Extremt långsam fiber efter utbyte av hårdvara.

Permalänk

Extremt långsam fiber efter utbyte av hårdvara.

Jag bor utanför Göteborg. Natten till onsdagen så bytte dom ut switchar som delar ut internet till lägenheterna i området där jag bor.
Sedan dess så har jag stora problem med att internet inte funkar som det gjorde innan. Jag betalar för 500/500 men får inte högre hastigheter än 120 mbit/s. Ibland kommer jag bara upp i ca 5 mbit/s.
Ping ligger på mellan 20ms - 250ms.
Min isp kan inte göra så mycket just nu mer än att skicka detta vidare till itux som äger nätet.
Vad kan detta bero på. Det är inte bara jag som har fått dessa problem utan väldigt många.
Och alla har olika ISP så problemet ligger inte hos min ISP (Bredband2).

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Hasseman84:

Jag bor utanför Göteborg. Natten till onsdagen så bytte dom ut switchar som delar ut internet till lägenheterna i området där jag bor.
Sedan dess så har jag stora problem med att internet inte funkar som det gjorde innan. Jag betalar för 500/500 men får inte högre hastigheter än 120 mbit/s. Ibland kommer jag bara upp i ca 5 mbit/s.
Ping ligger på mellan 20ms - 250ms.
Min isp kan inte göra så mycket just nu mer än att skicka detta vidare till itux som äger nätet.
Vad kan detta bero på. Det är inte bara jag som har fått dessa problem utan väldigt många.
Och alla har olika ISP så problemet ligger inte hos min ISP (Bredband2).

Felkonfade switchar, defekt hårdvara ja det finns allt möjligt som kan gå fel. Så sitt i båten o vänta, kör 4G och kräv återbetalning från leverantören.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av andra94:

Felkonfade switchar, defekt hårdvara ja det finns allt möjligt som kan gå fel. Så sitt i båten o vänta, kör 4G och kräv återbetalning från leverantören.

Jag felanmälde tjänsten.
Sen så märkte jag att jag hade en ip som min router hade blivit tilldelad och en helt annan som publik (googlade på "What is my ip").
Jag tog upp detta och dom hade då satt på en NAT.
Jag bad dom att ta bort den funktionen och ge mig ett vanligt publikt ip.
Det ville dom först inte göra. Men jag sa det att jag hade haft problem med en teamspeak 3 server hemma hos mig då ingen kunde ansluta.
Det var tack vare NAT. Så till slut så avaktiverade dom NAT.
Borde dom inte informera sina kunder om detta?

Efter att dom avaktiverade NAT så skön min ping rejält. Och jag har nu ca 2ms i ping.
Nerladdningshastigheten ligger på ca 250 mbit/s och uppladdning på 480 mbit/s.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hasseman84:

Jag felanmälde tjänsten.
Sen så märkte jag att jag hade en ip som min router hade blivit tilldelad och en helt annan som publik (googlade på "What is my ip").
Jag tog upp detta och dom hade då satt på en NAT.
Jag bad dom att ta bort den funktionen och ge mig ett vanligt publikt ip.
Det ville dom först inte göra. Men jag sa det att jag hade haft problem med en teamspeak 3 server hemma hos mig då ingen kunde ansluta.
Det var tack vare NAT. Så till slut så avaktiverade dom NAT.
Borde dom inte informera sina kunder om detta?

Efter att dom avaktiverade NAT så skön min ping rejält. Och jag har nu ca 2ms i ping.
Nerladdningshastigheten ligger på ca 250 mbit/s och uppladdning på 480 mbit/s.

Jo det var lite konstigt. Varför ville dom inte ge dig en publik ip först då?

Dom kanske kör en fuling då alla inte speedtestar sin hastighet eventuellt

Permalänk
Skrivet av wuseman:

Jo det var llite konstigt. Varför ville dom inte ge dig en publik ip först då?

Dom kanske kör en fuling då alla inte speedtestar sin hastighet eventuellt

Jag skall kolla med flera här i området som har Bredband2 och se om även dom har 2 ip:n.
Har dom det så tänker jag be dom att be dom ta bort NAT.
Känns som att dom gör såhär för att deras IP-adresser snart är slut.
Ännu ett större skäl att fixa infrastruktur för IPv6. Dom behöver inte byta för hela Sverige utan dom kan ta det i etapper.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wuseman:

Varför ville dom inte ge dig en publik ip först då?

Det finns 2 av de lite populärare operatörerna som håller på införa CGN, B2 och Bahnhof.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns 2 av de lite populärare operatörerna som håller på införa CGN, B2 och Bahnhof.

Nyfiken, CGN?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Uppkopplingen funkade bra i går runt middagstid.
Sen när jag började spela på kvällen så gick det bra i 3o0 min. Sen så gick min ping i höjden och hade 300 i ping i BF4.
Så jag provade med att koppla bort routern, men samma problem kvarstod. Så jag kopplade in min router i grannens "fober box"
Dom hade en annan operatör och 100/100mbit/s. Då hade jag 50 i ping i "Battlefield 4".

Sen så strulade det idag. Jag fick en länk på 100 mbit/s länk från fiberboxen.
Men så fort jag kopplade datorn till routern så hade jag en 1gbit/s länk. Men jag låg fortfarande under 100 mbit/s båda vägar.
Och jag betalar för 500/500.
Nå nu måste dom skicka iväg tekniker då det är något fel från deras sida.
Att det skall krävas så mycket felsökning från mig fören att dom skall förstå att det är fel hoss dom. Jag gör alltid en egen felsökning innan jag ringer dom.
Uppkollingen har funkat erxtremt bra fram till onsdagen den 15/2-23.
Vi får väl se om dom hittar något. Dom får ge mig ersettning.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

En liten uppdatering.
Jag blev uppringd av ett företag i torsdags som felsöker problemet. Dom ska komma och byta ut fiber boxen på tisdag.
Nu när jag körde speedtest via telefonen vid 02:30 så får jag normala hastigheter. 486 mbit/s nerladdning och 488 mbit/s uppladdning och 5ms i ping.
Så jag tvivlar på att det är fel på fiber boxen hemma hos mig. Borde ju vara mer logiskt att det är någon hårdvara i annan ände som är överbelastad. Eller vad tror ni andra?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz