT är för att det fungerar bättre. Första gången dom får höra att dom skall använda DDU i safe mode har AMD förlorat en kund, vad fan är DDU? Safe Mode? Folk vill spela på sina datorer. 20-30% skillnad i framerate är av noll värde om det inte fungerar som det skall. Datorer har blivit bortslängda för sånt här.

Jag fick en gratis trasig 3 år gammal IMac för ett par år sedan, den bootade inte upp. Det enda som krävdes var att hålla en trefinngerskombo när den startade så drogs senaste OS hem och installerades, noll fel på datorn.

Och så här fungerar folk. En dator som inte bootar upp som verkar hända för vissa med denna drivisen är förödande. Om AMD vill sälja kort gör man inte dessa misstag, dom förlorar kunder på sånt här och deras rykte blir ännu sämre.

Det har ingenting med Raytracing att göra.

Vill du få AMD att sälja kort så ställ högre krav på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag skulle tro att anledningen till att folk väljer 3060 framför 6700XT är för att det fungerar bättre. Första gången dom får höra att dom skall använda DDU i safe mode har AMD förlorat en kund, vad fan är DDU? Safe Mode? Folk vill spela på sina datorer. 20-30% skillnad i framerate är av noll värde om det inte fungerar som det skall. Datorer har blivit bortslängda för sånt här.

Du igen!

Mitt första gamingkort var ett 3dfx Voodoo. Senaste från Nvidia ett RTX 2070, och till förra generationen ville jag egentligen köpa ett RTX 3070/3080 - men lagerbristen gjorde att det blev ett RX 6800. Och det känner jag idag är ett fullgott alternativ.

Jag tycker detta är extremt överdrivet. Vid ett enda tillfälle har AMD inte fungerat när det gäller drivrutiner, och det var Star Citizen när jag fick mitt RX 6800. Svarta texturer. DDU har jag använt när jag försökte hacka till mig 10-bit färg med custom profiles, men that's it. Jag har även förstått att VR nu fungerar dåligt, men inte testat själv (det är i sig inte acceptabelt).

Värre är hårdvarubrister i form av trasiga ångkammare - men drivrutiner eller att "det inte fungerar som det ska" är starkt överdrivet, och spelar bara Nvidia i händerna. Att 30 % bättre framerate inte skulle falla inom kategorin "fungerar bättre" är bra konstigt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Du igen!

Mitt första gamingkort var ett 3dfx Voodoo. Senaste från Nvidia ett RTX 2070, och till förra generationen ville jag egentligen köpa ett RTX 3070/3080 - men lagerbristen gjorde att det blev ett RX 6800. Och det känner jag idag är ett fullgott alternativ.

Jag tycker detta är extremt överdrivet. Vid ett enda tillfälle har AMD inte fungerat när det gäller drivrutiner, och det var Star Citizen när jag fick mitt RX 6800. Svarta texturer. DDU har jag använt när jag försökte hacka till mig 10-bit färg med custom profiles, men that's it. Jag har även förstått att VR nu fungerar dåligt, men inte testat själv (det är i sig inte acceptabelt).

Värre är hårdvarubrister i form av trasiga ångkammare - men drivrutiner eller att "det inte fungerar som det ska" är starkt överdrivet, och spelar bara Nvidia i händerna.

Grafikkort är en ren förtroendebransch nuförtiden. Det tar åratal att bygga upp. Jag vill också att AMD och Intel blir urstarka, men då gör man inte en massa misstag hela tiden. Vad jag eller du köper för grafikkort är helt irrelevant, vi kan fixa vad som helst på 10 minuter. Men så är det inte för alla.

Det måste fungera, varje gång. Ställ krav, låt AMD veta att det är inte ok. Så länge man bara sväljer allt kommer dom inte förändra sig.

Permalänk

Jag kan bekräfta problem med uppstart av Windows. Jag blev tvungen att stänga av datorn med on/off knappen/hard reset ett par gånger.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Verkar av det jag sett kunna bli problem om man inte gör en ren installation

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk

Heja heja!

AMD får gärna släppa förbättrade drivrutiner för 7000-serien så New World flyter på bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag skulle tro att anledningen till att folk väljer 3060 framför 6700XT är för att det fungerar bättre. Första gången dom får höra att dom skall använda DDU i safe mode har AMD förlorat en kund, vad fan är DDU? Safe Mode? Folk vill spela på sina datorer. 20-30% skillnad i framerate är av noll värde om det inte fungerar som det skall. Datorer har blivit bortslängda för sånt här.

Jag fick en gratis trasig 3 år gammal IMac för ett par år sedan, den bootade inte upp. Det enda som krävdes var att hålla en trefinngerskombo när den startade så drogs senaste OS hem och installerades, noll fel på datorn.

Och så här fungerar folk. En dator som inte bootar upp som verkar hända för vissa med denna drivisen är förödande. Om AMD vill sälja kort gör man inte dessa misstag, dom förlorar kunder på sånt här och deras rykte blir ännu sämre.

Det har ingenting med Raytracing att göra.

Vill du få AMD att sälja kort så ställ högre krav på dom.

LOL, som om man garanterat kommer undan DDU bara för att man kör Nvidia? Har varit en del av felsökning många, många gånger för mig med Nvidia. Vissa gånger har det hjälpt, vissa gånger har man suttit fast med i läge att det bara inte går att lösa (Overwatch med "rendering device lost" på 2080S som man bara fick leva med, och dark souls 3 med <10fps på GTX 580 där enda lösningen var att nergradera till en äldre drivrutin från innan support för spelet gick sönder)

Vet inte hur många gånger jag kört DDU på min XPS därför att hur man än gjorde i förstå året efter den var ny så var det oundvikligt något spel som bara lirade okej med nvidias driver medan något annat spel bara lirade okej med Dells urgamla driver paket för Nvidia, och utan DDU tenderade den att antingen glömma bort IGP utanför spel när man bytt driver eller så glömde den bort att den hade en dedikerad GPU i spel.

Kan köpa att om man aldrig har bytt GPU och först nu ska försöka byta GPU i en pre-built eller något så kanske det verkar läskigt att byta drivrutin men om man ska spendera många tusentals kr och byta fysiska komponenter så är det ju inte den värsta delen av det hela precis.

EDIT: inte för att AMD är felfria, har haft strul med båda, kan inte på ett vettigt sätt kvantifiera hur de står sig mot varandra - har själv haft mindre problem med AMD men har också haft många fler Nvidia-GPUs och i mer diversa byggen, inte bara daily-driver gaming desktops.
Det enda jag kan säga konkret där är att det är jävligt skönt att slippa logga in när man väl behöver köra DDU eller bara göra mer än en game ready driver update, det om något kan under felsökning få en att vilja kasta ut GPU från fönstret efter ett par vändor, särskilt när man betalat över 20 000 för en GPU och måste logga in för att använda alla features.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

LOL, som om man garanterat kommer undan DDU bara för att man kör Nvidia? Har varit en del av felsökning många, många gånger för mig med Nvidia. Vissa gånger har det hjälpt, vissa gånger har man suttit fast med i läge att det bara inte går att lösa (Overwatch med "rendering device lost" på 2080S som man bara fick leva med, och dark souls 3 med <10fps på GTX 580 där enda lösningen var att nergradera till en äldre drivrutin från innan support för spelet gick sönder)

Vet inte hur många gånger jag kört DDU på min XPS därför att hur man än gjorde i förstå året efter den var ny så var det oundvikligt något spel som bara lirade okej med nvidias driver medan något annat spel bara lirade okej med Dells urgamla driver paket för Nvidia, och utan DDU tenderade den att antingen glömma bort IGP utanför spel när man bytt driver eller så glömde den bort att den hade en dedikerad GPU i spel.

Kan köpa att om man aldrig har bytt GPU och först nu ska försöka byta GPU i en pre-built eller något så kanske det verkar läskigt att byta drivrutin men om man ska spendera många tusentals kr och byta fysiska komponenter så är det ju inte den värsta delen av det hela precis.

EDIT: inte för att AMD är felfria, har haft strul med båda, kan inte på ett vettigt sätt kvantifiera hur de står sig mot varandra - har själv haft mindre problem med AMD men har också haft många fler Nvidia-GPUs och i mer diversa byggen, inte bara daily-driver gaming desktops.
Det enda jag kan säga konkret där är att det är jävligt skönt att slippa logga in när man väl behöver köra DDU eller bara göra mer än en game ready driver update, det om något kan under felsökning få en att vilja kasta ut GPU från fönstret efter ett par vändor, särskilt när man betalat över 20 000 för en GPU och måste logga in för att använda alla features.

Jag säger inte att man inte kan behöva DDU på Nvidia, även om Nvidia troligtvis skulle ta det som en fet-bugg om man skulle behöva det.

Jag pratar om den upplevda känslan. Det som gör att man väljer en produkt framför en annan. Det är inte samma sak som den objektiva sanningen. AMD behöver göra saker riktigt, riktigt bra för tillfället. Fumlar man är det inte bra, Nvidia är stenhårda. Kastar ur sig nya tuffa teknologier på löpande band, och får dom implementerade i spel, och fort går det.

Nu senast är det någon video-grunka till chrome (som jag personligen behöver se innann jag litar på att den fungerar dock). Då duger det inte att komma med nästa version av CAS och kontra med, för att sen låta reddit gå varmt med praise över hur nära Nvidia man är. Det fungerar i smala kretsar. Men inte på icke hårdvaruintresserade gamers.

Permalänk
Medlem

För min del var det inga problem med installation. Hade dock lusitgt nog gjort en DDU och fick nere denna drivrutinen utan att tänka på att det vara en ny uppdatering. Hade 23.1.2 installerad tidigare och sen nu den ny 23.2.1 så förståligt att jag inte upptäckte det. Lirade några games och det flöt på bra

Detta är första gången jag har AMD-kort sedan 90talet. Har också en liten magkänsla efter 2 månader med mitt 7900 XTX att Nvidia var snabbare på bollen med att lösa problem än vad AMD varit hittils

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ändå köper gemene man hellre ett 3060, "för det har ju bättre ray tracing" - 20 fps är ju bättre än 10 fps! Spelbart spelar ingen roll!

folk bryr sig bara om pappers prestanda och status. det är mer status med Nvidia än AMD.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ändå köper gemene man hellre ett 3060, "för det har ju bättre ray tracing" - 20 fps är ju bättre än 10 fps! Spelbart spelar ingen roll!

Det bästa 1080p-kortet från Nvidia är 3060 12 GB, följt av 3080 Ti 12 GB, korten mellan dessa från Nvidia kan man skippa om man har 1080p som sin tänkta upplösning, och för AMDs del ska man isf börja på 6700 XT 12 GB. Iaf om man ska gå efter det här testet av Hardware Unboxed: Hogwarts Legacy, GPU Benchmark: Obsoleting The RTX 3080 10GB

3060 fick 12 GB VRAM precis som 6700 XT/6750 XT och tur var väl det med facit i hand, de korten kan nu maxa Hogwarts Legacy med raytracing på Ultra i spelbart skick, medan dyrare kort i 30-serien, som 3060 Ti, 3070, 3070 Ti med 8 GB och även 10 GB-kort som RTX 3080 totalt havererar med samma inställningar i 1080p...

Jag hoppas minimum VRAM på 1080p-korten i fortsättningen blir 12 GB så att vi kan återvända till att "maxa" för varje tänkt upplösning och i motsvarande prisklass. När grafikminnet tar slut hjälper det bevisligen inte att vara bättre på raytracing, VRAM behövs både för högupplösta texturer och raytracing. Hoppas alla tillverkarna ger oss det. Och 4% ökning i en drivrutin för Hogwarts Legacy är alltid välkommet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag säger inte att man inte kan behöva DDU på Nvidia, även om Nvidia troligtvis skulle ta det som en fet-bugg om man skulle behöva det.

Jag pratar om den upplevda känslan. Det som gör att man väljer en produkt framför en annan. Det är inte samma sak som den objektiva sanningen. AMD behöver göra saker riktigt, riktigt bra för tillfället. Fumlar man är det inte bra, Nvidia är stenhårda. Kastar ur sig nya tuffa teknologier på löpande band, och får dom implementerade i spel, och fort går det.

Nu senast är det någon video-grunka till chrome (som jag personligen behöver se innann jag litar på att den fungerar dock). Då duger det inte att komma med nästa version av CAS och kontra med, för att sen låta reddit gå varmt med praise över hur nära Nvidia man är. Det fungerar i smala kretsar. Men inte på icke hårdvaruintresserade gamers.

Det låter som att du menar att "gamers" är imponerade av skryt och snack mer än något annat? Vad är det som är konkret bättre upplevelse med nvidia i daglig gaming? Vad är det folk spelar så mycket som bara inte är lika bra med AMD?

Och strunta i vad som sägs på reddit, det är 99% fanboys som inte kan ändra åsikt om det så skulle rädda deras liv.

Du talar just nu med en hårdvaruintresserad gamer, köpte mitt första grafikkort för egna pengar typ 2005 eller något och har över åren ägt (om jag minns sista räkningen rätt) 25st nvidia-gpu's och 17 st AMD gpu's. Så, vad är det som verkligen skiljer dem åt? Jag spelar dagligen, det är fundamentalt samma upplevelse på AMD och Nvidia och de småskillnader som finns (inloggskrav, stöd för DLSS/FSR, buggar längs vägen på båda sidor) är i princip irrelevant satt mot absolut prestanda och prestanda/kr.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det låter som att du menar att "gamers" är imponerade av skryt och snack mer än något annat? Vad är det som är konkret bättre upplevelse med nvidia i daglig gaming? Vad är det folk spelar så mycket som bara inte är lika bra med AMD?

Och strunta i vad som sägs på reddit, det är 99% fanboys som inte kan ändra åsikt om det så skulle rädda deras liv.

Du talar just nu med en hårdvaruintresserad gamer, köpte mitt första grafikkort för egna pengar typ 2005 eller något och har över åren ägt (om jag minns sista räkningen rätt) 25st nvidia-gpu's och 17 st AMD gpu's. Så, vad är det som verkligen skiljer dem åt? Jag spelar dagligen, det är fundamentalt samma upplevelse på AMD och Nvidia och de småskillnader som finns (inloggskrav, stöd för DLSS/FSR, buggar längs vägen på båda sidor) är i princip irrelevant satt mot absolut prestanda och prestanda/kr.

När det gäller grafikkort är nog det som gäller att hålla en jämn hög nivå. Det är lätt att fumla, men NV har inte gjort det på ett tag. Kontakten kanske var ett litet minus. Men som sagt åratal av hög nivå. AMD är inte där än, tyvärr. Senast jag ägde AMD var RX580. Ansågs vara helt ok, men det var lite krascher, VR prestanda. Overlay som inte funkade,. Kunde inte mäta GPU användning. Och kankse lite mer än så. Och det var inte så länge sedan. Men precis som nu ansågs det vara ett riktigt bra kort i vissa kretsar. Jag kan inte uttala om nya AMD kort då jag inte har ett. Och den bollen ligger hos AMD, dom måste på något sätt få mig att prova igen.

Men raytracing tror jag är ytterst få som på riktigt är impade av. Jag personligen är världens största RT nörd men jag vet inte om jag träffat en enda person i verkliga livet som bryr sig när jag pratar reflektioner i cyberpunk.

Permalänk

Körde en DDU och installerade sedan drivrutinen. Inte hunnit testa några spel ännu. Men inga problem änsålänge.
Brukar köra en DDU på varannan drivrutinsuppdatering. Så det var dags nu. 🙂

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2