Tog min dator stryk? Eltekniker släckte ner hela lägenheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Annars får EON står för kostnaden för nätaggregatet.

Lol, varför skulle de vara ersättningsskyldig för att det blir strömlöst? Lite skev bild av verkligheten.

Men det som skadar en dator är överbelastning, t.ex blixten slår ner. Att strömmen bara stryps är ju som att trycka off på strömknappen
Du kan med andra ord släppa din nojja (eller söka för den) men det är noll fara för din dator

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Nu jobbar jag själv på ett nätbolag, och jag skulle bli mycket förvånad om du inte fått information i form av brev för flera veckor sedan. Kan du måhända glömt detta, eller möjligtvis missat lappen? On topic så tar inte datorn stryk, om du inte arbetar med något och inte hunnit spara

Information om att det ska se? Visst. Information om exakt när? Kanske.

Permalänk
Inaktiv

Ja ja det räcker nu med fördummande inlägg om kyl/frys etc. Jag tror nog en mod kan låsa den här tråden då frågan känns ganska avklarad redan innan 20 personer till ska göra sig lustiga över trådskaparens kunskaper.

Permalänk
Medlem

Alla skriver ingen fara men enda gången elektronik gått sönder för mig är i samband med strömavbrott, senast ett moderkort våren 2020. Jag kan ju inte säga att det var anledningen, jag kan bara konstatera korrelation, inte kausalitet. Sedan har det varit småelektronik, en 4g-router på landet, en Ubiqiti Cloud Key, andra saker jag inte minns men har för mig att en monitor gav upp vid ett strömavbrott.

Permalänk
Medlem

Mitt råd till TS: Skaffa en UPS och konfigurera datorn att stänga ner när UPSen känner av att den blir strömlös. Då du verkar väldigt orolig för dina komponenter så skaffa en online UPS, dyrare än line interactive men bättre skydd.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Jag blir lite förvånad när jag läser tråden. Det har ju i alla år hetat att man aldrig ska stänga av/starta om sin dator genom att trycka på power-knappen eller dra ut sladden. Inte bara för att skrivfel kan uppstå utan för att det kan skada komponenter. Vad har hänt som har förändrat det budskapet?

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Information om att det ska se? Visst. Information om exakt när? Kanske.

Har jobbat för flera nätbolag (konsult). På samtliga har det det vart standard att först göra utskick i god tid om vad som ska göras och ett andra utskick i närtid med mer exakt tid. Detta har även Eon gjort i de områden jag jobbat med dem.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Har jobbat för flera nätbolag (konsult). På samtliga har det det vart standard att först göra utskick i god tid om vad som ska göras och ett andra utskick i närtid med mer exakt tid. Detta har även Eon gjort i de områden jag jobbat med dem.

Nu bytte ellevio mätare åt mig i november, tiden dem angav var 09.40, mätaren byttes 12.32 🤣 dem är inte speciellt tillförlitliga med tiden oavsett.

Sen matas alla lägenheter via fördelning för fastigheten. De glömde avisera när dem bytte den mätaren som berörde 72 lgh.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Rekordmedlem

Strömavbrott skadar inte nätdelen, det som kan ta skada av en okontrollerad avstängning är lagringsenheter som kanske inte hinner spara all data, dataförluster, fel i filsytem eller interna fel i lagringsenheten är det som riskerar att hända men nätdelen tar inte skada av att stängas av, normalt "stängs den av" 100 ggr per sekund eftersom vi har 50Hz växelström i elnätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu bytte ellevio mätare åt mig i november, tiden dem angav var 09.40, mätaren byttes 12.32 🤣 dem är inte speciellt tillförlitliga med tiden oavsett.

Sen matas alla lägenheter via fördelning för fastigheten. De glömde avisera när dem bytte den mätaren som berörde 72 lgh.

Finns såklart alltid undantaget som bekräftar regeln. Men jag vet av erfarenhet att en rätt stor majoritet av de som klagar i efterhand faktiskt fått informationen.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Jag blir lite förvånad när jag läser tråden. Det har ju i alla år hetat att man aldrig ska stänga av/starta om sin dator genom att trycka på power-knappen eller dra ut sladden. Inte bara för att skrivfel kan uppstå utan för att det kan skada komponenter. Vad har hänt som har förändrat det budskapet?

Var har du hört det? Jag har då aldrig hört att komponenter skulle ta skada bara bara för att man bryter strömmen till datorn.

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Jag blir lite förvånad när jag läser tråden. Det har ju i alla år hetat att man aldrig ska stänga av/starta om sin dator genom att trycka på power-knappen eller dra ut sladden. Inte bara för att skrivfel kan uppstå utan för att det kan skada komponenter. Vad har hänt som har förändrat det budskapet?

Skrivet av Erik_T:

Var har du hört det? Jag har då aldrig hört att komponenter skulle ta skada bara bara för att man bryter strömmen till datorn.

Att man kan få fel på ev data som håller på att skrivas/läsas är ganska självklart.

men att det skulle kunna orsaka någon övervägande risk för hårdvarufel är helt nytt för mig aldrig hört förut.

visst kan delar ta skada av att plötsligt bryta strömmen pga transienter men risken är mer eller mindre obefintlig då nätaggen idag har skyddskretsar för det och har väl haft sedan typ strax innan stenyxan uppfanns.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu bytte ellevio mätare åt mig i november, tiden dem angav var 09.40, mätaren byttes 12.32 🤣 dem är inte speciellt tillförlitliga med tiden oavsett.

Sen matas alla lägenheter via fördelning för fastigheten. De glömde avisera när dem bytte den mätaren som berörde 72 lgh.

Ellevio hade satt upp lapp om att det skulle ske under en vecka men då jag ville ha mer kontroll över när det gjordes för mig så ringde jag till Ellevio och sa till dom att jag ville få info ett par minuter innan samt när allt var klart. Var inga problem att få den infon och allt sköttes som jag ville.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ellevio hade satt upp lapp om att det skulle ske under en vecka men då jag ville ha mer kontroll över när det gjordes för mig så ringde jag till Ellevio och sa till dom att jag ville få info ett par minuter innan samt när allt var klart. Var inga problem att få den infon och allt sköttes som jag ville.

Det är One Co som byter mätare åt ellevio, beror nog på vem man får.
Jag stördes inte av det men tyckte det var kul att man sagt en tid som inte hölls 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är One Co som byter mätare åt ellevio, beror nog på vem man får.
Jag stördes inte av det men tyckte det var kul att man sagt en tid som inte hölls 😁

Japp. Jag ringde till One Co så bestämde vi en tid som passade mig. Har för många smarta enheter som jag vill se till så att de fungerade som de skulle efter avbrottet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Har jobbat för flera nätbolag (konsult). På samtliga har det det vart standard att först göra utskick i god tid om vad som ska göras och ett andra utskick i närtid med mer exakt tid. Detta har även Eon gjort i de områden jag jobbat med dem.

Hade Ellevio i farten nyligen. De meddelade glatt med anslag att de någon gång mellan 07 och 17 under en hel vecka skulle bryta elen för mätarbyte. Lättplanerat, verkligen, särskilt som delar av Internätet inte hålls uppe av samma elmätare som datoriserandet...

På annan adress meddelade de åtminstone en specifik dag via post. På ytterligare en meddelade de å andra sidan via post att de skulle byta en redan bytt mätare. Kundotjänsten visste och förstod inget, för någon mätare skulle de inte byta (igen). #fungerarsketabra

Permalänk

hos mig ringde de på dörren först för att de inte kom åt elmätaren utan att bryta upp garageporten.

efter ombyggnation av garaget sitter den i garaget istället för utanför eftersom jag inte fick eller ville flytta den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows