Hur koppla ihop tv, soundbar, ps5 + htpc(?)?

Permalänk

Hur koppla ihop tv, soundbar, ps5 + htpc(?)?

Hej Sweclockers! Söker lite expertis i detta så jag numer är mindre bevandrad i smarta digitala lösningar. Jag noterar hårdvara nedan:

Tv:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Soundbar:
https://www.komplett.se/product/1174568/tv-ljud-bild/soundbar...

Ps5:
https://www.webhallen.com/se/product/300815-Playstation-5-Kon...
.
Dator:
????

Min fråga är alltså hur jag även skall koppla in en dator till den här setupen så att jag enkelt kan byta mellan de olika medierna? Jag vill ha möjlighet till 4K och bra ljud (dolby atmos) till både ps5 och när jag spelar film från en HTPC(???). Behövs det en avancerad dator eller duger det med något enklare som jag kan gömma i tv-bänken? Behöver datorn hdmi 2.1 för att kunna spela upp 4k-bild OCH dolby atmos-ljud? Hur ska jag koppla ihop allt? Och har ni förslag till en mindre htpc som fungerar via wifi?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag skulle koppla TV-Soundbar i uttagen för eARC, TV-PS5 i det andra uttaget som stödjer 4k@120Hz och sist kopplat in HTPCn i Soundbar. HDMI 2.0 ska räcka för 4k@60Hz och Dolby Atmos

Permalänk
Medlem

Tv <-> Soundbar (ARC/eARC)
PS5 -> TV
Dator -> TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tv <-> Soundbar (ARC/eARC)
PS5 -> TV
Dator -> TV

Detta. Du slipper då också hålla på och byta runt på ingång på soundbaren och kan istället behandla alla källor på samma sätt - dvs genom att byta ingång på tvn.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk

Fantastiskt med så snabb respons! Lät ju mindre komplext än vad jag tänkte mig. Följdfråga: kan ni rekommendera en billig HTPC som klarar ovanstående (med möjlighet till flera anslutningar för externa hårddiskar samt möjlighet till internet via wifi)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KristofferRobin:

Fantastiskt med så snabb respons! Lät ju mindre komplext än vad jag tänkte mig. Följdfråga: kan ni rekommendera en billig HTPC som klarar ovanstående (med möjlighet till flera anslutningar för externa hårddiskar samt möjlighet till internet via wifi)?

Nvidia Shield TV Pro. 4K, HDR10, Dolby Vision, Atmos, DTS, you name it.

EDIT: Ska tillägga att jag aldrig testat min Shield över wifi, så jag kan inte säga något om wifi-prestanda, men det ska väl inte vara något problem tänker jag om man har goda förutsättningar i bostaden. Rent generellt så skulle jag ändå rekommendera att dra en Cat6 till en liten switch i TV-bänken och sen korta 1.5m-kablar till alla enheter som behöver nät där.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Nvidia Shield TV Pro. 4K, HDR10, Dolby Vision, Atmos, DTS, you name it.

EDIT: Ska tillägga att jag aldrig testat min Shield över wifi, så jag kan inte säga något om wifi-prestanda, men det ska väl inte vara något problem tänker jag om man har goda förutsättningar i bostaden. Rent generellt så skulle jag ändå rekommendera att dra en Cat6 till en liten switch i TV-bänken och sen korta 1.5m-kablar till alla enheter som behöver nät där.

Tack för svar! En dum fråga; kan jag koppla mina externa hårddiskar till Nvidia shield och spela upp material direkt från mapparna? För detta är ej Windows misstänker jag? Förstod inte funktionen helt trots googlande.

*skämskudde*

Permalänk
Medlem
Skrivet av KristofferRobin:

Tack för svar! En dum fråga; kan jag koppla mina externa hårddiskar till Nvidia shield och spela upp material direkt från mapparna? För detta är ej Windows misstänker jag? Förstod inte funktionen helt trots googlande.

*skämskudde*

Japp!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av KristofferRobin:

Tack för svar! En dum fråga; kan jag koppla mina externa hårddiskar till Nvidia shield och spela upp material direkt från mapparna? För detta är ej Windows misstänker jag? Förstod inte funktionen helt trots googlande.

*skämskudde*

Jajemän. Shielden kör Android, så man får helt enkelt öppna Play Store och installera valfri app för att spela upp video, typ VLC eller Kodi. Både NTFS och FAT32 fungerar för externa enheter.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x