Hur gör jag Sterio ljud till 5.1 ljud? USB ljuskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Inte för att vara så, men känns som du inte började läsa tråden från början?
För då hade du vetat att TS har ett Logitech z906 och det har inte hdmi.
Sedan så är TS ute efter att uppmixa musik från 2.0 till 5.1. Vet att kodi kan spela musik och uppmixa, men kan den även uppmixa från en typ strömningstjänst om TS nu använder det?

Jag har läst varenda inlägg, beskrev bara ett alternativt scenario för att visa min delaktighet.
Ingen anledning att börja anklaga folk...

Men för att förtydliga vad jag menade när jag skrev:

"Så förhoppningsvis gör din förstärkare samma sak när du uppmixar ljudet via förstärkaren "

Är att när han kör in toslink i sin z906 så fattar förstärkaren vad det är för signal, och när den känner en dolby digital så kör den ut 5.1, men när den får en 2.0 signal så lägger den på sin egen hantering av ljudet för att uppskala den till 5.1

Misstänker att KODI har nån addon för Spotify. Men ingenstans skrev väl TS var han får sin musik ifrån?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Måhända är ”DAC” ett något missvisande ordval om syftet är att få ut TOSLINK, som ju är digitalt?

Det är synd att @SStar inte har svarat tydligt på om han har TOSLINK på sitt moderkort. Om inte så finns det ju uppenbarligen på det externa ljudkortet han redan har, så ingen mer hårdvara borde behövas i ett förstaläge.

En ny analog kabel, som TS verkar ha beställt, kommer antagligen inte förbättra någonting, och jag skulle i vilket fall ha defaultat till TOSLINK istället för analog överföring i TS skor (förutsatt att surroundljudet som TS vill spela upp är Dolby/DTS-kodat förstås).

Det har du ju fullständigt rätt i, även om många DACar nog har det TS behöver för att uppnå önskat resultat behöver ju signalen aldrig bli analog innan den når högtalarnas basenhet - my bad
Ett externt ljudkort är snarare det som ska letas efter. Förslagsvis ett med egen strömförsörjning och inte bara något som drivs på USB-portens strömmatning då det är risk att samma missljud följer med den vägen.

Jag är väldigt säker på att det där "musljudet" inte går att "få bort" från den nuvarande ljudkretsen, men då finns det iaf. redan en kabel att ha till nästa steg i processen

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag har läst varenda inlägg, beskrev bara ett alternativt scenario för att visa min delaktighet.
Ingen anledning att börja anklaga folk...

Men för att förtydliga vad jag menade när jag skrev:

"Så förhoppningsvis gör din förstärkare samma sak när du uppmixar ljudet via förstärkaren "

Är att när han kör in toslink i sin z906 så fattar förstärkaren vad det är för signal, och när den känner en dolby digital så kör den ut 5.1, men när den får en 2.0 signal så lägger den på sin egen hantering av ljudet för att uppskala den till 5.1

Misstänker att KODI har nån addon för Spotify. Men ingenstans skrev väl TS var han får sin musik ifrån?

Okej 🙂👍
Och nä det har du rätt i 🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Verkar ju dock som det är en toslinkkabel han beställt då han citerat mig när han sa att han beställt en "sån" kabel.

@SStar är det en toslink kabeln som ja länkade du beställt ?

Ja, fast denna
https://www.amazon.se/gp/product/B004YEI7Y4/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det har du ju fullständigt rätt i, även om många DACar nog har det TS behöver för att uppnå önskat resultat behöver ju signalen aldrig bli analog innan den når högtalarnas basenhet - my bad
Ett externt ljudkort är snarare det som ska letas efter. Förslagsvis ett med egen strömförsörjning och inte bara något som drivs på USB-portens strömmatning då det är risk att samma missljud följer med den vägen.

Jag är väldigt säker på att det där "musljudet" inte går att "få bort" från den nuvarande ljudkretsen, men då finns det iaf. redan en kabel att ha till nästa steg i processen

Musljudet kan höras från moderkortet även fast inga högtalare är inkopplade och det överförs även till högtalarna när de är inkopplade.

Jag tänker i första steg försöka med den nya kabeln och se om någon skillnad upplevs.

Visa signatur

-Star